Pár faktů na začátek
Nový digitální kanál Metropol TV, jehož vysílání je určeno především pro diváky z hlavního města, zahájil šíření svého signálu k divákům 1. května. Start příprav na vysílání však proběhlo v podstatě v rekordním čase. Jak řekl serveru DigiZone.cz technický ředitel stanice Pavel Attel, podpis smlouvy na prostory, ze kterých televize nyní vysílá, tedy Francouzská 6, proběhl 4. dubna. Veškeré stavební práce tedy musely být hotové za necelý měsíc. Pro novou televizi bylo nutné vybudovat vše – rozvody elektřiny a vody, klimatizaci, zázemí pro pracovníky a tak dále. Tyto základní stavební úpravy byly hotové přibližně během deseti pracovních dnů. Samotný pohled do útrob televize je na první pohled odlišný od všech ostatních stanic. Liší se totiž v tom, že přímo z ulice může dění v televizním kanálu Metropol sledovat, což byl pochopitelně záměr. Prostory ve Francouzské 6 sloužily původně jiným účelům, ovšem jsou ideální například pro některý z obchodů. Rozdíl je dnes v tom, že místo do něho se díváte do dění v televizi. Diváci si ze začátku poměrně často stěžovali na to, že byl slyšet hluk z ulice, což byl podle Attela ale také určitý záměr, aby bylo skutečně poznat, že Metropol vysílá v podstatě z ulice. S akustikou se ale v současné době stále pracuje.
Studio
Zapojení techniky bylo hotové přibližně během pěti následujících dnů poté, co se dodělali stavební práce, a na řadu přišla samotná scéna, tedy studio. Zapojení techniky během následujících pěti dnů bylo základní a finalizování pokračovalo až do začátku vysílání také z důvodu opožděných dodávek techniky způsobených zemětřesením v Japonsku. Pět dní před startem bylo hotovo a začalo vysílání do zdi, kdy už moderátoři zkoušeli vystupování v jednotlivých pořadech. Největší „šrumec“ tedy byl přibližně posledních deset dní před zahájením vysílání, kdy nastal souběh prací na instalaci techniky, scény a dokončování stavebních prací. Samotné studio v podstatě není příliš velké, o čemž se ostatně můžete přesvědčit na obrázcích, které pořídil náš redakční fotograf Ondřej Hošt. Bílá stěna, která může působit dojmem, že je částečně průhledná, je jedním z nejdůležitějších prvků studia. Dojem podsvícenosti ovšem vytváří reflektory, které jsou umístěny na stropě. Jejich zbarvení je možné nastavit dle libosti – zelené, modré, růžové a tak dále. Dominantní a zcela nepřehlédnutelné je tu bezesporu červené křeslo, ve kterém sedí moderátor/ka (moderátoři), případně i samotný host. Další si pak mohou sednout do průhledných křesel, která jsou umístěna po každé straně. Nezbytné rekvizity jako hrníček na kávu, lahev s pitím a podobně je možné umístit na stejně laděný stůl. Nezbytným prvkem je pak také televizor jedné nejmenované značky, který slouží především pro promítnutí loga konkrétního pořadu.
Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz
Pohled směrem od moderátorské pozice
Místo, které je určené moderátorům a hostům ve studiu, se pochopitelně liší od toho, co vidí divák. Z téhle pozice, ze které vám DigiZone.cz přináší jako jediný fotografie, jste určitě Metropol TV ještě neviděli a pravděpodobně ani neuvidíte. Studio snímají tři kamery, z nichž jedna je hlavní. Na nich je pochopitelně umístěno čtecí zařízení, aby moderátor nemusel koukat do papírů a zároveň vše působilo přirozeně, tedy, že mluví směrem k divákovi. Do vysílání se pak připravuje ještě jedna kamera, která bude moci dělat takzvanou jízdu a vizuální složka tak bude vypadat efektněji. Bude tedy možné snímat například pohled na Náměstí Míru a přejezdem se pak dostaneme do samotného studia. To, co se ve vysílání děje, je vidět v malé obrazovce, kterou má moderátor před sebou, podobně jako například ve zpravodajských relacích. Při pohledu směrem ke stropu je pak pochopitelně vidět malý světelný park, který studio osvětluje. V zákulisí, tedy za kamerami, jsou pak vidět malé prostory, kde mohou být připraveni další hosté. Je sem také situována jedna z obrazovek, která promítá aktuální dění ve vysílání. Nesmíme zapomenout ani na přítomnost pultu, který ovládá světla. Pro každý pořad má tedy uloženou nejen jejich barevnost, ale také světelnost.
Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz
Režie, odbavovací pracoviště
Největší shon je pak na odbavovacím pracovišti, kde se pro řízení vysílání používá stejně jako u mnoha dalších stanic prověřený systém Octopus. Co se týká konkrétních profesí, které je možné najít na studiové režii, jde mimo jiné o operátora příspěvkového stroje, operátora grafiky, střihače obrazu, korektor kamer, zvukaře a pochopitelně také režisér, který vše řídí. V režii je možné vkládat například příspěvky pro čtecí zařízení a následně je skrz kamery promítnout moderátorovi. Režisér má pochopitelně k dispozici pohledy jednotlivých kamer a může rozhodnout o tom, která z nich bude využitá na ten daný záběr. K režisérovi se pochopitelně sbíhají veškeré linky od jednotlivých operátorů a ten vidí pak nejen jednotlivé příspěvky, ale i jaká grafika se bude vysílat, kam se umístí a podobně. Kvůli měnícím se podmínkám světelnosti je určen speciálně jeden člověk právě na tuto složku. V režii jsou vidět pochopitelně také bezdrátové přenosy, například linky od takzvaných skútrařů, kteří se pohybují na skútrech po Praze a přinášejí například aktuální informace o dění na silnicích v hlavním městě. Na odbavovacím pracovišti pochopitelně nechybí také serverovna na odbavení signálu do jednotlivých distribučních tras.
Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz
Další prostory televize
Ve Francouzské 6 jsou kromě studia a odbavovacího pracoviště také prostory pro redaktory a jakási recepce pro hosty. Sejdeme-li o jedno patro níže, v podstatě do podzemních prostor, ocitneme se v maskérně, kterou je možné případně považovat i za kostymérnu. To v případě, že by si některý z hostů na sebe vzal například nevhodný kousek. Pokud jde o takzvanou administrativní část, tak tu najdeme o několik desítek metrů níže, ve Francouzské 4 nad Retro restaurací, která ovšem nemá s provozovatelem televizního programu Retro Music Television nic společného. Jde skutečně pouze o náhodu. Kromě jednotlivých redaktorů zde najdou zázemí například ti, kteří si přinesou z terénu příspěvky a chtějí je připravit do vysílání, redaktoři, grafici a řada dalších podobných profesí. Z pohledu čtenáře DigiZone.cz jde ovšem o prostory ne příliš zajímavé. Pánové by si zde určitě přišli na své, ovšem z úplně jiného důvodu…
Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz
Za korekci textu a zároveň provedením televizní stanicí Metropol bych chtěl poděkovat řediteli techniky Pavlu Attelovi a výroby Jiřímu Němečkovi.