Kolik lidí pracovalo na mimořádném vysílání?
Co se týká organizace práce a lidí, kteří byli v terénu, nejnižší číslo je přibližně sto lidí. Ti se přímo podíleli na vysílání. Jde tedy nejen o redaktory a pracovníky přenosových vozů, ale také kameramany, osvětlovače a podobně. Do vysílání byli ale pochopitelně zapojeni také všichni, kteří se podílejí na chodu zpravodajského kanálu ČT 24. Kdybych měl přičíst lidi, kteří se starají o materiály pro zahraniční štáby, protože Česká televize je takzvaným host broadcasterem, tak potom se dá mluvit o tom, že počet lidí se vyšplhá až na tři stovky,
uvedl pro server DigiZone.cz ředitel zpravodajství ČT Milan Fridrich. Jenom zajištění kolem přenosového vozu, produkce a tak dále, to je několik desítek lidí,
dodal Fridrich. Na vysílání ČT 24 se však aktivně každou minutu podílelo již uváděných sto lidí. Do této cifry je možné započítat například moderátora Václava Moravce, šéfdramaturga a vlastně celý mozek akce Pavlínu Kvapilovou, reportéra Daniela Takáče, který dění sledoval na letišti, zpravodaje Michala Kubala a řadu dalších.
Centrálním mozkem akce byla velící místnost u Studia 6
Ač se to nezdá, nejdůležitějším prostorem není samotné Studio 6 nebo režie, odkud je vše odbavováno do vysílání, ale malá místnost, která náleží k vysílání. Právě zde totiž pobývá Pavlína Kvapilová a celý její tým. Kvapilová rozhodovala o tom, jak celé vysílání bude vypadat. Samozřejmě, že určitý scénář nebo představa byla známa dopředu, ovšem vzhledem k tomu, že se jedná o živě vysílanou událost, kterou mohou nabourat neočekávané momenty, změny v programu obou státníků a řada dalších okolností, je zapotřebí vlastně stále improvizovat. Vždy se počítá s několika scénáři, které vznikají za chodu, a může vyjít až ten poslední. Bylo to doslova pár minut před zahájením vysílání pořadu Sama doma, kdy musela Pavlína Kvapilová rozhodnout o tom, že se ve čtvrtek tento formát ženám v domácnosti nenabídne a na program ČT 1 se mimořádně pustí podpis smlouvy amerického a ruského prezidenta. Kvapilová určovala, kdo bude vystupovat, v kolik hodin, odkud půjde živý vstup a podobně. Ve velící místnosti mají také na bedrech rozhodnutí, která trasa půjde do vysílání.
Nedílnou součástí velící místnosti byly obrazovky
V tomto prostoru mají k dispozici všechny hlavní vstupy obrazem. Byla zde tedy vidět nejen aktuální linka na hosta v Brně, ale také dopravní centrum Na bojišti, odkud pravidelně diváci vídají pohledy kamer z hlavního města. Pracovníci velící místnosti měli dále k dispozici obrazovku, kde viděli dění, které půjde do vysílání. V našem případě to byly před přepojením na Pražský hrad právě jeho prostory a nechyběl ani pohled na Evropskou třídu, odkud proudily prezidentské kolony z a na Letiště Ruzyně. V dolní řadě obrazovek pak byl pohled na video, které jde ze Studia 6. To se na první pohled nelišilo od toho, které diváci viděli ve vysílání, ale chyběla mu grafika, respektive informační lišty, které byly dodávány z velína v horní části budovy zpravodajství České televize.
Co měly na starosti jednotlivé profese?
Již několikrát zmíněná Pavlína Kvapilová, šéfdramaturgyně, bez které by se celá akce neobešla, měla možnost komunikovat s režisérem, ale i moderátorem Václavem Moravcem. Režisér v režii, o které si řekneme něco později, mohl zase komunikovat naopak s Kvapilovou i Moravcem, kterému pokyny proudily do jeho sluchátka. Další možností Kvapilové byla také komunikace s produkcí, zvukaři nebo titulkáři. Ve velící místnosti jsme měli možnost vidět například Jana Ouředníka, který měl na starosti koordinaci komunikaci zvenku. Staral se tedy o to, kdy vstoupí z terénu živě například Jakub Železný či Daniel Takáč a přímo komunikoval tyto skutečnosti s Pavlínou Kvapilovou. Hana Albertová pak byla koeditorkou, která pomáhala celý speciál připravovat. Další člověk ve velící místnosti byl speciálně určený pouze pro komunikaci na sociálních sítích. Tu měli na starosti celkem dva lidé. Jeden z nich však pouze okrajově a byl také k dispozici jako asistent Kvapilové. Šlo nejen o komunikaci přes sociální sítě Facebook a Twitter, ale zároveň web summit.ct24.cz, jehož součástí byl právě Facebook Stream a také klasický chat.
Kvapilová: Důležitá je operativnost. Hosty jsme schopni měnit podle situace
Nesmíme zapomenout ani na člověka, který měl na starosti přivádění hostů do a ze studia. Občas se totiž překrývali a pozvaní nemohou být na přesně stanovený úsek na Kavčích horách pouze pět minut. U speciálu tedy byli hosté zváni na více hodin a probíhalo jejich různé přelívání podle toho, co se hodilo do vysílání. Hosté už jsou pochopitelně připraveni na to, že chvílemi budou čekat a chvílemi budou ve studiu, což je ale pak i zajímavější, když je pak operativně měníme,
řekla DigiZone.cz Kvapilová, kterou mohou diváci znát také z interaktivního pořadu Hyde Park. Pro svou práci s příspěvky a veškerým materiálem používají zaměstnanci zpravodajství systém Octopus, který se ovládá přes webové rozhraní. V něm je možné pracovat s textem, listovat v agenturách, reportážemi, hrubým obrazovým materiálem, stříhat v něm a také se z něj vysílá. Vše, co se do něj dostane, v něm může kdokoliv otevřít, najít, kopírovat, přesouvat.
Editoři, které jsme neměli možnost vidět, protože pobývají na zpravodajském velíně, se starali o chod informačních lišt, tedy grafické stránky vysílání. Speciálně pro tuto událost byl vyčleněn jeden editor, který se věnoval pouze přípravě grafiky. Česká televize také při této příležitosti přistoupila na úroveň vyššího titulkování, které informuje o tom, co se děje, co kdo řekl a podobně.
Práce s komunitními servery Facebook a Twitter
Právě komunitní servery jsou pro Českou televizi také důležitou odezvou a komunikačním kanálem s diváky. Ve vysílání pak na některé z dotazů (ty nejzajímavější) odpovídala ze studia v podlaží S2 (zde je například také studio pro Otázky Václava Moravce) Angelika Bazalová, která je jinak v běžném provozu vedoucí redakce Studia 6. Rychlejší komunikaci však umožňoval právě Facebook nebo Twitter. Oba komunitní weby se používají souběžně záměrně. Zatímco Twitter je určen pro ty, kteří chtějí aktuální přísun informací, Facebook se pak věnuje profilu moderátora Václava Moravce a druhá stránka patří pořadu Otázky.
Nedílnou součástí celého vysílání je režie
Samozřejmě jsme se museli podívat také do režie, kde se sbíhají všechny obrazové linky včetně vstupů moderátorů, jednotlivých kamer ze studia a tak dále. Ovšem je zde umístěna nejen část vizuální, ale také zvuková. Právě pro tu je určena malá místnost ve společném prostoru s režií. Ta začíná částí určenou pro grafiku. Jde o titulkovou grafiku, grafiku, která běží jako součást živého vysílání, pozadí, které měla v improvizovaném studiu Angelika Bazalová a řada dalších prvků. K dispozici byl také náhled tří obrazovek, které na první pohled obsahovaly to samé, ale nebylo tomu tak. Šlo totiž o vysílání stanic ČT 1 a ČT 24, mezi nimi pak byl umístěn přímo obrazový výstup ze Studia 6. Právě z něho je totiž vidět pouze vizuální část a grafika, která jde z režie. Do toho, co vidí diváci, je přidán zpravodajský kraul a záležitosti, jež se dodávají z jiných pracovišť. Česká televize klade důraz na to, aby každý speciál měl svou vlastní obrazovou i grafickou tvář.
Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz