Ze srovnání souhrnných statistik návštěvnosti webů sledovaných službou Navrcholu.cz za měsíc únor a březen vyšla zajímavá data o poměru prohlížečů. Nechme teď stranou proklamovaný úbytek uživatelů majoritní platformy Internet Explorer, o kterém se nás snaží přesvědčit tisková zpráva. Usuzovat na trend ze srovnání pouhých dvou po sobě jdoucích období je odvážné. Poměr Microsoft versus zbytek světa: 93 ku sedmi procentům myslím hovoří sám za sebe a změny se mezi měsíci pohybovaly v úrovni plus mínus tří promile.
Nechci snižovat význam těchto v celkovém objemu jistě velkých posunů. Leč jak trefně poznamenal Dušan Janovský, tímhle tempem prohlížeče se zobrazovacím jádrem Gecko získají svých třicet procent na trhu za dlouhých sedm let a pět měsíců, pokud by vývoj byl lineární. Nemáme ale dostatek dat, abychom jinou extrapolací došli k potvrzení ústupu Internet Exploreru.
Rodiny | III/2004 | II/2004 | rozdíl |
---|---|---|---|
Internet Explorer | 92,9 | 93,22 | –0,32 |
Gecko (Mozilla, Netscape) | 4,34 | 4,05 | 0,29 |
Opera | 1,83 | 1,80 | 0,03 |
KHTML (Safari, Konqueror) | 0,42 | 0,39 | 0,03 |
Netscape Navigator | 0,13 | 0,14 | –0,01 |
Ostatní | 0,38 | 0,40 | –0,02 |
(Údaje jsou uváděny v procentech, rozdíl pak v procentních bodech. Zdroj: Navrcholu.cz)
Z druhé zveřejněné tabulky lze usuzovat, že změny podílů jdou především na vrub nové instalace při obnovení počítačového vybavení. Stejnou lineární extrapolací jako v předchozím případě zjistíme, že uživatelé by při tomto tempu obměnili hardware přibližně za pět let. V některých měsících (například o Vánocích) dochází pravděpodobně k větší obměně počítačů, takže životní cyklus hardwaru je ve skutečnosti kratší.
Prohlížeč | III/2004 | II/2004 | rozdíl |
---|---|---|---|
Internet Explorer 6.x (Win) | 71,11 | 70,23 | 0,88 |
Opera 7.2× | 1,34 | 1,28 | 0,06 |
Mozilla 1.6 | 1,22 | 1,00 | 0,22 |
Mozilla Firefox 0.8 | 0,90 | 0,36 | 0,54 |
Netscape 7.1 | 0,31 | 0,32 | –0,01 |
Safari 1.x | 0,29 | 0,27 | 0,02 |
(Údaje jsou uváděny v procentech, rozdíl pak v procentních bodech. Zdroj: Navrcholu.cz)
Tempu obměny počítačů odpovídají také údaje z tabulky podílů různých verzí Internet Exploreru (tato data nebyla zahrnuta do tiskové zprávy – pozn. autora). Úbytek podílu starších verzí ve výši 1,19 procentního bodu je nižší, protože verze MSIE 5 a MSIE 5.5 připadají na poměrně málo zastaralý hardware, který, jak se zdá, s námi vydrží ještě dlouho a s ním i pátá a pětapůltá verze MSIE (dnes mají dohromady něco přes 21 procent).
Verze | III/2004 | II/2004 | rozdíl |
---|---|---|---|
MS Internet Explorer 6.x | 71,11 | 70,23 | +0,88 |
MS Internet Explorer 5.5 | 9,25 | 9,64 | –0,39 |
MS Internet Explorer 5.0× | 11,79 | 12,57 | –0,77 |
MS Internet Explorer 4.x | 0,31 | 0,34 | –0,03 |
MS Internet Explorer 3.x | 0,01 | 0,01 | –0,00 |
(Údaje jsou uváděny v procentech, rozdíl pak v procentních bodech. Zdroj: Navrcholu.cz)
Na celé statistice jsou podle mého názoru důležitá dvě zjištění:
- velmi starých prohlížečů je minimum;
- v podílech prohlížečů nedochází k převratným změnám.
Starý Netscape a nejstarší Internet Explorery nyní představují méně než pět promile všech prohlížečů. Dá se tedy předpokládat, že téměř všechny prohlížeče na dostatečné úrovni podporují standardy W3C (XHTML, CSS, DOM) a klientské skriptování dle ECMA-262 (JavaScript). Tenhle stav umožňuje kodérům, aby se oprostili od ohledů na uživatele starších prohlížečů a přestali tvořit vzhled webu pomocí pozadí tabulek a formátovacích značek. Nyní nic nebrání přechodu na kaskádové styly a sémantické pojetí webu.
Druhý postřeh je důležitý pro kvalitativní posun webdesignu. S každou novou verzí prohlížeče přicházely také nové technologie, které museli webdesignéři ovládnout (nyní tento boj panuje už jen na poli Flashe). Jestliže se situace na frontě prohlížečů stabilizovala a dochází jen k pozvolné erozi starých prohlížečů, mají webdesignéři prostor a čas k lepšímu ovládnutí řemesla.
Snížený tlak na osvojování nových technologií se projevuje přetlakem na pracovním trhu. Ten je saturován a webdesignéři získávají výhodu kvalitativní proměnou svého přístupu k webu. Uplatňují se mezioborové pohledy (přístupnost, použitelnost, SEO ap.) a společnosti už nemusejí rok co rok investovat do úplného redesignu webové prezentace a mohou se soustředit na její vylepšování. Ve webdesignu nadchází čas uživatelského testování, analýz chování reálných uživatelů a s tím spojený rozvoj konzultačních služeb.