Digitální hudba přináší hudebníkům (ale i skladatelům či autorům textů) stále více peněz, naznačují data britské organizace na správu autorských poplatků PRS for Music. Díky novým smlouvám s velkými službami jako je Google Play, Microsoft Xbox, Rhapsody nebo Vevo vybrala na britském trhu v roce 2012 na poplatcích za streamování nebo download hudby o 32 % více peněz než o rok dříve (celkem 51,7 milionu liber).
V absolutních číslech se sice digitální poplatky stále řadí k menšinovým zdrojům (pro srovnání – za používání hudby v televizi PRS for Music loni vybrala 106 milionů liber, za hraní ve veřejném prostoru 135 milionů a z prodaných fyzických nosičů 102,3 milionů), na rozdíl od ostatních ale jejich význam prudce roste. V roce 2012 poprvé výdělek z nich překonal například poplatky z vysílání písniček v rádiích (47 milionů liber).
miliony liber | 2011 | 2012 | % |
Vysílání | 148,4 | 153 | 3,1 |
Online | 39,1 | 61,7 | 32,2 |
Příjmy ze zahraničí | 187,7 | 180,1 | –4,0 |
Veřejný prostor | 131,4 | 135,4 | 3,0 |
Živá vystoupení | 22,5 | 19,3 | –14,2 |
Fyzické nosiče | 101,7 | 102,3 | 0,6 |
Celkem | 630,8 | 641,8 | 1,7 |
Zdroj: zpráva PRS for Music
Ostatní zdroje přitom přinejlepším stagnují. Příjmy z poplatků z TV a rozhlasu se oproti předloňskému roku zvýšily o 3 %, stejně jako příjmy z hraní ve veřejném prostoru (sem jsou zahrnuty například poplatky za pouštění hudby v restauracích, hotelech či obchodech).
Z fyzických nosičů PRS for Music vybral jen o 0,6 % více než předloni. A poplatky z živých koncertů se dokonce výrazně propadly (o 14,2 %) – podle deníku The Guardian tady jde ale zřejmě jen o sezónní výkyv způsobený tím, že kvůli olympiádě nebylo loni v létě v Británii moc velkých koncertů.
Pokud vás zajímají podrobnější čísla, pročtěte si kompletní zprávu PRS for Music (PDF).