MusicJet a iTunes versus Uložto

4. 10. 2011
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

iTunes Hudba
iTunes Hudba
Patnáct let Česko prodej digitální hudby vlastně míjel. Až letošní podzim přinesl start dvou nejočekávanějších projektů: iTunes Store a MusicJetu, první s podporou Apple, druhý pod patronátem OSA.

Apple iTunes Store

iTunes odstartovalo potichu koncem září s výběrem 18 milionů skladeb v cenách kolem 99 eurocentů za skladbu nebo od 5 do cca 10 euro za skladbu. Placení v eurech platební kartou není zrovna pro Česko typické, Apple zřejmě přehlédl, že ne celá Evropa používá euro, ale budiž. Za ten výběr a pohodlí to stojí. Musíte ovšem instalovat speciální program, na který je řada uživatelů Windows alergická, protože nijak nezapadá do prostředí jejich systému.

MusicJet

První pracovní říjnový den odstartoval dlouho připravovaný projekt MusicJet, na němž spolu se zakladatelem firmy ATS Michalem Horákem participují všechny velké labely, tedy velcí vydavatelé hudby. Po dvou letech se podařilo spustit projekt, jehož nejbližší obdobu bychom asi hledali v projektu Spotify (to bude nově fungovat jen s Facebook účtem), má tedy podobu streamované nabídky konzumace hudby za paušál bez omezení. Omezení je dáno jen šířkou katalogu; ten má čítat 1,5 milionů skladeb, zhruba desetinu nabídky iTunes. Ovšem s přizpůsobením českému uživateli, o co méně lokálních amerických bandů, o to více českých kutálek zde najdete. 

A ceny? Tři tarifní programy začínají lákavým „zdarma“, přičemž již na tiskové konferenci Michal Horák připouštěl, že ono „zdarma“ je hlavně na nalákání klientů, kterým má bannerová i audioreklama připomenout, že by se jim možná líbilo platit měsíční paušál a reklamě se vyhnout. 

  1. MusicJet Raz, dva… – Model, který je pro všechny uživatele zdarma a je založený na reklamě. V průběhu poslechu se zobrazují banery a audio-reklamy znějí mezi jednotlivými skladbami. Každý uživatel má možnost vytvořit si vlastní playlisty. Tato služba je funkční ale pouze v případě, že je uživatel připojený k Internetu.
  2. MusicJet Start – Tato verze poběží bez reklam. Cena pro uživatele je 75 Kč včetně DPH měsíčně.
  3. MusicJet Naplno – Verze bez reklamy. Plná mobilní synchronizace s telefony Symbian a Android. iPhone se připojí do konce října. Další systémy budou následovat. Playlisty má uživatel dostupné offline v PC i mobilním telefonu. Cena za tuto službu je 149 Kč včetně DPH měsíčně. 

Je to drahé, není to drahé? Pokud budete platit tarif Naplno, zaplatíte ročně téměř 1800 Kč, za což si můžete koupit sedm alb (ať již CD nebo v iTunes Store) v průměrné ceně 250 Kč. Otázka je, jestli jich za rok seženete tolik, která by vás zaujala.

Ceny navíc ve skutečnosti nejsou konečné. Při registraci musíte ještě potvrdit své telefonní číslo přes Premium SMS za 3 Kč, při stahování mobilního klienta pro Android je další prémiová SMS za 30 Kč.

Je to generační záležitost

Právě onen „spotify“ princip je něco, co budou starší generace skousávat jen obtížně. Hudbu totiž nevlastníte, pouze si ji půjčujete. Za měsíční poplatek, který je na první pohled nevysoký, si totiž nic nenecháte v případě, když službu přestanete platit a MusicJet se rozhodne zlikvidovat zdarma program Raz dva. To za prvé. Za druhé také nenaplníte své klasické offline přehrávače. Pokud máte iPod nebo nějaký MP3 přehrávač, máte smůlu. MusicJet vám nepomůže. 

Seznam MusicJet

Přehrávač MusicJetu v provedení Seznamu. Další white label řešení mohou následovat,

Jiná je ovšem situace v případě, že jste jedinec vybavený chytrým mobilním telefonem s podporovaným operačním systémem. Pak si za 149 Kč můžete využívat přehrávání hudby podle své nálady. Ovšem jedině v případě, že si platí také řádně neomezený tarif na Internet, nebo svůj chytrotelefon zaplníte předem přes WiFi síť.

Pokud používáte mobilní připojení, připravte se na častý drop-out, když mobilní síť nebude stíhat a taky na to, že jedna písnička má v průměru 5 MB dat, takže v takovém tarifu Vodafone Internet v mobilu na den budete mít docela stres poslechnout si celou skladbu před vyčerpáním FUPu. A běžné internetové tarify pro chytrofouny za cca 150 Kč měsíčně nabízejí zpravidla také 100 MB FUP, počítejte, že po dvaceti písničkách budete na suchu a do konce měsíce si stěží stáhnete hlavičku e-mailů. 

Tohle všechno povede starší uživatelské generace k tomu, aby MusicJet zavrhovali a první ohlasy z diskusí na Lupě i v sociálních sítí, tomu jen nasvědčují. 

Jinak to ale může být u mladé generace, která si už nevzpomíná na to, že by se někdy prodávaly přenosné CD přehrávače a veškerou hudbu se snaží cpát do mobilních telefonů. Zástupci MusicJetu prohlašovali na tiskové konferenci, že se budou snažit podporovat širokou škálu mobilních platforem, kromě již dnes podporovaného Androidu a řady Symbianů se na říjen chystá iOS pro iPhone, v jednání je i Bada a Windows Phone 7, takže mladí budou moci používat MusicJet ve všem, co mají po ruce, mezi mladou generací nejsou tolik specializované MP3 přehrávače v módě, protože to rozpočtová pravidla rodiny většinou neumožňují, zatímco většina dnešních mobilů umí hudbu přehrávat.

Ovšem 149 Kč není pro mladé žádná velká láce, většinou to hraničí s limitem pro měsíční útratu za mobily, takže bude v domácnostech ještě nějaká ta debata. 

V každém případě, pokud je nějaká šance pro MusicJet, je jím spíše mladá generace, která pro „konzumaci“ hudby opravdu používá spíše tandem počítač a mobil než MP3 přehrávače, než generace třicátníků odkojená grabováním CD, torrentem a sdílecími servery.

Konkurence? Ulož.to a další

Právě servery pro sdílení souborů, jako je české Uložto nebo CzShare jsou největší konkurencí pro MusicJet a nakonec i iTunes Store. I na to na tiskové konferenci došla řeč, když se zástupci české IFPI přiznali, že si konečně těchto serverů povšimli a hodlají proti nim postupovat formou občanskoprávních žalob.

Bude zajímavé to sledovat, česká pobočka IFPI se zatím profilovala persekuováním studentů gymnázií, kteří se odvážili na svou stránku vložit odkazy na zahraniční filmové služby, z nichž IFPI vymáhala mnohamilionové odškodné. Na provozovatele sdílecích služeb, které podle odhadů generují více než čtvrtinu provozu na českém internetu, si cestičku IFPI nenašla a nikdy ani nevypadala, že by si byla jista v tom, jak by se s nimi měla potýkat. Zda pomohou občanskoprávní žaloby, když jsou provozovateli často firmy, bude zajímavé sledovat. 

Technické parametry

Dodavatelem technologického řešení je společnost 4Mobile, které má na starosti jak klientské, tak serverové řešení. Klient na PC podporuje pouze Windows, pro Mac ani Linux žádné řešení k dispozici není, takže například já jsem si službu vyzkoušet na počítači nemohl. PC klient velmi připomíná iTunes, jeho možností ale zdaleka nedosahuje, a to ani v prosté správě playlistů nebo skladeb. 

Hudba je ve formátu Ogg Vorbis v bitrate 160 Kb/s, pro mobily je možné si nastavit horší kvalitu 96 Kb/s, ta je ale pro hudební fajnšmekry už na hranici poslouchatelnosti.

Obchod

Výnosy z placené části služby jsou zřejmé, druhou část výnosů má ale tvořit reklama. Tu zajistí partneři: hlasovou reklamu bude prodávat Evropa 2, potažmo koncern Lagardére, internetovou reklamu pak Seznam. Tím dostal MusicJet do vínku dva silné kmotry, kteří pomohou službu tlačit. Vlastimil Pečinka ze Seznamu na tiskové konferenci zdůraznil, že firma uvádí vlastní přebarvenou verzi přehrávače zdarma a počítá s tím, že se „bude uživatelská báze pohybovat ve statisících uživatelů, jak je Seznam zvyklý“

Tyto výnosy se mají dělit mezi hudební vydavatele podle počtu přehrání jednotlivých písniček, peníze by tedy měly plně respektovat zájem uživatelů o konkrétní kapely. Kapely ovšem budou dostávat peníze od vydavatelů podle toho, jak s nimi mají nastavené smlouvy.

Zajímavou informací bylo, že MusicJet se sice nebrání dalším smlouvám, v zásadě ale nemá kapacitu řešit nezávislé kapely, je nastaveno píše na spolupráci s vydavateli. Pokud si tedy od MusicJetu budou slibovat kapely to, že obejdou vydavatele, budou pravděpodobně zklamány. Jelikož vydavatelé stojí u zrodu této služby, není to asi překvapující informace.

OSA na pozadí

Co bude řadu uživatelů znervózňovat, je přítomnost organizace OSA v celém konceptu. Ochranný svaz autorský, který se podobně jako česká IFPI vyznamenal hlavně pronásledováním drobných uživatelů a vymáháním peněz na brnkání na kytaru při táboráků, bude mít jako partner celého projektu pravděpodobně přístup k řadě dat. 

Světlá či temná budoucnost

MusicJet je těžké dopředu zhodnotit. Proti němu hovoří řada argumentů, jako je uživatelská setrvačnost velící dále používat servery typu Uložto i technologické potíže a omezení. Naopak pro hovoří silní partneři jako Seznam a Evropa 2, silnější si služba asi už přát nemohla. Přitom pro Seznam půjde o službu, která jej může odlišit od Google, jehož Music nic podobného zdarma nenabízí. Bude i v zájmu Seznamu využít službu k vlastnímu zviditelnění a tlačit ji. 

Kromě toho je hudby všude plno. Existuje celá řada konkurenčních služeb, které mohou MusicJet dobře nahradit, ať již internetové GrooveShark s podstatně více funkcemi, nebo internetová rádia, ba dokonce i rádia vysílaná na privátní radiové síti zvané FM/VKV. Dost jízlivosti, hudba je dnes všudypřítomná a je spíše problém najít místo, kde hudba není, než takové, kde je. Pravda, za možnost zvolit si hudbu dle vlastního gusta budou uživatelé zřejmě ochotni si zaplatit, otázka je, zda dost často na to, aby to MusicJet uživilo. 

Buď jak buď, jsem v případě MusicJetu spíše opatrný optimista. Zdarma verze, pokud nebude trpět technickými problémy jako večer po spuštění, mladé lidi zaujme a když se jim dostatečně znepříjemní reklamou, nakonec se i ke konverzní hodnotě 3–5 % do placené verze služba dostane. K tomu ale jako dominantní alternativa budou lokálně používané MP3 soubory, protože na to vydavatelé situaci nechali vyhnívat příliš dlouho, aby se jim podařilo lidi donutit používat jimi předepsané technologie a obchodní modely.

Uspěje MusicJet?

Autor článku

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz. Stál u zrodu řady projektů. Je spoluzakladatelem Energomonitoru, v CZ.NIC vedl projekt Turris. Je předsedou místní organizace Pirátské strany v Brandýse – Staré Boleslav.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).