Multiplex 3 láká na zlevněné „pilotní vysílání“ už druhý celoplošný kanál Óčka

29. 4. 2013
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Nový program Óčko Gold má začít vysílat v červnu, zaměří se na hity 60., 70., 80. a první poloviny 90. let. Půjde o „low cost“ hudební kanál bez moderovaných pořadů.

Na půl cesty mezi Óčkem a Šlágr TV

Plnou cenu za celoplošné pozemní vysílání nechce od svého startu platit druhý kanál hudební televize Óčko, hitově zaměřený program Óčko Gold. Stanice, která má začít vysílat již v červnu a licenci má vydanou na název Óčko hity (ale pod ním vysílat nechce), hodlá využít stejný model jako lidová Šlágr TV. Té se podařilo domluvit s Českými Radiokomunikacemi na zlevněném pilotním provozu v celostátním multiplexu 3, díky němuž první půlrok platila mnohem menší poplatky za šíření signálu než podle standardního ceníku. Ve stejné síti od loňského roku vysílá i hlavní kanál Óčka.

„Chtěli bychom, aby se nová stanice objevila v rámci pilotního vysílání v některé z DVB-T sítí a po nějaké době si vyhodnotíme, zda nám dává toto vysílání smysl, nebo bude jen v kabelu a na satelitu,“ řekl serveru DigiZone.cz již v polovině dubna, krátce po udělení licence druhé stanici Óčka, generální ředitel tohoto hudebního kanálu Štěpán Wolde. Zároveň přiblížil, na co by se mělo Óčko Gold zaměřit: půjde o největší hity od 60. do poloviny 90. let, přičemž hlavní cílovou skupinou chystané televize budou diváci ve věku od 35 do 50 let. Druhý kanál Óčka tak osloví diváky, kteří jsou pro dnešní Óčko příliš staří a pro Šlágr TV zase naopak příliš mladí.


Foto pro DigiZone.cz: Ivana Dvorská

Generální ředitel Óčka Štěpán Wolde počítá už od začátku, že nový tematický kanál Óčka bude v DVB-T vysílat pilotně a za méně peněz než při podpisu standardní smlouvy s operátorem multiplexu

Pilotně vysílá také TiP TV

„Pilotní vysílání“ v DVB-T je poměrně novým produktem Českých Radiokomunikací, který jako první využila loni na podzim zmiňovaná Šlágr TV. V promo režimu vysílala od října 2012 do března 2013, poté podepsala standardní smlouvu až do roku 2018. Podle výkonného ředitele Českých Radiokomunikací Martina Gebauera nyní firma vyjednává o stejném modelu s dalšími dvěma televizemi. Jedna už pilotně v multiplexu 3 vysílá: od konce minulého týdne tuto nabídku využívá TiP TV. Gebauer v rozhovoru pro DigiZone.cz, který vyjde zítra, rovněž připustil, že stejnou možnost operátor nabízí i Óčku. Jenže slevami se snaží potenciální klienty oslovovat i konkurenční multiplex 4.

Loňský překvapivý vstup nových programů Novy do čtvrté celoplošné digitální sítě provázelo právě jednání o výrazných slevách oproti ceníkovým cenám, na které by České Radiokomunikace nemohly přistoupit. Óčko by mohlo využít „přetahovanou“ o klienty pro multiplexy 3 a 4 a vyjednat si pro svůj druhý kanál další výrazné slevy. Na druhou stranu, volného prostoru v obou zmiňovaných sítích už příliš mnoho není, což zase umožňuje jejich provozovatelům tlačit na udržení cen. Vedení Óčka navíc musí brát v úvahu fakt, že zařazením nového programu do jiné sítě než multiplexu 3 by ztížila jeho příjem stávajícím divákům, kteří ladí Óčko právě v třetí síti a mají na ni natočeny příjmové antény.


Zdroj: Šlágr TV

Možnost pilotního vysílání v celoplošném multiplexu 3 využila jako první lidová Šlágr TV

Óčko Gold bude low cost televizí

Oproti hlavnímu kanálu Óčka bude nová hudební stanice „nízkonákladová“. Nepočítá s žádnými moderátory, ani pořady vlastní výroby. „Hlavní náplní programu Óčko hity bude proud videoklipů. Program nebude obsahovat moderované pořady. Některé bloky videoklipů budou rozdělené tématicky (dle jednotlivých dekád, bloky klipů pouze české či slovenské, bloky videoklipů na přání apod.). Zvláštní důraz bude kladen na domácí tvorbu od 60. do poloviny 90. let, důraz bude kladen na největší hity z daného období s převažujícím stylem rock, pop, dance,“ stojí v licenci, kterou vydala Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV).

Svým zaměřením se tak Óčko Gold bude hodně podobat existujícím hudebním kanálům VH 1 a VH 1 Classic, které rovněž fungují jako neustálý proud videoklipů. Na rozdíl od nich ale nabídne poměrně velký podíl české a slovenské hudby (v licenci uvádí, že proud českých a zahraničních klipů má být v poměru 1:2). Určitým zpestřením programu pak mají být záznamy koncertů. Stejně jako hlavní kanál Óčka bude i tento program nabízet dopisování přes SMS na lištách přímo v obraze, ať už formou seznamky, hledání práce, nebo různých vzkazů. V licenčních podmínkách se zavazuje informovat v textových lištách o chystaných kulturních akcích, sportu a událostech.

Hudební televize Óčko se divákům představila v moderním grafickém kabátě a s novým logem.
Foto: Óčko

Zůstane Óčko Gold v DVB-T napořád, nebo jenom po dobu zvýšeného zájmu o televizní reklamu, kterou způsobila Nova svojí novou obchodní politikou?

Snaha využít situace na trhu s televizní reklamou?

Obdobně laděné televize v pozemních sítích obvykle nevysílají, jejich doménou bývá kabel a satelit, přičemž ale jde většinou o volně šířené nekódované kanály. Proč tedy Óčko míří se svým druhým programem do DVB-T, a navíc celoplošně? Vysvětlení je jednoduché: televizní trh zažívá neobvyklé přesuny reklamních koláčů od dominantní Novy, která pro letošek radikálně změnila obchodní pomínky, k menším televizím. Ty dokonce nestíhají pojímat všechny reklamní spoty, většina televizí měřených peoplemetry hlásí buď vyprodanost, nebo jim zbývá jen minimum volného reklamního prostoru.

Óčko Gold by se tak mohlo svézt na vlně zájmu o televizní reklamu mimo kanály Novy a vysílat pozemně jen po dobu, co potvrdá tato výjimečná situace. Jakmile se inzerenti vrátí k Nově a mimořádný zájem o ostatní televize opadne, mohlo by se stáhnout na satelit a kabel. Nebo se mu podaří oslovit výraznější skupinu diváků a v DVB-T se udrží i poté – vždyť třeba ze Šlágr TV se během několika málo měsíců stal evergreen, který u diváků starších 55 let dosahuje téměř tříprocentního podílu na publiku. Óčko Gold jako jakési hitové rádio s obrázky má velkou šanci tento úspěch napodobit.

V jakém celoplošném multiplexu byste uvítali nový program Óčka?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).