Ilustrace: Nenad Vitas
Pokud mi paměť slouží, měl jsem okolo pěti výrobků značky Hewlett-Packard (HP). Dvě inkoustové tiskárny, jedno PDA (původně od Compaqu, ale vyráběné až po jeho pozření), jedno PC a vědeckou kalkulačku. Všichni tito digitální pomocníci mi sloužili k mé spokojenosti, a byť v současnosti již žádný nežije, vzpomínám na ně výhradně v dobrém. HP má u mne punc solidního výrobce techniky, která sice na pořízení (počítač) či na provoz (tiskárna) není z nejlacinějších, ale na druhé straně se vyznačuje spolehlivostí, životností a kvalitním zpracováním.
Je to několik týdnů, co jsem na Českých novinách uviděl reklamu na HP, respektive na její výrobky. Úchvatná slečna předváděla na videu vtipným způsobem, jak je její počítač stále s ní, i když cestuje po celém světě. Pobavil jsem se u toho, i když video spouštěné při kontaktu ukazatele s reklamou – tedy nikoliv po kliknutí na ni – mi připadlo jako mírně se vnucující věc, která přinejmenším pro některé uživatele hraničí s etickým limitem toho, co lze ještě akceptovat. Někde v podvědomí jsem tušil, že se blíží peklo.
Zmíněná reklama se mnou zůstane již patrně navždy. Nejsem si sice schopen vybavit, na kolika stránkách jsem se s ní setkal, ale onu slečnu bych nejraději neviděl. Přesto se mi vynořuje před očima se svým patentním fotoalbem a dalšími vychytávkami. Jsem snad citlivka? Ne. Ale mám ten dojem, že z nějakého kouzelného důvodu se propagační rádobyvtipné video rozjelo doslova pokaždé, kdy jsem v posledních několika týdnech navštívil jakoukoliv stránku, na níž se vyskytlo. Někdy dokonce i několikrát. Můj prehistorický počítač s Ubuntu 6.04, který mám v kanceláři, a pro nějž je flashové video dost problém, se při každém pohledu na vnady reklamní panny prohnul a nejméně dvě minuty nic nechtěl dělat. Stávalo se to několikrát denně a nebýt jeho pokročilého věku, dovolil bych si hovořit o jisté topornosti.
Ale vážně. Slečna, která nosí svůj počítač stále s sebou, možná splnila svůj propagační účel, ale mne osobně, a troufnu si tvrdit, že nejen mne, pěkně naštvala. Samozřejmě tím nemyslím onu ztepilou slečnu, jako spíše agenturu, která z ni udělala takto nekorektně se chovající reklamní banner ve Flashi. A taky tak trochu HP, která tento banner autorizovala. Přitom právě její výrobky jsem měl až doposud za spíše konzervativní a rozhodně ne vlezlé. Nyní mě bohužel ona slečna přesvědčuje o pravém opaku. Přesvědčila i vás?