Hlavní navigace

Monetka -- elektronická peněženka

19. 12. 2001
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

O Computer Pressu se už dlouho ví, že připravuje vlastní platební systém pro Internet, a ačkoli Jiří Hlavenka ještě nedávno zapíral, dnes už je existence Monetky veřejným tajemstvím. Martin Kopta dostal neobvykle vstřícnou nabídku testovací verzi Monetky vyzkoušet. Zajímá vás, zda Monetka odstaví nynější platební systémy na vedlejší kolej?

Na začátku prosince se šéf představenstva Computer Pressu (CPress) Jiří Hlavenka na Živě v diskusi pod článkem I Like Q bojuje statečně a v rámci možností úspěšně, ale v sebeprezentaci značně mlží dušoval, že „Villusion není náš konkurent. Nemáme žádný produkt sebeméně konkurující produktu ILIKEQ od VIllusionu. Bylo by dobré, kdybyste si tyto skutečnosti ověřil, než začnete takto bohapustě plácat o ‚porušování zákona‘. Jestli někdy v budoucnu si budeme konkurovat – to je docela možné. Nikdy nevíte, s kým si budete konkurovat.“ Zájem CPressu o projekt I Like Q je celkem dobře vysvětlitelný, v době, kdy Hlavenka zmíněný článek psal, totiž již tačalo testování virtuální peněženky Monetka.

563

Monetka není konstruována pro marketingové účely, věrnostní platby nebo dobrovolné platby za články, kde dnes nacházejí své uplatnění konkurenční produkty – především by s ní měli lidé platit za služby a zboží. Monetka tak bude soutěžit o přízeň zákazníků s Českou poštou a elektronickým bankovnictvím. Nebojí se Jiří Hlavenka, že obchody nebudou mít zájem zavádět zase další platební kanál?

Spočítali jsme si, že jenom na Vltavě může Monetka ušetřit ročně přes milion korun: Úspory za eliminování dobírek, úspory u vratek, falešných objednávek, nevyzvednutých dobírek, úspory na poplatcích. Plus je pohodlnější pro jednu i druhou stranu. Sečtěte si to pro všechny obchody…

Přestože CPress uvede Monetku do ostrého provozu až na počátku příštího roku, již nyní jsem díky jeho velkorysosti a vstřícnosti získal možnost účastnit se testování, které je jinak vyhrazeno jen zaměstnancům firmy. Pokud se mohu rozdělit o své první dojmy, pak musím říci, že je to zatím nejsrozumitelnější a nejlépe ovladatelný platební systém, se kterým jsem přišel do styku.

Proč si pořídit virtuální peněženku

Monetka jakoby mi byla šita na míru. Pokud si vzpomenete na výhrady k virtuálním peněženkám, které jsem shrnul ve článku Proč si nepořídím virtuální peněženku, tak zde nemohu nic vytknout – tedy snad jen to, že CPress ještě nezveřejnil informaci o tom, na základě jaké smlouvy bude Monetku uživatelům poskytovat. Ovšem Monetka se v současnosti nachází teprve ve vývojovém stádiu, a tak je brzy některé její aspekty hodnotit, protože se cokoli do oficiálního startu může změnit.

Ve svém kritickém článku o virtuálních peněženkách jsem se vyslovil proti anonymním účtům – tímto nešvarem Monetka netrpí. Při zakládání účtu musíte zadat své jméno, příjmení a bydliště, telefonní číslo, a dokonce je tento účet pevně svázán i s vaším bankovním účtem – nehrozí tedy, že by někdo vaše peníze převedl na svůj bankovní účet mimo Monetku po vyzrazení hesla. Ani druhou z třetice výtek – operování s neoficiální měnou – bych u Monetky neuplatnil, protože se v ní platí jednoduše korunami; odpadá tu tedy problém směnitelnosti.

562

Monetka je jiná

O tom, že se Monetka od ostatních platebních systémů liší, se přesvědčíte už při přihlašování. Jako uživatelské jméno tu slouží pořadové číslo peněženky, ale místo něj lze použít emailové adresy. Heslo si nastavit vlastní nemůžete, bude vám vygenerováno desetimístné číslo, z něhož při přihlašování zadáváte jen některé číslice. Bude to sice na první pohled vypadat obskurně, ale je to další stupeň zabezpečení – heslo nelze získat ani z paměti počítače, a proto klidně můžete Monetku používat kdekoli.

Pokud se do oficiálního uvedení na trh nic nezmění, neměli by uživatelé Monetky za transakce platit žádné poplatky, a co je zajímavé, provizi nebudou platit ani obchodníci. Na webu se sice ještě dočtete, že se chystá i úročení vkladů, ale z právních důvodů to pravděpodobně nebude možné, takže Jiří Hlavenka tvrdí, že od toho záměru CPress ustupuje. Z hlediska zákazníků také Monetka poskytuje nezanedbatelnou výhodu. Tou je blokování platby na účtu zákazníka až do okamžiku doručení zboží – to naposledy nabízel původní platební systém eCity. Do skutečného startu se ovšem i tohle může změnit – záleží na tom, jak tuto možnost přijmou obchodníci.

Bude o Monetku zájem?

V současné době můžete vlastnit virtuální peněženku DirectPay nebo I Like Q, vedle toho tu jsou iBony a na trh se příští rok chystají vstoupit i další subjekty. Aby CPress mohl s Monetkou uspět, bude muset uživatelům nabídnout dostatek obchodních míst, kde jejich platby budou přijímány, a obchodům naopak bude Monetka muset snižovat náklady a přitahovat zákazníky. Právě aby CPress zákazníky motivoval k nákupům, slibuje jim za prvních utracených pět set korun jako prémii stokorunu. Když ale za transakce nebudou platit ani zákazníci, ani obchodníci, kde CPress ty stokoruny vezme? Trochu mi to připomíná Yossariana z Hlavy XXII, který nakupoval vejce dráže, než je prodával, a ještě na tom vydělal. Vždyť i provoz Monetky musí CPress něco stát. Hlavenka k tomu říká:

Domnívám se, že v tomto víme, co děláme… Navíc nepočítáme s tím, že bychom stovku dávali trvale – je to pro ‚early birds‘ především v počáteční masivní reklamní kampani.

Nedávno k podobnému kroku sáhl i Microsoft na podporu Passportu. Microsoft, pokud prostřednictvím jeho produktu Passport Express Purchase provedete nákupy v celkové hodnotě přes 100 dolarů, vyplatí vám zpětně 20 dolarů. O tom, jak se akce Microsoftu daří, zatím nevím, ale bude zajímavé srovnat její výsledky s úspěchem Monetky.

WT100

Monetka off-line

Na závěr jsem si nechal vlastnost, která Monetku předurčuje pro razantní průnik i do těch míst, kam se DirectPay, I Like Q ani bankovní platební systémy zatím ještě nedostaly. Monetku totiž můžete používat k přijímání plateb, i pokud na serveru nepoužíváte skriptování nebo nemáte možnost instalovat vlastní knihovny. Můžete ji použít třeba i k prodeji zboží emailem. Čeští webmasteři po tomto jednoduchém systému zatím museli závistivě pošilhávat do zahraničí. Ale lépe to vysvětlí Jiří Hlavenka:

Jsou dvě možnosti implementace, kterým říkáme ‚offline‘ a ‚online‘. Offline znamená (zjednodušuju, nebijte mě za případnou drobnou nepřesnost), že se obchodník zaregistruje na Monetce jako obchodník (příjemce), spustí si wizarda (průvodce – pozn. -mrk-), který mu vygeneruje kód, který si umístí na stránku obchodu. Zákazník po ukončení nákupu a volbě Monetky jako platebního kanálu dostane pokyn, aby na Monetce zaplatil částku XX s variabilním kódem YY – to má hotovo za půl minutky. Obchodník o tomto dostane email, a podívá se (kdykoli později) do své stránky Monetky, tam uvidí, kdo mu co zaplatil, a může expedovat. To je perfektní řešení pro obchody s pár objedávkami denně (tj. stále 99 procent všech obchodů na českém Internetu), které si nemohou dovolit drahou a pracnou implementaci – za pět minut práce mohou přijímat platby Monetkou.

Zatím jsem Monetkou nadšen. Vyčkávání se CPressu vyplatilo, protože poté, kdy – jak Hlavenka říká – „early birds“ (nadšenci) vyzkoušeli DirectPay a I Like Q, vstupuje CPress na trh s produktem, který vzešel z reakcí a zkušeností obchodníků i zákazníků. Zatímco stávající platební systémy by musely projít náročným přerodem, CPress přichází s úplně novým produktem, pro který ty starší fungovaly se svými uživateli jako laboratorní myši. Monetka má nyní větší šanci uchytit se mezi méně technologicky zdatnou populací. Myslím, že se máme na co těšit.

Kolik peněz jste letos utratili při platbách elektronickými peněženkami na Internetu?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).