Mobito a MasterCard Mobile: když dva dělají totéž, není to totéž

25. 6. 2013
Doba čtení: 13 minut

Sdílet

Mobilní platební systémy Mobito a MasterCard Mobile se na českém trhu rozkoukávají již řadu měsíců. Kolik uživatelů a obchodníků dosud oslovily? V čem se navzájem liší?

Mobilním platbám, resp. placení pomocí mobilního telefonu, analytici předvídají světlou budoucnost. Na scéně české e-commerce soupeří o přízeň zákazníků i obchodníků dvě mobilní platební služby: Mobito a MasterCard Mobile. Přestože obě slouží k platbě prostřednictvím mobilního telefonu, v mnoha klíčových aspektech se liší. Pojďme si je porovnat.

Mobito je původní český projekt provozovaný společnosti MOPET CZ. Těší se ovšem podpoře všech tří velkých tradičních mobilních operátorů na českém telekomunikačním trhu. Partnery projektu jsou také čtyři významné finanční ústavy: Česká spořitelna, GE Money Bank, Raiffeisenbank a UniCredit Bank. MasterCard Mobile je nadnárodní projekt karetní společnosti MasterCard, jehož lokálním partnerem je Československá obchodní banka (ČSOB) a její obchodní značka Era.

Virtuální peněženka nebo penězovod rovnou z účtu

Klienti České spořitelny, GE Money Bank, Raiffeisenbank a UniCredit Bank mohou Mobito propojit přímo se svým běžným účtem bance. Pouze Raiffeisenbank se rozhodla, že mezi účet klienta a systém Mobito postaví platební kartu s povolenými internetovými transakcemi. U zbylé trojice partnerských bank taková karta není potřeba.

Přesto jsou platby přes Mobito podobné platbě kartou. Propojení s účtem je ovšem možné pouze u kvarteta jmenovaných partnerských bank. Podle společnosti MOPET CZ ovšem není vyloučeno rozšíření seznamu partnerských bank, ale provozovatel služby Mobito bude preferovat možnost přímého přístupu k účtu bez platební karty jako mezičlánku.

Mobito je ovšem již nyní dostupné i pro klienty dalších bank na českém trhu. Pro ně funguje jako virtuální peněženka, kterou lze dobít převodem z libovolného účtu či platební kartou vydanou v České republice. Nejdříve bylo dobíjení možné jen na webových stránkách služby. Nyní však dobíjení kartou podporuje i aplikace pro chytré mobily.

Mobito pro Android: přihlášení, úvodní obrazovka, dobití virtuální peněženky z účtu v partnerské bance.

Funkce virtuální peněženky je ovšem dostupná i pro klienty partnerských bank, přičemž Mobito umožňuje kombinovat virtuální peněženku s přímým přístupem k účtu. Aktuálně však prý většina uživatelů preferuje využívání pouze jednoho z modelů fungování služby, přičemž platby prostřednictvím virtuální peněženky převažují nad platbami přímo z účtu v poměru tři ku jedné.

Mobito je tedy oblíbenější jako virtuální peněženka, kterou lze nabíjet převodem z běžného účtu v libovolné bance anebo debetní či kreditní kartou vydanou v České republice. Jelikož Mobito podporuje platby mezi koncovými uživateli, tak nechybí možnost převodu peněz z virtuální peněženky na vlastní účet v bance.

Tzv. vybíjení je ovšem nově zpoplatněno. Provozující společnost MOPET CZ zpoplatnění spojila se zavedením nabídky pro podnikající fyzické osoby. Živnostníci nyní mají možnost přes Mobito oficiálně inkasovat platby například přímo u svých zákazníků de facto z mobilu do mobilu. Nicméně zpoplatnění vybíjení se dotklo všech uživatelů služby. 

Mobito pro Android: dobití kreditu mobilního telefonu, zaslání peněz účtu jinému uživateli služby, vybití virtuální peněženky, resp. převod z ní na vlastní účet v bance.

Mobito v současnosti nabízí aplikaci pro chytré mobily se systém Android od verze 2.2 výše a pro iPhone s iOS ve verzi 3.1 nebo vyšší. Služba ovšem podporuje i chytré mobily s jinými systémy a dokonce mobily klasické. K její obsluze totiž vedle aplikace pro Android a iOS lze využít i tzv. zprávy na displeji, které podporují i dnes již takřka muzeální kousky mezi mobilními telefony.

Výjimku v současnosti tvoří chytré mobily s Windows Phone. Nová Windows Phone oproti dřívějším Windows Mobile totiž zprávy na displeji (resp. USSD technologii) nepodporují. Kompatibilitu by vyřešila aplikace pro Windows Phone, ovšem s tou minimálně v roce 2013 společnost MOPET CZ nepočítá s ohledem na dosavadní rozšíření platformy Windows Phone.

Mobito pro Android: platební možnosti v aplikaci a informační servis pro uživatele vč. přehledu aktuálních exkluzivních slev.

Zapojení mobilních operátorů O2, T-Mobile a Vodafone do projektu mj. znamená, že datové přenosy generované aplikací služby Mobito nejsou zpoplatněné. I bez datového tarifu tak uživatelé služby nebudou platit za aplikací přenesená data přes mobilní síť. Zdarma je též využívání zpráv na displeji pro potřeby služby Mobito.

Jak to ovšem bude nyní s nástupem nových hráčů v podobě virtuálních operátorů? Pavel Kuhn, marketingový ředitel společnosti MOPET CZ, která Mobito provozuje, pro Lupu uvedl, že zákazníci virtuálních operátorů budou moci Mobito využívat za stejných podmínek jako zákazníci tradiční velké trojky mobilních operátorů.

Zůstává naší strategií, aby poplatky pro užívání služby ze strany zákazníka byly nulové.  Jedinou výjimkou je dobíjení přes platební nástroje,“ uvedl Pavel Kuhn. Výjimku prý tvoří pouze dobíjení virtuální peněženky přes banku, která není partnerem služby. V těchto případech při dobíjení kartou je uživatelů strženo 1,5 % z nabíjené částky. Dobíjení převodem z účtu je zpoplatněno jako každý jiný převod dle ceníku dané banky.

A jak vlastně probíhá platba v internetovém obchodě? Zákazník si objednává zboží zcela tradičním způsobem, ovšem jako platební metodu si vybere Mobito. Pro úspěšné zaplacení je pak vyzván k zadání telefonního čísla svého telefonu, na němž Mobito využívá. Během několika sekund se požadavek k provedení platby objeví v mobilním telefonu.

Buď jako notifikace aplikace pro Android / iOS, nebo zpráva na displeji. Po překontrolování stačí platbu potvrdit. K autorizaci slouží čtyřmístný PIN, jehož zadání je nutné i pro přístup do aplikace, odkud lze také dobíjet kredit mobilních telefonů s předplacenou kartou, prohlížet historii transakcí, převést peníze jinému uživateli služby nebo vybít virtuální peněženku na vlastní účet.

Virtuální pouzdro s platebními kartami

Českým partnerem MasterCard Mobile je sice ČSOB, ale služba je otevřená pro klienty všech bank. Služba k bankovnímu účtu přistupuje podobně jako PayPal přes platební kartu. Přestože službu provozuje karetní společnost MasterCard, podporovány jsou i karty konkurenčních karetních společností jako je například Visa.

MasterCard Mobile podporuje jak debetní, tak kreditní karty včetně těch vydaných úvěrovými společnostmi, nikoliv bankami. Pro využívání služby je nutný chytrý mobil se systémem Android od verze 2.3 výše, popřípadě iPhone s iOS ve verzi 5.0 nebo vyšší.

MasterCard Mobile oproti české službě Mobito nepodporuje jiné operační systémy chytrých mobilů nebo klasické mobily. Při uvádění služby na český trh na konci letošního ledna byla přislíbena aplikace pro systém Windows Phone, ze kterého se podle nejnovějšího vývoje na trhu konečně stává ten třetí vzadu za silnou dvojicí Android a iOS. Kdy se tedy uživatelé Windows Phone dočkají aplikace MasterCard Mobile?

MasterCard Mobile pro Android: přihlášení do aplikace, hlavní obrazovka aplikace, přehled připojených platebních karet.

Pravděpodobně začátkem příštího roku,“ sdělila nám Pavla Hávová, tisková mluvčí ČSOB. Aktuálně se prý připravuje nová verze aplikace obsahující seznam obchodníků, kteří akceptují platby přes MasterCard Mobile. Nová verze má nabídnout také funkci pro dobíjení kreditu mobilních telefonů, takže v tomto ohledu MasterCard Mobile srovná krok s konkurenční službou Mobito. Informace o dalších změnách v nové verzi aplikace jsou zatím neveřejné.

Současná verze aplikace umožňuje službu propojit s libovolným množstvím platebních karet různého typu i od různých vydavatelů. Karty si v aplikaci lze odlišit nejen pojmenováním, ale i přiřazením barvy pro lepší orientaci. Při platbě si uživatel může vybrat, kterou kartu chce použít. Agregace karet do jedné aplikace resp. služby se může zdát jako klíčová funkce.

Nicméně aktuálně je počet českých uživatelů téměř totožný s počtem platebních karet propojených se službou. Naprostá většina českých uživatelů tedy v aplikaci MasterCard Mobile používá jedinou platební kartu. Přitom při rostoucí zadluženosti českých domácností není nezvyklé, aby jeden člověk disponoval vedle debetní karty k běžnému účtu třeba i několika kartami kreditními.

Platba přes MasterCard Mobile je založena na nasnímání QR kódu. Kódy této služby ovšem nejsou kompatibilní s platebními QR kódy dle standardu České bankovní asociace, jejichž podporu během šesti měsíců do svých mobilních aplikací pro smartbanking zavedlo zatím šest českých bank.

MasterCard Mobile pro Android: integrovaná čtečka QR kódů, manuální zadání čísla transakce (např. když se nedaří přečíst QR kód) a formulář pro připojení nové platební karty.

Při platbě kartou u obchodníků, kteří MasterCard podporují a využívají platební bránu od ČSOB se zákazník ocitne nově na rozcestníku. Může si vybrat mezi klasickou online platbu kartou s opisováním údajů z karty nebo platbou přes MasterCard Mobile. Pokud zvolí druhou možnost, je mu vygenerován QR kód s časově omezenou platností.

Tento kód je třeba nasnímat pomocí aplikace MasterCard Mobile z monitoru počítače. Po překontrolování pak stačí platbu autorizovat, k čemuž slouží PIN o šesti znacích. Ten je nutný i pro přístup do aplikace bez úmyslu provádět jakékoliv transakce. Aplikace totiž obsahuje i historii dřívějších transakcí a další potenciálně citlivé údaje.

Jelikož se v souvislosti se službou MasterCard Mobile občas používá spojení  „vložit kartu do mobilu“, je vhodné upozornit, že v mobilním zařízení nejsou ve skutečnosti ukládány informace o používaných kartách. V aplikaci je viditelné pouze poslední kvarteto číslic z celého čísla karty. Kompletní číslo karty je uloženo na serveru provozovatele služby spolu s dalšími údaji nutnými pro provádění transakcí.  

Aplikace MasterCard Mobile pro uskutečnění transakce potřebuje přístup k Internetu. Oproti aplikaci Mobito ovšem veškeré náklady nese uživatel. Vedle připojení přes síť mobilního operátora je možné využít také připojení přes WiFi. Žádné jiné nadstandardní poplatky používání aplikace nepřináší (v praxi jde o běžnou platbu kartou). Výjimkou je snad jedině korunový převod na účet ČSOB při verifikaci nově připojované karty.

Zde lze ovšem narazit na jeden nemalý problém u karet vyžadujících pro provedení platby zadání kontrolního kódu z SMS doručené na předem zvolené číslo. Pokud číslo náleží mobilu, kde uživatel chce MasterCard Mobile používat, je verifikace karty složitější. Aplikace sice obsahuje webový prohlížeč pro otevření formuláře k zadání kódu, ale potíže představuje jeho získání.

Kdo si jej nestačí opsat či zapamatovat z náhledu příchozí SMS v notifikační liště, má problém. Přepnout z aplikace MasterCard Mobile na příchozí textové zprávy sice lze, ovšem návrat se během testování ani jednou nepovedl. Aplikace vždy spadla. Pravděpodobně jde o nějaký nedodělek ochranných prvků, aby aplikace nezůstala aktivní po přepnutí do jiné.

Zákazníky zatím více oslovuje Mobito

České Mobito bylo spuštěno v září roku 2012. Podle nejčerstvějších údajů od provozovatele služby má aktuálně přibližně 40 000 registrovaných uživatelů. Spuštění služby MasterCard Mobile na českém trhu bylo sice avizované již v roce 2012, ale nakonec k němu došlo až koncem ledna 2013. Podle ČSOB má aktuálně 11 000 českých uživatelů.

Zatímco Mobito tedy zhruba za devět měsíců od svého spuštění získalo 40 000 registrovaných uživatelů, MasterCard Mobile má za cca pět měsíců 11 000 uživatelů. Původní české službě Mobito se tedy zatím získávání uživatele daří lépe. Dlužno dodat, že Mobito má velmi silnou marketingovou podporu jak ze strany výše jmenovaných bank, tak od mobilních operátorů O2, T-Mobile a Vodafone.

U obchodníků nyní vítězí MasterCard Mobile

U internetových obchodníků si vede lépe MasterCard Mobile. ČSOB tvrdí, že tuto platební metodu podporují více než 2000 českých internetových obchodníků, přestože podle webové prezentace služby aktuálně platby přes MasterCard Mobile akceptuje 330 internetových obchodníků.

I kdyby byl blíže realitě druhý údaj, pořád MasterCard Mobile překonává službu Mobito. Mobito totiž podle provozovatele podporuje přibližně jen 220 internetových obchodníků, přestože služba působí na české scéně déle.

Zajímavostí je možnost dobíjení virtuální peněženky PaySec prostřednictvím služby MasterCard Mobile. Propojení obou služeb byl logickým krokem, protože PaySec provozuje ČSOB, která má v České republice pod patronátem i MasterCard Mobile. Ovšem nebylo okamžité.

PaySec podporují řádově stovky českých online obchodníků, přičemž překryv s těmi, kteří podporují zároveň i MasterCard Mobile, je minimální. Kolik uživatelů služby PaySec využívá možnost dobíjení přes MasterCard Mobile? „Zatím nejde o žádný výrazný nárůst. Dobíjení konta PaySec od zavedení MasterCard Mobile vzrostlo o několik procent,“ sdělila nám Pavla Hávová, tisková mluvčí ČSOB.

Mobilním platbám je nakloněn zlomek e-obchodníků

Odhaduje se, že v České republice působí přes 20 000 obchodníků. Čísla z různých zdrojů se rozcházejí. Vedle rozdílné metodologie sčítání je jedním z důvodů i neustálý vývoj na trhu, kdy neúspěšní obchodníci končí, ovšem zkusit štěstí přicházejí noví.

Každopádně i podle těch nejoptimističtějších čísel od provozovatelů služeb MasterCard Mobile a Mobito, tak platbu prostřednictvím alespoň jednoho z těchto mobilních platebních systému podporuje podporuje desetina internetových obchodníků. Pokud bychom vycházeli jen ze jmenného seznamu obchodníků na webech obou služeb, tak bylo šlo dokonce nanejvýš o cca tři procenta internetových obchodníků.

Malé e-shopy zpravidla jako jedinou platební metodu podporují dobírku, protože jiné platební metody pro ně představují vysoké náklady anebo složitou implementaci (přinejmenším z jejich subjektivního pohledu). Oslovili jsme však několik velkých e-shopů na české internetové scéně, které nabízejí širší paletu platebních metod, ovšem služby Mobito či MasterCard Mobile mezi nimi nefigurují.

Oficiální reakci se nám získat nepodařilo. Neoficiální reakce lze shrnout tak, že e-shopy vyčkávají na poptávku zákazníků. To se může jevit jako začarovaný kruh, protože teoreticky zákazníci nebudou jevit zájem o platební systém, jímž málokde zaplatí. Oslovení obchodníci to tak ale nevnímají. Prý podobně nasazovali i jiné platební metody (např. platby kartou nebo platební tlačítka bank).

Několik obchodníků vyslovilo názor, že nevidí pro zákazníka dostatečný rozdíl od platby kartou online. Zdůrazňují přitom, že platební karty lidé již mají od své banky nebo úvěrové společnosti k dispozici i pro jiné účely než jsou platby online. Navíc na českém trhu platby kartou probíhají přes platební brány bank, takže na rozdíl od řady západních trhů údaje o kartě obchodník nezískává.

Někteří obchodníci naznačili, že v oblasti mobilního placení spíše v dohledné době začnou zákazníkům generovat platební QR kód dle standardu České bankovní asociace, jehož podpora  v mobilních aplikacích českých bank za poslední půlrok roste. Ve své aplikaci pro smartbanking jej nyní podporují Raiffeisenbank, Komerční banka, Česká spořitelna, ČSOB (+ Era), Air Bank a Fio banka.

Oba systémy slouží spíše pro mikroplatby

Podle ČSOB je aktuální průměrná výše měsíční útraty přes MasterCard Mobile cca 650 Kč. „Díky kampani na Comfor Stores se průměrná částka zvýšila,“ uvedla Pavla Hávová z ČSOB pro Lupu s tím, že přesto jednoznačně převažují drobné platby například za jízdenky, vstupenky nebo platby na slevových serverech.

Mobito aktuálně eviduje výši průměrné transakce ještě o 300 Kč nižší. „Průměrná výše transakce je cca 350 Kč, ale postupně roste, jak připojujeme obchodníky s vyšší hodnotou průměrné transakce,“ sdělil nám Pavel Kuhn, ředitel marketingu společnosti MOPET CZ, která službu Mobito provozuje.

Je evidentní, že obě služby uživatelé používají především pro mikroplatby. Možných důvodů se nabízí hned několik. Penetrace obou služeb do e-shopů, které vykazují vysokou výši průměrného nákupu, není velká. Dále je tu dlouhodobá neochota českých zákazníků platit za zboží objednané v e-shopech před dodáním.

Platba na dobírku podle některých průzkumů klesá na oblibě, ovšem na druhou stranu roste popularita osobního odběru zboží v kamenných pobočkách e-shopů nebo v jejich kamenných franšízách. I zde lze sice z technického hlediska zaplatit přes Mobito a MasterCard Mobile, ovšem z praktického hlediska je blíže zákazníkovi přece jen platba v hotovosti nebo fyzickou platební kartou.

Dále pak nelze opomínat, že mezi internetovými obchodníky podporujícími MasterCard Mobile či Mobito je nemalý počet prodejců vstupenek a jízdenek, slevových serverů či poskytovatelů internetových služeb, u nichž už ze samotné podstaty jejich byznysu dominují spíše platby v menší hodnotě provedené bezhotovostně.

Platby v kamenných obchodech

Na závěr se ještě zastavme u plateb v kamenných obchodech, protože Mobito i MasterCard Mobile nejsou systémy určené pouze pro platby internetovým obchodníkům. Přes Mobito lze mimo sféru e-commerce aktuálně zaplatit na cca 600 místech. Například v restauracích, barech nebo za taxi. Pro uskutečnění platby je však třeba sdělit protistraně své telefonní číslo, což může řadu uživatelů služby z pochopitelných důvodů odrazovat.

MasterCard Mobile i mimo internetovou sféru využívá QR kódy. Kde se berou? „QR kód se zobrazí na displeji terminálu,“ uvedla Pavla Hávová z ČSOB pro Lupu. Další možností je prý nalepení QR kódu na prodejním místě či jeho zobrazení na displeji pokladny (vč. samoobslužných) nebo displeji různých automatů.

Obě služby mají tedy lepší praktické předpoklady penetrace do kamenných obchodů než bezkontaktní platby pomocí NFC. Nevyžadují zavádění nových technologií na straně obchodníka ani zákazníka. Analytická agentura Gartner podle své predikce zveřejněné letos v květnu očekává, že v roce 2017 se NFC platby budou podílet pouze na pěti procenty na celkovém objemu všech světových mobilních transakcí.

Která z následujících mobilních platebních metod je vám nejbližší z hlediska principu svého fungování?

Autor článku

Autor je nezávislý novinář a publicista věnující se informatice, elektronice a telekomunikacím. V těchto oborech i podniká. Se serverem Lupa.cz spolupracuje již řadu let jako externí redaktor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).