Mobilní signál ve vlaku? Vezměte si vlastni anténu, je to jediné řešení

15. 8. 2012
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Proč se na trase Praha-Brno vyplatí přepnout mobilní telefon do letového režimu? Protože chcete do Brna dojet s nevybitým telefonem. Na nějaké telefonování a mobilní Internet cestou spíš zapomeňte. Kdo má černého Petra?

Možná jste to už zažili: nasedli jste do EuroCity na trase Praha – Brno. A pak už jenom nadávali na to, že mobilní Internet je neustále nedostupný. A těch pár míst se signálem jsou hlavně velké železniční stanice. Ti zkušenější už vědí, že pokud si k telefonu mohou vzít externí anténu, dopadnou podstatně lépe. Případně postačí telefon „vystrčit“ ven z okna. Signál ve vlakových koridorech evidentně je, ale uvnitř vlaku ho chytit nejde.

Z pohledu sítě, kdy anténa je na střeše vlaku, nám dřívější měření prokázala, že naprostá většina hlavních tratí disponuje GSM signálem s dostatečnou úrovní,“ komentují problém v T-Mobile. Stejně jako další oslovení operátoři ale upozorňují, že situace se změní, pokud někdo sedí uvnitř vlaku. Situace se dále liší podle typu soupravy – vagon s normálními skly v oknech pouze mírně zhorší příjem signálu. Jakmile ale jde o vagony s pokovenými skly (jako například Pendolino, EuroCity či interCity), dojde uvnitř vlaku k významnému zhoršení signálu, někdy i k úplnému utlumení.

Tento útlum je v oblasti 2 – 3 řádů, takže jej ani intenzivní cílená výstavba základnových stanic nemůže plně pokrýt,“ upozorňuje T-Mobile. A nabízí tak i odpověď na poměrně zásadní otázku – zda by změny bylo možné dosáhnout výstavbou dalších základnových stanic.

Mobilní internet - pokrytí - Telefónica

Mobilní internet – pokrytí – Telefónica

Shodně na problém se signálem  uvnitř vlakových souprav upozorňuje i Telefónica. „Vlak se do velké míry chová jako tzv. Faradayova klec,“ uvádí ve své odpovědi. Podle lidí, kteří se měření útlumu zabývali, jde o útlum až 30 dB, u Pendolina dokonce více než 40 dB. 

Že jsou železniční koridory (i tranzitní silniční tahy) signálem GSM pokryté, potvrzuje také Český telekomunikační úřad. A podobně jako operátoři dodává, že „vzhledem k fyzikálním omezením při šíření signálu dovnitř vagónů musí pokrytí uvnitř vlakových souprav zabezpečit také provozovatel souprav, bez ohledu na vnější pokrytí signálem.

Mobilní internet – pokrytí – T-Mobile

Kdo má černého Petra?

Podle operátorů i ČTÚ tedy problém stavbou dalších základnových stanic řešit nelze. „Nejjednodušším a nejlevnějším východiskem z této situace může být kompromisní výběr materiálů pro okenní skla nových a rekonstruovaných vagonů (což je v režii ČD) nebo pro vybrané vlaky vyšších tříd doplnění poměrně nákladných zařízení, tzv. opakovačů (repeaterů), do takto postižených vagonů. Zde je ale nutná spolupráce s ČD,“ říká T-Mobile.

A právě ve spolupráci s Českými drahami je podle operátorů kámen úrazu. Jejich zástupci upozorňuji, že se i při snaze o výstavbu základnových stanic setkali s odmítáním umístění antén na železniční objekty, či výstavby věží na pozemku Českých drah. Stejně tak si stěžují na to, že jim dráhy nabízely nepřijatelné podmínky – nestandardní délky smluv či přemrštěnou výši nájemného.

A ČD prý může i za krach druhého způsobu řešení problému, tady instalace opakovačů. „S ČD jsme jednali o tom, že operátoři budou financovat nákup zařízení, ČD instalaci a provoz. V mezidobí se však vyměnila větší část vedení ČD souvisejícího s projektem a jednání ze strany ČD utichla,“ uvádí T-Mobile. Přitom právě použití opakovačů je technickým řešením, které je využito například v sousedním Německu – tamní Deutsche Bahn a Deutsche Telekom se spoluprací problém nemají.

Mobilní internet - pokrytí - Vodafone

Mobilní internet – pokrytí – Vodafone

České dráhy tvrdí, že za nic nemohou

České dráhy v odpovědi na novinářské otázky důrazně připomínají, že služby v oblasti mobilních komunikací poskytují operátoři a regulaci za stát zajišťuje ČTÚ. A upozornění na technické problémy s vagony s pokovenými skly odmítají: „Pokud je signál v dané lokalitě dostatečně kvalitní, pak není žádný problém telefonovat do a z jedoucího vlaku, a to bez ohledu na jeho konstrukci.“. Tvrdí tedy něco zcela radikálně jiného, než operátoři, ČTÚ i další zúčastnění.

Dalším argumentem je, že České dráhy nejsou vlastníkem ani správcem železniční infrastruktury, což je „výhradně v kompetenci vlastníka a provozovatele železniční infrastruktury společnosti SŽDC.

Což ostatně také dostatečně jasně zaznívá v komentáři od Vodafone, „O kvalitě signálu mobilních telefonů ve vlacích jednáme s Českými drahami dlouhodobě. Jednání jsou velmi složitá a komplikuje je zejména spletitost firem a institucí navázaných na ČD.

Operátoři mají zájem

Proč tedy České dráhy nešly cestou instalace opakovačů, ke které SŽDC nepotřebují? Dráhy odmítají zodpovědnost i v tomto případě – za všechno prý mohou operátoři: „Jednali jsme také o možnosti instalace zesilovačů do našich vozů, který se však setkal ze strany operátorů, kteří tyto služby poskytují a inkasují tržby a zisky z poskytování služeb mobilních komunikací, jen s malým zájmem.

Toto tvrzení je opět v přímém rozporu s tím, co uvádějí operátoři. „Před několika lety jsme vedli jednání s Českými drahami a nabídli jsme instalaci repeaterů do prémiových souprav IC/EC/SC. Pokrytí jedné soupravy bylo vyčísleno na cca 60 tisíc euro (cca 1,5 mil.), což byla suma, kterou jsme byli schopni, podobně jako konkurence, zaplatit,“ uvádí například Telefónica.

A upozorňuje, že spoluúčast byla nutná i ze strany Českých drah, soupravy bylo potřeba na instalaci připravit a zajistit potřebná povolení pro provoz. Ke společné dohodě nakonec nedošlo.

Železnice s parametry 21. století

Mimochodem – České dráhy ve své odpovědi neopomněly zdůraznit, že po kolejích už jezdí i další společnosti. Co se týká internetového připojení by si právě u nich České dráhy mohly vzít příklad – například Regiojet nabízí všem cestujícím bezplatné připojení k internetu prostřednictvím WiFi. Používá k tomu VIPRINET technologie a teoreticky umožňuje dosáhnout až propustnost 8 Mbit/s. Podobné připojení je standardem u Regiojetu v ČR i SR na dálkových (Praha – Ostrava – Žilina) i regionálních vlacích (Bratislava – Komárno). ČD zatím Wifi nabízejí ve zkušebním provozu jen u nejluxusnějších vlaků Pendolino. „Bohužel právě pokrytí signálem mobilních operátorů není po celé trase dostatečné, a tak na několika místech můžete pocítit krátkodobý výpadek připojení k internetu. Toto se týká například okolí měst Brandýs nad Orlicí nebo Hoštejn,“ píší ČD na svém webu.

Při pátrání po příčinách mobilní železniční mizérie jsme oslovili také ministerstvo dopravy. V odpovědi napsalo, že jeho cílem je „železnice se všemi standardními parametry 21. století“. Aktuálně navíc ministerstvo řeší klasickou českou anomálii: za stavbu stožáru pro pokrytí tratě Kolín – Havlíčkův Brod – Brno signálem GSM-R (slouží pro dorozumívání výpravčích a strojvůdců) se v Česku platí až čtyřnásobek toho, co stojí stavba srovnatelného stožáru v Rakousku.

Kdy budeme mít ve vlaku mobilní signál?

Otázka, kdy se v moderních vlacích dočkáme kvalitního mobilního signálu, tak nemá jasnou odpověď. České dráhy tvrdí, že problém vlastně neexistuje (vagony nic nestíní) a i kdyby, operátoři prý o řešení nemají zájem. Operátoři naopak upozorňují na technické bariéry a také na to, že s Českými drahami se přes všechnu snahu nelze domluvit. A stěžují si i na to, že musí kromě ČD složitě vyjednávat i se SŽDC a dalšími subjekty.

Světélko naděje by mohlo spočívat v licenčních podmínkách pro nové LTE sítě, které požadavek na určité pokrytí železničních koridorů obsahují. Pokud se ale na současné situaci nic nezmění, a zúčastněné strany se dál nebudou chtít domluvit, není vůbec jisté, jestli se signálu vůbec dočkáme.

Přesto tu jedna rada na závěr je. Pokud chcete mít ve vlaku signál, pořiďte si k mobilnímu telefonu externí anténu. Pomocí přísavek ji můžete umístit na ona pokovená skla a signál mít budete. V případě nejhorším můžete telefon pověsit ven. Paradoxně je to zjevně jednoduší řešení, než aby České dráhy měly zájem o zákazníky. A zákazníci mohli zlikvidovat své FUP na cestě z Prahy do Brna.

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).