Mobilní Firefox neboduje, přijdou další změny

18. 10. 2011
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Mobilní Firefox, který vzniká pod kódovým označením Fennec, je k dispozici v ostré verzi již druhým rokem. Jeho podíl mezi prohlížeči pro mobily a tablety je zcela marginální. Proč je tomu tak? A jaké změny Mozilla chystá?

Mobilní Firefox se na trhu zatím jen rozpačitě rozkoukává. Ve statistikách společnosti Net Applications sledujících rozšíření prohlížečů na mobilech a tabletech se mobilní Firefox krčí ve skupině ostatních prohlížečů s marginálním zastoupením. Trhu jasně vládne mobilní Safari využívané v zařízeních iPhone, iPad a iPhone Touch.

Podíl mobilní verze Safari mezi prohlížeči pro mobily a tablety v září 2011 činil 55,59 procenta, což z mobilního prohlížeče Applu činí jasnou jedničku na trhu. Podíl Safari mezi mobily a tablety sice mezi jednotlivými měsíci poněkud kolísá, stejně však meziročně zvětšilo svůj podíl o 13,56 procentního bodu.

Opera Mini ve verzi 4.2 pro Android

Opera Mini ve verzi 4.2 pro Android

Dvojkou na trhu je Opera Mini, jejíž zářijový podíl mezi mobilními prohlížeči činil 18,92 procenta. Podíl kdysi vůbec nejoblíbenějšího mobilního browseru dlouhodobě klesá. Meziročně si Opera Mini pohoršila o 15,22 procen­tního bodu.

Trojkou na trhu je dle Net Applications browser systému Android, jehož podíl v září 2011 činil 16,03 procenta. Žádný další prohlížeč již nepřekračuje hranici desetiprocentního zastoupení na trhu. Browser systému Symbian v září 2011 si z tržního koláče ukousl 4,7 procenta a dlouhodobě klesá. 

Do první pětky se vejde ještě browser komunikátorů BlackBerry, jehož tržní podíl v září 2011 činil 2,68 procenta. Obecně lze říci, že se prohlížeč BlackBerry dlouhodobě drží podíl oscilující kolem tříprocentního zastoupení. A kde je mobilní Firefox? Ten se skrývá ve skupině ostatních prohlížečů pro mobily a tablety, kterým dohromady za září 2011 patří podíl 2,07 procenta.

StatCounter udává poněkud jiné rozdělení sil na trhu. Jedničkou je podle něj pořád multiplatformní Opera Mini a na druhou pozici se letos na jaře vyhoupl browser systému Android. Rozdílné rozložení na trhu vzniká mj. vinou toho, že StatCounter nesčítá podíl Safari z iPhonu a iPodu Touch. Safari na těchto dvou zařízeních poněkud nelogicky (stejný systém, stejný výrobce, stejný prohlížeč) sleduje jako dva odlišné prohlížeče, oba však se značným podílem na trhu. 

Nicméně ani StatCounter neukazuje mobilní Firefox jako nějakého významného hráče na trhu, protože se opět skrývá v anonymním davu ostatních prohlížečů. Pokud se vrátíme ke statistikám Net Applications, tak zde podíl Firefoxu v září 2011 činil 0,04 procenta. Lépe si na poli mobilů i tabletů vede mimochodem i Internet Explorer, jehož tržní podíl v září 2011 činil 0,45 procenta.

Proč se Firefoxu nedaří? Nemá „killer-feature“

Mobilní Firefox je v obtížné pozici. Současná situace na trhu momentálně přeje spíše nativním prohlížečům jednotlivých moderních systémů (iOS, Android). Jediným alternativním prohlížečem s významnějším podílem na trhu je Opera Mini, která uživatelům napříč platformami nabízí úsporu přenášených dat. Tu si lze nyní v nejnovější verzi ověřit v přehledné automaticky generované statistice.

Jediná funkce, která se ukazuje jako potenciální konkurenční výhoda, je možnost synchronizace dat a nastavení přes Firefox Sync mezi desktopem a mobilem. Není tak nutné pamatovat si přístupová hesla k nejrůznějším internetovým službám. Přes Firefox Sync je lze synchronizovat uložená hesla spolu se záložkami nebo historií.

Podobný komfort svým uživatelům nabízí i prohlížeče Opera, Opera Mini a Opera Mobile díky službě Opera Link. Kvůli nevelkému podílu Opery však mezi desktopovými prohlížeči tato výhoda oslovuje výrazně menší procento uživatelů. Firefox je na desktopech pořád dvojkou na trhu.

Pokud si zasadíme do kontextu podíl mobilního Firefoxu, podíl Firefoxu na desktopech a podíl systému Android, těžko lze vypozorovat nějakou věrnost značce. Uživatelé preferující na osobním počítači Firefox si zatím ve větší míře zjevně neinstalují do mobilního telefonu Firefox. Ani synchronizace dat mezi desktopem a mobilem nevytěžuje potenciál široké uživatelské základny na desktopech.

Mobilní Firefox skutečně nemá žádnou „killer-feature“. Zatím jí není ani podpora rozšíření, která se v desktopovém prostředí během let ukázala jako klíčová vlastnost, kterou musela v té či oné podobě reflektovat i konkurence. Jenže situace na mobilech je dosti odlišná. Zatím se ukazuje, že vývojáři vytvářejí raději nativní aplikace pro populární systémy než rozšíření pro prohlížeč s marginálním podílem na trhu.

Mobilní Firefox bude pouze pro Android

Slabinou mobilního Firefoxu je zaměření jen na jednu mainstreamovou platformu, kterou je Android. Mozilla si stále neumí představit, jak by mobilní Firefox mohl splnit podmínky pro aplikace, které Apple vpouští na AppStore. Jediné místo, odkud si uživatelé zařízení s iOS mohou stahovat aplikace. V dohledné době se nepočítá ani s podporou dalších platforem jako je třeba Symbian.

První mobilní Firefox vznikal pro platformu Maemo, se kterou se lze potkat hlavně na pomalu zapomínaném komunikátoru Nokia N900. Maemo též využívaly prapředci dnešních tabletů od finské Nokie, tehdy ještě v jiném formátu bez dotykového displeje. Jenže sázka na Maemo nevyšla, veletoče Nokie totiž tento systém pohřbily.

Původně se s Maemo počítalo jako s náhradou za Symbian na high-endových mobilech značky Nokia. Kdyby se Maemo rozšířilo, Firefox snadno mohl obsadit nabízející se pozice na trhu jako jediný známější nenativní prohlížeč optimalizovaný pro tuto platformu. Maemo se však neprosadilo a Mozilla jej nyní již nehodlá podporovat. 

Malá odbočka k dějepisu mobilních systémů: Nokia s velkou pompou spojila vývoj svého linuxového systému Maemo s dosud konkurenčním systémem Mobilin od Intelu. Vzniklo tak MeeGo, které ovšem Nokia také hodila přes palubu po milostných pletkách s Microsoftem a jeho Windows Phone. Intel se sice ohradil, že by i on od MeeGo dával ruce pryč, ale zároveň ohlásil spolupráci na platformě Tizen se Samsungem.

Každopádně Mozilla místo náskoku z vývoje pro Maemo jen s tímto systémem zabořeným v propadlišti dějin ztrácela čas. Totéž lze říci o vývoji mobilního Firefoxu pro Windows Mobile. Jakmile Microsoft oznámil zpětnou nekompatibilitu systému Windows Phone s aplikacemi pro Windows Mobile, přišlo rychlé ukončení vývoje mobilního Firefoxu.

V dohledné době tak budeme moci Firefox vídat jen na mobilech a tabletech se systémem Android (tedy pokud samotný Android nepohřbí patentové spory). Podpora platforem iOS, Symbian, Windows Phone či BlackBerry není tématem těchto dnů. Pro vybrané systémy bude k dispozici aplikace Firefox Home pro synchronizaci dat mezi konkurenčními mobilními prohlížeči a Firefoxem z osobního počítače.

Mozilla se nyní zřejmě zaměří spíše na optimalizaci mobilního Firefoxu pro Android. Java a XML se mají stát základními stavebními kameny nového uživatelského rozhraní. Zatím se pro jeho realizaci využívá XUL, což by mělo platit až do deváté generace. Pak ale mobilní Firefox dostane nativní grafické prostředí, které by ve výsledku mělo uživatelům přinést vyšší výkon. Především by mobilní Firefox neměl být až tak líný ve srovnání s jinými aplikacemi. Rychlejší by měla být právě reakce na aktivitu uživatele.

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Lehce komicky může působit dění kolem využití více procesorů při běhu prohlížeče. Před několika měsíci bylo aktivováno v ostré verzi za účelem posílení stability a výkonu. S tím výkonem to ale nebude asi až tak horké. Nyní totiž zaznívají hlasy, že míra pozitivního přínosu je diskutabilní. V některých ohledech si prohlížeč po výkonnostní stránce prý vede lépe, když se mu zakáže používat více procesů.

Takže, jak si shrnout předchozí odstavce? Trhu vládnou nativní browsery systému iOS a Android. Krok s nimi z alternativních prohlížečů drží pouze Opera Mini. Mobilní Firefox není ani zdaleka tak dravou šelmou jako v časech svého rozkvětu na desktopech. Nyní bude k dispozici výhradně pro Android, pro nějž se má optimalizovat výkon prohlížeče, aby za ostatními neztrácel, když už nenabízí nic navrch.

Autor článku

Autor je nezávislý novinář a publicista věnující se informatice, elektronice a telekomunikacím. V těchto oborech i podniká. Se serverem Lupa.cz spolupracuje již řadu let jako externí redaktor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).