On ten chybějící byznysový zájem možná ukazuje, že technologické možnosti předběhly svou využitelnost.
Jenže na západ od nás
to obvykle bývá ve stylu připlaťte si za lepší
, zatímco v našich končinách to funguje spíše levné služby ořežeme k nepoužití a zdražíme, standard taky zdražíme - a nadstandard bude jen pro bohaté snoby
.
Mně ani tak nevadí samotné zdražování, ale to, že u těch levných služeb je maskováno přibalováním nevyžádaných věcí do balíčků
, aniž by se základní služba jakkoliv zlepšila.Vylepšování lze pozorovat spíše u těch nejdražších, ale tam ta cena už nijak dramaticky dál neroste - ty jsou beztak natolik drahé, že si je může dovolit snad jen kdo chce ukázat že na to má
.
Příklady?
O2 mi na nejnižším tarifu neustále zvedá cenu, a maskuje to navyšováním objemu dat - která nepoužiji a na tom tarifu je mám dokonce vypnutá (což mi po každé změně zase zapnou...); na čistě datovém tarifu (SIM v modemu) se zdražením nenavýšili objem dat, ale přidali volání zdarma
.
Vodafone (jasně, tohle není mobilní služba) u připojení k internetu nastavil nejlevnější balíček o třetinu dráž, s rychlostí, kterou tu na své zastaralé infrastruktuře nemůže dosáhnout.
T-Mobile se pokusil vyhnat uživatele historického levného tarifu výměnou SIM za novou, s novým číslem - a dražším tarifem.
Dvakrát jsem byl u virtuála
- a pokaždé jsem skončil v pazourách někoho z velké trojky
, když toho virtuála
koupili.
A opravdu nemám čas chuť a náladu se zabývat každých pár (?) let zkoumáním, kam přejít, kde je to levnější, atd. Úplně by mi stačilo, kdyby prostě nechali ty služby, které jsem si vybral, nesahali na jejich nastavení, a klidně si o něco (o inflaci a kousek
) zvyšovali cenu.
Na reseni hledani vyhodnejsi nabidky cas neni, ale na na online dohadovani se o tom, jak je u nas draho se ten cas najde ;-) No, zivot je otazka priorit.
Pokud by byl byznysovy zajem, tak urcite. Musi se ta sluzba prodavat firmam, aby to melo smysl. Ale kolik firem dnes jede na 5G? Koncovy uzivatel mobilu v prumeru nepotrebuje okamzity upload, to je tak pro pohodli nikoliv nutnost.
Jak bylo to rčení? Voják se stará, voják má! Ono se stačí podívat na nabídky virtuálů a najednou zjistíte, že ti mají třeba tarify bez dat nebo u nich stačí dobít 1x ročně za 50 Kč pro udržení čísla (což je ideální pro toho, kdo jenom přijímá hovory a sám nikam nevolá) a spoustu dalšího, co velcí operátoři prostě nenabízí (ti primárně cílí na paušálisty, kteří nemají čas ani náladu něco řešit a prostě zaplatí).
Az na zeme kde zaostalo budovani fixnich datovych siti pro rezidentni zakazniky. Jenomze druha strana veci je ze stejne neni ani odkud napojit backhaul.
Pokud chces porovnavat US vs EU tak prvni zasadni rozdil je ze v EU mas obec kazdych par km (az na par vyjimek) zatimco v US jsou oblasti kde nemas 200mil nic kolem... budovat infrastrukturu pro nikoho je ekonomicky nesmysl ktery si muze dovolit socialisticka EU ale v US operatori hledi na to co se jim dlouhodobe vyplati. Proto tady vznikaji treba technologie satelitniho internetu nebo textovych zprav pres satelit...
o vojaka je postarano, ale normalni clovek chodi do prace, ma rodinu a na reseni toho jestli ma virtual x balicek levnejsi o 5Kc nez virtual y nezbyva cas. Je "levnejsi" zaplatit drazsi tarif u trojky nez dohledavat ktery virtual jeste funguje, ktery virtual ma jake sluzby, ktery virtual neni scam nebo nekrachuje,... kdybych mel neomezeny cas tak se podivam na nabidku virtualu a vyberu si tarif na miru...
Jak jsem psal: nevadí mi platit zbytečně více, než musím
, ať již jde o to, že se pomalu zvedá cena té služby, nebo že na trhu existují novější srovnatelné nabídky s nižší cenou. (Tedy: pokud se to nepřežene.)
Ale co mi vadí, je to, že si operátor jednostranně mění parametry té služby, takže rozhodně neodpovídají zadání, se kterým jsem tu smlouvu uzavíral. Sice mi vždy dají na výběr od té smlouvy odstoupit, ale to mi moc nepomáhá v tom, abych na to nemusel deset let sahat
.
Rozhodně nejde vždy jen o drobné změny: z jednoduché služby udělají balíček, přihodí data k telefonnímu tarifu, neomezená volání k datovému tarifu, případně aktivují na zkoušku
IPTV (s tím, že to musím do dvou měsíců zrušit, jinak platím) u připojení, po kterém to ani nemůže fungovat.
A když si najdu virtuála, který to nedělá, schramstne ho někdo jiný - a jsem zase ve stejné břečce. ;o(
A není to tím, že to Evropské státy zakázaly? Jako povinnost dávat kabely pod zem a podobné vychytávky, které to dělají ekonomický nevýhodné?
V Thajsku máme 5G SA všude, včetně ostrovů 50km od pobřeží, na kterých není připojena elektřina, ale používají se ostrovní dieselagregáty zásobované lodí. Neznám místo bez signálu.
Ja teda nevim.... zkousel jste si sednout do vlaku mezi Linzem a Worglem... pres Nemecko? :-) Nezkousel... protoze to byste vedel, ze tam to pokryti "koridoru", po kterem se mimochodem prohani dve sprazene jednotky Railjetu (u nas jedna solo je luxus) proste zadna hitparada take neni... ;-) A jeste hur je v Americe... tam kdyz vyjedete vic z civilizace, tak signal nemate klidne desitky mil... a to ani na pristroji, co umi vsechny mistni frekvence.
Ale ani nas trh neni jen o tech "trech velkych" - pusobi tu cela rada virtualu, co za rozumny peniz umi nabidnout sluzbu v rozumne cenove hladine. Jasne, fyzicke pokryti moc neovlivni... ale ceny u nich spatne proste nejsou. Jen to chce se trosku namahat, ze? ;-) Ja mam na siti O2 dve SIM... a platim za ne aktualne 78 korun. Na jedne si "tezce" priplacim dalsich 129 Kc za 3GB datovy balicek, ktery mi slouzi jako zalozni konektivita (a ty 3GB jsou hodne nadstrelene, ale castka je tak smesna, ze ji neresim). Reklamu tu delat nebudu... indicii k patrani tu mate dost. Aneb staci nebyt liny ;-)
On by se ten čas možná našel - kdyby to bylo pro jednou
.
Třeba já mám za prioritu: vyřešit to jednou a nejmíň deset let na to nesahat
. Za tu dobu mi sice majoritní operátoři
tu službu možná změní, ale za tu dobu se skoro určitě úplně změní ten virtuál
.
Jasně, že je to v souladu se smlouvou
, když na to stačí 30 dní předem upozornit a dát mi možnost tu smlouvu zrušit...!
(Akorát když přidávali neomezené volání do čistě datového tarifu, tak to upozornění spočívalo v zaslání SMS na SIM v modemu, který ani ty zprávy neuměl přečíst - takže museli vycouvat.)
A vůbec netuším, jak jim přijde výhodnější přidat nevyžádané služby, řešit reklamaci, a v rámci retence
mi nakonec nastavit totéž, co předtím, ale za nemalých nákladů za práci, ve srovnání s tím prostě trochu zvednout cenu
.
Kolik člověkohodin
je muselo stát jen to, že mi co dva měsíce telefonují s úžasnou nabídkou novách služeb, aniž by se vůbec obtěžovali podívat, že mi nabízejí IPTV k tarifům bez internetu (nebo datovému tarifu nevyhovujících parametrů), případně 300 Kč slevu při platbě nad 600 Kč
, když mám u nich služby za necelé tři stovky!
Mám takový pocit, že jejich kšeftem
už dávno není poskytování služeb
, ale neustálé uzavírání nových smluv
.
Ale ja srovnavam i v ramci EU. Najezdino mam dost na to, abych vedel, ze i po Evrope to neni tak, ze ten signal je vsude s argumentem "dediny jsou blizko", pripadne "erar to zadotoval". Mist, kde se nevyplati budovat infrastrukturu najdete i po Evrope spoustu. A ta infrastruktura tam proste a jednoduse neni.
To se klidne ale dostanete do stavu, kdy platite zbytecne vic nez musite. Narazil jsem na to treba i u sveho "levneho" virtuala, delaji to treba i banky a pojistovny a nebo i dodavatele energii. Nektere veci je proste zadouci zrevidovat casteji nez jednou za dekadu. Ono vam nikdo nizsi tarif proaktivne nastavovat ehm... nebude, ono ani moc nemuze - uzavrel jste smlouvu s nejakymi parametry a smlouvy se ve slusne spolecnosti dodrzuji, zejo ;-)
Zmeny jsou vzdy v souladu se smlouvou. A nekdy i tim motivem "zhorseni" muze byt prave to, ze vas tim chteji dokopat ke zmene na jiny produkt. Je naivni si myslet, ze podnikatele tu jsou pro to, aby resili vase blaho... je zajima akorat jejich zisk :-) A je to prirozene. A nezijeme v socialismu, abychom tu meli centralne diktovane maloobchodni ceny.
A akvizice? Obchodni podil je jen majetek. A nekdy dojdete do situace, ze je jednodussi se daneho majetku proste a jednoduse zbavit. Kdyz se neco takoveho stane a dojde ke zmene podminek... no tak holt si najdu jineho dodavatele, co mi vyhovuje. Podstatne je, ze o tom je clovek informovan a ma krom jineho moznost se vyvliknout i z delsich zavazku, pokud se podminky subjektivne zhorsi. Kdyz vam na krame zdrazi housky, tak v urcitem bodu taky dojdete do stavu, kdy mozna zkusite, jestli v jinem krame neporidite stejny artikl levneji.
Kabely povinne pod zem rozhodne neni zadna univerzalni evropska povinnost. A ano, clovek jak uz je profesne zdeformovany kolem sebe kouka i po tomhle. A kabely pod zemi fakt vsude nemaji.
No ale jinak dost pochybuju, ze byste uprostred prirodni rezervace byl nadsen z trvaleho chodu dieselagregatu :-) Mozna takove blbosti delaji v Thajsku, ale rozhodne to neni standard ani v Evrope, ani v te Americe.