Hlavní navigace

Mobile Internet Forum 2014: Být v mobilu znamená být k zákazníkovi nejblíže

10. 10. 2014
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Charlie
Rozvoj mobilního internetu má u nás sice několik let zpoždění za Západem, ale trend je tu úplně stejný a kdo najde cestu do mobilů zákazníků dříve, získá výhodu před konkurencí.
Mobile Internet Forum 2014
Autor: Charlie

Mobile Internet Forum 2014

Mobile Internet Forum je výroční konference zaměřená především na trendy v marketingu a prodeji pomocí mobilních zařízení. Pořádá ji Tuesday Business Network v produkci Internet Infa, vydavatele Lupy. Už čtvrtý ročník MIF se sešel ve čtvrtek 9. října v konferenčním centru City na pražském Pankráci. Obsadil zhruba jeden a půl sálu — hlavní sál byl programem vyplněn na celý den; v menším sále program skončil o něco dříve. Nabízíme průřez některými vystoupeními v hlavním sále.

Za Západem je Česko pozadu, ale roste

Po třech letech stagnace podílu smartphonů na mobilních přístupech k internetu kolem 40 % poskočil letos jejich podíl v Česku na 57 %. Převažuje mezi nimi Android — asi sedmdesáti procenty; iOS se drží kolem deseti procent, Windows má 6 %. Těch zbylých 13 % připadá na dosud nevyřazené symbiany. Připomeňme, že u nás připadá 1,32 SIM na člověka, takže lidí se smartphonem je nejspíše více. Na druhou stranu, jen třetina všech českých SIM má vůbec povolen internet.

O mnohá čísla se na konferenci podělil Attila Weisz ze společnosti Gemius
Autor: Charlie

Mnohá čísla přednesl na konferenci Attila Weisz ze společnosti Gemius

Zastoupením Androidu nebo poměrem mezi Androidem a iOS se Česko nijak zásadně neodlišuje od ostatních zemí střední a východní Evropy. Nevybočuje ani zhruba desetinovým podílem mobilně zobrazených stránek na celkových zobrazených internetových stránkách nebo podílem mobilní reklamy na celkové internetové reklamě; ten byl v Česku v roce 2013 stále ještě pouhé 2,2 %. (Zdroj: Adex Benchmark 2013).

Na nejvyspělejších západních trzích je však podíl mobilní reklamy na celkových výdajích do internetové reklamy desetkrát větší, a předvídá se, že v USA dostihne nebo předstihne mobilní reklama tu zobrazovanou na PC už v roce 2016, v Británii pak v roce 2017. Zato česká mobilní reklama dosáhne tou dobou teprve zhruba dnešního podílu v Evropě západní. Na rok 2016 předpovídá eMarketer podíl mobilní reklamy v CEE ve výši 12 % na celkové online reklamě.

Mobilní reklama i vůbec užívání mobilního internetu se sice u nás prosazuje se zpožděním, ale i v Česku a ve středovýchodní Evropě roste poměrně rychle. Je potřeba s tím počítat — vše, co se děje na Západě, přijde i sem.

Připomeňme, že Facebook už dospěl tam, kam celý trh teprve míří: většina příjmů Facebooku už pochází z mobilů.

Je vhodný čas zavést se na Instagramu

Že marketingově nejúčinnější sociální sítí je svým způsobem Instagram, o tom je přesvědčen Tomáš VotrubaTL5. Nemá to úplně ze své hlavy, prohlašuje to profesor Scott Galloway a vychází to z určitých srovnání a výzkumů.

Tomáš Votruba z TL5
Autor: Charlie

Tomáš Votruba z TL5

V Česku je na Instagramu podle neoficiálních odhadů asi šedesát, možná na sto tisíc lidí, tedy jen zlomek oproti Čechům na Facebooku, ale je to cílovka spíše movitá a progresivní, která se ráda zapojuje — oproti Facebooku můžete při stejném počtu sledovatelů dosáhnout patnáctkrát až šedesátkrát vyššího ohlasu; Tomáš ukázal několik příkladů, kdy příspěvek na Instagramu absolutně překonal obdobný příspěvek na Facebooku.

Na Instagramu si ovšem nezaplatíte reklamu. Placenou reklamu, která dovoluje zasáhnout lidi mimo okruh sledovatelů, zatím Instagram (jenž patří Facebooku) testuje s omezeným počtem firem v USA; chystá se spuštění dále v Británii a Austrálii. Česko si ještě počká.

Ale zamýšlíte‑li marketingově využít Instagramu, budujte si na něm přítomnost již nyní. Peter Podolinský z evropského Facebooku upozornil, že se posuzuje a i v budoucnu bude posuzovat velice přísně, komu bude dovoleno inzerovat na Instagramu. Zájemce už musí mít určitý počet sledovatelů a musí sdílet „prémiový“ obsah, kterým pravidelně vzbuzuje příznivý ohlas. A úplně každou reklamu prý zatím posuzuje Kevin Systrom osobně.

Hledání nových cest

Zakladatelka Axocom, Erika Luzsicza, věří, že Tvbay uspěje
Autor: Charlie

Zakladatelka Axocom, Erika Luzsicza, věří, že Tvbay uspěje

Aplikace Tvbay má vložit možnost interakce s inzercí do televizního vysílání. Vyvinuta je původně pro IP TV a zatím ji čeští operátoři testují, sdělila Erika Luzsicza [Lužica]. V tom nejjednodušším příkladě má Tvbay umožnit okamžitou reakci na reklamu nebo i na umístění výrobku do vysílání. Reakcí může být přímo objednávka, nebo jen žádost o nabídku do mailu nebo o zavolání v následujícím dnu, anebo třeba o zkušební vzorek, v případě aut o zkušební jízdu. Stačí jen stisknout tlačítko. Tvbay ovšem závisí na tom, že televizní divák bude chtít mít v televizoru tuto aplikaci a bude ji chtít vyvolat ovladačem nebo mobilem, jestliže se mu v rohu obrazovky objeví b v zeleném kolečku.

Robert Knox, spoluzakladatel a šéf společnosti Virgla LLC
Autor: Charlie

Robert Knox, spoluzakladatel a šéf společnosti Virgla LLC

Nápadem o dost bláznivějším zdá se Virgla. Jen jednou z ambicí tohoto projektu je to, že uživatel odsouhlasí, že aplikace bude mikrofonem poslouchat okolí a podle zvuku rozpoznávat, třeba nač se dotyčný dívá v televizi nebo kterou hudbu právě poslouchá. Podle toho by mu měla v mobilním zařízení přistát nabídka od inzerenta. Mimochodem – podobnou fuknci ve svých mobilních aplikacích v USA testuje i Facebook. Virgla chce ovšem sledovat i pohyb uživatele (ale to činí kdekterá aplikace, a mnoha lidem to nevadí). Spouštěčem interakce má být prostě zvuk, popřípadě obraz z kamery, čas nebo místo, včetně reakce na iBeacony od Applu.

Na dotaz, jak se aplikace vypořádá s tím, že trvalé rozpoznávání zvuku by brzy vysálo baterii dnešních zařízení, odpověděli tvůrci jen tolik, že aplikace prý nemusí naslouchat pořád.

Na mobilním webu snadno a rychle

Energický Filip Dřímalka
Autor: Charlie

Energický Filip Dřímalka

Filip Dřímalka mimo jiné radí, že společnosti se mohou na mobilním internetu ukázat tak, že si najdou partnera — třeba startup s vhodnou aplikací, kterou by stačilo trochu upravit a nějak zvýhodněně poskytnout zákazníkům pod vlastní značkou.

Hledat vhodné aplikace je prý poměrně snadné. Stačí na webu některého velkého podnikatelského akcelerátoru, jako 500 startups, zadat do vyhledávání „mobile“ a k tomu další klíčová slova, řekněme například „health“ nebo „education“, nebo co se hodí k vašemu oboru.

Mimoto upozornil, že je řada služeb, díky kterým lze prototypovat určité mobilní aplikace v řádu dnů a za zlomek nákladů na kusový vývoj. Jmenoval QuickTapSurvey nebo Attendify.

Seznam.cz o mobilním webu

Dušan Gajdoštík uvedl, že zatímco loni zaznamenal Seznam.cz — v průměru všech svých služeb — 15 % všech zobrazení ze zařízení mobilních, letos jsou už na dvaceti procentech. Poměr se ovšem liší podle služby, nejvíce má Sport.cz (26,5 %).

Seznam se v minulosti dlouho bránil vývoji mobilních aplikací, až na výjimky; posléze ustoupil, protože nahlédl, že část uživatelů prostě upřednostňuje instalovanou aplikaci před mobilně uzpůsobeným webem. Někoho možná překvapí, že takových uživatelů však není více než desetina, odhadl na dotaz z publika Gajdoštík.

Weby pak dělají responsivní, a to jim umožňuje lépe na nich vydělávat i na mobilech, dokáží totiž do nich snáze dostat některé reklamní formáty.

Úspěšnost mobilní reklamy hodně závisí na cílení, přitom na mobilním webu není tak snadné zjistit, kdo si jej právě zobrazil (upozornil Samuel Poloha).

Seznam je v Česku jedna z mála internetových společností, která drží vlastní data o opravdu velkém počtu Čechů, a budou si moci leccos spárovat a nabízet díky tomu podrobné cílení. (Dalšími takovými společnostmi jsou operátoři.)

CIF24

Seznam.cz na lepším využití svých dat a lepším cílení teprve pracuje, přiznal Gajdoštík. Zatím například neumějí cílit na místní polohu; místní cílení je přitom nezbytné pro malé lokální inzerenty.

Z pohledu uživatelského zaznělo na konferenci mnohé zavánějící velkým bratrem. Je ovšem na lidech, co si nechají líbit, a většina spotřebitelské veřejnosti se o své soukromí patrně příliš netrápí. Obchodní společnosti pak vždy budou hledat cesty, jak prodávat co nejúčinněji.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).