To je sice pěkný apel, ale myslím, že reálně to nikdy fungovat nebude. Jaká je vlastně motivace psát (pozitivní) recenzi? Co z toho ten zákazník má? Recenze poslouží hlavně k orientaci ostatních lidí, a v případě restaurace to může dopadnout třeba takto:
Oblíbená restaurace -> pochvalné recenze -> větší obsazenost (do je dobré pro majitele, ale pro hosta přinejlepším bez významu, při nejhorším se do restaurace vůbec nedostane pro její vytížení) -> vyšší prestiž (DTTO) -> možné zdražení (to je ekonomické chování, když jsou někteří lidé ochotni zaplatit více, proč více nevydělávat, že?).
Z obecného hlediska na tom procesu není nic špatného, ale pro konkrétního potenciální tvůrce recenze neexistuje dostatečná motivace. Mohou fungovat víceméně profesionální, nebo nadšení recenzenti, které recenze živí, nebo je jejich psaní prostě baví, a pak nespokojenci, kteří negativní recenzí kanalizují svojí (možná oprávněnou) frustraci. Prostě tvůrci různých agregátorů počítali, že (jako třeba FCB) dodají infrastrukturu, a BFU jim dodá obsah, který oni zmonetizují, ale většina lidí oprávněně necítí jakoukoliv motivaci cokoliv hodnotit pro ostatní...
Jo souhlasím s vámi, ALE:
Oblíbená restaurace -> žádné recenze -> žádná obsazenost (to je dobré pro hosta, ale pro majitele přinejlepším frustrující, při nejhorším nemá na živobytí) -> žádná prestiž (DTTO) -> možný krach (to je ekonomické chování, ale host už se nenají). Takže si vyberte ;-)
Presne do me nejoblibenejsi restaurace jsem zacal chodit jen proto, ze mi o ni rekl kamarad a ten ji znal protoze bydli pobliz. Jedinou reklamu co dobra restaurace potrebuje je kvalita za rozumnou cenu. Muze bejt sebelepsi, ale kdyz bude zavisla jen na reklame bude draha. Kazdy ji navstivi jen jednou a vzdy se najde jina stejne kvalitni, ale levnejsi ktera neutraci za drahou reklamu adiky tomu stoji mene...
Falešné recenze dokáže vyrovnat jedině dostatek reálných lidí, ochotných psát recenze.
Bohužel těch moc není.
V méně turisticky exponovaných městech ČR pak vypadá situace následovně:
Restaurace má na maps.google.com dvacet recenzí.
Deset ji neskutečně vychvaluje, text má znaky profesionálního copywritingu. Maximální počet hvězdiček. Tyto recenze si objednal majitel.
Deset recenzí je pomstychtivě negativních, zákazník byl naprosto zhnusen. Nejmenší počet hvězdiček. Sprostá slova. Tyto recenze si objednala konkurence.
A pak něco vybírejte.... Tak reální lidé - pište prosím recenze!