Až doposud šla Mladá fronta (neplét se společností MAFRA, která vydává deník MF Dnes a internetový iDnes) cestou rozvoje vlastních aktivit a nákupem či dohodou se spíše drobnými servery, jako je Dáma. Pokrytím širšího portfolia oborů se ovšem Mladá fronta postupně dostávala z nuly (dva roky zpětně) na dnešní vcelku slušná čísla, která ji řadí mezi dvacítku nejvlivnějších hráčů na českém internetu. To je jí ale málo. Spolu s pokračujícím rozvojem papírových aktivit by chtěla více i na online trhu.
CP Online patřící investičnímu fondu Riverside je znovu na prodej od podzimu loňského roku, tedy vážněji na prodej, protože aktivity vlastněné investičními fondy jsou na prodej vždy, kdy by byl na dohled kupec. Riverside se rozhodl svou akvizici zhodnotit, ovšem proč právě v době krize, těžko říci. Možná proto, že mu vypršel investiční horizont, spíše ale proto, aby mohl proinvestovat jiné své účasti – CPress Media nezapadá do jeho typických aktivit. Podstatné je to, že od loňského roku je CPress Media na prodej a s ním i všechna tištěná a online média jako časopis Computer nebo server Živě, vlajkové lodi nakladatelství.
Riverside s nabídkou postupně oslovil většinu velkých hráčů na trhu, některým nespadal CPress Media do jejich aktivit, pro jiné byla nabídka příliš vysoká, neboť prvotní částky se pohybovaly přes čtvrt miliardy Kč za odkup společnosti. A to je v krizovém roce příliš. Postupně odmítly i společnosti jako Mafra nebo Centrum Holdings, až vykrystalizoval vážný zájemce, s nímž má Riverside podle informací ze zdrojů blízkých oběma společnostem před uzavřením dohody. A tím je Mladá fronta.
Řeč čísel
Mladá fronta měla ještě v počátku roku 2009 návštěvnost svých webů zhruba stejnou, jako větší weblog. Rychlost nabrala v létě, kdy přibrala do auditu recepty.cz, v létě 2009 pomohl také cestovatelský projekt Orbion (zakoupený s Recepty.cz v roce 2009) , pro nějž je léto tradiční spičkou, pak přibyly ženské servery Dáma a Maminka, které jdou rychle nahoru. Zatímco v lednu 2009 měly weby Mladé fronty souhrnnou návštěvnost pod 130 000 unikátních uživatelů (RUest), o rok později jsou přes 680 tisíc uživatelů a v březnu 2010 se pohybovaly mírně pod milionovou hranicí. To je úctyhodný růst, který podpořily akvizice „drobnějších webů“ (Recepty, Dáma, Orbion) a nakonec i vývoj webů vlastních, jako je server o hubnutí Fitweb nebo Sedmička.cz zahrnující vlastní papírové periodikum.
Reální uživatelé měsíčně (RUest) za období leden 2009 – březen 2010, pro srovnání přidány výsledky iDnes/Mafra.
CPress Media je vydavatelství vlastněné fondem Riverside (skrze kyperskou společnost Tetricus), vydává třináct webových titulů a devět papírových magazínů především se zaměřením na výpočetní techniku. Ztráta společnosti za finanční rok 2008 (od 1.4.2008 do 31.3.2009) přesáhla 19 milionů Kč při obratu 111 milionů Kč. To byl také první rok samostatné společnosti, která vznikla 1.4.2008 odštěpením z Computer Press a.s., jenž dnes vydává jen knihy. Do té doby není možné její čísla rozklíčovat z výsledových zpráv a i tuto rok starou účetní uzávěrku odsouhlasil auditor až v únoru letošního roku.
Na výkonech Cpress Media se podepsala především špatná situace na mediálním a inzertním trhu, již v průběhu loňského roku měla společnost zájem některá média rozprodat, o čemž jsme referovali podrobněji zde. K rozprodeji nakonec nedošlo a tak je na prodej celá CPress Media. Nakonec sám auditor Ernst and Young považoval ve své zprávě o finančních výsledích Cpress Media zdůraznit: „Tato skutečnost naznačuje, že společnost nemusí být schopna pokračovat ve své činnosti,“ k čemuž se management společnosti vyjádřil tak, že jedná s úvěrující bankou o zajištění dalšího financování společnosti. (Zdroj: Sbírka listin)
Kdo za situaci může?
O nedobré kondici vydavatelství Cpress jste se mohli na stránkách Lupy dočíst již dříve a to ve dvou rozhovorech jeho někdejších čelních představitelů v roce 2006 a o dva roky později:
Bude kupcem nakonec Mladá fronta?
Příliš vysoká požadovaná částka není údajně jediným problémem, se kterým se prodej Cpress Media potýká. Tím hlavním má být horší „kondiční“ stav podkladů. Ostatně fakt, že auditor schválil roční uzávěrku s ročním zpožděním, je toho dobrým dokladem. Plynulosti jednání s případnými zájemci to neprospívá a těm vlastněným zahraničními majiteli údajně došla trpělivost hlavně proto, že se báli případných kostlivců ve skříni. Vyjednávání se tak podle našich informací nakonec zúžilo jen na Mladou frontu, která by tím posílila jak své webové, tak časopisecké impérium. Protože není zřejmé, jaká by byla nakonec návštěvnost obou spojených projektů vzhledem k překryvům návštěvnosti, nelze nyní přesně říci, jak by se změnila pozice Mladé fronty na internetovém trhu. Můžeme se ale domnívat, že by se posunula k 1,5 milionu reálných uživatelů, tedy dost možná i do první pětky internetových mediahousů podle návštěvnosti. Což z ní spolu s rychlým nárůstem akvizic reklamy dělá další štiku v rybníce, která by mohla potrápit méně hbité tradiční mediahousy.
Je také dobré připomenout, že Cpress Media je dnes jeden z mála větších „balíků návštěvníků“, které jsou na trhu dostupné k prodeji, většina ostatních velkých sestav návštěvníků „patří“ do rodiny některé z větších vydavatelství. Je to tedy jedna z mála možností k další akvizici. Naposledy byl k prodeji portál Volný.cz, jenž patří Dial Telecomu, ten disponuje návštěvností cca 300 000 unikátních návštěvníků za měsíc a mezi zájemci je TV Nova resp CET21. V tomto případě jde ale výhradně o internetovou službu se zanedbatelným obratem, se skupinou loayálních uživatelů umírajícího emailu a služby Úschovna. Prodejní cena bude tedy také významně menší. Ani v tomto případě ale jednání zatím nevyústila ve finální oznámenou dohodu.
Zástupci fondu Riverside, Cpress Media i Mladé fronty se k průběhu transakce odmítli oficiálně vyjádřit.