Myslím, že by někdo měl vytvořit **OpenBarrierMap** - mapu, kde jsou jako schůdné cesty značeny jen takové, kam by se člověk nebál vyrazit pěšky s dětmi.
A naopak cesty, kde kvůli provozu není bezpečné chodit, značit podobnou barvou jako útesy, řeky, zdi - zkrátka bariéry. Protože i přejít rušnou silnici 1., 2. nebo i 3. třídy na venkově, kde nejsou přechody, je někdy velmi těžké a riskantní.
Vznikla by tak unikátní dokumentace toho, že velká část lidí v ČR dnes efektivně žije na ostrově nebo velmi stísněném poloostrově. Kdo se chce "přeplavit" přes zrádné vody, musí obvykle použít pořádnou loď (tj. automobil nebo autobus). A tím přispět k hustotě provozu...
1. 9. 2021, 16:46 editováno autorem komentáře
Výchozí mapnik je docela slabý. Alternativní rendery z https://mapa.prahounakole.cz/ nebo https://mtbmap.cz/ mi ale přijdou podobně dobré jako mapy od Seznamu.
Ty mobily na to jsou fakt žravější... Ale je fakt, že pro záznam trasy - třeba i na účely mapování - opravdu není třeba tu polohu ukládat tak často.
Já roky používal samostatný GPS Logger - konkrétně QSTARZ BT-Q1000XT. Akorát jsem si ho dojel koupit ke Conradovi do Drážďan, kde mě vyšel snad o 1500 méně než u českého Conrada. Jak se koukám, prodává se to pořád a pořád za podobné ceny...
Ten fungoval dobře - klidně to na baterii vydrželo ukládat celý den. Úsporné to asi je i kvůli tomu, že to nemá displej. Ale mělo to i své mouchy - třeba člověk ani neměl moc kontrolu nad tím, jak moc je baterie ještě nabitá. Ale dá se i měnit - je tam stejný typ baterií, co do nějakých starých Nokií.
Už je to ale dost let, QSTARZ zdá se to moc výrobce zdá se to moc neinovuje. Dnes je běžné, že GPS čipy umí přijímat signál i od jiných satelitů na určování polohy - Galileo, Glonass.
Asi před dvěma lety jsem si pořídil hodinky od Garminu (Forerunner 945), uživatelsky je to mnohem komfortnější a ukládat si trasu třeba při celodenním výletu taky není problém...
Samostatné GPSky - kdysi jsem zkoušel si na nějaké výlety vzít nějakou navigaci od Garminu co jsem měl do auta - ty podklady přeci jen nebyly tak pěkné, jako třeba mapy.cz nebo co mám mapy v Locusu. Pro orientaci v terénu jsou ty mapy v mobilech asi přeci jen dál. Lépe se plánuje trasa (scrollování mapou bylo tehdy na té navigaci za trest). Navíc ta autonavigace bez napájení také moc dlouho nevydržela - v tom by ty čistě turistické byly samozřejmě lepší - ale otázka je, co ty mapové podklady. Pokud jde člověku jen o ten záznam trasy, tak samostatný logger nebo ty hodinky jsou podle mě dobré řešení. A občas se juknout do mapy na mobilu, to tu bateru nevyšťaví tak rychle. A pokud má někdo štěstí, že mobil má velkou baterii a i trvalý záznam trasy fakt moc baterii nežere, tak tím lépe a ať to používá. Já už ale párkrát na nějakém výletě vyšťavil baterii na mobilu dost rychle - to když s ním člověk ještě fotí a tak... Další řešení je ještě 20 000 mAh powerbanka, ale ta taky něco váží, ještě část doby výletu to mít pospojované nějakým drátem... No... :-)
Zdravím,
zrušit tu pěšinu v mapě je sice možné, ale pokud je reálně vyšlapaná, tak nelze nijak zabránit tomu, aby ji někdo jiný kdykoli později do mapy zase nepřidal. V OSM mapujeme reálný stav. Katastrální mapa je jen jeden ze zdrojů.
Nejlepším řešení by asi bylo označit pozemek jako soukromý případně se zákazem vstupu. Pak by bylo možné přidat tato omezení přístupu i na pěšinu v OSM.
Dobrý den, měl bych dotaz, jak zrušit v open street map cestu. Jedná se konkrétně o https://www.openstreetmap.org/#map=19/49.04731/14.62318 . Žádná cesta to ve skutečnosti není, je to louka a lidé kteří tudy chodí, tak tu louku nadobro zdevastovali. I na katastrálních mapách tam nikdy cesta nebyla.
Děkuji.
S pozdravem Vít Kopeček
"Vlastníkem" tras je Rada značení, tedy KČT. Vlastníkem společnosti Trasa je také KČT.
Co je to ale "být vlastníkem tras"? Dá se vůbec nějak vlastnit "směr, kterým půjdu"? Asi proto má Rada značení ve své péči jen ty TIMy (směrovníky), tam jsou našroubovaný šipky a to je jejich "majetek". Ale barevná šmouha na stromě v lese, který patří úplně někomu jinýmu?
Kdyby ten les byl můj, tak můžu klidně říct: malujte si hoši, co chcete, ničit to nebudu, ale bránit mi, abych to nevyužil ve svůj prospěch, mi nemůžete. To bychom na to museli mít smlouvu. Zrovna tak, zarazíte-li kůl se směrovníkem a neřekli jste si o souhlas, tak máte smůlu.
Právě proto je tu nějaký zákon, vyhláška či co, nebo se připravuje, že tyhle turistický značky můžou být všude a nikdo je nesmí ničit.
Možná, že Česko aktualizují na mapách.cz jinak, než v zahraničí; tzv. Základní mapa ČR je veřejná, tak je jednodušší použít tu, než OS.
Navíc jsem na mapách.cz zjistil, že chybí spousta cest v klidových zónách NP. Moje mapa Krkonoš z roku 1957 je méně skoupá.
Docela dost podrobná je mapa do navigace Garmin od Picodasu, ale existuje jich spousta variant z různých let, ne všechny musí obsahovat všechno.
Něco si sami zmapovali pomocí brigádníků, dnes SNAD už spolupracují s KČT a dostávají novinky. Kdyžtak zde je kontakt https://kct.cz/rada-znaceni-kct
Pokud vím, tak značkaři, tedy ti, co chodí po terénu, mají (nebo donedávna měli) pouze databázi tzv. TIM, tedy míst, kde jsou rozcestníky. K tomu si malovávali na průsvitky vedení tras. Kdo určuje, kudy doopravdy vede trasa mezi těmi rozcestníky nevím, pravděpodobně to dělají v té Trase.
Teď už je to lepší, ale svého času byl např. Seznam (mapy.cz) s KČT na kordy (nevím proč, asi že značené cesty jsou rodinné stříbro a kdo o nich třeba jen promluví, by mohl něco zaplatit, ne :-) . A zkuste k nějakému účelu použít turistickou značku!!! ta je patentově chráněná.
A tak si Seznam jedno léto raději najmul řadu studentů, kteří všechny cesty prošli a našli i spoustu nesrovnalostí. Pak se vztahy oteplily. Nový šéf rady značení KČT je navíc vstřícnější.
Značkaři opravdu chodí a udržují značené cesty zadarmo, platí se jim ale doprava, dost často autem, protože nejsou lidi, například na Ústeckoorlicko prý jezdí lidé třeba až z Pardubic. Z dotací se dále platí směrovky, speciální barva, cesty se musí každých několik roků obnovovat... Dále jsou tu cyklotrasy, takové ty žluté směrovky na silnicích. Jestli to všechno opravdu stojí 8 mil. ročně nevím. Jenomže šikovný účetní vyúčtuje všechno.
Zdravím, Pane Suchý.
Článek mě docela dostal.
Doufám, že ještě přijdete číst.
Já se přidal. Rád fotím, cestuju celou ČR.
Přidal jsem Vám jednu poštovní schránku v Kardašově Řečici, je vedle bývalého MNV, současného městského úřadu a je tam roky.
Pokud to jde editovat, čas výběru dodám. Mám to 200m. Na fotce nečitelné a tohle jsem fakt nečekal.
Takže, pokud jste Babiš, máte 100,0001% schránek a kdo to má? :-D
Nebo prostě nemáte pokrytí, a třeba lokálně i republikově pomohu i dál....
Chci se ale zeptat na možnost přidání fotek.
Nenabídlo mi to vybrat z disku, či z PC. A zrovna tohle jsem si jako důkaz vyfotil a mám i ostatní dvě poštobudky v KŘ...
Jen nelze přidat, bohužel.
Pls, o nápravu.
Díky, Já
> A někdo přišel s myšlenkou, že by bylo super, kdyby navigace při vyhledávání pěší trasy přes město preferovala osvětlené ulice. Podle mě to zatím nikdo nedělá, ale je to hodně zajímavý nápad.
V BRouteru si můžete do navigačního profilu AFAIK přidat libovolný OSM tag (říct, že ulice s nějakými atributy má nějakou cenu, a vyhledávač nejlevnější cesty v grafu to pak podle toho ohodnocuje).
One jde spis o to, ze osm.org neni "end user" reprezentace dat.
Zkus spis popsat, co bys ocekaval, at uz od webu nebo android aplikace a pak muzem navest; ze prispivas pres streetcomplete je super :)
Jinak od oka, pro Android napr http://vespucci.io/ nebo https://osmand.net/ nebo https://github.com/NehaParveen/OsmGo ti ukazou vsechny vlastnosti objektu. Na webu je to slabsi.
Před pár lety jsem si říkal, že když se na mobilech hrají různé 3D hry a mobily na to mají speciální procesory, bude lepší mapy v prohlížeči vykreslovat vektorově a ne bitmapově (nešlo ani o dlaždice, jen o datovou vrstvu). Chyba lávky, podařilo se mi něco, co už jsem dlouho předtím nezažil – pád prohlížeče způsobený webovou stránkou, několikrát dokonce restart telefonu. Takže jsme se zase pokorně (z větší části) vrátili k bitmapám. Tak doufám, že se ty vektorové dlaždice teď podaří a klienti (i ti méně výkonní) to zvládnou.
Ahoj, napr. Osmand - https://osmand.net/ umi vykreslit viditelnost cesty, od tmave cerne po lehoucce sedou, podobne umi i zohlednit napr https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Cs:Key:smoothness ruznym srafovanim.
Ano. Tento požadavek se objevuje docela často. Naposledy jsme řešili nelegální trail, kdy jeho "autorům" vadilo, že jim tam jezdí cizí lidi. Dokonce tam byl i nějaký vážný úraz.
Jenže: když podlehneme a z mapy to smažeme, tak nedokážeme nijak zaručit, že jej někdo znova nezmapuje. Nehledě na to, že oni si z části zabrali pěšiny, které tam už byly předtím.
Navíc "prázdný" les láká právě lidi hledající klid a cyklista jedoucí velkou rychlostí je může velmi nepříjemně překvapit. Stejně tak pokud půjdu do lesa s dětmi. Je tedy lepší, když je daná věc správě zmapována, abych věděl, s čím můžu počítat.
Za špatné zabezpečení opuštěných budov fakt nemůžeme. Zloději si je stejně najdou. Pokud je budova v katastru a nebyla zbourána, do mapy patří.
Mimochodem: žádný tag "tady_rostou" v OSM (zatím?) nemáme :-D
Informací není nikdy dost. ...
Já si zase myslím, že je jich až až. Co se týče map, mě situace, kdy všichni ví všechno a lezou všude a hlavně se tím to nezapomenou na síti pochlubit, už docela vadí. Výsledkem je, že už nejsou žádná „tajná“ a klidná místa, všude je hromada lidí - a často takoví, o které fakt nestojíte.
Zkuste Locus Map od českých tvůrců a jejich online nebo i offline LoMapy, které také vychází z OSM dat. https://www.locusmap.app/
Informací není nikdy dost. Vždy je lepší informace zneplatňovat a ne je zcela rušit. Ovšem cesta, přes kterou vede dálnice už asi smysl nemá.
Dále je dost dobrá informace o typu porostu. Vzrostlý les bývá průchozí i mimo cesty. Posečená louka nebo pole taky. Např. u Lednice byly cesty úplně špatně, téměř kolmo na skutečnost, ale les se dal projít i bez cest. Nevím, jak je na OSM tato informace vidět. A bylo to v době, kdy jsem o možnostech editace OSM nevěděl nic.
A dále taky záleží na kvalitě a nastavení renderu. Stáhl jsem si ze známého holandského serveru OSM mapy pro Garmin - Chorvatsko - a pak jsem viděl jen bodově město a hlavní cestu. Prostě buď to bylo špatně, nebo tak, že to moje navigace nevzala. Ale na telefonu to bylo dobře, tj. data tam jsou.
Já si všechny své výlety trasuji a mám zapnutou maximální frekvenci ukládání, cca 1x za sekundu.
V neděli jsem byl v Jeseníkách, za šest a čtvrt hodiny jsem natrasoval 17,6 km (22 400 bodů) a večer jsem měl ještě 52% baterky. Samozřejmě jsem na telefonu dělal i jiné věci. Se sníženou frekvencí zjišťování polohy to bude samozřejmě ještě lepší.
Pokud je cesta stále alespoň trochu patrná, tak je u ní možnost nastavit viditelnost - od skvělá až po strašná. Trochu jiná věc je, že to zatím myslím žádný renderer nijak nezohledňuje. Takže v mapě bude cesta stále viditelná a nerozeznatelná od jiné průchozí cesty, Taky se dá nastavit hladkost - od koloběžek přes terénní auta až po specializovanou techniku. To už v rendererech nějak odlišeno bývá.
U těch zrušených železničních tratí většinou zůstává patrný násep. Když je odstraněn i ten, je většinou trať zcela odstraněna.
Snažím se do OSM přispívat (hlavně prostřednictvím StreetComplete), ale hrozně mě štve jedna věc - i když je to vlastně hrozná blbost. Informace o objektu u standardního GUI (klasická OSM) se zobrazují hrozně krkolomným způsobem. Nejdřív musím zapnout "průzkumnou" funkci, někam kliknout, zobrazí se objekty v okolí bodu, tam si teprve vyberu ten správný. Možná to u nějakého rendereru funguje líp, ale bohužel jsem zatím žádný takový nepotkal. Moc by se mi líbilo, kdybych prostě jen kliknul třeba na symbol hospody a rovnou by se zobrazily informace o ní - tak jako je to například na Mapy.cz.
Záleží, zda je to problém dočasný, kdy očekávám brzkou nápravu nebo trvalý.
Měl jsem na mysli třeba opuštěné cesty, které byly přeloženy jinudy ale v krajině jsou stále patrné. Když už jednou v té mapě jsou, připadá mi lepší je označit jako zrušené či opuštěné a buďto nezobrazovat nebo zobrazovat jinak. V turistických mapách bývají takto například uvedeny zrušené železniční tratě (orientační bod), takže předpokládám, že v podobném smyslu bylo myšleno i odstranění zarostlé cesty z mapy.
Bylo by to sice hezké, ale někdo by to asi musel umět obhájit před vedením. Tam myslím panují obavy z možné konkurence. Navíc by tam jistě byly nějaké náklady s nevyváženým přínosem.
Časem se třeba dočkáme. Nebo se objeví ještě něco lepšího. V současné době nastupují vektorové dlaždice. Ty dělají render až u klienta. Je to sice náročnější na výkon klienta, ale zase je tu možnost dynamicky přizpůsobovat render. Měnit barvy, skrývat prvky. Kromě Mapboxu se teď docela prosazuje MapTiler, což je českošvýcarská společnost: https://www.maptiler.com/
Co se tyce webu tak napr https://www.freemap.sk/?map=13/48.861779/17.581043&layers=X vypada velice slusne.
A pro mobilni app napr Osmand je z myho pohledu podstatne lepsi nez mapy.
Vtip je v tom, že KČT není vlastníkem tras. Jen je plánují a udržují. Trasy vlastní firma Trasa s.r.o., obchodní to společnost KČT, která s nimi dál obchoduje. http://www.trasa.cz/
S KČT je to složitější (a ještě o kapku absurdnější), na značení a udržování turistických tras pobírá dotace, kolem 8 mil. Kč za rok. A následně ten výsledek nedá k dispozici ani OSM, ale hezky prodává. A ještě ve finále to údržbu často dělají členové KČT zadarmo.
Kdyby vás zajímalo, jak ty dotace KČT využívá, tak máte smůlu. Výroční zprávu na jejich webu nenajdete, v rejstříku jsou naposledy neúplné výkazy za rok 2017. Na spolek, který na dotací nabral od roku 1999 281 milionů (podle hlídače státu), hodně mizerná transparence.
Mapy.cz používají data OpenStreetMap pro zahraničí, takže umí data vykreslit svým renderem. Bylo by hezké, kdyby poskytly svůj render dat OpenStreetMap i pro ČR. Nebylo by tam tolik dat, jako zobrazuje Mapnik, ale pro běžné použití je ten render podstatně lepší. Vlastně ani moc nechápu, proč to neudělají – nemám pocit, že by si tím kanibalizovali své Mapy.cz. Zároveň by to podle mne bylo něco, co by komunita kolem OpenStreetMap docela ocenila (vytvořit dobrý render není vůbec snadné) a byl by to hezký způsob, jak se revanšovat za to, že pro celý svět mimo ČR používají data OpenStreetMap.
Ještě bych dodal, že není problém s bodovými vrstvami. To člověk pozná, buď navigací, nebo i podle leteckého pohledu. Problém je s trasami. To vyžaduje trvale zapnutou GPS, ale novější Android ji dost agresivně vypíná, pokud "není potřeba". Lze to nějak vynutit, ale pak to zase dost vybíjí baterii, je s tím nutno počítat. Ideální na to je Garmin turistická navigace, výdrž na baterie kolem 8 hodin a dají se vyměnit za nabité a hlavně - s navigací se nic jiného nedělá.
Jinak - je asi třeba dělat to, co není. Ne třeba mapovat prohlášené kulturní památky, to má Památkový ústav zmapované a zveřejněné. Překvapily mě ty schránky, to by pošta měla mít. A turistické trasy jsou asi takový trucpodnik. KČT je nedá zadarmo, zmapovat OSM se dají, ale pak bude dvoukolejná údržba - každou chvíli se nějaká značka změní (vykácený les, ohrazená pastvina, zničená cesta...) Je to stejná situace jako s muzikou - když si budou držet trasy a papírové mapy, přestanou to časem lidi kupovat, protože mapy.cz jsou zadarmo a s mobilem dnes chodí skoro každý. Turisté sice značkují zadarmo, ale asi nakonec přijde doba, kdy se bude značkovat jen virtuálně, netěším se na to, mapa je mapa, ale pokrok půjde dál.
Jak nádherně "klasicky" je možno OSM data vyrenderovat ukazuje projekt https://blog.root.cz/map1/map1-eu/
Několikrát jsem se pokoušel, přidal jsem třeba jeden malý rybníček, ale nějak mě to odradilo. Ono je třeba i přesně vyplňovat data, jinak třeba někdo udělá kus cesty, někdo druhý kus, ale pro navigování ty dva kusy nebudou propojené. Na Mapách.cz jsem nechal opravit jednu cestu, věděl jsem jak vede a bylo to vidět i na ortofotkách, nahlásil jsem to ale jen jim, asi jsem to měl udělat i na openstreetu, ale tam ta cesta je správně, tak nevím, proč to mapy.cz měly špatně.
Na openstreet mapách spoustu lidí odradí jejich barevnost a symbolika, jsou zvyklí na mapy.cz nebo na (lepší) mapy ze Shocartu, jako má třeba cykloserver. Je to věc názoru a technická záležitost, dají se z openstreet dat vyrenderovat stejně barevné jako mapy.cz, ta barevnost Mapnik je asi historická a lépe odlišuje různé kategorie prvků.
Na Wikipedii musíte vy prokázat encyklopedickou hodnotu příspěvku. Což je docela těžké.
Na OpenStreetMap nic takového není. Pokud to existuje v terénu, tak to do mapy patří. Resp. zarostlá cesta patří smazat. Editace se vrací zpět jenom vzácně. Když se zjistí, že někdo kopíruje z cizí mapy nebo když někdo v terénu zjistí jiný stav. Obojí je netriviální.
Za opravu chyb jsme rádi a editace je opravdu jednoduchá (tlačítko Upravit vlevo nahoře).
Asi před měsícem jsem se vydal po lesní cestě na Mapy.cz, respektive po “turistickém okruhu” sestaveném z asi 15 bodů… no ukázalo se, že dobrý půlkilometr lesní/polní cesty byl zarostlý 20-letými stromy.
Asi se naučím, jak aktualizovat mapy, ale jsem zvědavý, jak trvalé ty editace budou, u wiki jsem dost narazil, a potom, co několik oprav bylo vráceno zpět jsem se do oprav přestal pouštět. Tak snad tady někdo nebude porovnávat se starou mapou a mazat opravy.