Miloš Sochor (Y Soft Ventures): Chceme investovat půlmiliardu do asi 25 firem

10. 12. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Brněnský Y Soft se letos vyprofiloval jako další tuzemská investiční štika ve startupovém rybníku. Příští rok by do toho měl nový tým šlápnout ještě víc i s penězi od partnerů.

Budoval v Jihomoravském inovačním centru startupový program a podílel se na pokusu naroubovat půlmiliardový fond Raiffeisenbank na veřejnou instituci. Fond nedopadl a stejně jako Lucie Brešová nebo Michal Hrabí odešel na druhou stranu – do byznysu. 

V pozici šéfa Y Soft Ventures teď Miloš Sochor může rozjet práci se startupy naostro. “Dostal jsem za úkol zmapovat, co Y Soft všechno dělá, a zjistit, co by bylo možné nabídnout startupům a zároveň dát novému fondu nějakou vlastní tvář,” tvrdí v rozhovoru pro Lupu. 

Původní plán spustit klasický fond narazil na regulaci, a tak se bude jednat víceméně o klub investorů z řad spřátelených obchodních partnerů. Podle Sochora to může výrazně zrychlit samotný průběh investování. “Chceme umožnit externím investorům spoluúčast na našich akcích. My bychom si to představovali tak, že na nás by ležela starost o rozvoj zainvestované firmy. Spolupracující investoři by se nemuseli starat o provoz těch firem a jenom by případně zhodnotili své peníze při exitu úspěšných startupů. Samozřejmě budou muset počítat s tím, že jde o rizikový kapitál, takže to ne vždycky vyjde,” vysvětluje s tím, že první jednání vypadají nadějně.

“Zájem je mezinárodní. Myslím si, že v případě zahraničních investorů budeme úspěšnější. Tady u nás je zatím odvážných andělských investorů málo. Ti malí s tím nemají moc zkušeností a ti velcí už mají zase své fondy. Velké tuzemské bankovní nebo investiční fondy jsou zvyklé na korporátní přístup, a to může občas být problém. Risk analýzy bank si se startupovým prostředím moc nerozumí. A to nemluvím o rychlosti. My jsme se s Be3D domluvili během tří týdnů,” tvrdí. 

Y Soft se letos investičně rozjel. Kromě tiskárnové dohody s Be3D poslal ještě třicet milionů korun do Videoflotu a další miliony putovaly do dalšího startupu, který se pohybuje kolem videa – do brněnského Comprimata

Y Soft Ventures byl původně jen nástroj pro zajímavé investice Y Softu, jak to bude teď?

Y Soft Ventures je teď dceřiná společnost Y Softu a stojí mimo mateřskou firmu. Y Soft alokuje část svého čistého zdaněného zisku do investování do startupů. Řeší se to případ od případu, pokud jde o zajímavou firmu, tak je možné přesvědčit finančního manažera, aby uvolnil peníze. Mluví se o deseti až třiceti procentech zisku, ale není to pravidlo, které by se striktně dodržovalo. Nemáme jako klasické fondy nějaký balík, se který můžeme operovat. 

Jak by to mělo vypadat finančně, pokud seženete spolupracující investory?

Pokud seženeme investory, tak bychom si představovali zainvestovat dvacet až pětadvacet firem s tím, že dohromady bychom na to mohli mít kolem půl miliardy korun. Zatím bez časového určení. Pokud vstoupí investoři, a podle prvních jednání to vypadá celkem slibně, tak by se první investice měly objevit příští rok.

Jak máte velký tým?

Teď jsem to jenom já, ale v prvním kvartálu by měl přibýt finanční ředitel. Ten by měl mít na starosti finance nejen naše, ale i všech zainvestovaných startupů, abychom měli neustále přehled o tom, jak se jim daří. Cílem je dát dohromady kolem pěti lidí. A k tomu je k dispozici samozřejmě i parta z celého Y Softu. 

Jaké startupy hledáte, máte nějaká jasně vymezená témata nebo je to případ od případu?

V některém případě jde o technologii na pozadí, tedy takovou, která se nějak prolíná s tím, co dělá Y Soft. V některých případech jde o týmy lidí, které pracují na projektu, který třeba není úplně přelomový, ale zároveň mají zajímavé know how nebo se pohybují na trhu, který má velký potenciál. Když už firma jede a má prodeje, tak je to samozřejmě vždycky výhoda. Každopádně hledáme hlavně strategicky zajímavé projekty. A nebo, jako třeba v případě be3d, jde o doplnění nabídky Y Softu, a proto tam nešla investice přes nás, ale vstupoval do nich rovnou Y Soft. 

Občas se nám podaří vytvořit i vlastní startupy z vedlejších technologií, které vzniknou během vývoje. Teď momentálně máme jeden takový, kterému interně říkáme Y Soft Connection, ale v podstatě bychom měli hledat projekty, které by měly hlídat technologie kolem člověka. Příklad – přiletíte na prezentaci do Ameriky a v okamžiku, kdy vstoupíte do místnosti, tak se technika nastaví podle vašeho počítače či mobilu, nebo si stáhne z cloudu prezentaci. Případně displeje ve výtahu už by mohly ukazovat mapu kanceláří a podobně. Ale to je zatím budoucnost. To je teď ve stavu, kdy sháníme šéfa, který by si poskládal tým a začal budovat produkt. 

Miloš Sochor

  • praxi sbíral v amerických bankách
  • budoval startupový program v JIC
  • letos přešel do Y Soft Ventures

Většina vašich dosavadních investic putovala do firem spojených s brněnskou scénou, je to strategie nebo náhoda?

Všichni jsme velcí brněnští patrioti. Václav dost často říká, že je tady nápadů hodně, ale těch lidí, kteří je umí prodat, už je mnohem méně. Jsme ale otevření i startupům z jiného města. V naší vizi je být investorem ve střední a východní Evropě. Zatím jsme všechny investice domluvili tak, že jsme byli osloveni. Klasické vyhledávání chystáme rozjet až během příštího roku, až budeme mít trochu větší tým. 

Říkal jste, že chcete zainvestovat až pětadvacet firem. Jak velké peníze by to měly být?

Je to mix. Některé budou seedové, ale budou i větší. Be3d bylo 45 milionů s dvacetimilionovou opcí, to na české poměry už seed investice moc není. Podobné investice bychom chtěli mít přibližně tři až čtyři a zbytek by se měl pohybovat kolem dvou tří milionů. 

Investiční skupina Rockaway nabízí svým startupům vlastní ekosystém služeb, co nabízíte vy?

Je to stavěné tak, že chceme pomáhat firmám tím, co už Y Soft umí. To znamená – globální podpora našich lidí po světě, a to včetně prodeje. To, co umíme teď, prožívá naplno be3D, které zainvestoval přímo Y Soft, ale ti se velmi rychle začlenili do našich prodejních kanálů, marketingu i výroby. Startupy také naučíme řešit peníze, jako kdyby byly pobočkou Y Softu, to znamená, že si zvyknou na mezinárodní standardy. Poskytneme jim i vývoj a zkušenosti našeho stočlenného vývojářského týmu. Pomůžeme třeba s nabíráním lidí v cizině, protože tam sháníme už pro velký Y Soft.  A samozřejmě marketing, s tím mají startupy obecně problém. 

S marketingem mají startupy problém obecně. Jak se s tím popral Y Soft?

My teď procházíme velkou změnou. Podle Václava Muchny jsme se dosud na marketing moc nezaměřovali a teď se připravuje celý nový marketingový program, najali jsme na to experty v Silicon Valley. Se startupy pak můžeme sdílet zkušenosti a pomoci jim i v globálním PR. 

Seriál: Rozhovory
ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).