MIF 2011: Jak vydělat na mobilním internetu, když nejste operátor

12. 10. 2011
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

Kdy vyvíjet samostatné mobilní aplikace pro jednotlivé platformy a kdy je rozumnější zvolit univerzální mobilní web? Kolik lidí má dnes v Česku internet v mobilu? Jak se operátoři potýkají s rychle se zvyšujícími nároky na datovou infrastrukturu? Kdy budeme běžně platit mobilem? A kolik peněz se točí v mobilní reklamě? Odpovědi na tyto a příbuzné otázky hledali včera účastníci čtvrtého ročníku konference Mobile Internet Forum.

Za půl roku přibylo v Česku 300 tisíc lidí, kteří chodí po světě s mobilním internetovým připojením v kapse a umí ho použít. Vyplývá to z dat všech tří hlavních operátorů, s nimiž posluchače v úvodní přednášce seznámil Slavomír Doležal (T-Mobile). Po sečtení všech, kdo v měsíci srpnu alespoň jednou z mobilního telefonu otevřeli webovou stránku, stáhli nějaká data nebo si platí ve svém tarifu datový balíček určený pro mobilní surfování, dospěl k číslu 2 560 640. To je o třináct procent více než v březnu, kdy měla tato statistika premiéru.

Konferenci zahájili programový ředitel TUESDAY Business Network Petr Koubský a šéfredaktor Lupy Patrick Zandl.

Autor: Ondřej Hošt

Konferenci zahájili programový ředitel TUESDAY Business Network Petr Koubský a šéfredaktor Lupy Patrick Zandl.

Od Hynka Urbana (Nokia Siemens Networks) jsme se dozvěděli, že objem přenesených dat roste u nás stejně jako ve zbytku Evropy exponenciálně. Totéž by mělo podle Edholmova zákona platit o rychlosti mobilního připojení. V praxi však tento teoretický konstrukt závisí na ochotě operátorů investovat do rozvoje datových sítí. Jak upozornil moderátor dopolední panelové diskuse a šéfredaktor Lupy Patrick Zandl, čeští operátoři v rozvoji 3G sítí za zahraničím silně zaostávají.

Konferenci Mobile Internet Forum 2011 jsme sledovali online. Naše postřehy najdete na Twitteru a v online reportáži sestavené pomocí služby Storify.

Místo aby zisky z místního trhu investovali do rozvoje místní infrastruktury, odvádějí je zahraničním matkám. Na rozdíl od situace před deseti lety si na posilování sítí ani neberou úvěry. Není proto divu, pokrytí území 3G signálem je u nás slabší než u západních – ale i mnoha východních sousedů. Operátoři zásadně prezentují údaje o pokrytí populace. Ty už dosahují hodnot vyšších než padesát procent. Ve skutečnosti je však rychlé mobilní připojení dostupné pouze asi na desetině českého území, tedy ve velkých městech a jejich bezprostředním okolí. Jedna ze zásadních aplikací – online mapy v mobilu – jsou tudíž nepoužitelné tam, kde je lidé obvykle nejvíc potřebují – v lese, na horách nebo na odlehlejších silnicích Přítomní zástupci operátorů nedokázali na takovou kritiku věcně reagovat a plný hlavní sál moderátora za vyslovení faktů, o nichž se v propagačních materiálech nemluví, odměnil potleskem na otevřené scéně.

Hynek Urban (Nokia Siemens Networks)
Autor: Ondřej Hošt

Hynek Urban (Nokia Siemens Networks)

Od zástupce Nokia Siemens Networks se účastníci dozvěděli i další zajímavé číslo, které dobře ilustruje relativní váhu jednotlivých složek mobilního byznysu. Tvorba aplikací pro chytré telefony jako nové odvětví se sice může pochlubit rychlým růstem – mezi lety 2009 a 2012 tržby jejich výrobců a prodejců v Evropě poskočí z 600 milionů na 4,3 miliardy euro. Tento výsledek ale bledne ve srovnání s tím, kolik příští rok utrží mobilní operátoři za datovou konektivitu: 64 miliard euro. Typický zákazník platí v Česku za mobilní telefon ročně 5 200 korun. Z toho už jen 3100 tvoří hlasová služby, zbytek připadá na SMS, MMS a data. Tato část postupně roste.

„V mobilních rourách je stále dost peněz a nějakou to dobu to tak ještě zůstane,“ komentoval situaci Hynek Urban. Největším problémem příštích měsíců a let je podle něj omezená kapacita a možnosti rozvoje současné datové infrastruktury, která neodpovídá ze řetězu utrženým nárokům na datové přenosy. Budoucnost odvětví tak závisí na tom, jak se mezi sebou dokáží domluvit výrobci mobilních telefonů, vývojáři aplikací a operátoři mobilních sítí. Musí vybalancovat své zájmy – pokud možno tak, aby zákazník nic nepoznal. Nadějí do budoucna jsou nové technologie, které slibují snížení nároků na datové přenosy, ale také prodloužení životnosti baterie a zvýšení komfortu uživatele mobilní sítě. Hynek Urban jmenoval dvě z nich: Continuous Packet Connectivity (CPC) a Circuit Switched over HSPA (CSoHSPA).

Skokani roku: Android a BlackBerry

Slavomír Doležal (T-Mobile) a jeho úvodní přednáška Mobilní internet reálným pohledem
Autor: Ondřej Hošt

Slavomír Doležal (T-Mobile) a jeho úvodní přednáška Mobilní internet reálným pohledem

Vraťme se ale ještě na chvíli k datům o českém mobilním trhu od Slavomíra Doležala. Ještě zajímavější zejména pro posluchače z řad mobilních vývojářů a marketérů byla statistika rozšířenosti operačních systémů pohánějících chytré telefony. Potvrdilo se, že v Česku je stále dominantní a pro přístup k mobilnímu webu nejpoužívanější Symbian od Nokie. Jeho podíl klesá, stále však činí úctyhodných 56 procent. Na druhém místě je rychle se rozpínající Android (20 procent), na třetím Apple s iOS (13 procent), na čtvrtém mobilní operační systémy od Microsoftu (6 procent) a na posledním smartphony značky BlackBerry (3 procenta), které jsou ovšem na vzestupu a společně s Andoidem je lze označit za skokany roku. Nadpoloviční většina lidí ovládá svůj telefon pomocí klávesnice, přístrojů řízených pomocí dotykového displeje používá pro mobilní přístup k internetu v Česku 39 procent uživatelů.

Petr Dvořák (Inmite) vedl workshop Protoypování mobilních aplikací
Autor: Ondřej Hošt

Petr Dvořák (Inmite) vedl workshop Prototypování mobilních aplikací

Zajímavé jsou regionální rozdíly: zatímco podle údajů T-Mobile používá internet v mobilu v Praze 15 procent zákazníků, na Vysočině či na Libercku jsou to jen čtyři procenta, v Karlovarském kraji potom dva lidé ze sta. Zájem o mobilní internet závisí nejen na výši příjmů obyvatel příslušného regionu, ale také na rozvoji místní mobilní sítě. A ten je v Česku, jak už bylo řečeno, mimo velká centra silně podfinancovaný a oproti vyspělejším státům o několik let opožděný.

Aplikace Seznamu v číslech

Čerstvá čísla prezentoval také Ivan Mikula, manažer mobilních služeb nejnavštěvova­nějšího českého portálu Seznam.cz. Jeho mobilní aplikace si dosud na všech platformách stáhlo 479 365 lidí (zdaleka ne všichni je ovšem pravidelně používají). Nejpopulárnější mezi nimi jsou Mapy.cz následované aplikací Seznam Menu, čtečkou QR kódů, aplikací zpravodajského webu Novinky.cz a TV Programem. Nadpoloviční většina uživatelů přitom mobilní aplikace Seznamu používá na telefonech Nokia s operačním systémem Symbian. Na druhém místě je iOS, Android zatím na třetím. Ačkoli v počtu stažení uživatelé Androidu zaostávají, v počtu spuštění aplikace Mapy.cz jim patří bezkonkurenčně první místo.

Marián Nič (Crazy Tomato) a Michal Šrajer (Inmite)
Autor: Ondřej Hošt

Marián Nič (Crazy Tomato) a Michal Šrajer (Inmite)

Majitelé iPhonu jsou zase nejaktivnější na mobilních webech Seznamu. Ty v září zaznamenaly 119 milionů zobrazených stránek a 33,5 milionů návštěv. Po iPhonu je nejčastěji využíván k prohlížení mobilního webu telefon Samsung S5230, následován „smečkou Nokií“.

Stejně jako někteří další řečníci, varoval také Ivan Mikula před módní vlnou mobilních aplikací a doporučil každému zájemci důkladně si rozmyslet, zda se mu víc nevyplatí investovat do mobilního webu. Ten bývá podstatně levnější než vývoj samostatých aplikací pro všechny důležité platformy a díky novým technologiím, zejména HTML5 jsou možnosti webových aplikací již v mnoha ohledech srovnatelné s těmi nativními. Nevýhodou zůstává jejich menší výkon, ovládání hůře přizpůsobitelné zvyklostem různých operačních systémů a závislost na (často nekvalitním) internetovém připojení.

Petr Mára přivítal a představil novou verzi iOS 5
Autor: Ondřej Hošt

Petr Mára přivítal a představil novou verzi iOS 5

V App Storu či Andoroid Marketu je navíc taková konkurence, že i propracovaná aplikace silného hráče typu Seznam po několika týdnech padá do „kráteru zapomnění“ a je potom potřeba ji nákladně propagovat. Nejvíc se podle Ivana Mikuly osvědčilo detekovat u návštěvníků mobilního webu typ telefonu a co nejjednodušším způsobem, nejlépe na jedno kliknutí, je přesměrovávat na příslušnou aplikaci, pokud pro jeho telefon existuje.

Jak to vidí vývojáři

Podobně střízlivý pohled na mobilní aplikace nabídl Marián Nič (Crazy Tomato). Vývojář by se měl společně s klientem zamyslet nad tím, pro kterou platformu se hodí jaké sdělení. iPhone je sice sexy, ale kdo se zaměří  jen na něj, připraví se o čtyři pětiny trhu. Mobilní web je univerzální, ale málokdo k němu přistupuje správně. Mobilní web nemá být kopie velkého webu jedna ku jedné, ale znovu vymyšlené a přepracované prostředí s menším množstvím informací a jinou logikou ovládání.

Michal Šrajer (Inmite) se zamyslel nad přednostmi a nedostatky platforem, pro něž jeho firma připravuje aplikace. Android, s nímž Inmite začínal, podle něj charakterizuje otevřenost, ale v rozletu ho brzdí roztříštěnost. Autoři aplikací můžou nahlížet do zdrojových kódů operačního systému, leccos si sami upravit, ale nemají záruku, že jejich aplikace bude vypadat a fungovat stejně na desítkách různých zařízení vybavených operačním systémem od Google. Na tento problém narazil Inmite například při práci na poslední aplikaci televizní stanice ČT24 – živé vysílání nefunguje bezchybně na všech Androidech.

Jimmy Nordbeck (Golden Gekko)
Autor: Ondřej Hošt

Jimmy Nordbeck (Golden Gekko)

Tomáš Čermák z firmy E-man, která se podobně jako Inmite specializuje na vývoj mobilních aplikací na zakázku, se naopak zastal nativních aplikací, zejména těch pro iPhone. Jejich hlavní výhodou oproti mobilnímu webu je podle něj vysoký výkon, rychlost, pohodlí a lepší použitelnost. Klientům doporučuje, aby si nechali vyrobit aplikaci pro iOS, protože je to sexy platforma. Pro Android, protože rychle roste. Pro Symbian podle něj stačí jednoduchý mobilní web. A Windows Phone 7 může mít před sebou velkou budoucnost. 

Ondřej Švihálek (iCom Vision) shrnul své zkušenosti takto: firmy chtějí za každou cenu být v mobilech, je to zřetelný trend, ale nikdo pořádně neví, jak na to. Proto je dobré být jako Vincent z Pulp Fcition: řešit problémy. Lidé jsou ochotní platit za mobilní aplikace, když je zábavná, ušetří jim peníze, nebo zpříjmení život. Firmy mají jiné důvody: chtějí být cool, ovládnout nový prodejní kanál, mít nový výrobní prostředek (například média), případně komunikovat levně s klienty, aby si je udrželi. Rozhodně se zeptají na ROI – jestli se jim investice vrátí.

Prezentace většiny řečníků a fotogalerii z konference najdete na webu Mobile Internet Forum 2011.

Stejně jako na jaře při vyhlášení výsledků ankety Mobilní aplikace roku se přítomní vývojáři shodli, že jediným stabilním zdrojem příjmů na českém trhu je pro ně vývoj na zakázku pro velké firmy. Tu a tam se sice někomu podaří s placenou aplikací uspět v globální konkurenci a prodat několik tisíc kopií přes App Store, nikdo ale nemá recept na úspěch. Prodávat aplikace zaměřené výhradně na český trh nemá z podnikatelského hlediska velký smysl. U těch českých výtvorů, které ve světě uspěly, tvoří domácí prodeje zanedbatelné zlomky. Jindřich Šaršoň (TappyTaps) řekl, že v případě jeho Chůvičky, kterou si už koupilo přibližně sto tisíc lidí, nepřekročily tržby v Česku jedno procento. A to i přesto, že je to jedna z mála českých aplikací zmiňovaných opakovaně i ve zdejších main­streamových médiích. Každý takový pokus je sázkou do loterie, a jak aplikací na všech platformách přibývá – počítají se už na stovky tisíc – šance na výhru se snižuje.

Restauratér Matouš Petráň se tentokrát na Foursquare podíval s kritickým odstupem
Autor: Obdřej Hošt

Restauratér Matouš Petráň se tentokrát na Foursquare podíval s kritickým odstupem

Dalším zdrojem příjmů je mobilní reklama – také ona však zaostává za velkými očekáváními, která do ní trh vkládal před dvěma nebo třemi lety. Marián Nič (Crazy Tomato) odhadl velikost českého trhu s displej reklamou v mobilech na 40 milionů korun ročně. Celkově se může v českém mobilním marketingu – tedy včetně PPC reklamy, vývoje aplikací na zakázku ale třeba i reklamních SMS točit 100 milionů.

Na závěr konference osm autorů ve stručnosti představilo své mobilní aplikace. Patrick Zandl (Lupa.cz), Petr Mára a Tomáš Zvěřina (Multimedia atelier) jim nabídli zpětnou vazbu.
Autor: Ondřej Hošt

Na závěr konference osm autorů ve stručnosti představilo své mobilní aplikace. Patrick Zandl (Lupa.cz), Petr Mára a Tomáš Zvěřina (Multimedia atelier) jim nabídli zpětnou vazbu.

Trh je sice nadále slibný, ale malý a fragmentovaný. Kdo chce vydělat, musí mít víc želízek v ohni. Ani Seznam coby nejsilnější firma v české internetové reklamě zatím nedokáže vývoj svých mobilních aplikací zaplatit příjmy z reklam v nich umístěných. „Ještě se to nezlomilo, ale je to na cestě,” řekl Ivan Mikula. “Pro Seznam je nutnost být v mobilech. Je to investice do budoucnosti.”

Autor článku

Novinář. Zajímá se o digitální technologie a pozoruje, co s námi dělají. | LinkedIn | Twitter

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).