Microsoft, Seznam a železná košile

22. 4. 2005
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Co mají společného Microsoft a Seznam.cz? Dalo by se odpovědět jednoduše - nemají společného vůbec nic. Jenže mě v nedávné době napadla jistá paralela, která staví tyto dvě nepřehlédnutelné společnosti do alespoň částečně podobného světla. Krom toho, že hrají první housle (každý v jiné kategorii), nalezl jsem ještě jednu podobnost.

Co mají společného Microsoft a Seznam.cz? Dalo by se odpovědět jednoduše – nemají společného vůbec nic. Jenže mě v nedávné době napadla jistá paralela, která staví tyto dvě nepřehlédnutelné společnosti do alespoň částečně podobného světla. Krom toho, že hrají první housle (každý v jiné kategorii), nalezl jsem ještě jednu podobnost.

Obě tyto společnosti jsou hodny upřímného obdivu. Byly založeny v garáži (nebo v ložnici) a jejich zakladatelé je postupem času vypiplali z malých batolátek, až se z nich staly skutečné šelmy byznysu. Ale to není až zas tak zajímavé, takových firem je mnoho. Daleko zábavnější a poučnější je sledovat jejich reklamní kampaně.

Působení těchto dvou firem na okolí – konkrétně mám na mysli jednak jejich produkty, ale hlavně to, jak tyto produkty komunikují veřejnosti – vyvolává až schizofrenní reakce uživatelů a zároveň příjemců reklamních sdělení. Na jedné straně si totiž uživatelé stěžují na jejich chování a mohutně je kritizují. Na straně druhé si nedovedou bez nich představit svůj další život. Patří to asi k jistému folklóru. Svůj díl na tom má také tzv. „poplašný“ marketing.

Pamatujete si, například, kolik rozruchu bylo kolem desktop search od Microsoftu? Microsoft zjistil, že ta dvě červená světýlka v dáli jsou koncová světla vlaku, který mu právě ujel a ve kterém se veze Google se svým desktopovým vyhledáváním. A zatímco Google potichu pracoval na vylepšování své technologie, Microsoft se jal bít do prsou a vykřikovat, že on bude lepší, větší, rychlejší. Podobně reaguje Seznam na závody ve vyzbrojování e-mailu, které vede zejména s portálem Centrum. Během vývoje Gigacentra se zvýšil objem e-mailové schránky u konkurenta několikanásobně (250MB, 1GB (resp. 1000MB nebo 1010MB) a nakonec 2GB), a to samozřejmě za mohutného troubení. Jasně, jedná se o prostý konkurenční boj, každý nechť používá nástroje takové, které mu přinášejí dostatečný efekt.

Co je na tom však nejdivočejší, ono to troubení asi opravdu funguje. Ač je skoro jisté, že desktopové vyhledávání od Google je mnohem lepší, nedokážu si představit, že ho používám, a místo toho setrvávám u technologií Microsoftu. Stejně tak u Seznamu. Ač je e-mail Centra prokazatelně vyspělejší a funkčnější, nejsem schopen opustit e-mail na Seznamu, i když má neustále stejné mouchy (důkaz tady, tady a tady) a k lepšímu se posunul za rok a půl jen nepatrně.

Ale možná, že zmíněné dvojici křivdím a projevuje se u mě jen efekt, kterému hezky česky říkáme pořekadlem „zvyk je železná košile“. Jejich produkty mají totiž tu (ne)výhodu, že si na ně člověk rychle zvykne a velmi nerad je pak opouští. V mnoha případech je ani opustit není prakticky možné. Jak mám asi tak opustit e-mail, který mám mít na celý život?

Autor článku

Autor se zabývá publikačními systémy, eshopy a dalšími užitečnými internetovými. Aplikacemi, e-commerce a marketingem na internetu. Pracuje jako CEO ve společnosti Neternity Group s.r.o.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).