Hlavní navigace

Meloun ne. Pomeranč!

28. 12. 2001
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Prezentace finančních služeb ING vás jistě překvapí nejen svým rozsahem, ale i výrazně nadprůměrným zpracováním, které i v této studené roční době září hřejivými oranžovými barvami pomerančů z dílny Samba Digital Media. Komentář k redakční recenzi psali pánové Kopp (CESA) a Lahvička (Atlas).

565
http://www.in­g.cz/

Ve změti šedivých a průměrných prezentací je tato příjemným překvapením. Jestliže jsem chválil zpracování prezentace Českomoravské stavební spořitelny, pak ING musím chválit dvojnásob. Prezentace sice využívá v poslední době velmi populární barevné kombinace, ale to ji vůbec neubírá. Právě naopak – odstíny oranžové až červené barvy v kombinaci s bílou a modrou působí moderně a dynamicky, navíc je z prezentace znát, že její autor nebyl žádný amatér. Grafické motivy jsou vkusné a dobře zakomponované, texty se mi zdají z typografického hlediska bezchybné. Opravdu, ke grafickému zpracování nemůžu mít žádných větších připomínek.

Podstránky nejsou tak graficky zajímavé jako úvodní stránka, ale přesto na mne nepůsobily nijak negativně. Před grafikou je dávána přednost obsahu, který je dostatečně členěný a formátovaný. Taktéž mě potěšila velká provázanost stránek pomocí odkazů v textu.

K tabulkám nemám výhrad, samotné buňky jsou mírně předimenzované, takže se v nich dá rychle orientovat a nepůsobí tak zmateně. Otázkou ovšem zůstává, zda při menších rozlišeních nezabírají zbytečně velkou plochu a nemusí se častěji skrolovat. Lepší orientaci v tabulkách přispívá též mírně odlišný tón podbarvení sudých a lichých řádků.

Prezentace je tak rozsáhlá, že bych výpisem nalezitelných informací mohl zaplnit několik počítačových obrazovek. Obsah je doslova vyčerpávající, všechno, co by vás mohlo zajímat, pravděpodobně bez problémů naleznete.

Navigace v prezentaci je díky vnořeným menu poměrně příjemná.

Vyhledávání funguje bez nejmenších problémů, na vyhledávací stránce je uvedeno i několik příkladů hledání. Jako výsledky hledání jsou zobrazeny nadpisy a adresy stránek, obsahující hledaný řetězec, bohužel ve výsledcích není žádný podrobnější popis nalezených stránek :-(. Za pozitivum považuji i možnost používání logických operátorů ve vyhledávaném textu.

Pokud byste přece něco nenašli, můžete se zeptat – kontaktní informace zaujímají celou jednou sekci serveru. Tam naleznete kromě poštovních adres a e-mailu i formuláře pro přímé odeslání zprávy či dotazu (takže nemusíte startovat emailový klient).

Takovou menší daní za skvělý design a výbornou navigaci jsou zvýšené technické požadavky na uživatelův počítač. Stránky se sice zobrazí bez problémů jak v Netscape Navigatoru 6.1, tak v Internet Exploreru 6, ale v případě toho prvního jsou až neskutečně pomalé (rozbalování menu atp.). Internet Explorer je o poznaní svižnější, ale také to není úplně ono. Pro informaci, prezentaci jsem recenzoval na počítači s procesorem Intel Pentium III taktovaným 500MHz s 256MB SDRAM, nainstalované Windows 98.

WT100

Shrnu-li výše napsané do několika málo řádků, musím uznat, že autoři prezentace odvedli zatraceně dobrou práci. Výsledku jejich snažení nelze moc vytknout, a pokud ano, lze to logicky oddůvodnit. Mně osobně se tyto stránky velmi líbí, zklamáním pro mne jsou jen vyšší nároky na rychlost počítače a možná přílišná grafická jednoduchost podstránek. 9/10.

Ondřej Kopp
webdeveloper (CESA, a.s., Pardubice)
ondra@cesa.cz
Jiří Lahvička
online marketing specialist (Atlas)
lahvicka@atlas-as.cz
ORIGINALITA ŘEŠENÍ
Použití Flash animace na úvodní stránce, která překrývá obsah, je docela dobrý nápad. Je to vyjimečný příklad, jak použít tuto technologii k něčemu jinému než k pouhému „obtěžovaní“ návštěvníků reklamou. Roletové menu pomocí dynamického HTML je také dobrý nápad, ale poněkud neladí s celkovým barevným provedením stránek. Velice mě zaujal prostorový model Orange House, který umožní klientům seznámit se s prostředím dříve, než je navštíví. Originální web finanční instituce je ještě vzácnější než ziskový internetový portál a hodnocené stránky nijak nevybočují – schválně, jak dlouho vám bude trvat najít pět rozdílů mezi stránkami ING a ČMSS :-). Ovšem na druhé straně je pravda, že pomerančovitý batyskaf se pořád dokola kutálí přes text homepage opravdu jen těm, kdo jsou maximálně in.
POUŽITELNOST
Bohužel Flash animace se přehrává při každém vstupu na úvodní stránku, což může vést ke znechucení návštěvníka. Naštěstí existuje možnost tuto animaci vypnout. Poněkud mně zaskočila složitá navigace po serveru. Roletové menu sice umožňuje rychlou navigaci, ale při použití více úrovní vede spíše ke zmatení návštěvníka. Občas jsem měl pocit, že jsem zabloudil, ale naštěstí mně zachránila mapa serveru. Dobrým nápadem je umístění konvertoru měn, ale chybí mi uvedení aktuálního kurzu a datum aktualizace. Na úvodní stránce mě zaskočila tři oranžová kolečka vpravo, jejichž význam jsem pochopil až po kliknutí. Až se vám poněkolikáté předčasně zabalí všechna rozbalená menu jen proto, že sklouznete kurzorem o pár milimetrů vedle, až vám dojde, že žádný obrázek včetně kryptických symbolů sloužících k navigaci nemá alternativní text, až uvidíte ve výsledku vyhledávání deset stránek s různým URL, které se jmenují všechny stejně, asi autora prezentace nebudete mít moc rádi. Ten žije nejspíš v pevnosti jak vystřižené z Wolfensteina nebo zcela postrádá pud sebezáchovy, neboť ve zdrojovém kódu každé stránky má třikrát až pětkrát (!) vyzývavě uveden svůj copyright.
TECHNICKÁ NÁROČNOST
Roletové menu a Flash animace jsou poměrně náročné na přesnost zpracování, za což musím tvůrce pochválit. Vítám použití protokolu HTTPS pro online uzavírání smluv. Používat při tvorbě stránek progresivní technologie, jako je Flash či DHTML, je bohužel stále v módě – web ING se naštěstí zastavil před lákavou propastí a zůstal ušetřen nejhorších výstřelků. Kromě již zmiňovaného dynamického menu tak budete stahovat „pouze“ neskutečné množství externích skriptů (obvykle jeden řádek copyrightu a několik řádků kódu), bloky vypoznámkovaných kometářů (které občas zabíhají až do filozofických hloubek, mě například oslovil výkřik „Proč jsem tady?“), a pokud vám zbude nějaká ta přenosová kapacita, tak snad i špetku nějakého toho obsahu.
ESTETICKÝ DOJEM
Celkový dojem poněkud kazí nevhodně zvolená barva roletových menu. I při rozlišení 800×600 pixelů a 256 barvách však vypadají stránky vcelku použitelně. Odstíny oranžové kombinované s červenou a tmavomodrou patří k osvědčeným kombinacím (koneckonců oranžovo-tmavomodré kombinace se držela ING i u svého loga) a webu dodávají potřebný profesionální, zároveň však přátelský a otevřený vzhled. I když design nepatří k průlomovým pracem, rozhodně neurazí, což byl nepochybně cíl.
POZNÁMKA NA ZÁVĚR
Doporučoval bych autorům zpřehlednit a zjednodušit navigaci po stránkách a doladit barevnou kompozici. Web ING ve mně vzbuzuje pocit, že pro pomerančovou banku je už i průměrné dost dobré, což asi není ten správný dojem, který jsem měl získat.
CELKOVÉ HODNOCENÍ
5/10 4/10

V rubrice SkrzNaSkrz vycházejí pravidelně každý pátek recenze webů tvořených předními českými webdesignerskými studii. Web vybírá redakce ze seznamu referencí, které webdesignerská studia a webdesigneři zveřejňují na svých prezentacích. Web je recenzován redaktorem Lupy a nezávisle na něm též dvěma osobnostmi (vybranými redakcí), kde jedna pochází z řad tvůrců webů (od konkurence hodnoceného) a druhá je vybírána mezi profesionálními uživateli Internetu.

Jaké jsou Vaše celkové dojmy ze zpracování i obsahu prezentace?

Autor článku

Autor se již několik let zabývá počítačovou grafikou a internet designem. Mezi jeho další koníčky patří například klasická fotografie či poslech kvalitní hudby.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).