Medián Petra Koubského: Zpravodajství + komunita = zatím žádný byznys

8. 1. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Internet je plný sekundárních a terciárních byznysů. V některých případech se ale nedaří najít obchodní model prostě proto, že tam žádný není.

Prohlížím si iOS aplikaci Prismatic. Je to jánevímkolikátý pokus o kombinaci komunity a zpravodajství. Čtenáři si vyberou oblasti zájmu. V jejich rámci pak dostávají agregované zprávy pocházející z různých zdrojů, od blogů po BBC. Obdržené zprávy můžete doporučovat a diskutovat o nich; ty, které získají víc kladných hodnocení, se pak dostanou v pořadí výš a přečte si je víc lidí. Je to staré, známé a naprosto logické schéma. Když pro to získáte hodně uživatelů, tak to i trochu funguje, ale ne moc dobře. Získat hodně uživatelů je však stále těžší, protože podobných aplikací se nabízí příliš mnoho a žádná z nich není tím pádem schopna dosáhnout kritické masy.

Chceme konzumovat, nechceme přispívat. Přesněji: chceme přispívat, dokud to je zábavné, nezávazné a ani trochu to nepřipomíná práci. Komunity vznikají daleko snáz spontánně než cíleně; daleko častěji jako neplánovaný vedlejší efekt než jako výsledek plánovaného úsilí.

Což znamená, že vznik komunit nelze zahrnout do byznys plánů. To už je snazší udělat součástí obchodního záměru počasí: u lyžařského vleku či solárního panelu se bez statistických odhadů počasí neobejdete a lze se na ně celkem spolehnout (i když — vykládejte to zrovna teď pořadatelům Jizerské padesátky). Komunity takhle nefungují. Jsou neřiditelné a nevypočitatelné.

Dal by se přesto vymyslet nějaký agregátor zpravodajství využívající příslovečné moudrosti davů? Zdaleka nejlepších výsledků, pokud jde o sociální výběr zpráv, dosáhnete tím nejjednodušším způsobem — prostým využitím Facebooku či Twitteru bez dalších nástrojů. Sestavte si pečlivý výběr zajímavých lidí, sledujte, o čem se zmiňují a je to. Jinými slovy, agregátorem jste vy sami.

To je špatná zpráva pro každého, kdo by to chtěl dělat za vás a pro vás. Internet je plný sekundárních a terciárních byznysů. Máme například e-shopy, nad nimi vybudovaly svůj byznys slevové portály a nad nimi zas agregátory slev (nemluvě o reklamě a affiliate marketingu, který je s tím propojen). V některých případech se nedaří najít obchodní model prostě proto, že tam žádný není. Mám podezření, že sociální výběr zpráv, či jak tomu budeme říkat, do této kategorie spadá.

Autor článku

Autor je analytik a publicista na volné noze, dříve pracoval v Softwarových novinách a Inside, předtím u sálového počítače. Trochu také učí na VŠE a vydává placený magazín 067.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).