Měl bych tip pro ty, kdo rozhodují o strategii českých vydavatelských domů. Kupte si iPhone — dobře, já vím, ten všichni máte — založte si účet v americkém App Store a stáhněte si aplikaci Yahoo News Digest (v českém totiž není). Pak si ji prohlédněte a zamyslete se. Schválně: dojdete k podobným závěrům jako já?
Myslím totiž, že ta nenápadná apka
od bezmála již odepsané firmy je pořádnou trefou do černého. Že ukazuje jednu z možných budoucností zpravodajství, budoucnost velmi nadějnou. Jak to však bývá, je v tom několik háčků.
Co tedy lze o zpravodajství z této aplikace vyčíst?
- Pro mobilní telefon. To je správné médium! Umožňuje číst zprávy kdekoli a kdykoli, ve spěchu, ve výplňkových časech. Přesně to odpovídá dnešnímu životnímu stylu.
- Úzký výběr. Ve zpravodajství neplatí, že čím více, tím lépe. Výběr materiálu je důležitou součástí předávané informace a je na redakci, aby věděla, co vynechat. Popisovaná aplikace přináší přesně osm zpráv, vždy po dvanácti hodinách, ani o chlup víc. To je množství, které dokáže člověk vstřebat.
- Formulace. Všichni novináři znají metodu obrácené pyramidy: v první větě to nejdůležitější, další text postupně rozvíjí základní informaci. Tady je to dodrženo velmi důsledně. Začíná se věcným jádrem sdělení, následují podrobnosti a doplňky, každý odstavec je samostatným celkem a každý se vejde právě na jednu obrazovku telefonu. Na textech je vidět, že autor a editor zvažovali každé slovo.
- Grafická úprava. Jednoduchá, podporuje čtení textu po částech. Mapy a obrázky — nikoli ilustrační, ale funkční, doplňují a rozvíjejí textovou informaci. Stejnou roli může sehrát občasné zařazení videa. Text však funguje i samostatně, bez multimediálních prvků se obejde, je-li třeba.
- Doplňující informace. Je nesmírně důležité, aby čtenář dostal ke zprávě také vysvětlení. News Digest doplňuje zprávy samostatnými krátkými texty, kde je souhrn historického vývoje vedoucího k popisované události, životopisy relevantních osob nebo výklad složitějších pojmů. Z předložené zprávy tak máte skutečný užitek, protože bez dalšího hledání pochopíte, oč v ní jde. Stejnou funkci mají také odkazy na jiná média a na sociální sítě, což u jednotlivých zpráv také najdete.
Vynalézavosti se samozřejmě meze nekladou. Jiná podobná aplikace pro iPhone se jmenuje Circa (existuje i ve verzi pro Android) a má další pěknou možnost: když si vybranou zprávu označíte jako „follow-up“, budete průběžně upozorňováni, kdykoli se k dané věci ve zpravodajství objeví něco nového.
Vypadá to jednoduše a také to jednoduché je — pro čtenáře. Z hlediska redakce to znamená změnit priority a pracovat jinak než dosud, nahradit kvantitu kvalitou, mít odvahu připustit u konkrétního tématu, že „my to nemáme, ale konkurence ano“. Chce-li však někdo dělat elitní médium, zřetelně se lišící od ostatních, pak o žádné lepší cestě nevím. Ten hlavní háček spočívá v tom, zda by publikum vůbec mělo zájem. Ani Yahoo News Digest nevypadá jako kasovní trhák. Chce se někdo k takovému kroku do neznáme odhodlat u nás? Jestli ano, držím palce.