Moje zcela osobní zkušenost jako autora je taková, že soudě podle diskusí opravdu spousta lidí obsáhlejší text v podstatě nečetla a držela se tak na úrovni první věty či nadpisu. Pokud totiž někdo autora kritizuje jak je blbý, protože... , a vzápětí uvede argument, který v článku byl téměř doslova, tak to zkrátka a dobře nečetl anebo tomu minimálně nevěnoval žádné přemýšlení.
Druhá zkušenost je, že nejlépe přijaty byly právě stručné a objektivně vzato spíš povrchní články, největší problémy byl právě s věcmi jdoucími víc do hloubky a případně (nedejože) dokonce bez jasného závěru s cílem přimět lidi k vlastní úvaze...
Aby bylo jasno, netvrdím, že takhle "jednoduše" fungují všichni čtenáři, tak zlé to naštěst není. Bohužel mě ale zkušenosti vedou k názoru, že to procento je vysoké a nejspíš dokonce "většinové" :-(
Kam to ale spěje (ve všech oborech a nejen v ČR)? Ono sice jde se naučit něco nového nebo něco lepšího vymyslet, ale jelikož se snižuje počet příležitostí, jak roste ta masová konkurence, tak kde na to brát finance? Konkurence nízkých cen všude, kam se podíváš.
Příklad třeba k tomu focení: S kamarádem jsme založili foto - video firmičku a docela se nám vedlo, než se trh zaplavil levnými digi foťáky a kamerami. Zakázky se snižovali, i když nás všichni chválili za kvalitu. Přidali jsme prodej žánrových fotek přes web, počet zakázek se snižoval. Koupili jsme podvodní vybavení, pořídili helikoptéru na natáčení leteckých snímků, aby jsme zase zlepšili kvalitu nad tou narůstající masovou produkcí...
Teď děláme většinou v cizině a i při málo zakázkách se alespoň uživíme.
Je to jen otazka nabidky a poptavky. Muzete fnukat, ze delate kvalitni veci, lepsi nez 99% konkurence... Ale pokud vas vyrobek nikdo neni ochotny koupit, tak proste mate smulu.
To, ze dnes je rovnice "kvantita > kvalita" neni zadne tajemstvi. Lidstvo jako takove globalne hloupne - at uz je to dano prirodou (nevzdelani a mene inteligentni lide maji podstatne vice potomku, na spicce inteligence jsou ta cisla tak katastrofalni, ze tato skupina vesele speje k zaniku), nebo nejakymi mocenskymi zakulisnimi hrami (ovce se preci ovladaji jednoduseji nez vzdelani a chytri lide).
Dejte lidem Blesk, PS4, Ligu Mistru a nejake telenovely... A je vymalovano. Vas kvalitni obsah/vyrobek je pak k nicemu - nikdo ho nechce, nikoho nezajima.
A nema cenu fnukat. Takhle to proste je a inteligentni lide a tvurci kvalitniho obsahu s tim budou muset zit. A asi to povede pres dalsi "rozevirani nuzek" mezi masou a elitou...
To mne taky překvapilo, jak si to mnozí předplácejí jen z důvodu podpory někoho a možná následné kvality v budoucnu. Se pak nedivím, že mizí platba za kvalitu.
Nedávno jsem poslal pár tisíc jednomu borcovi, co píše ZDARMA na web každý den zamyšlení nad politikou, životem. Chtěl jsem ho podpořit, ať píše dál, protože píše fakt skvěle a nic za to ani nechce.
Nemyslim, ze "driv" (pred Internetem, pred pocitaci, pred komunismem, pred padem Rima,...) byla poptavka po kvalite a dnes je vyhradne poptavka po nekvalite a povrchnosti. Spis byla vzdy i dnes jak poptavka po kvalite, tak i poptavka po nekvalite. (Take ne vzdy je poptavka po zabave - spousta veci proste musi mit nejakou uzitnou hodnotu, nez jen nejakou povrchni zabavu - auto, pracka, mikrovlnka, vytah, svetelna signalizace, bankovni informacni systemy, ucetni a danovy software,... To, ze kazdy chce jen bezduchou primitvni zabavu je spis zbozne prani lidi z makretingu.)
Asi jsem optimista, ale čekal jsem přeci jen trochu víc.
Co mě ale docela nadzvedlo byl v tom ukázkovém čísle úvodník právě od P. Koubského - v podstatě v něm udělá z většiny čtenářů blbce, pochlubí se, jak se budou orientovat jen na ty chytré a vzápětí jako demo číslo dá právě tento úvodník a vedle něj jeden článek dejme tomu mírně nadprůměrný (spotteři) a druhý podle mě spíš velmi "plytký" (slovníček).
Otevřeně řečeno v této souvislosti mi ten úvodník přišel spíš jak arogance a jsem fakt zvědavý, jak se to bude vyvíjet dál. Dovolím si odhadnout, že nulté číslo bylo spíš argumentem "proč nepředplácet" a opravdu netuším, jak budou chtít získat další zájemce mimo první vlnu nadšenců...
:-) Me ani tak neslo o vyjmenovani braku v kazde kategorii (PS4 urcite kvalitni je, Liga Mistru take), ale spise o ukazku toho, co lide chteji a co je jim vice mene jedno...
A ohledne fotbalu a kvality: predpokladam, ze 99% lidi se chce "pouze" divat na zapas a ne napriklad na dokument o sociokulturnim dopadu fotbalu na soucasnou spolecnost...
Ale to, o cem byla puvodne rec, se tyka 1) toho, za co jsou ochotli lide platit a 2) toho, ze snizenim vstupni bariery doslo k takove inflaci obsahu, ze zatimco nekvalitnich substitutu je obrovske mnozstvi, ten kvalitni pod jeho tlakem v podstate mizi, protoze mu z hlediska "zabavnosti" nemuze konkurovat a jeho ostatnim rysum uz lide davaji mensi prednost.
Inu, jde to. Otextování například od absolventa magisterského a doktorského (Pretty Huge D__K) studia historie, odborníka na historii průmyslu, který se fundovaně vyjadřuje k problematice dělnictva v postindustriálním světě si třeba také rádi na 067 zaplatí.
Máme bohužel smůlu, známe jen samé podobně akademicky i osobnostně deformované jedince, kteří své oblasti rozumí jen pramálo, a proto výplody jejich otupělých, honorářů nehodných myslí ceníme velmi nízko.
Za čárku se hluboce omlouvám s pokorným úklonem. Telebedekři českého internetu však svou neschopnost uživit se sofistikovaným, infozábavněžurnalistickým citem pro realitu omlouvají existencí lam. To je lame, protože se klaní jen sobě navzájem.
Ano, naprostý souhlas. Publikum na internetu v průměru "zblblo". V 90-tých letech byl na internetu málo kdo. Nyní kvalita přerostla v kvantitu a výsledkem je to, že průměrný návštěvník není schopen přečíst více než 80-100 slov. Články nemůžou být rozsáhlé a fungované, čtenáři raději upřednostní větší počet článků kratších a plytkých. Holt taková je doba.
Proboha, nedělejte ze sebe apoštola moudrosti. Plně chápu že je někdo tak blbej, že raději zaplatí za stánku Lorem ipsum od Vás a je spokojen. Nedělejte z toho však mesiášovskou záchranu pracovního trhu, to mi trochu zvedá kufr. Na druhou stranu mi nenamluvíte, že vždy píše text odborník na danou věc a nepíše jej někdo kdo tomu vůbec nerozumí. Na druhou stranu, když někdo není chopen sám pro sebe text vyplodit, pak asi zřejmě není schopen ani kvalifikovaně posoudit jeho kvalitu. Čímž máte ulehčenou roli - pouze samé spokojené zákazníky :-)
tedy, aby jste si čtenáře udrželi, nepotřebujete přebít konkurenci kvalitou, ale manipulovat se čtenářem, aby u vás vydržel co nejdéle. A toto bude trend budoucích 10-15 let, než to povede k velkému propadu. Velké firmy své zákazníky uzavřou do individuálních informačních bublin a nebudou potřebovat inovace, aby snížily náklady, zaměří se na zhoršování kvality produkce a zvýšení podílu manipulace se zákazníkem na úspěchu prodeje. reklama nebude plošná, ale individuální a s tím zanikne potřeba inovací a soupeření pomocí zvyšování kvality.
On Radek Burda je mezi fotografy docela dlouho znám jako poměrně svérázná postava :-) Nebojí se psát velmi ostré glosy (ať už v podobě článku jako je zde odkazovaný anebo třeba u komentářů k fotkám), které někdy vůbec nejsou od věci a mohou přivést k zamyšlení, ale občas taky stvoří totální blábol...
Zde debatovaný článek je podle mě tak někde mezi, v něčem pravdu má, v něčem ale vůbec ne. Bylo by to na delší rozbor. Velmi stručně řečeno si myslím, že má dost pravdy v tom, že se stává problematickou pozice "cestujícího fotografa" a třeba i v tom, že Šibíkovy fotky z poslední doby jsou často dost povrchní a je na nich vidět nedostatek času na seznámení s tématem atd ve srovnání s jeho starší tvorbou. Na druhé straně si ale myslím, že cestou je spíš využití "lokálních reportérů", tedy aby agentury a časopisy navazovaly spolupráci s lidmi, kteří se v daném místě věnují focení soustavněji - tím by mohla kvalita a výmluvnost fotek spíš vzrůst. Trend nahradit vlastní reportéry vyloženě náhodnými fotkami místních "z mobilů" je naopak cesta do pekel :-(
Textovník.cz
Když prodejce dřevěných židlí potřebuje originální text k danému tématu na přidružený microsite a nechce utratit 800 korun za NS, kontaktuje nás. Jednoduché responsivní stránky s formulářem, kde může přesně specifikovat typ obsahu, jeho množství a kvalitu. Cena se zobrazuje okamžitě dle vybraných položek v nabídce a celý proces je srozumitelně popsán.
Podmínky jsou nastaveny tak, že klient v případě nespokojenosti získává své peníze zpět a jeho investice je chráněna. Celá odpovědnost leží na jednotlivých copywriterech, kterými jsou například šikovní studenti filologie. Zatím máme pouze spokojené zájemce, kteří se vracejí a reklamaci textu jsme zatím nevyřizovali.
Naše marže je minimální a největší podíl ze získané částky získá vždy copywriter samotný. Pokud existuje poptávka po textu určitého zaměření, předně tedy webového obsahu za přijatelnou cenu, existují i lidé, kteří na ni ochotně odpoví svou nabídkou.
Po komentáři pana Prokopa se našla početná skupina lidí s progresivním vhledem a potřebou hodnotit kvalitu textů, které služba produkuje. Nicméně všichni hodnotili texty na prezentacích našich klientů, nikoliv však skutečný obsah, který si tito objednali pro své ostatní projekty. Žádné pátrání po erudici copywriterů, žádné ověření zdrojů. Hr na ne! Bijte je! Mor ho!
Vytvořili jsme službu, která je transparentní pro klienty i copywritery a kde může například mladý člověk získat praxi i často potřebné finance. Líbí se nám 067.cz, ale pokud pan Koubský chce propagovat tento projekt pomocí poukazování na službu, která reaguje na tržní poptávku, vytváří pracovní příležitost pro trhem často opomíjené a talentované zájemce bez toho, aby projevil alespoň snahu zjistit něco o motivaci, původu jejího vzniku a reálném produktu, který nabízí, je to přinejmenším zamyšlenou.
Chápu, že novinařině se už nedaří tak, jako kdysi, ale proč si vylévat zklamání z domnělé tuposti zákazníků, protože nechápu koncept tvorby textů pro určitou třídu webů a princip nastavení cen na základě stavu tržního prostoru. Nikdo z arbitrů kvality práce našich copywriterů se neobtěžoval nás jakkoliv kontaktovat a získat relevantní informace o tom, co a proč to děláme. Jestli je to ukázka přirozeného vhledu do stavu věcí nebo projevem profesionálního lajdáctví už nechám na posouzení druhých.
Hezký den, nikdo se nesnaží o mesiáštví. Reakce, které jsme obdrželi však měly podobný ráz, ovšem se zcela opačným sentimentem. Takže se jedná snad o adekvátní odpověď antikristům mezi diskutujícími, kteří se plácají nad svými falaciemi s uznalým: Hmm, dobrý vole!
Autoři textů jsou rozděleni do skupin a je pravdou, že na povídání o sekačkách na trávu stačí libovolnému gramotnému pisateli několik hodin samostudia. Žádosti klientů jsou individuální, a tedy i požadavky na copywritery.
Ale číst pak komentáře žurnalisty/analytika/pr profesionála, který s vervou vtrhne na web klienta, přečte si text, který nevznikl na Textovník.cz a píše do komentářů: No to je ono, podívejte se na ta nevzdělaná hovada. Za jaká zvěrstva si žádají peněz nic netušících klientů... to si žádá skutečně pevné nervy.
Služba vznikla asi takto.
1) Ahoj, člověče, máme docela dost požadavků na tvorbu obsahu, ale oba nemáme čas ani chuť to dělat. Napadá mě nová služba, tady je nástin...
2) Super, tohle je konečně věc, která by toto mohla řešit za nás, bude žít svým vlastním životem a my se budeme věnovat svému. Bezva.
3) OK, použijeme model s přímou platbou a necháme copywritery, ať nesou odpovědnost a ať si nechají i většinu peněz. Je to Win/Win situace.
4) Hurá funguje to. Detaily dořešíme, hlavně že už může XYX psát. Super, že jsme to nějak při ostatní práci dali dohromady, sehnali první lidi a uvidíme, co bude dál.
5) Dej vědět dalším přátelům, kteří umí psát. Ok, poptám se na fildě, učí tam kamarád, dá nám tipy na lidi. Doktoranti nemají zrovna megaplaty, tohle se jim bude hodit.
Několika lidem tento projekt skutečně významě pomohl s penězi. Dokonalých arbitrů čehokoliv máme plné diskuzní fóra na Živě. Ale lidí, kteří jsou schopní vytvořit projekt, ze kterého budou moci ostatní žít už tolik není. Takže svobodně lajte jiným, ale skutečně jsme měli radost, že mají ti lidi práci, kterou navíc mají rádi.
Kdybysme začali Sluníčkový Startup, nafandrejzovali si na zlatý baklažán a potřepali si pravicí s králi Sluníčkových Konferencí, možná by všechno vypadalo jinak. Co je ale nervydrásající je naprostá nepřejícnost a touha najít zabředlý hnus v čemkoliv, co začíná fungovat, ale co nepřináší osobní zisk ani uspokojení komukoliv z hodnotitelů. Nečetli jediný text, al enezdráhají se používat velmi silná slova na naši adresu, na adresu copywriterů, přestože mnozí jsou velmi vzdělaní lidé, kteří produkují hodnotný obsah.
Kvalita obsahu je popsána už v nápovědě a klient Ví, co si kupuje. Zkrátka a dobře, po přečtení diskuse pod postem pana Prokopa jsme přemýšleli, jak v této zemi vůbec můžou spět věci kupředu, když velká část psané "expertýzy" našich odborníků je nepodložený hate. Pokud stejně kvalitně ověřují zdroje pro svoji žurnalistickou činnost,..
Nenaštvalo by to Vás? Jen jsme chtěli uvést několik věcí na pravou míru a zdržet se přitom vrhání slovního napalmu. Ale hned první reakce je apelem na naši chtivost (přestože nám služba nevydělává víc než na svůj provoz) a touhu urvat si prostor v komentářích pro PR sdělení. Nebylo by snazší napsat, polibte nám všichni sfinkter? Lidem, kteří texty píší jsme o článcích raději nic neříkali.
Číst si od lidí, jejichž slova se stávají etalonem morálky a informační hodnoty českého internetu komentáře o tom, jak jim naše břídilství krade práci a kazí trh, aniž by si dali 5 minut práce napsat nám email a zjistit, jak se věci mají, to si opravdu nezasloužíme.
Ha, dobrý PR, jak vám to generování textů za pusinku a na jakékoliv téma jde? Ale jo, třeba si vaše služby "otextování" nějakého tématu objedná i 067.cz, když budou potřebovat doplnit nějakou vatu.
Mimochodem, název domény piště bez té čárky nad i (Textovník.cz), bude to vypadat, že víte něco o tématu webu.
Nepodceňuje autor poněkud čtenáře? Co když čtenář naopak stojí o kvalitní text, na kterém je vidět, že autor šel ve svém psaní do hloubky?
Informačních exkrementů je kolem nás tolik, že se umaže každý, ale to ještě neznamená, že se v nich každý bude rád hned dobrovolně válet.
Ten problém zrychleného úpadku průměrné kvality není podle mne dán až tak tím, že by dříve tohle soupeření kvalitní/méně kvalitní neexistovalo, ale obrovským rozšířením konkurence v současném globálním prostředí (na kterém má internet samozřejmě svůj podíl). Ve stabilním uzavřeném systému jde evoluce relativně pomalu. Pokud ale přijdou nečekané vnější vlivy, často okořeněné jinými kulturními zvyklosti, je zaděláno na revoluci.
A mám obavu, že jestliže si někdo myslí, že Číňani jsou úplné dno a hůře už být nemůže, tak bude ještě hůř. :(
Přesně tak! Partička milionářů na trávníku předvádí komedii pro miliony diváků - v podstatě jde jen o vylepšení tradičních římských her v aréně, panem et circenses. Spoustě primitivů to stačí k úplnému duševnímu životu, podívat se na fotbal anebo hokej. Jistě že existuje pár intelektuálů, kteří se na to také podívají, nepíšu o externalitách ale průměru. Je to dost zoufalý stav, kdy lidem stačí číst bulvár a nejvíce je zajímá, zda má Kája hemeroidy nebo Helenka nového milence :-(
A ten článek Radka Burdy jakbysmet. Kupoval jsem si Reflex už jen z jediného důvodu - že v něm bývaly právě Šibíkovy fotky. Kupovat si ho už nebudu, jsem zvyklý na minimální úroveň. Jestli si někdo myslí, že na všechno stačí kdosi z ulice, pak se stejnou logikou nevidím důvod platit novináře - on už těch pár slov vygeneruje automat nebo se to zkopíruje z nějakého blogu někoho z ulice.... Z těch týdeníků zůstal už jen Respekt, kde naštěstí stále drží vysokou úroveň doprovodných fotografií a výborné fotografy - Jaroše, Cudlína a spol. Tímto přístupem dosáhne tisk pouze jediného - snížení prodeje. Proč si kupovat tisk, když je vlastně všechno zadarmo na internetu...
Četl jste to úvodní číslo?
To byla pochopitelně řečnícká otázka.
Pro mne velké zklamání, i když jsem si přiznám jako pravidelný čtenář středečních příspěvků p. Koubského tady na Lupě moc nesliboval a víceméně je to co jsem čekal.
Neříkám že si to čtenáře nenajde, ale ti co hledají něco víc než být v obraze pro trendy konverzace se starými zbrojnoši a dětmi ze start-upů, pro ty to opravdu není. Nadšené přijetí celebrit i hvězdiček (čest výjimkám) a manifestační předplácení spíš ukazuje jak omezená v obzorech a do sebe zapozdřená je ta naše elita.
Nicméně přeju 067 ať nějak vydrží, protože i takovéhle časopisy jsou potřeba.
Berte to tak, ze drivej lidi taky museli dojit k sefci ... a proto jich vetsina behala bosky, protoze si boty jednoduse nemohli dovolit. S focenim je to stejny - z pohledu zakaznika dneska ziskam foto v akceptovatelne kvalite/provedeni za par fufni.
Se zpravodajstvim je to stejne ... jestli mam dat ... cojavim 50Kc za to, ze so poctu o tom, jak frantovi voprsalkovi v horni dolni zdechla krava ... tak si totez muzu gratis precist od jeho souseda ... kterej k tomu jeste doda, ze vi buh co sni franta delal ...
Pokud se nekde stane nejakej prusvih/bouracka/... doctu se to prevazne driv ne nejakym blogu ... ze kteryho to pak vykradou "pani novinari". Zarnej priklad - co si vsichni nedobrovolne platime - dopravni zpravodajstvi CRo ... uplne nanic. Kdyz hlasaj ze nekde neco je, tak to tam dost pravdepodobne uz hodinu neni, pripadne v ty kolene uz stojim, protoze pred puhodinou hlasali, ze tam zadnej problem neni. Uplne stejne pak funguje web dopravni info + vsechny cedule za stamiliony u silnic + samo fizli, kteri misto aby se postavili na dalnicni sjezd, tak nechaj tisice lidi vjet do neprujezdnyho useku ... a pak se rozcilujou, ze lidi couvaj po dalnici.
Takze proc za podobne veci platit... kdyz ty zdarma jsou casto daleko kvalitnejsi.
To nebyla strela vedle ani nahodou ... ja osobne daleko vic fandim "strejcum", ktery si dou o vikendu zacutat. To je totiz sport. Cokoli za prachy nema se sportem nic spolecnyho ... a nejvic me dokaze vytocit, kdyz si dycky nekde poctu, kolik set mega ze statniho se tem kterym zase dalo ... protoze nemaj chudaci na provoz stadionu ... (a pritom musej decka hrat na skvare nekde za mestem ...)