Oběma pánům docela rozumím. Pochopil jsem to tak, že jim jde primárně o to schraňovat specifické firemní know-how, postupy, návody, tipy a doporučení. Myslím, že v nějaké chvíli většina šéfů týmů a firem dojde k tomu, že by bylo dobré tyto informace někde mít, aby nezmizely, případně aby se nemusely znovu pracně googlit...
Má to z mého pohledu několik úskalí:
- kdo to tam bude psát - to je asi to největší - pokud nemáte tým složený z grafomanů, obsah bude přibývat velmi pomalu. Navím první argument je, že to je přece jasné, tohle je jednoduché, tohle nemusím nikam zapisovat.. a mají vlastně pravdu..
- co se tam bude psát - to je jádro pudla - nemá smysl přepisovat internet - podle mě má smysl uchovávat právě zmíněné "specifické firemní informace" - to, co se většinou nedá moc vygooglit. Například, které konkrétní nástroje/knihovny v jakých situacích používáme a ideálně minimalistický postup jak je používáme my (s ohledem na firemní konfigurace, nastavení atd..) Takové poznámky se pak například nováčkovi v týmu, k tomu, aby se rychleji dostal do obrazu, mohou velmi hodit. Tedy právě to "specifické" je dle mne opravdu klíčové - to je podle mne dobrá úvodní výhybka k tomu, jestli se mám kouknou do lokální DB nebo do google... A tedy také to, zdali to vůbec zaznamenat...
- kam to budeme psát - mně osobně na tohle příjdou nejlepší nástroje typu "wiki", protože jsou stvořené k tomu, aby se informace v nich zapsané měnily, doplňovaly atd.. Věřím, že se to dá, ale zvládnout i s wordpressem..
"Schopnost lidí efektivně využívat informace je až komicky nízká"
1) jak se. proboha, taková účinnost měří?
2) možná je to tím, že člověk (pořád jsme uvnitř ještě sběrači/lovci) tak moc informací nepotřebuje. Pokud zahltíte organismus vitamínem C, vezme si jen, co potřebuje a zbytek vyloučí, využití vitamínu C je pak až "komicky nízké". Když se podívám do mobilu, kam si do kartotéky ukládám opravdu důležité věci (např. otevírací dobu hřbitova :-), je jich jen pár. IMHO důležitou součástí duševní hygieny je omezit přísun informací.
Onen zakon o kterem ke konci clanku uvazujes, ve skutecnosti neni prirodni, ale ekonomicky.
On totiz jde udelat mnohem lepsi vyhledavac nez ty soucasne. Jde udelat i mnohem lepsi cms nez ty soucasne. Jdou udelat mnohem lepsi nastroje na zpracovavani informaci. Jenze je nikdo nezaplati. Leadri v techhle oborech nepotrebuji uz tolik inovovat, protoze jsou leadri. Radeji sve sily oprou do expanze na jine trhy. Proto mame v kazde oblasti nastroje, ktere jsou good enough, nikoliv dokonale.
(A netvrdim, ze je to spatne.)
My wiki v práci máme a musím říct, že ani po několika letech jsem nebyl sto obsáhnout byť jen jedno oddělení z mnoha, co do ní přispívá... jako obvykle to končí na tom, kdo obsah vytváří, když není schopen přemýšlet o logice informací a uživatelském komfortu, je to stejně na pytel....
Sdílet písemnou formou informace s druhými nepřináší z krátkodobého, často i střednědobého a někdy i z dlouhodobého hlediska úsporu časovou (a tedy i finanční), to je nutno si uvědomit, každý ať si pořemýšlí sám, kdy takové případy mohou nastat.
Sdílení informací je záležitost disciplíny, schopnosti přijmout omezení, která přicházejí na straně původce sdělení:
s potřebou převyprávění sdělení do standardizované podoby včetně požadovaného třídění,
s potřebou filtrace sdělení na ta důležitá
s potřeba aktualizace sdělení
pak na straně příjemce:
především příjemce sdělení musí přijmout
V praxi tohle neokecáte. Prostě pokud Vám nevyhovuje vysedávání na poradách, nedokážete si najít chvilku času na kafe s kolegou, chodite na oběd sám, nebo nechodíte na oběd, tak musíte počítat s tím, že spustu času budete trávit psaním poznámek a čtením poznámek jiných, které pak ještě musíte přinutit, aby si četli, co píšete, a (přecházíme už do absurdna) zapisovali, co se dověděli na kafíčku s kolegou, respektive navrhnete vedení, aby zakázalo neformální komunikaci mezi kolegy, protože z ní pocházejí nezdokumentované informace.
Prakticky tedy, vést si důležitou agendu v opakovatelné transparentní podobě, rozhodně ano, ale s vědomím všeho, o čem píšu, tj. jestli jste doteď měli málo času třeba na otravné porady, od okamžiku, co si zavede písemné sdílení, budete ho mít ještě míň, nakonec to vše bude hlavně o lidech a o jejich přístupu, a ne o těch samotných nástrojích.
Poslední praktická, jestli opravdu chcete začít sdílet informace v písemné formě, hlavně NĚJAK začněte :).
Osobne pro sve soukrome pouziti si poznamky pisu do uplne obycejnych textaku rozdelenych do par kategorii. Tyka se to predevsim veci kolem "jak co a proc nakonfigurovat" ... takze to vypada trebas jako sit/switch/yzx/vlany.txt
Neni toho moc - zapisuju si jen veci ktery sem googloval a trvalo to dyl nez par vterin.
Vyhoda - lze to jednoduse prenaset na libovolne zarizeni (s textakem si poradi uplne cokoli) netreba kvuli tomu absolutne nic instalovat (zadny webserver, php, ...)
Nevyhoda - nelze to samo pouzivat ve vice lidech, protoze to automaticky generuje bordel (bez zaindexovani bych v kolegou spravovanych instalackach nenasel nikdy nic, jeho system zda se mi ponekud nestastnym ... ;D )
Ono to třídění a přírodní zákony skutečně funguje - pomáhá nám to umět si uvědomit, co je skutečně důležité a co ne. Třeba je to opravdový záchranný mechanismus, jak nedělat z komára velblouda (rozuměj z nepodstatného důležitě).
Mnoho informací nebo situací se z odstupu budoucího jeví jako nepodstatné. Člověk se obává nebo očekává budoucnosti, trápí se nebo se usmívá nad minulostí, ale Všehomír člověku neustále předkládá přítomnost. V té jediné se děje zázrak. Na vše ostatní tu je ... třeba Splunk :-)
Každý potřebuje nějak shromažďovat a vyhodnocovat informace a znalosti, které se na nás valí v takovém množství, že pomalu ani ten vyhledávač nepomůže (když je průběžně zahlcován reklamou a spamem).
Na tom odkazovaném názoru toho "chlapíka" Misantropa je ale možná vidět příčina. Nemají ti chlapci přehnaná očekávání, příp. (ne)zkušenost, že nejsou schopni mít nějakou "knowledge base", kterou interně používá každá druhá lepší firma (asi kromě iHned)? Nejsou někteří lidé již trochu zhýčkaní technologiemi, že jim nestačí na blogování Blogger.com?
Příliš mnoho informací - příliš mnoho znalostí - příliš mnoho technologií... A pak stačí, že vypnou proud a zachrání nás tužka a blok, příp. firemní nástěnka :-)