To je dobře zcestný názor! Poznat jinakost a diverzitu života můžou děti mnohem lépe než tím, že budou nuceni trávit ZŠ ve společnosti třeba flákačů nebo dětí, na které jejich rodiče kašlou, se kterými mají společné jedině místo bydliště.
Navíc, takové povinné sociální experimenty by spíše vedly k tomu, že i chytré, snaživé a cílevědomé děti budou sráženy na úroveň toho posledního flákače ve třídě!
Zaplať pánbůh, že se mé děti dostaly na víceletý gympl a mohly se konečně plně realizovat v tom, co je baví. Dnes studují v cizině a jsem přesvědčen o tom, že by toho nikdy nedosáhly, kdyby na té zaplivané základce s neschopnými kantory a dětmi ze sociálně slabých rodin zůstaly.
Vtip je v tom, že ty mašiny neznají "skoro" a "téměř". Znají jen "jo" a nebo "ne".
Takže zadání typu todle se "skoro nestává" znamená že se to stává a je pak hrozného divení se proč se tím má kdo zaobírat a anylyzovat to. Počítači je prakticky (ano optimalizace atp.) jedno jak často nějaká situace nastane. Pokud ji má umět zpracovat, tak to prostě musí vymyslet/udělat.
Tadle zdánlivě jednoduchá věc činí mnoha řídícím pracovníkům a vizionářům zatěžko ji pochopit.
Co programy umějí je dáno tím co je v zadání. Mnohdy to vymýšlí programátor (one man show projekty), spíše nějaký zadavatel. A zde opět platí počítačové pravidlo: co si kdo zadá, to dostane. Sra**y na vstupu, sra**y na výstuopu.
Nápad "vzdělávat programátory" je stejně skvělý, jako když by jste tvrdili, že když vzděláte dlaždičkáře, budete mít hezčí koupelnu. Místo aby jste si zaplatili pořádnýho architekta/projektanta, kdy se tím nehodláte zaobírat osobně a chcete po někom aby to za vás vymyslel.
Martine Martine... očividně nemáš smysl pro humor, programátorem taky nebudeš (to bys věděl, že ůrogramátoři nemusí nutně "učůrávat" nad iPhonem) a zároveň - s ohledem na tvůj slovník, ani nadprůměrným IQ nedisponuješ... co s Tebou trolíku? Necháme Tě ve škatulce, tam budeš neškodnej...
Horší článek sem dlouho nečetl. Naroubovat na programátory nějaký společný balík vlastností je stejně mimo, jako by to bylo udělat pro zedníky, řidiče, malíře. Já v životě poznal mnoho programátorů a je to stejně pestrá směsice životních stylů a míst kde žijí, zájmů, příjmových skupin, uvažování, smyslu pro humor, vzdělání a hodnot jako všude jinde ve vašem okolí.
Článek píše o předsudích, ale přitom jeden z nejčastějších skvěle reprezentuje (ajťáci jsou takoví a makoví), píše o tom, že programátor se o jiné lidi nezajímá, ale přitom usvědčuje autora z toho, že se před tím než tenhle zmetek napsal, nezajímal o ty, o kterých má pojednávat - o programátory.
A předem případné nesouhlasné komentáře označit podivnou argumentací o vágnosti skutečného světa a rozmazaností hranic, to už je silné kafe. Zaprvé je to taková srabácká demagogická obrana před jakoukoli protiargumentací ("No jó, ty nesouhlasíš, a říkáš, že to tak není a že ty se vymykáš - tak to ses právě usvědčil, jseš přesně takovej jakej sem napsal") a zadruhé jestli něco tenhle článek tenhle článek ignoruje, tak jsou to rozmazané hranice skutečného světa, který je mezi programátory daleko pestřejší než tenhle výplod popisuje.
Píšete, že hrubě zjednodušejete - souhlasím. Tak to prosím příště nedělejte.
Mne se na vasem prispevku libi ta gradace :).
"Pan Koubský je jen živým potvrzením, že novináři jsou odpad společnost a Lupa je tupý bulvár."
Abyste me pochopil, ja tyhle nesmyslne, ultimatni vykriky z duse nenavidim, presto jste me pobavil, vyvedl jste to v tak perfektni forme az jste tam zavlekl kouzlo nechteneho.
Nad tím jsem taky zakroutil hlavou. Myslel jsem, že Koubský nemá za potřebí takovýchhle berliček, které hodí každého, kdo umí popsat situaci lépe, do jednoho pytle s autisty.
Na rozdíl od P.K. musí spousta programátorů živnostníků umět jednat jak se vychytralými nepřátelskými obchoďáky, tak s pohlupavou bábou u výdejního okýnka, autistickým paranoidním adminem či vytřískat zadání softwaru ze schizofreního nebo hypomanického vlastníka firmy, který ani netuší, že mu firmu ve skutečnosti řídí jeho účetní, která vás bojkotuje a nemá ráda, protože tuší, že dodáním SW uděláte ve firmě pořádek.
Já se na rozdíl od akademika Koubského nedivím, že je tolik programátorů v politice. Oni prostě musí rozumnět lidem. :-P
Na rozdíl od mnoha kolegů diskutujících hodnotím článek velmi kladně. Ona je to na první pohled taková samozřejmost (i když podle diskuse ani to ne), ale je důležité ji nazvat.
Řekl bych ale, že to jde ještě dál, než je popsané v článku (i když to tam není explicitně řečené). Petr Koubský podle mne píše o tom, že programátoři ovlivňují způsob, jakým o věcech přemýšlíme. Podle mne je ale ještě podstatnější to, že ovlivňují, o čem vůbec přemýšlíme nebo co řešíme. O některých problémech vůbec nevíme, protože programátorským pohledem nejsou vidět.
Je to tak 2, mozna 3 mesice, co nejaky profesor povidal prave o matice a pricinach nenavisti deti vuci ni. Rikal, ze na to tema existuje vyzkum, kde se zjistilo, ze neexistuje zadny vylozeny odpor u deti v predskolnim veku, ani zadne vyrazne rozdily ve schopnosti matiku chapat, ale behem prvniho 1/2 - 3/4 roku skolni dochazky, se to prudce meni. A tudiz jednoznacnym vinikem jsou neschopni vyucujici.
Jinak ty blbosti se vyucuji nejen v matice.
Jsem programator, clanek se mi lidi a dobre se bavim hykanim potrefenych husi :) Souhlasim s nekteryma, ze v driv, treba v zacatcich Softwarovych novin, psal autor jinak. Tenkrat by asi sel vic do hloubky a myslenku lip rozvedl, ale nikdo nemladneme. Na druhou stranu ziskavame s vekem nadhled, coz je evidentne to, co potrefenym chybi.
Souhlas, sedí to docela přesně. Co občas nám programátorům chybí, je pohled uživatele, protože pak (jak ostatně i autor na jednom místě naznačuje), uživatel běžný je tak trošku rozmrziv, když musí dělat činnosti, který mu přijdou nelogický.
Jedna drobnost k městskému životu - ve svém okolí, a ani já nejsem výjímka, se poměrně dost prosazuje naopak úprk z města do klidného prostředí vesnice, ideálně do "nějakejch kotěhůlek kde chcíp pes". Není to samozřejmě tak, že by se najednou všichni zbláznili do vesnickýho stylu života, ale procento takových je nemalé. Je to jenom moje zkušenost, nebo se s tím sektává i někdo další?
Tenhle vtip (a varianty s chlebem apod.) sem nikdy moc nepobral, i jako člověku co programuje od dětských let a úspěšně se tím živí mi naznačené vyhodnocení přijde jako nesmyslné, i když se snažím chápat to jako kus kódu, tak nevidím proč by se tři mělo vztahovat k houskám a ne ke klobásám.
To mám radši tento:
A programmer had been missing from work for over a week when finally someone noticed and called the cops.
They went round to his home and broke the door down. They found him dead in the still running shower with an empty bottle of shampoo next to his body. Apparently he'd been washing his hair.
The instructions on the bottle said:
Wet hair
Apply shampoo
Wait 2 minutes
Rinse
Repeat
Nemuzou ... prectete si to znova. Nejde neco "skoro" naprogramovat nebo "obcas" ... nebo jakkoli jinak neurcite. SW bud nejakou funcionalitu ma nebo nema.
Muzu z vlastni zkusenosti uvest ... rekneme takova trivialni vec jako vydej zbozi zakaznikovi ...jednoducha akce, to prece kazdy vi, ze jednoduse na zaklade nejaky akce trebas skladnika se zbozi odepise ze zkladu, trivka...
A pak to prijde ... on nekdy zakaznik zaplati, a nez dojde do skladu, tak si to rozmysli. Nekdy si to rozmysli jen z casti ... pripadne trebas i dojde do toho skladu ... dostane to zbozi, a to se mu nelibi ale taky do toho skladu nemusi vubec dotazit ... a dokonce se ani nevrati na prodejnu ... nebo si zbozi i vyzvedne ... ale rozlezi se mu to v hlave nez dojde k autu ... nebo se ve skladu zjisti, ze zbozi je nejak poskozeno ...
Samo, moh bych pokracovat dalsima 150ti variantama co vsechno muze pri vydeji zbozi nastat ... a software stim vsim musi nejak pocitat a musi umet tu situaci resit.
Dvovod preco programator pouzije vyhradne format xx.xx.xxxx nieje v jeho posadnutosti detailami, ale preto ze to vyzaduje nejaka komponenta alebo funkcia v kniznici ktora je dostupna a vyrobil ju niekto pred nim, nikto ho nezaplati aby sa s tym hlbsie zaoberal, ale ani nikoho nepotesi posunutie terminu vdaka tymto detailom.
Ludia nechcu platit za kvalitu lebo ta je 5x drahsia a trva 3x dlhsie, radsej sa uspokoja s lacnym ale stale funkcnym riesenim.
Myslím, že autor je již dlouho mimo obor programování a asi nezná, jak dnes vypadá programátor. Ano, existuje malá skupinka autistů, kteří myslí v nulách a jedničkách a jsou trochu mimo realitu. To je ale tak 1 na 50 programátorů, když teď neberu v potaz firmy typu Google, které si cíleně takové autisty vybírají a podle toho některé produkty vypadají.
V dnešní době musí být moderní programátor především uživatelem, mít blízko ke svým zákazníkům, chápat jejich současné i budoucí potřeby.
Kdo si myslí, že "datum je zapotřebí zadat jedině ve tvaru „xx.xx.xxxx“ a ještě to nutí konečným uživatelům, není žádný programátor. No a firma, která přes všechny své testery, UX designery, managery quality a project managery nějaký takový produkt vypustí, by snad ani neměla existovat ;-)
To je dobře zcestný názor!
Pro Vás možná, nicméně je podložený pedagogickými výzkumy. Ty nejlepší vzdělávací systémy světa (např. ověřováno pomocí PISA/TIMSS/PIRLS) se právě touto charakteristikou (selekce dětí co nejpozději) vyznačují. Viz např. často citované Finsko.
ON
Programátor antivirového programu nebo databázového stroje nemusí mít blízko k uživatelům, ale musí dobře rozumět své práci.
Pokud jde o parserování vstupu ve formuláři, tady asi hraje roli nákladovost. Většina formulářů bere jen jeden konkrétní formát, ale např. ten datum lze řešit nějakou hotovou vymakanou komponentou. (škoda, že html5 <input type=date> není ještě moc podporován)
Budte tak laskav a nemotejte dohromady socialni stat/system a skolstvi.
Finske skolstvi je stabilne na prvnich mistech v OECD, takze to patrne nedelaji zrovna nejhur. Naproti tomu nase skolstvi zaziva od cca poloviny 90 let stabilni sestup v temze zebricku (pokud pomineme lehoucke zlepseni v poslednich testech).
BTW: V zebricku OECD mame jedno prvenstvi - uspesne jsme se probojovali na pozici statu, ktery dava do skolstvi nejmensi procento HDP. Bulhari se totiz chytili za nos ...
Pravda, jen bych oponoval s tou matikou. Co se učí na dnešních školách a kdo a jak to učí, není nic, co by školáky dokázalo nadchnout pro matiku. Podobně jako ve všech oborech, tak i v matice se děcka zatěžují nesmyslnými podrobnostmi a pak nestíhají vstřebat ani základní věci.
Jo a programování má jen špetku společnou s matikou. Z větší části je to o logice :-)
Finsko se zaměřilo právě na podporu těch žáků z rozvrácených rodin a jinak zaostávajících. K jejich vlastnímu překvapení to vedlo ke zlepšení výsledků u těch nejtalentovanějších.
Tolik ve stručnosti obsah (placeného) článku http://respekt.ihned.cz/?p=R00000_d&article[id]=60439760
Naprosta vetsina programatoru kupodivu neprogramuje pro svoje poteseni, ale delaji to, za co jim nekdo zaplati. A pokud jim nekdo zaplati za 150tou variantu hello world, tak mu ji napisou.
Navic "to co uz nekdo vymyslel" se nejen dost blbe hleda, ale prevazne, pokud to nekdo povazuje za tak uzasnou myslenku, to neni zadarmo, nekdy ani za penize, takze holt programatori musi neustale vymejslet znovu a znovu to, co uz nekdo udelal.
A proto taky samozrejme plati, ze jsou obecne nadprumerne inteligentni. U krumpace muze samozrejme taky stat desetinasobny profesor ... ale prumerne tam bude stat obsolvent 6ty tridy zvlastni skoly.
Docela úsměvný článek .... Ale spíše je to okouknaé z nějakého seriálu ve kterých jsou občas opravdu zajímavé téze :-)
Je pravdou, že ve svém okolí mnoho lidí, kteří nedělají u pc moc neznám, ale i těch pár, které znám mi jen potvrzují jednoduchost tohoto článku, který by se měl jmenovat "Profese ovlivňují jednání, chování, myšlení, náhled atd .... " . Většina lidí, které znám je ovlivněna svou prací a čím více ho to baví a žije tím, tím více ho to ovlivní, ale i když vezmete "programátora" a dáme ho na dva roky mezi realitní makléře, během prvního půl roku začne přemýšlet jako oni i se tak chovat.
Zajímalo by mě, co dělal autor u toho sálového PC :-D :-D :-D
Samozřejmě že iluze inteligence je stupňována tehdy, když „programátora“ srovnáváte s dělníkem kopající jámu. To je ale prvoplánové. Musíte srovnávat stejné profese. Srovnejte programátora s chemikem, chirurgem, kosmonautem, kapitánem leteckých sil, obchodním ředitelem, burzovním makléřem, TOP manažerem, konstruktérem a zjistíte, že to s tou inteligencí „programátorů“ není nijak růžové. Ba opačně. Zjistíte, že je to mnohem horší, protože do IT, díky tomu že jde o mladý obor, nabírají lidi, kteří na to nemají a kteří by v jiných oborech s mnohem delší tradicí neměli šanci uspět.
To mate ta vase fakta asi z hodne pomatenyho zdroje, nebot MINIMALNI pocet zaku ve tride je stanoven na 12. Pokud by jich melo byt min, dojde defakto automaticky ke zruseni tridy (pripadne i skoly). Lze sice za jistych podminek ziskat vyjimku, ale to sebou nese i to, ze nekdo (trebas obec) musi zaplatit rozdil v prispevcich na provoz.
Bezne se pak tridy slucuji pokud pocet zaku klesne pod 20. Dovolim si pak tvrdit, ze nejbeznejsi pocet zaku ve tride bude nekde kolem 25.
Hm, taky máme systém, kde se musí zadávat DDMMRRRR a napevno jsou tam nastavené tečky. Neposunu se tabulátorem, šipkama, mezerníkem, nic - nutno tam napsat 21082013. Bavil jsem se s chlapama, kteří na té aplikaci dělali a prý je to taky (a tisíc jiných věcí UI navrhoval patrně dement nebo myšofil, přechod mezi poli někdy funguje na Enter, někdy na Tab, někdy Tab tupě cykluje mezi poli a kus dál se dostanu přes Shift+Tab) štve, ale oni dostanou "naklikané" prostředí, kde to tak je napevno, na ně zbyde jen naprogramovat výpočty a další akce, UI neovlivní.
pekne napsano, lec nic noveho pod sluncem. obdobna povest provazela technicke profese uz za meho dedy, ten mel pro onen uzce vymezeny archetyp i velmi prkny nazev - fachidiot. tedy clovek ve sve - obvykle technicke - profesi vynikajici, ale ve vsem ostatnim zcela nedotceny ...
Podle velikosti diskuse clanek sve poslani splnil, zobrazilo se dost reklam. Jinak autor videl opravdoveho programatora tak pred 30 lety a mysli si, ze jsou porad stejni. Jenze dnes je jina doba, programovani je uz nejmin 20 let obycejna prace jako kazda jina a ti lidi, co ji delaji, jsou take stejni jako vsichni ostatni.
To co píšete nijak neodporuje tomu, co jsem uvedl já. Nehovořím o počtech "zapsaných" žáků, ale o reálných počtech žáků, kteří ve školách byli zaznamenáni ČŠI (nemoce, absence, studium v zahraničí atp.). Vy navíc píšete o třídě, já o předmětech. Na některé z nich se třídy dělí, proto patrně ty až neuvěřitelné počty (např. 6,9).
Ten zdroje je samozřejmě veřejný, viz http://www.csicr.cz/getattachment/a564ea67-965c-4d5e-86a7-8fba7914288d, str. 11 dole.
Nekolik poznamek:
- jste schopen pochopit rozdil mezi absolutni castkou a % z HDP?
- Finsko ani zdaleka nedava nejvetsi % z HDP na skolstvi
- kdy byli, podle Vas, Bulhari vylouceni z OECD? Napr. http://www.oecd.org/countries/bulgaria/
Zkuste si, pro priste, neplest pojmy s dojmy.
Nepletu si pojmy z dojmy , jako vy příčinu a důsledek.
Finsko má takové zdroje, že si může investovat prostředky tam kam jiné země ne. Stejně její zeměpisné a demografické postavení jí pomáhá v tom že nemusí řešit jiné problémy.
Bulharsko není členem http://www.oecd.org/about/membersandpartners/ možná je partner ale není člen. To pak si tvrďte že Rusko je členem EU.
Dovolil bych si podotknout, ze ,ac se to nekomu muze zdat neuveritelne, i Praha ma jen konecnou kapacitu - takze vskutku prestehovani do Prahy neni reseni pro kazdeho. Dtto prgani v JavaScriptu :-) Ostatne jakekoli prgani ... Ano. momentalne je poptavka po programatorech, ba i lemplove jako jisty jednopismenkovy nick se uzivi, ale co za par let?
To, že je Vietnam "na ocase" a že odtamtud stále odcházejí lidé jinam, ale vůbec nesouvisí s jejich vzdělávacím systémem.
Obecně se rozhodně dá říct, že základní pilíře vzdělávacího systému jsou ve východoasijských zemích stejné:
- tvrdá disciplína a autorita nadřízených/učitelů
- tvrdý dril včetně memorování
- tlak rodiny a společnosti, aby jedinec dřel ze všech sil
A ty východoasijské státy, které "dostaly šanci" rozhodně nejsou "na ocasu", naopak jsou "na špici" - přestože tu šanci dostaly třeba jenom před desetiletími.
Jmenovitě, Japonsko, Tchajwan, Jižní Korea.
Článek není špatný, ale diskuse pod ním je daleko zajímavější. Aspoň podle mě je poučné kolik lidí, živící se celkem složitou činností, která vyžaduje nezanedbatelné zvdělání a inteligenci zřejmě nezná dvě stará česká přísloví:
a) podle sebe soudím tebe
na základě této neznalosti pak projektují do článku vlastní myšlenky a názory, vesměs dost agresívní, které s těmi autorovými souvisí jen částečně
b) potrfená husa nejvíc kejhá
a ani si nevšimnou, že to co je potrefilo je hlavně jejich vlastní interpretace přečteného textu
Ano nesouvisí, jinak řečeno vzdělávací systém nemá sílu to změnit.
To :
- tvrdá disciplína a autorita nadřízených/učitelů
- tvrdý dril včetně memorování
- tlak rodiny a společnosti, aby jedinec dřel ze všech sil
přináší mnohé patologické jevy ve společnosti. Jinak řečeno nelze to brát pozitivně a zadělává to jen na další společenskou krizi. Hlavní je že důsledky nelze pozorovat hned . Ale až s odstupem nějaké generace.
Vzdělávací systém nemá sílu změnit politický režim. A co jako? To je věta na úrovni - chleba se nenapijete.
Jistě, jejich vzdělávací systém přináší mnohé patalogické jevy ve společnosti. Jinak řečeno, nelze to brát pozitivně a a zadělává to jen na další společenskou krizi, která se projeví až později.
Zcela souhlasím. Bohužej musím říci, že totéž hodnocení lze napsat i o našem "liberálním" vzdělávacím systému.
Myslím, že jediné co se dá říct je to, že jejich vzdělávací systém v kombinaci s jejich mentalitou (a za předpokladu že to nebrzdí ideologický režim) způsobuje, že ty státy se ekonomicky a technologicky šinou v relativních žebříčcích nahoru.
Náš vzdělávací systém v kombinaci s naší mentalitou způsobuje (i přes absenci politickorežimních překážek), že celkově spíše stagnujeme a relativně klesáme.
U účetního programu spíš bude příčina v tom, že když si program interpretuje nejasné zadání, tak uživatel u programu už to po něm nemusí zkontrolovat a je zaděláno na chybu.
Když uživatele donutím zadat všechny pozice ve formátu xx.xx.xxxx, tak to třeba může být pro někoho lepší.
Je lepší zadat na klávesnici posloupnost "1 tab 6 tab 2 0 1 3" anebo "0 1 0 6 2 0 1 3"? Kdybych toho měl zadávat hodně, tak volím druhý způsob, protože stačí jedna ruka na numerické klávesnici.
To ale náš systém rané separace chytrolínů do skleníku víceletých gymnázií a pěstování pocitu jejich neomylnosti a přirozené nadřazenosti zadělává na ještě větší průšvihy.
Pokud budou nedejbože muset společně s tupouny se ZŠ vyřešit v budoucnu nějaký zásadní problém, nejen, že se navzájem nepochopí, ale nejspíš se ani nedomluví. A že těch věcí k řešení bude pěkná kupa.
Sociální zkušenost se podle mě nedá dohnat, narozdíl od vzdělání z vyššího stupně základky.
A proč si myslíte, že pro společnost jim pozitivně použitelné sociální zkušenosti jim to dá?
Sociální a ekonomické rozdíly nesmažete tím, že ty lidi dáte dohromady. A budete je nutit spolupracovat , když vzájemně si nemají co nabídnout. Myslíte že třeba školní uniformy ve Velké Britániii něco pozitivního přinesly? Ano naštvanost
Tyhle sluníčkové teorie, definitivně vezmou za své v momentu nástupu do zaměstnání. Protože systémy jsou nastavené na principu nadřízení podřízený. Žádný dialog a všeobjímající rovnost je utopie..
Mrzí mě to, ale zařazuji článek do kategorie "povrchní". Nepřináší nic nového, žádný originální názor, nezmiňuje jedinou studii, názor odborníka, nehovoří o "programátorsých celebritách"... Neobsahuje téměř žádné konkrétní informace.
Jen velmi vágně prezentuje autorův nejasný a nejistý pocit z programátorů, aby článek završil budovatelským poděkováním a vyjádřením obdivu před těmito výjimečnými lidmi s nadprůměrným IQ a výdělkem...
Já tedy ten obdiv příliš nesdílím. Myslím si, že většina programátorů žije mimo realitu a svými programy i názory naši realitu převážně deformuje. A činí tak dříve, než této realitě porozumí. Klasičtí programátoři jsou lidé, kteří znají správné řešení, aniž by si vyslechli celou definici problému. To je pro mě hlavní část definice "programátora". A také to, že se jedná o člověka, který je neustále ve stresu, velmi rychle mluví a řeší deset věcí najednou, aniž by jedinou dělal pořádně nebo dotáhl. A tomu odpovídá i jejich životní prostor, sociální vazby a schopnosti...
Jinak si ale nemyslím, že by programátoři byli nějaká jednolitá homogenní skupina. Rozděluji je osobně minimálně do tří hlavních proudů. Mnozí programátoři jsou přechytralí, rozumí všemu nejlépe, jsou schopni hádat se s lékařem o diagnóze... Jiní zase mají příliš nízké sebevědomí a neumí se skoro vůbec vyjadřovat, domluvit, postarat o sebe... Na druhou stranu celá řada programátorů má velmi profesionální jednání, chování a rozhodně postavy z "programátorských vtipů" nepřipomíná ani vzdáleně. Nelze házet všechny do jednoho pytle.
Pokud už je ale v jednom pytli máme, zajímal by mě spíše výsledek nějaké sociologické studie, výzkumu, nějaká objektivní data, originální zjištění.
Očekával bych také nastolení otázky - je typický programátor / informatik dalším vývojovým stupněm člověka? Je někým, kdo – jak autor místy naznačuje – zvládá věci, které jiní nezvládají? Je něčím jedinečným, je něco víc?
Za sebe ze zkušenosti musím říci - není, ale nezřídka se za tento další stupeň vývoje sám považuje. Jeho osobnost je často oproti vrstevníkům zakrnělá, opožděná ve vývoji. Drtivou většinu času netráví programátor v lidské společnosti ale ve společnosti počítače, se kterým si rozumí lépe.
Programátor – ten typický – je tedy pro mě člověk, kterého je mi líto a jeho IQ ani výdělek mu nezávidím.
IDOS aplikace na Androidu je pro mě strašákem. Nejsem Pražák, ale musím znát PŘESNÝ název stanice, jinak napíše jen Chyba serveru. A s tím zkoušejte hledat spoje. Jediná výhoda - aplikace je malá a vejde se mi do telefonu, proto se s ní trápím. A do historie zapisuje jen neúspěšné pokusy. Ty úspěšné z mě záhadného důvodu z historie vypadly. Úžasná aplikace!
A ten článek je skvělý. Upozorňuje na to, že nový svět tvoří programátoři. Souhlas. I s tím, že vidění světa lidí, kteří se dají na programování a návrhy, je prostě specifické. Nejsou všichni stejní, a tak i digitální svět není jen malilinkatá podmnožina toho velkého. Ale podmnožina to je.
Článek je to v celku zajímavý. Protože je v něm však fatální nesmysl, který je ale předem deklarován jako "je to správně", tak vlastně není možné nějak smysluplně odporovat. Ten nesmysl je, že "programátor" je deklarován jako široká množina profesí z oboru IT. Každý kdo pracuje konkrétně jako "programátor" velice dobře ví, co má tahle profese za odpovědnosti. V dnešní době se význam pojmu "programátor" dostal někam na pozici "kodéra" a je jasné, že vždy šlo o jednu konkrétní profesi. Jsou firmy, které si chtějí vychovat budoucí manažery, analytiky, UX designéry, produktové manažery apod. Ty dávají na svých IT pozicích více zodpovědností i "programátorům" tedy kodérům. A je možné, že se z takového kodéra nakonec vyklube ten manažer nebo ten administrátor. Musím říct, že ač článek pro mě vlastně naprosto nepřínosný, tak pro médium, které ho drží na svých stránkách je to hotová bonanza. To neuvěřitelné množství komentářů, které zajistí poměrně velký příjem z reklamy v poměrů vůči ostatním článkům, to je asi na něm nejzajímavější.
Jestli jsem to dobře pochopil. Chtěls po něm, aby nějaký program interpretoval vstup čárky jako tečku nebo aby ti ovladač klávesnice ve Windows místo znaku čárka generoval znak tečka? Jestli ano, pročs mu to prostě neřek? Nebo ten člověk neuměl čééésky a tvá "dlóóóuhá diskuze" byl dlóóóuhý monolog, nežs na to přišel? ;o)
(pozn. pro neprogramátory: České prostředí ve Windows lze nastavit i v nečeských, stejně tak jako si v "českých windows" můžete nastavit prostředí anglické nebo třeba ruské. Proto mnoho lidí používá raději originální anglickou verzi, která netrpí chybami lokalizace a jenom si nastaví české prostředí. Mimochodem, počítač nerozlišuje znak desetinné čárky a obecné čárky.)
Koukám, že taky nevíte, jaké nástroje jsou na trhu :-) Už zhruba před 15 lety jsem programoval systémy, kdy pole typu DATUM mělo automaticky integrovanou funkcionalitu v GUI: když napíšu jen den, doplní se aktuální měsíc a rok, když napíšu den a měsíc, doplní se rok.
Jednoduché a automaticky integrované u všech polí typu DATUM a bez jakéhokoliv programování. Takže všechno ostatní jsou jen výmluvy těch, co neumí programovat uživatelsky přívětivě :-)
Nechci polemizovat s názory, jen uvedu fakta.
Průměrná česká třída má ke 30 žákům hodně daleko. Poslední výroční zpráva ČŠI za šk. rok 1011/12 sledovala skutečný počet přítomných ve třídě v 10 "hlavních" předmětech. Pohyboval se v průměru za ČR na 2. stupni ZŠ od 6,9 do 17,2 žáků, medián (odhadem) někde kolem 14!
Především ale platí, že pedagogický výzkum nikdy nedokázal, že by výsledky výuky souvisely s počtem žáků ve třídě. Asijské země mají >40 žáků ve třídě a patří k nejlepším (např. Singapur, Jižní Korea). Toť statistika.
Zcela ale souhlasím, že menší počet žáků je pro učitele jednodušší (a osobnější) práce.
ON
ad datum ve formátu "dd.mm.yyyy"
- věřím, že za jiný formát data než tento (nebo se slovně uvedeným měsícem ve 2. pádě) by vás hnala i humanitně vzdělaná učitelka na prvním stupni ZŠ při pohledu do sešitu.
To by vám rovnou mohlo vadit, že se číslo popisné píše za ulici, a ne před ni.
Třeba Outlook umožňuje tečky nahradit čárkami, je to pohodlné na CS num KB. Ale je to práce navíc. Stejně jako mnoho vozidel VW group nemá vpravo něco, co bych nazval vyhovujícím zrcátkem, tak nějaký SW nemá něco jiného... to je věc přístupu, nákladů, pečlivosti, vychytanosti ...a ceny. Ve všech oborech. Že jeden pekař prodává housky bez maku nevypovídá nic o pekařském průmyslu.
Navíc jiný formát data je nadstandard. Není to chyba, je to jen absence luxusní fce. V Octavii také nebývají zlaté ovladač na palubce. Tak holt v účetním SW musíte správně zadat datum, no.
...protože výuka se musí přizpůsobit tomu nejblbějšímu ve třídě.
To je samozřejmě špatně. Individualizace učení podle možností každého jednotlivce je základem moderní školy. Ano, za nás to tak nebylo, odtud asi čerpáte Vaše zkušenosti.
Psát na tento server, že k individualizaci mohou významně přispět digitální technologie je asi zbytečné.
ON
Se závěry (zahleděnost do vlastního světa a ignorace pestrosti toho kolem) souhlasím, ale:
1) pokud se "programátor" neumí přizpůsobit myšlení světu venku, končí jako lopata v IT průmyslu. Jeho vlastní produkty prostě nedokáží zaujmout masy mimo, naopak lopatu si může zaplatit i člověk mimo obor. Ti opravdu úspěšní jsou z oboru a současně se ve světě kolem orientují., dokáží tedy těžit z obou světů.
2) řazení Facebooku není algoritmus programátora ale strojové učení podle zadání obchodního oddělení. Ano zohledňující historii uživatele, ale také je ovlivněno oceněním od obchodníka. Programátor je jen v pozici chytré lopaty, co umí identifikovat vhodné atributy, algoritmy pro jejich výběr, učení a sestavit funkci hodnocení podle požadavků. Ale ten, kdo má poslední slovo, je člověk počítající příjmy a stanovující priority.
Oba body jsou o tomtéž: kdo je zahleděn jen do sebe, není schopen skutečně prorazit. Stává se jen (drahou) pracovní silou, ale nic víc.
Mělo by jít o sbližování těch světů, použiji-li vaši terminologii. "Programátoři" by měli investovat úsilí do intuitivních a uživatelsky přívětivých aplikací. A u těch nejlepších se tak děje - např. vyhledávače, nebo třeba když si na idosu můžete zadat 13:00, ale taky 13 nebo 1300. Váš příklad účetního programu, to je jen otázka ceny. Určitě to není nejdražší účetní program na trhu, a ten, kdo vyžadoval xx.xx.xxxx datum, to udělal nejspíš proto, že to tak pro něj bylo tehdy nejméně práce... Na druhou stranu, "neprogramátoři" by se měli naučit uvažovat systematičtěji a logičtěji. Prostě "1 vodpoledne" vám ten idos nepřeloží.
A není potřeba nikoho vychovávat. Programátory k tomu donutí trh. Neprogramátory zase stále více digitalizovaný svět, ve kterém žijí.
Podtrženo sečteno, dost zbytečný článek.
On si ne kazdej programator muze vybrat v cem to bude a jak to bude delat. Spis tak v 99% pripadu plati "tady neco mas a tohle napis". A pak by to pro nej (trebas) znamenalo stravit psanim jen toho pole datum 3 dny ... coz jaksi nikdo nezaplati.
Mimochodem, kdyz sme u takovy trivialitky jako datovy pole ... procpak trebas ff datavapole na webu neumi ... kdyz je to prece tak easy ...
S tím rozhodně souhlasím.
Lidem vadí na programech mimo jiné tyto dvě věci:
1) U nich něco nefunguje. Tedy v návrhu a implementaci byla pominuta nějaká situace, která byla považována za nepravděpodobnou - ale přesto se občas stane.
A to je samozřejmě chyba a špatně.
2)Někdo udělal analýzu i implementaci důkladně, takže program je připraven na nečekané situace jak z hlediska vstupních dat, tak i z hlediska uživatelova HW/SW - takže vývoj trval hodně dlouho a byl drahý.
A to je samozřejmě chyba a špatně.
"Člověk, který napsal můj účetní program tak, že datum je zapotřebí zadat jedině ve tvaru „xx.xx.xxxx“, jinak se formulář nedá odeslat"
Tohle je zajímavé. Podle mých zkušeností by si řada programátorů klidně hrála s řešením, které vezme jakýkoli formát, ale zastaví je nadřízený manager/ekonom.
Udělat řešení, které vezme jen jeden formát je totiž kratší a rychlejší na výrobu a tedy levnější pro firmu, která pak software může prodat s větším ziskem.
Doporucuji si precist knihu "Tiger Moms" - jasne ukaze jak ten asijsky drill pristup je postaveny na hlavu a ve spouste pripadu dopada daleko hure nez cokoliv jineho. Americky pristup "ono to nejak dopadne" taky neni uplne idealni - ono by to misto "uceni" totiz chtelo zacit vysvetlovat, diskutovat - jenze to umi tak malo lidi ze to asi nejde. Dukazem budiz diskuze tady :-(
Jenže pokud jsou ve třídě na základce dvě tři "hvězdy", které se absolutně nemusejí učit, protože to, co třídní průměr zvládne horko těžko, zvládnou levou zadní (a maximálně dostanou tu a tam pětku za nedonesený domácí úkol), tak je rovněž něco špatně: Nenaučí se učit a pracovat na sobě a nakonec jsou na tom hůř, než méně nadaní, kteří na sobě museli alespoň minimálně systematicky pracovat. A my (jako společnost) pak paradoxně přicházíme o ty nejnadanější.
Nejde o rovnost. Jde o to, aby vůbec věděli, že existují lidé odlišní, a že "těch jiných než já" je naprostá většina.
Už dneska se dá těžko domluvit mezi vrstvama a řeší se to zjednodušující mediální masáží a tlakem.
Až se začnou střílet důchodci, protože není na jejich uživení, vymyslí to právě takovej odtrženej superchytrák. Bude přesvědčenej, že jinak to nejde a nikoho z bývalých spolužáků ani nenapadne ho zkusit stopnout. Viz elity v Německu před válkou. Taky oddělená výchova schopných...
To si asi představuješ nějakou ves z doby Josefa Lady :)
Aktuální výhody vsi jsou v pomalejším životním rytmu, větším sepětí s přírodou (ano člověk se více přizpůsobuje vegetační sezóně a aktuálnímu počasí), lepší možnosti relaxace protože tě neruší hluk, smog, smrad a tam kde žiji já i poměrně pestrým obecním životem, lepším prostředím pro výchovu dětí. Co na tom, že nevýhody kompenzuji tím, že jezdím za prací do města, městský život jsem opustil. Stejně jako mnoho mých sousedů novousedlíků. Prostě "kotěhůlky" mají svůj veliký význam i přesto, že nevstáváš každý den ve 4h ráno ke kravám. Mění se země, mění se město, mění se i ves (a mění se rychle i zvyklosti starousedlíků, zejména jejich dětí). A je to zejména internet, který ji tak mění.
Máte pravdu, problém Česka z tohoto pohledu je v tom, že tu máme málo Finů, abychom to mohli jen tak převzít.
Ke znakům kvalitního školského systému to ale patří. Ještě pro upřesnění: víceletá gymnázia mohou mít ve vzděl. systému také svůj význam, ale v případě cca 1-3 % populace, nikoli jako u nás, kde jde např. v Praze o více než 20 % populace.
ON
Možná je to podložené "pedagogickými výzkumy", já mám ale svůj názor podložený praxí nejen svoji, ale i příbuzných, známých, kolegů,... jak ze strany rodičů, tak i učitelů. Nevím, co znamenají ty zkratky, ale nejlepší vzdělávací systémy jsou založené nejen na nějaké teorii vědců obvykle odtržených od reality, ale na spojení dobrého vzdělání, výchovy v rodině a rozhledu po světě.
Sorry, ale montovat nějaký finský systém na zdevastovanou kulturu v české společnosti je trochu mimo.
Jen pár otázek k zamyšlení: Kolik nepřizpůsobivých chodí ve Finsku do běžné základní školy? Kolik žáků tam pochází z rozvrácených rodin, kdy rodiče kašlou na své děti? Kolik rodičů tam nechodí vůbec na třídní schůzky a nestarají se, jaký bugr dělají ve třídě jejich potomci? No a kolik je průměrný plat pedagoga ve Finsku, aby bylo vidět, kdo u nás vůbec učí?
Aha, tady nekdo nevi, jak se meri inteligence ... kupodivu jde vzdy o srovnani se vsemi lidmy ... a kupodivu je ten prumer nastaven na IQ=100. A mimochodem specilne top managori a dalsi podobna verbez jsou vetsinou neskutecni dementi - lidi co nic neumi a jen se vezou za tim, co delaji ti, co to umi, coz muzou byt prave trebas programatori (ale samozrejne nejen ti).
To není to o tom, že by programátor neuměl, nechtěl a nebo byl asociální exot. Většina uživatelů si (po různém počtu iterací) udělá určitou představu, jak by "správné" UI mělo vypadat - bohužel každý má představu jinou, možností je strašně moc a neexistuje shoda. Nedivte se, že do toho firmy nerady vrážejí peníze. Podívejte se na Microsoftí Ribbon, pokus o naprosto neprogramátorské uživatelské rozhraní. Dodnes kolem něj panuje značná kontroverze.
jako extýmu 25 programátorů potvrzuji vše napsané (byť samozřejmě s básnickou hyperbolou). Líbí se mi ta poslední věta "musíme si je vychovat ..." jako by to bylo o nějakých domácích mazlíčcích. A protože svý kluky programátorský miluju jako ty své domácí mazlíčky, tak i s ní souhlasím a vím, že si je stejně nevychováte, maximálně je odnaučíte čůrat v bytě.
Zajímavá diskuse určitě, to už máme dotřetice - kdo s článkem nesouhlasí, ten:
1) sem nepatří
2) nemá smysl pro humor
3) sem přesně patří
Někdo by zase mohl použít přesně ty ad hominem (a) (b) proti obhájcům, ale nevidím v tom smysl.
Preferuji debatu nad tématem a příspěvky s informační hodnotou (což ani můj, ani váš není), než pokusy o dehonestaci nesouhlasících.
pan autor clanku je - ehm rekl bych - "mirne mimo misu".
nejen, ze nas hazi do 1x obrovskeho pytle, kde zduvodnuje kvality (za to palec nahoru a +1 bod ;-)
navazi se do nas jinak - intelektualne, kde snizuje uroven vsech veci, ktere tvorime tim, ze zjednodusuje na uroven technologicky-paskvilnych vytvoru "mladych a nevyzralych teenageru" typu:
> jedině ve tvaru „xx.xx.xxxx“, jinak se formulář nedá odeslat, je možná týž, který na diskusním fóru navrhuje řešit nezaměstnanost tím, že se všichni naučí JavaScript a přestěhují do Prahy. A jestli nechtějí, jejich problém.
wtf! javascript jo??? no to ses teda frajer.... prirovnavat ucetni sw k javascriptu. fakt a pravda je ta, jak spravne uvadis, "jejich problem!" vc. RTFM!
ovsem tento uryvek mne zvedl ze zidle a je to ostatne duvod tohoto prispevku: cituji:
"
Závislost světa na programátorech dál poroste. Často to jsou skvělí lidé a vytvářejí úžasné věci — nejen banální aplikace pro Android, ale taky software, který řídí výrobní linky, telekomunikační sítě či sondu letící k Titanu. Zasluhují uznání a obdiv — víc, než se jim dnes dostává.
Ale zároveň jsou obvykle trochu zabednění. <b>Jestli si je nevzděláme, naše chyba. Budeme na to doplácet čím dál tím víc</b>.
"
souhlasim se zabednenosti (a troufam si rict, ze vetsina vyzralych "programatoru" taky) a SILNE nesouhlasim s tvrzenim - jestli je nevzdelame, budeme na to doplacet --> WTF! ??? to snad nemyslis vazne, vzdelavat nas v rovine, ze budeme skakat jak ty/vy piskate.... to vas odkazeme do patricnych koncin ve stylu -> chces mit aplikaci? okej, tady mas dokumentaci, api, tady jsou fora a jdi do toho. proste RTFM styl.
a spojeni vety "nejen banální aplikace pro Android", musim okomentovat slovy: "coze????" zkousel jsi to nekdy?! @#$%^& vubec to neni easy a je zapotrebi fakt to nastudovat a nekolik hodin kooodit, testovat a ladit, nez ti to prijde pod kuzi....
takze to tady banalne zabalim a celou lupa.cz beru jako hromadu radoby-programatory-teoretiku, co maj dobry pocit, ze neco banalniho sdeli svetu,
zdar buh. keks.
Presne tak, 99% programatoru ma rado vymazleny soft, kde jsou osetreny vsechny mozne i nemozne stavy ...
Jenze je vzdycky zastavi prave nejaky neprogramator, protoze se to nevyplati/nezaplati/nedodrzi termin/... a velmi casto se pak expost resi to, co programator vedel predem - ze to bude pruser, protoze aspon zakladni veci osetrit treba.
Teda uvádět IDOS jako uživatelsky přívětivou aplikaci… IDOS býval uživatelsky extrémně nepřívětivá aplikace, jenom v poslední době (kdy už podobné věci jiné webové aplikace umí mnoho let) se trochu zlepšili a v základu se s tím dá trochu normálně pracovat. (Myslím webovou aplikaci, i když ta desktopová jí evidentně kdysi byla vzorem.)
Dlouze a mockrát jsem diskutoval s vietnamským studentem (teď už čerstvým inženýrem) o jejich vzdělávacím systému. Stručně řečeno, je to o drilu. Ze strany rodičů (děti tvrdě tlačí do učení) i učitelů - ti představují nedotknutelnou autoritu. Už jen to, že jsme se normálně bavili (učitel/student), by bylo u nich téměř nemyslitelné. Především ale mají jinou kulturu. Váží si sami sebe (bodejť by ne, porazili Francouze i Američany), své historie. Ne jak u nás po roce 1989 Havel a jeho kumpáni zahájili totální rozklad všech společenských hodnot.
Nejenom to poznat jinakost a diverzitu neznamená pozitivní dopad.
Není problém vypěstovat něco přesně opačné, než to čeho jsme chtěli dosáhnout. Ono "poznání" neznamená, že automaticky přinese pozitivní vlastnosti. Možná pokud bude moc násilné, represivní, pozitivně diskriminační čekejte spíš přesný opak.
Osobně mi ten komentář a odkaz dost zavání něčím jako Socialowatch a Iniciativa zdola. Tedy jen dalším pokusem o socialistické a komunistické idee.
Ne, nemáme tolik materiálních zdrojů jako je na území Finska, abychom mohli mít tak kvalitní sociální stát jako Finové.
„Dokonalý“ sociální systém nezaplatíte nadšením, altruizmem ani vírou, ale jen penězi (zdroji) A opačně oni nejsou tak jižně, aby řešili problémy s přistěhovalci. Otázka jestli by jim ten systém jako takový vydržel, pokud by museli řešit to co v Británie nebo Francie.
Ad velké množství středně všeobecně vzdělaných občanů. Nelze se divit, zaměstnání je způsob jak získat zdroje na uspokojování lidských potřeb. Takže se nedivte, že pokud výuční obory jsou mizerně všeobecně placené, snaží se výše vyškrábat, kdo může. Protože bude mít více peněz = prostředků = potencionálně snadnější život.
Myslíte že, produktivní, přínosné atd… někoho kdo bude pokračovat na střední a výše tedy dávat s někým kdo bude rád za výučňák? Zlepší se snad ekonomické, nebo sociální postavení někoho?
Aniz bych to chtel Petrovi vkladat do ust, domnivam se, ze tim mohl mimo jine myslel i to, ze zeny, ktere se venuji nektere z uvedenych cinnosti, obvykle onim "programatorskym filtrem" netrpi: protoze zensky zpusob uvazovani je mnohem sirsi, nez muzsky, ergo zuzeny prismatem self-contained programatora.
Individualizace učení je možná, když je ve třídě tak 10 žáků na učitele (malotřídky). Ve třídě se 30 - 40 dětmi to prostě nefunguje (a vláda raději vyházela učitele, než by snížila počty žáků ve třídě).
Učil jsem dlouhá léta externě na pedagogické fakultě a na dětech jsme prováděli různé výzkumy (prostřednictvím školy), takže prostředí škol v +- současnosti znám docela dobře.
Opravdu je, při penězích, které do školství jdou, nejefektivnější roztřídit děti podle schopností a každou kategorii vytěžovat na maximum, a to se v jedné třídě ve stávajících školách udělat nedá.
Dalším problémem jsou nepřizpůsobiví žáci s defektním rodinným zázemím, kteří dokáží rozvrátit pedagogický proces kdekoli a kdykoli (i v té malotřídce). A čekat, až jim bude patnáct a bude možné je vrazit do pasťáku, je naprosto špatné, protože ti zbylí patnáctiletí znají učivo tak třetí třídy; dál se učitelé s takovými "kaštánky" ve třídě nedostanou.
Asi jsem „programátor“, protože jsem očekával, že z článku vypadne nějaká pointa.
Druhá věc: když autor chce vychovávat programátory, tak by měl článek publikovat na jiném než „programátorském“ serveru.
Třetí věc: ano, jsem „programátor“ a ano, čtu detaily v textu a ano, s mnoha věcmi souhlasím, ale nesouhlasím s tím, že programátoři jsou inteligentnější než ostatní populace. Myslím si pravý opak. Programátoři jen používají více cizích slov, kterým samy vůbec nerozumí a kterých se normální lidé lekají (možná míň než programátoři) a to vytváří klamnou iluzi inteligence. Zdůrazňuji „klamnou iluzi“.
Dovolím si tvrdit, že se pohybuji v okruhu lidí, kde jsou z 1/3 IT lidé (termín „IT lidé“ preferuji před „programátoři“) a ze 2/3 jiní lidé (např. zákazníci, přátelé, rodina, investoři, hráči, …). Škatulkování, které předvádí autor se dá uplatnit na každou skupinu lidí, třeba politiky, zemědělce i maminky s rozbitými vztahy na mateřské dovolené, proto je otázkou, k čemu takové škatulkování vůbec je. I kdyby to škatulkování náhodou fungovalo, tak autorovy „normální lidé“ si nedokážou udělat pořádek s politiky, s maminkami konvertujícími z neschopnosti setrvat ve vztahu k islámu, s nekompetentními policisty atd. Logicky tedy nemůžeme očekávat, že si dovedou vychovat programátory.
Takže programátoři, vykresleni jako nadlidé, vlastně vychovávají ostatní lidi a budou v tom pokračovat. Autor ale zapomněl na jednu věc. Dnešní „programátoři“ jsou to, co před 20 lety byly jiní technologové – zejména strojní konstruktéři. Zkrátka technici. Kdysi to byli stavitelé lodí, kováři, inženýři zkoumající materiály, alchymisté, …. Takže vlastně žádná speciální skupina lidí nevznikla. Pouze ti samí lide dnes používají jiné „kouzelné“ nástroje.
Kdyby programátoři byli tak chytří lidé, jako je vnímá autor, stačila by jich desetina a naše technologie by byla na mnohem vyšší úrovni. Bohužel 90% “programátorů“ dělá naprosto zbytečnou práci jen proto, že jiní lidé, zejména manažeři neumí používat google a hledat již jinde vynalezené (naprogramované) věci.
no ja vam nevim, programuji od roku 94, posledni roky delam z duvodu "oddechu" UX a grafiku, a pokazde se divim, co jsou dnesni programatori schopni dodat jako finalni produkt, ktery staci jen doladit, Rozumej, venovat tomu jest 2-3 nasobek casu urceneho na projekt.
Takze je otazka, jsem programator nebo jsem holka z humanitniho sveta? Ba co vic, mohu byt neznamou entitou. :-D
Hlavní problém je, že matematika se dnes na školách učí jako paměťový předmět (pochopitelně, kulminuje to na středních školách), kdy není důležité rozumět (on tomu často nerozumí ani pedagog), ale naučit se nazpaměť desítky stran "čínského písma", jehož význam žákům nikdo nevysvětlí. Na těch gymnáziích je "třešničkou na dortu" fakt, že v prvním ročníku se učí mechanika včetně odvozování příslušných vzorečků a příslušné matematické postupy (integrály, derivace atd.) se učí až ve třetím a čtvrtém ročníku - takže se opět vyučuje malování "čínského písma" zpaměti (a nelze se divit, že až se k tomu učivu dostanou v matematice, tak je děckám blujno, jen ty symboly uvidí).
Navíc má matematika značné problémy s definicí základních pojmů a postupů (což je drastický rozdíl třeba proti programování - v programu jednoduše nelze použít nedefinovanou proměnnou nebo proceduru - interpret nebo překladač to ohlásí jako chybu). Prostě je to takový blívajz, kde jsou nejúspěšnější žáci s velkou paměťovou kapacitou, pro žáky tendující k logickému myšlení je matematika utrpení.
Už je to pěkně dávno, co jsem psal nějaký program a teď se věnuji jenom obchodu a businessu.
Ovšem řešení nezaměstnanosti, jak píšete v článku, že "se naučí JavaScript a přestěhuje se do Prahy", je asi jediné možné :-)
Protože pokud se nemohu uplatnit na trhu práce, pak je zcela logické, že se musím naučit něco, s čím se uplatním a půjdu tam, kde práce je.
Jestli někdo očekává, že s odborností a bydlištěm v Horních Kotěhůlkách, někde v pohraničí, kde nejbližší krajské město je 100 km daleko, najde odpovídající práci tak, aby do ní šel maximálně 10 minut pěšky, tak je to normální šílenec!
V USA je naprosto normální, že se lidi za prací stěhují přes celý kontinent. U nás má většina lidí problém i pár desítek kilometrů.
Jasně, že jsou pak mezi lidmi rozdíly, když jedni jsou schopni učit se cokoliv nového a přestěhovat se kamkoliv a druzí nejsou ochotni učit se nic a nikam se přestěhovat...
Nepřijde mi, to jako nějak "šílený" nebo "programátorský" názor. Navíc, když nejvíc nezaměstnaných je dnes do kategorie <25, kteří nemají koupené žádné vlastní byty, nemají žádné děti - takoví lidé se mohou přestěhovat klidně přes půl světa. Nic je neváže!
Pokud hledáme odpověď na článek, pak je jí společná základní škola pro všechny děti, bez ohledu na vzdělání a sociální statut rodičů a tuto etapu protáhnout co nejdéle (min. 1.-9. roč ZŠ). Čili pravý opak víceletých gymnázií dneška. To je patrně jediný způsob, jak zajistit, aby lidé ve stále více heterogenní společnosti alespoň malou část života měli možnost poznat jinakost a diverzitu. A později ji více chápali.
Viz např. http://fertek.blog.respekt.ihned.cz/c1-59376730-skola-pro-vsechny-neni-jednotna-skola
ON
- ano Asie je jiná kultůra
- pokud by ten systém byl tak lepší nebyl by Vietnam stále "na ocase" a neměli by potřebu občané utíkat do západních zemí
- nacionalizmus a vážení si sama sebe není to samé. Viděli jme na příkladu bývalé Jugoslavie. Obecně to jsou horké hlavy a z minulosti vím že měli stále vnitřní problémy. Prostě se bili kdy to jen šlo.
-1989 nedošlo k totální rozkladu všech společenských hodnot. Tomu došlo v roce 1948. A v roce 1989 při změně režimu bohužel v moři humanistických ideálů nedošlo k zahájení nápravy.
Udělat škatulku a pak ji poplivat, to může udělat každý.
Vůbec si nedokážete představit, jak jsou programátoři rozdílní a jak bohatý život někteří mají. Ne každý je technokratický idiot, učůrávající nad posledním iPhonem.
Taky umím udělat škatulku - jste novinář, tedy nevzdělaný debil
Výsledkem bude generace se vzděláním na úrovni pomocné školy, protože výuka se musí přizpůsobit tomu nejblbějšímu ve třídě.
Moje odpověď je: Základní vojenská služba (třeba jen pár měsíců). A pro všechny, pro obě pohlaví a se zohledněním skutečnosti, že pro kulku si v moderní válce může přijet na vozejčku i kvadruplegik (a i ten kvadruplegik může např. řídit dron).
Tam se opravdu setkávali vysokoškoláci s negramotnými kriminálníky (kteří třeba byli pár měsíců na vojně a potom pár měsíců v kriminále, vraceli se na vojnu a opět do kriminálu - jak dobíhaly jednotlivé procesy v nichž byli souzeni, případně procesy za to, co spáchali na opušťáku). A museli najít způsob, jak spolu vycházet, v dobrém i zlém.
Přesně tak.
Navíc ten pán píše: "Říkám „programátoři“ a mám na mysli početnou skupinu profesí: analytiky, kodéry, produktové a jiné manažery, testery, návrháře UX, grafiky webu a aplikací."
A to už je opravdu kravina. Manažeři? Návrháři UX? Grafici?? Ti kódu přece vůbec nerozumí! Navíc grafičky a návrhářky UX jsou mnohdy holky z humanitního světa.
Pan Koubský je jen živým potvrzením, že novináři jsou odpad společnost a Lupa je tupý bulvár.