Myslím si, že za nastupující generaci, její morálku, přístup k životu, i k té literatuře, či kultuře obecně, můžeme MY osobně. Právě ta generace, která nastavuje zatím pravidla, (ne)vyjadřuje své postoje, (ne)bojuje za nějaké zlepšení, dělá ve všem chaos.
Mladá generace na něčem vyrostů a nejvíce ji ovlivňují vzory. Vzory chování a přístupu k životu, co a jak my děláme. Nedivme se, že mladí nečtou, když je nedokážeme sami nadchnout v rodině. Nedivme se, že se mladí někdy chovají chaoticky a nevyznají se v dnešní době, když my dříve narození to taky nezvládáme. Když děcka ve škole učíme nepotřebné blbosti, které jsou mimo reálný život, tak se nedivme, že i na tu výuku kašlou a nemají úctu k dílům nějakých mrtvých klasiků.
Začněme u sebe, dokud není pozdě a věnujme se svým dětem. To je podle mne jedna z nejdůležitějších cest.
Ts-ts-ts. (jak se smějí Čapkovi mloci) Tento článek mě tak trochu rozesmál. Je totiž pravdivý i nepravdivný zároveň, snaží se upomenout svou generaci na zcela jasná fakta, že si svou generaci všichni malinko přibarvujeme a zároveň stejně neustále uklouzává na předsudcích k mladší generaci.
Já k mladší generaci patřím, bude mi koneckonců za dva týdny 19 let. Klidně Vám vypovím, jak se celá naše generace baví hláškami "Co kdybych tě, má milá, oběsil." ze Spalovače mrtvol, "Marla, ta žádnou rakovinu varlat nemá." a tak podobně. Hádáme se, jestli by Paní Bovaryová skutečně měla být na seznamu kvalitní literatury, jestli Jan Dítě byl nebo nebyl určitým způsobem psychicky deviantní, proč je Garp důležitý číst v mladším věku spolu s Pánem Much a že Bílá nemoc ve skutečnosti neobsahuje žádnou skutečnou symboliku pro samotnou bílou nemoc.
Spousta lidí si ovšem neuvědomuje, že četba je spíše zbraň. Rodiče jsou šťastní, že dítě čte, nutí ho do toho a pak v devíti louskáme Solaris a v dvanácti Kůži, aniž by se kdokoli snažil nám vysvětlit, že to není zrovna četba pro nás. A stejně..v poslední době se rozmáhá teorie, že čtení je ve skutečnosti pouze únikem před něčím skutečnějším a o moc se neliší od koukání na kvalitnější filmy. Těch je sice podstatně méně než kvalitních knih, nicméně se zde jedná znovu o smyšlených příběh obsahující nějakou myšlenku. Takže co.
Otázka naší generace skutečně leží ve schopnosti probírat se přemírou informací, ale už se na to vytváří systém v podobě různě specializovaných channelů na youtube či twitteru atd. Co mne skutečně trápí je zkresnelý pohled na svět a otřesné priority dětí vyrůstajících na internetu.
Proč by se odpůrci církví nemohli hlásit k některým myšlenkám z Bible a současně zavrhovat církve? Církev není víra, víra není náboženství a náboženství není Bible. Nemusím být křesťanem, abych našel poučení v bibli, zrovna jako nemusím být spojovatelkou na ústředně, abych našel číslo v telefonním seznamu. :-P
Tak mladsi generace ma problemy taky s pravopisem.
Me/Mne v predchozim prispevku, midlo/mydlo..., porat/porad... a tak dale.
Asi, rekl bych, je to upadkem toho cteni. Lidi nectou, "nevidi" hrube chyby. A novinari, co pisou v novinach, mivaji problemy s gramatikou taky. No a tezko ctenim blogu/facebooku zlepsite svuj cit pro pravopis...
Vite, ja si myslim, ze to ze lidi nebudou cist ve valne mire, nebude znamenat konec civilizace. Stejne jako televize nezpusobila uplne vymizeni rozhlasu tak internet nebude znamenat uplne vymizeni knih. Jenom se spolecnost vice polarizuje/rozdeli.
Lidi budou vzdelani a secteli a budou lidi s rozhledem zachodove misy. To bylo vzdy a bude to vzdy (myslim).
To, co říkáte, je jeden z největších omylů této doby. Člověk musí mít spoustu znalostí, často zdánlivě nesouvisejících a zbytečných, aby měl mezi čím hledat souvislosti. Navíc je to trénink pro mozek - tím, že přidáváte uzly, roztahuje se vám sít. Jen samotné hledání souvislostí a takové to "vím, kde informaci najít", to rozhodně nestačí. Vede to k plochosti a primitivismu.
Je mi 35 a podobné "jeremiády" (zde ovšem poloviční se snahou o vyváženost) jsem během 7 let působení na FF a PdF MU (a několika středních školách) zažil mnohokrát. Je pravda, že četba pomáhá v rozvoji vyjadřovacích schopností ('včetně slovní zásoby), ale není to všelék.
Učitel češtiny na mé střední škole dokázal znechutit četbu 95% ročníku, a to z toho důvodu, že preferoval to nejhorší z tuzemského kozervativního kánonu (česká literatura 2. pol. 19. stol. včetně četných venkovských románů; žánrová četba klasiků sci-fi, detektivky či modernější autoři jako Dahl pro dospělé, Graves nebo Greene byla tabu), který bývá často vydáván za nezbytnost, ale je slovesná kultura opravdu tím jediným, co utváří kulturní a společenský přehled? Většina maturantů (čest těm nadaným z elitních gymnázií) zná jen pár jmen z "literatur v kostce" a podobných kompendií. A co dějiny výtvarného umění, filmu, hudby (nejen klasické, ale jazzu, rocku apod.), tance atd.? Je člověk, který se orientuje primárně vizuálně, menším vzdělancem?
Z hlediska pedagogického je holý nesmysl nutit číst 15 - 17leté studenty Danta, Dostojevského či Shakespeara. Ještě na to prostě intelektuálně nemají. Faktory jako hluboký zájem o sebevzdělávání, nadšení, iniciativa, zvídavost, otevřenost k poznávání apod. znalost kánonu nenahradí. Vzpomeňme na neblahý stav tzv. hudební výchovy (vystudovaní muzikologové jí často nemohou přijít na jméno) a jiné analogie.
Jak poznamenal Twain (překládám trošku volněji): Nikdy nedovolte škole, aby stála v cestě Vašemu vzdělávání. :-)
Nekomentuji pravopis příspěvku (ač je opravdu "hustý")... Ale zrovna s tím počtem lidí, kteří tuší odkud je "oko za oko", jste totálně mimo. Mě je asi tak podobně jako autorovi článku a dovolím si říct, že to v naší generaci zná nemalé procento lidí, patrně nadpoloviční. V generaci mých rodičů to znali prakticky všichni. "Pár lidí" to zná teprve v dnešní generaci, rozdíl je opravdu velký.
Mimochodem je vyloženě komické to, kolik dnešních mladých se vymezuje proti církvím a náboženství, ale přitom vzápětí citují věci z bible jako něco, k čemu se hlásí. Evidentně vůbec netuší, odkud to pochází a jak blízko ve skutečnost jejich názory jsou k tomu, co by klidně podepsala i řada věřících. Ale někde slyšeli, jak jsou církve "out" či přímo "zlé", tak se vymezují :-) Prostě ten načtený základ chybí...
Znalosti typu "vim, kdo je Pilat Ponsky" nebo "vim, jake je hlavni mesto statu New York" nebo "vim, kdy byla vydana Zlata Bula Sicilska" jsou presne znalosti, kterymi je nutne opovrhovat. Zalezi na chapani souvislosti a underlying mechanismu, ne na partikularitach hodicich se maximalne do souteze typu Jeopardy!.
Já s vámi souhlasím, koneckonců sám funguji vlastně takto - osobně nejsem věřící, ale přitom se plně hlásím ke křesťanským kořenům naší civilizace a plně chápu, že mnoho věcí, které bereme za "normální" pochází z bible.
Jenže dost (spíše většina) mladých takto "pokročile" neuvažuje ani náhodou. Zažil jsem s tím dokonce velmi zábavnou scénku, kdy jeden mladík byl doslova v šoku, když jsem ho upozornil, že cituje bibli, vypadal až zdeptaně :-)
Ona je ovsem sranda to, ze presne tohle to znamena. Neni totiz podstatne, co minil autor vety, pripadne co si mysli vykladaci, ze tim minil ... ale podstatne je, v jake souvislosti se ten ktery citat pouziva.
Ostatne, debil taky neni nadavka, ale lekarska diagnoza, ze ... ;D.
A takhle muzem pokracovat.
Jak postupuje cas, na hromadu vseho co kdy bylo napsano, padaji dalsi a dalsi veci. Kazdou chvili umre nejaky stary autor, jehoz nektera dila ma cenu cist, a zaroven se rodi novy, ktery neco dalsiho prida, a dalsim generacim tu hromadu zase o neco zvetsi.
Uz v dnesni dobe si spousta lidi uvedomuje ze uz je toho dobreho napsano tolik ze to za celi zivot nemuzou precist i kdyby nedelali nic jneho a tak na cteni rezignuji.
Presne tak ... a netyka se to ani zdaleka jen cteni ... ja na zakladce cet tak jednu knizku tydne, na stredni uz podstatne min ... a ted ctu spis velmi vyjimecne, kdyz me neco opravdu zaujme (pokud se bavime o tzv "krasne" literature - jinak samo konzumuju bezbrehy mnoztvi manualu, dokumentaci ...). Ostatne, jen precist to, co mam na disku ... by bylo na nekolik zivotu (cca 20GB ctiva ...)
Souhlasím. http://revue.theofil.cz/revue-clanek.php?clanek=1386 . Význam slov se v čase mění. Např. pitomý znamenalo ve staré češtině krotký, ochočený, domácký, krmený. :)
Již jsem od Vás na Lupě četl ledacos, ale dnes jste dosáhl nové mety.
Mockrát jsem byl svědkem toho, jak si super obchodník namazal zákazníka na chleba (respektive rozmazal hovno do kolosálních rozměrů a připravil půdu lidem, kteří si to po tom esu pěkně vyžerou). A ty průsery, co poté následují - škoda vyprávět. Hlavně že obchodník je super. Nejsmutnější na tom je, že zákazník ve své blbosti vychválí onoho obchodníka a nadává na lidi, kteří si jdou vyžrat obchodníkovo dílo (ten hodný pán nám slíbil hory-doly a tendle blbec nám lže, že to nejde; bůů-hůůů).
Schválně, setkal jse se již s někým, kdo má tak "široké a hluboké znalosti", je ještě větší self-made-man, že si nenechal nakálet na hlavu a poslal Vás rovnou do pr..?
Myslím že článek přesně vystihuje mezigenerační situaci a to nejen tu současnou. Je jedno jestli jde o vztah kniha-facebook, film-video, obraz-fotografie atd. kdysi byly knihy zamčeny v kláštěrech aby je nikdo číst nemohl a dnes je zase nikdo nečte... Chybí jen shrnutí, nějaký závěr. "Prostě to tak je." Děti dnešních mladých budou mít propojený mozky (už se s tím chvíli experimentuje) a jejich rodiče budou vzpomínat jak bylo fajn, ten počítač/telefon někdy vypnout a mít klid (ne že by to dělali, ale jde to...). Před pár dny jsem se procházel kolem Eiffelovky a přemýšlel nad tím, jak před 100 lety se kolem proháněla mláděž s bloky v rukou a pořizovala skicy ze všech stran. Pak přišly fotoaparáty, kompakty, digitální foťáky, digi zrcadlovky, mobily a dnes? Dnes tam běhaj s tabletama různých velikostí fotí s nima! Mě by to ani nenapadlo, hlavně kvůli kvalitě fotoaparátů v tabletech, ale prostě to tak je. Zrcadlovku už sebou taky tahá málokdo. "Tak to prostě je." :)
Kromě vedení ke knihám rodinou musím zdůraznit i to, že knihy jsou extrémně drahé! Proč máme státu platit 20% DPH? V mnoha západoevropských zemích je DPH na knihy sníženo... Jako studentka VŠ si pořizuji spoustu odborné literatury a když člověk dá hned za 1. semestr 10 000,- jen za knihy, tak pak asi moc na klasiku, kterou by si člověk, chtěl koupit a přečíst nezbude... Díky bohu těm knihovnám!
mám doma dva pubertální kluky. Knihu vezmou do ruky, protože musí. Jeden z důvodu gymnaziálního vzdělání a druhý, protože za pár let maturuje a bude četbu potřebovat. I tak to neni v pořádku. Za nás ( jsem 70 ročník) jsme měli opravdu jen knihy a ještě si vzpomínám na samizdatové vydání třeba Škvoreckého Tankového praporu. Tahle generace mladých je ovlivněna moderním způsobem souvisejícím s rychlým rozvojem virtuálního světa. Vzala jsem to z druhé strany. Povídám si s nima o knihách, které jsem za život přečetla (a že jich fakt nebylo málo, pořád knihy muluji, ale ty papírové ) s cílem zaujmout . A světe div se ono to zabírá. Takhle, mí synové přečetli i pár knih dobrovolně a protože chtěli. Jsem ráda i za to.
Příspěvek byl psaný z mobilu bez automatické opravy levopisu a z mobilu, týdně přečtu minimálně jednu knihu a k mladé generaci, vzhledem k tomu, že mi je skoro 30 už se taky asi počítat úplně nedám... takže se obávám, že vaše teze o tom, že ti co nečtou neumí pravopis má jisté trhliny (přinejmenším rozhodně neplatí, že ti co čtou mají dobrý pravopis)
Starší generace stejně zná z Bible jen jednu hlášku, která ale ve skutečnosti zní trošku jinak.
„A vykonám na nich velkou pomstu, v rozhořčení je potrestám. I poznají, že já jsem Hospodin, až na nich vykonám svou pomstu.“
zdroj http://www.cb.cz/karlovy.vary/bible/ez/ez25.htm
To neni omyl, to je prosty fakt. Informaci pribyva geometrickou radou, a stejne jako dnes neexistuje vedec, ktery by badal ve vsech oborech lidskeho konani - narozdil od stredoveku, kdy to bylo zcela normalni, tak si nemuze a dokonce ani nesmi clovek pamatovat informace, nesouvisejici s tim, cim se zabyva ... jinak by se z toho totiz zblaznil.
A zacina to uz na zakladnich skolach, kde se neustale pridavaji dalsi a dalsi informace ... pricemz "absolvent" nema zcela zakladni schopnosti "pro preziti" ve spolecnosti. Napriklad vetne rozbory ... naprosto zbytecna a nesmyslna vyuka neceho, co nikdo nanic nepotrebuje. Na to abych napsal vetu, nepotrebuju vedet ze je neco sloveso, prislovce, pricesti, cas ... tim necht se zabyvaji badatele rejpajici se v jazyce, tech 10 lidi to mozna potrebuje, aby to mohli nejak popsat.
Nebo ... ja se ucil kde se co vyrabi, pestuje, museli sme to doplnovat na slepou mapu ... po 5ti letech z toho nebylo pravda vubec nic. Zcela zbytecne informace, zbytecne vyhozeny cas.
Takze trebas povazuju za rozumne, ze nekdo umi na mape najit alespon nejvetsi staty = ma zakladni predstavu, ale povazuju za zcela zbytecne, aby znal mesta v nich ... pokud ho to zajima, zjisti si, pokud ne ...
Mimochodem, celkem dobre si pamatuju, ze sem dostal (na stredni) za ukol referat z Kafky ... a ucitelce sem narovinu rek, ze tohle proste cist nebudu.
Pak se nezapomen zeptat spickovyho ceskyho vedce ... kde se dela veda a kdo ji dela ... zjistis ze v US a delaj to amici (prevazne) ...
Ne ze by jejich system skolstvi byl nejak uzasnej, ale v jednom pravdu maj - nema smysl vyuku rozfrncavat do bambilionu zcela nesmyslnych predmetu. Spoluzaci tam byli rok na stredni a meli ten rok 5 predmetu, ne 13-15 jako u nas. Samo, ten z nich, kterej u nas dostal 4ku z matiky, aby tam moh jet ... tam byl nejlepsim matykarem na skole.
PŘESNĚ tak! Tím, že informace rostou geometrickou řadou, tak si hloupí učitelé myslí, že žáci mají umět úplně všechno, což není ani ve fantazii možné! Přitom by stačilo množství učiva eliminovat jen na to podstatné a děti spíše nadchnout pro obor a pro další studium.
Děti jsou už od ZŠ přetěžovány nesmyslnými informacemi, třeba detailní znalostí (zpaměti) složení jádra země, znalostí všech mrtvých literátů, kteří už nemají světu, co říct, rýsováním bez úhloměru, počítáním bez kalkulaček....
Že neumí pořádně trojčlenku, procenta, neznají hlavní města zemí, to už učitelům nedochází. Hlavně, že mají splněný svůj výukový plán.
Meh, asi mi původně vypadla jedna podstatné pointa, to kulturní pojivo dneska tvoří nikoli knihy ale filmy (řekl bych, že v podstatě každý se chytne na hlášky ze samotářů) a naposledy internet sám (internetové memy - které autor zcela opomněl, přesto, že právě o memech vlastně píše). Takže pointa měla být, že pojivo se nevytrácí jak autor naznačuje, ale pouze transformuje a vyvíjí.
Mladí čtou a staří se vůči nim vymezují. Tak to bylo, je a bude :) a abych dostál duchu debaty, připojím, že nihil novum sub sole a budu doufat, že jsem to napsal dobře :) Budu to muset psát častěji, protože repetitio est mater studiorum. Přitom vím, že ve školách to občas bývá samý debil nebo blbeček :)
A vůbec si myslím, že kulturnost se vůbec nevytrácí, i když staříci budou trvat na svém, ale spíš mění. Ne vždy tak, jak se to staříkům líbí, ale na těch pak už tolik nesejde - fraška života letí dál jak splašená herka a diváka již pranic nezajímá zápletka prvního dějství.
Tož tak. A teď kolik mi je let? :)
Zajímavý článek a ještě zajímavější komentáře, s některými z nichž se velmi ztotožňuji. Ale nepadla zde ještě jedna věc. Starší generace si přečte několik knih, které pak považuje za absolutní základ vědění, a pokud je mladší generace nečte, je považována za omezence. Mladší generace čte, ale zase úplně jiné knihy, které pak bude považovat za základ a vytýkat další generaci, že je nezná. Mě osobně je 23 a čtu hodně, knížky si kupuji a buduji si doma malou knihovničku. Ale kromě jedné nebo dvou "klasik" mám doma jen "nové" knihy. Je to špatně? Pochybuji. Toť můj skromný názor:)
Omlouvám se, že to okomentuji, ale Váš příspěvek o malé knihovničce mne rozesmál. Patřím do generace Koubského a doma máme knížek že je už není kam dávat. Nebýt toho, že posledních pár let už čtu jen knihy elektronické, tak bychom měli v bytě hodně těsno. Myslím, že mnoho lidí tu situaci zná, když knihy přetečou z regálů a po naplnění úložných prostor pod postelí, narostou v ložnici kolem stěn komínky z knih, které postupně zabírají životní prostor :-)
Nevím, o co Vám jde. Já si taky buduji svou vlastní (zatím malou) knihovnu. Je mi osmnáct, na knížky peněz moc nemám a kupuji je po antikvariátech a chcete něco říct? Moje rodina vlastní knížek na knihovnu v každém pokoji (kroumě koupelen) a co to znamená? Nic. Znamená to, že si stejně knížku musím koupit vlastní, protože tenhle konkrétní "Na východ od ráje" je maminky knížka, ten ohmataný "Zločin a trest" je bratříčka a nakonec se knihovna rozdělí na spoustu dílu. A tak máme East of Eden dvakrát. A pokud máte knížek až moc stačí si urovnat priority. Svou knihovnu už mám plnou, noční stolek obložený knížkami, tak jsem vyházela půlku oblečení a skladuju knížky ve skříni na oblečení a až se mi nepovejdou ani tam? Bůh ví, třeba je začnu skladovat i v tý zatracený koupelně.
To na co autor narazi, neni upadek mlade generace, ale jeho neschopnost s ni drzet krok. Hlasky z bible se pouzivaji porat, a tech co vedi, ze oko za oko je z bible je asi tolik co v autorove generaci, tedy par.
Zdruhe strany, neda mi nevzpomenout na jednu mou znamou, absolventku UK, vedkyni, tricatnici, ktera nebyla sto pochopit, co je vtipneho na midle znacky Pilat - jmeno Pilat Ponsky ji vubec nic nerikalo...
To jsou ale "keci".
Svhcálně jsem se díval na učebnice co musí umět dnešní mládež na základní škole a to už nekomentuji co jsem doučoval sousedku na maturitu.
Nárust informací možná platilo pře 20-30lety, teď chtějí po školácích daloko méně.
Že neumí trojčlenku? Oni neumí nic, viz maturity. Před 15lety nebylo normální, aby maturitu byl schopen dělat lepší žák 9trídy a dnes?
Dnes "ví kde hledat", ale vůbec neví, co mužou hledat. Jednoduše neví, že něco existuje. A skončí to tak, jak v USA, zeptám se 13frajera jestli ví kde je jižní amerika a on začně mluvit o Floridě či Texasu...
Literatura a vzdělání není důležitá proto, aby člověk věděl, kdo nebo co napsal. Ale aby se učil filosofii a metafyzice z praktických ukázek, jež literatura zachycuje.
Například ono známé: "Kdož máš uši ke slyšení, slyš!"
Není důležité vědět, že je to z Bible... Ale JE důležité vědět, CO TO ZNAMENÁ!
A jelikož o tom samém píše i Dante, Komenský, spousta moderních autorů a dokonce i největší světoví podnikatelé jako je Warren Buffett a když si přečtete všechna ta díla a podíváte se na to na mnoha příkladech - církevním, běžného života, podnikatelském...
Tak to POCHOPÍTE. Tento citát znamená v překladu: "I kdyby před Vámi ležely největší poklady světa, největší příležitosti nebo nejdůležitější informace na dosah ruky, musíte být na URČITÉ ÚROVNI, bez ní je ani neuvidíte, ani neuslyšíte, nedokážete se jich dotknout, nedokážete je využít, nedokážete je nijak použít, nedokážete je vůbec vnímat - prostě kolem nich projdete a budou pro Vás jenom prachem cesty - ničím víc, i když jejich hodnota je nedozírná!"
Ale tohle nejde vysvětlit tak, že to někdo popíše - protože opět, dokud člověk sám nepochopí (z přečtené literatury), tak hlubokou myšlenku koncentrovanou do jednoho odstavce a její důsledky není schopen pochopit.
Je to především o kvalitě života. Já jsem podnikatel, výborný obchodník a daňový správce. Ale za svoje úspěchy nevděčím moderní ekonomii nebo analytickému softwaru, i když je používám. Vděčím za to především filosofii a metafyzice, kterou jsem pochopil z děl Aristotela, Platóna, pojednáních o Sokratovi, dílech Danta, Masaryka, historických spisů atd.
Díky tomu, když sedím nad jednacím stolem s někým dalším, tak vidím mnohem víc, mnohem dál a mnohem hlouběji než on. Nemám problém si jej doslova namazat na chleba a ovládat jej podobně jako u psa funguje "sedni", "lehni".
Takže znalost kvalitní literatury je MOC - moc nad druhými, kteří ji nečetli. Nejlepší na tom je, že cesta k opravdovému vzdělání je volná každému. Stačí jít do knihovny...
Pravopis neni nic exaktniho a v zadnem pripade se neda nikdy rict, ze nekdo pise spatne nebo dobre. A uznava to dokonce i ten ustav pro jazyk cesky ...
Jinak by nam totiz nasi predci (samozrejme, zcela opravnene) mohli vycitat, ze nepouzivame zprezky, a nasi rodicove, ze tam kde oni psali s, mi piseme z ... (ostatne, viz valky na wiki ...)
A to omezeni cteni knizek ... no to povede jen k tomu, ze vymizi zbytecni paraziti, a psat se bude vic pro zabavu nez pro vydelek, bude toho mene a trebas kvalitnejsi.
Je mi pod 20 a v ghettu vážně nežiji. Stýkám se s lidmi stejné věkové kategorie z oblastí po celé republice a mám za to, že četba je velice oblíbená činnost. Pro některé je to sice pouze móda, nicméně většinu lidí to skutečně chytne. A taky to souvisí s určitou socializací, protože na každou knížku si uděláte názor a chcete ho s někým sdílet.
Nikoliv, již v Chammurapiho zákoníku je klauzule, která říká, že pokud někdo vyrazí oko jinému, bude mu v odplatu také vyraženo oko. Je to odstavec 196 (mimochodem, jsou tam i ty zuby :-) - viz např. http://eawc.evansville.edu/anthology/hammurabi.htm)