Dobrý den Tomáši,
rád si s Vámi na toto téma promluvím i osobně, jestli o to stojíte :) Zvu Vás k nám na návštěvu.
Nechci se pouštět do obecných internetových debat, jelikož to samozřejmě může rychle sklouznout ke zobecňování a v extrémních případech i různému osočování... každopádně nedá mi to se nevyjádřit.
Věřím, že podstatou každého podnikání je růst, zisk, spokojení zákazníci (ne vždy nutně v tomto pořadí :)). Oblast IT ve které se nacházíme jako firma (SaaS tedy Software jako služba) je poměrně nový konstrukt, který je lákavý hlavně možnostmi tzv. škálování. Není to tedy o tom že celý svět si kupuje produkt pouze od té nejlepší firmy (která ale může být velice drahá), ale o tom, že na opravdu globálním trhu není místo pro desítky podrpůměrných hráčů.
V našem oboru (myšleno celé SaaS odvětí, nejenom marketingové technologie) tedy panuje stav jakési hyperkonkurence. Tereticky se může kdykoli stát, že přijde nějaký jiný produkt který vyvíjí tým z Indonésie a bude mnohem kvalitnější a mít větší hodnotu pro zákazníka než ten náš. V takovém případě by se opravdu mohlo stát, že by naši platformu přestali kupovat a přešli by jinam...
Nicméně jak každý kdo někdy pracoval ve vývoji software ví, tento scénář je poměrně naivní a extrémně zjednodušenou verzí reality. Na platformě Socialbakers pracuje již přes 10 let desítky vyvojářů, kteří ji každý den vylepšují. Celkově jako firma neustále reagujeme nejenom na změny v oboru, ale také přinášíme vlastní inovace, algoritmy, doporučení...které prostě není jednoduché napodobit. Náš produkt je kompletně dostupný zadarmo na 14 dní na našem webu.. a i přesto prakticky není možné jeji zkopírovat. Protože než by někdo s touto prací byl hotov, budeme už o několik let dále. A tohle kolečko by se neustále opakovalo. V žádném případě by se ale tahle změna nestala ze dne na den bez našeho vědomí. Konkurenty dobře známe a každý jdeme k podobnému cíli zcela jinou cestou. Nakonec je to volný trh a rozpočet našich klientů který rozhodne která z cest je lepší.
Firma rozhodně neskončí ze dne na den, už i z čistě pragmatických důvodů - smlouvu se současnými klienty jsou uzavírány na dobu několika let a ten roční příjem miliarda+ se jen tak přes noc také nevymaže.
Uzavřu to celé tím, že jsem jako Čech hrdý, že takovéto věci dělá firma z Prahy...Osobně věřím, že je potřeba více takových úspěšných příběhů (i když ten náš stále není u konce a nejde jej ještě jednoduše nazvat úspěchem), aby působili jako motivace pro další chytré lidi. Motivace, že i ze srdce Evropy jde vybudovat celosvětově úspěšný business :)
Pokud budete mít zájem o tu návštěvu, dejte vědět!
S pozdravem a přáním hezké dne,
Martin Tříska
VP Product @ Socialbakers
Pan Triska pomerne jasne rika, ze pokud nebudou TOP, nemaji vlastne nic. Coz je nuti sypat dalsi a dalsi penize, ale evidentne to podle ekonomickych cisel nevypada pozitivne. Maji prehraty motor a pokud nenajdou nekolik velkych zakazniku, nemuzou prezit. Je jen otazka, kdy se tak stane. Pak je hned dalsi otazka, proc by se mel nekdo vazat na produkt nebo firmu, ktera ten tlak jednoho dne proste nemuze ustat?
Velkých zákazníků? Vždyť mezi zákazníky mají více než polovinu firem z Fortune 500, tady jim jde o to je udržet a rozšířit služby i na další.
Přesně tak, firmy se nebudou vázat na malé společnosti, protože se bojí, že tady zítra nebudou. Socialbakers tady je ale již řadu let, prokázali, že jsou schopní ustát nápor, každý rok představují spousty nových produktů, zaměstnanecky jsou stabilní a atraktivní, mají dobré technické znalosti a ve výsledovce lze vidět, že prostě velká část nákladů jde na investice a ne na provoz (zaměstnance a servery), s tím měli problémy dříve.
Velky zakaznik se pomeruje nikoliv svoji absolutni velikosti, ale objemem nasmlouvanych sluzeb, ze kterych se kasiruje zisk. I samotne IBM si od vas muze objednat jen jeden spendlik, coz vas samozrejme nevytrhne.
Socialbakers (co pamatuji) jedou porad v minusu, nedokazi generovat zisk. Nemaji vlastni zalozni finance z nejake dalsi cinnosti. At klidne predstavuji desitky novych produktu rocne, ale v takovych investicich jim jen lezi penize, ktere nedokazou z trhu stahnout ve forme zisku. Takhle si perspektivni firmu nepredstavuji, i kdybych jim nastokrat drzel palce.
Nejsem zaměstnanec Socialbakers, nemluvím za ně, jen se v oboru databází a velkých systémů pohybují dlouho a znám společnosti a projekty na českém trhu, stejně tak lidi, kteří tam jsou.
Částečně se to zmiňuje v článku, šířeji to je pak popsané ve finančních výsledcích, které poskytli akcionářám. Neprodávají jednorázově, ale smlouvy jsou na roky dopředu a peníze chodí postupně, zatímco produkt musíš zaplatit hned.
Spekulovat o prespektive společnosti jen podle výsledovky je hodně zcestné, tak přece se společnosti nehodnotí, ne? Důležitá je struktura příjmů a nákladů a tady to vypadá, že již nemají problémy s obrovskými fixními náklady. Volba jestli společnost bude v zisku nebo se bude dotovat je přece pouze a jen na akcionářích jaký je jejich krátkodobý, střednědobý a dlouhodobý záměr. Bez externích peněz nelze vybudovat společnost nikdy a během těch let je prostě v účetnictví ztráta, ikdyž společnost může dosahovat provozního zisku a stabilně růst.
Tomas3 - chcel by som len podotknut, ze asi nemas dobre chapanie ako funguju SaaS firmy podla toho co hovoris. Saas firmy dostavaju mesacne alebo rocne poplatky od zakaznikov za ich sluzby. Na com su ale SaaS firmy postavene je akvizicia novych zakaznikov a stalom vyvoji produktu. To znamena, ze na ziskanie zakaznika je potrebne investovat peniaze vopred a ten ti potom bude platit dlhodobo a tie peniaze sa ti vratia. Najvacsia SaaS firma na svete, Salesforce, zacala byt profitabilna len nedavno a pricom ma obraty v miliardach dolarov. Salesforce investuje neskutocne vela penazi do advertisingu a vyvoja. To iste robi aj Socialbakers.
Salesforce case examples: