Martin Saidler: český Internet bude do dvou let patřit americkým firmám

22. 2. 2007
Doba čtení: 11 minut

Sdílet

Autor: 29
Martin Saidler se ve svých investicích soustředí i na české internetové projekty. Je zakladatelem třicítky internetových společností v USA i Evropě a v Česku vstoupil do jedné desítky projektů. Situaci v Česku podle něj komplikuje tlak mediálních agentur a monopol portálu Seznam. Do světa chce expandovat s projektem Blog.cz a ve střední a východní Evropě chce do Internetu investovat 20 milionů eur.

Rozhovor z počátku probíhal přes e-mail. Když se minulý týden objevil na dva dny v Praze, vyhradil si hodinu i na osobní setkání.

Kde jste se naučil tak dobře slovensky?

Má matka pochází ze Slovenska, takže v dětství jsme slovensky mluvili. Pak jsem ale přestal a až později vznikly nějaké kontakty na Slovensku, takže jsem opět slovenštinu oživil. Měl jsem dokonce kromě rakouského i československé občanství.

Ušel jste dlouho cestu, než jste začal pracovat jako business angel?

Podnikatelem jsem už od dob studií, tedy asi 20 let. Narodil jsem se ve Vídni a tam jsem začínal. Byla to taková malá studentská cestovní kancelář. Studoval jsem publicistiku a politologii. Pak jsem šel do Německa, kde jsem v Berlíně založil internetovou firmu se zaměřením na trh práce. Byl to nejdříve takový garážový podnik, jeden počítač, ani už nevím jaký. A z toho home office se nám podařilo vybudovat druhý největší trh práce, jmenovali jsme se Jobinteractive.com. Šlo to velmi pomalu, ale najednou tu byl zlom v roce 1998. Pak se nám ozvalo více investorů, kteří měli zájem do toho vstoupit. A mezi nimi byl i člověk, který si chtěl se mnou nejdříve promluvit. On věřil našemu projektu a chtěl dát šanci mladým podnikatelům. Později se ukázalo, že jde o společnost Metro-Macro, se kterou jsem pak společně založil projekt Scout 24 group. A já jsem se stal spolumajitelem této společnosti a odstěhoval jsem se do Švýcarska.

Martin Seidler
Martin Saidler

Devětatřicetiletý Martin Saidler a jeho švýcarská investiční skupina Centralway Holding AG jsou zakladatelem třicítky internetových společností v USA i Evropě, mezi jinými například Scout 24. Vybírá si projekty na Internetu v oblasti softwaru, komunikace a médií. Za získaný podíl poskytuje společnosti přístup ke strategickým informacím, kontakty na evropské trhy a posiluje finanční zázemí firmy. Martin Saidler už tímto způsobem vstoupil v Česku do řady společností, mimo jiné do projektů Invia.cz, Jyxo.cz, Blog.cz či H1.cz.

Takže jste sám zažil, jaké to je začít od nuly. Pomáhá vám to nějak v současnosti?

Určitě. Nejdříve jsem zažil ten garážový pohled a jak uvažuje malý podnikatel. A po úspěšném prodeji své první firmy jsem pronikl do manažerských struktur, a tak jsem poznal, jak uvažuje management a jak investor a velký koncern, což jsem si původně nedovedl vůbec představit a byl to pro mě velký šok. A pak s tímto koncernem jsme vybudovali projekt a koupili zase další malé firmy. Takže jsem zažil všechny pohledy a také díky tomu vznikla myšlenka podnikat jako samostatný investor. Naší největší výhodou je právě znalost psychologie myšlení všech zúčastněných stran.

A kdy jste se začal orientovat na východní Evropu a na české internetové projekty?

To byl začátek roku 2000, kdy jsem začínal na Slovensku. Jeden z prvních projektů byly Uroky.sk, pak jsme kupovali Fondy.sk a později i celou skupinu Finance.eu. Ale do některých dnes již známých projektů jsem tehdy nevstoupil a trochu toho lituji a na druhou stranu jsem za některá svá rozhodnutí rád.

Češi se musí spojit, sám tlaku nikdo neodolá

Zažil jste v Česku či na Slovensku nějaká nepříjemná překvapení?

V reklamě je stále mnoho nevyužitých možností, ale struktura je tam nastavená tak, že všechny servery jsou pod tlakem mediálních agentur. Byl jsem až příliš nepříjemně překvapen při pohledu na to, kolik procent agentury berou od malých podnikatelů. Ale to se změní. Je to taková česká a slovenská specialita. V Německu je podobný přístup nepředstavitelný.

A čím je to podle vás způsobené?

Týká se to výhradního postavení Seznamu. Ostatní servery jsou tak pod tlakem z monopolu Seznamu, že přistupují i na nevýhodné podmínky mediálních agentur, protože Seznam má většinu reklamy pod sebou. Ale to se změní. I když respektuji to, co Seznam vybudoval a že byl tím pionýrem Internetu, tak na druhou stranu vytvořil monopolní situaci. Ale musím otevřeně přiznat, že já bych to udělal stejně (směje se).

A vy jste někdy usiloval o spolupráci se Seznamem?

Ne, my jsme o tom ze začátku vůbec nepřemýšleli, protože to ještě nebyl moment, kdy bychom mu mohli něco nabídnout. Možná ale už tento rok bychom mohli začít spolupracovat i se Seznamem a jsou nějaké možnosti korporace.

Kam podle vás budou české projekty směřovat, jaká je jejich budoucnost?

Za 24 měsíců bude český Internet pod kontrolou amerických internetových firem. Vedle nich tady budou ještě zastoupeny velké evropské země – Německo, Francie a Velká Británie. Bude existovat jen jeden český projekt, a to Seznam, pokud se ovšem pan Ivo Lukačovič nerozhodne prodat svůj podnik. Já si ale těžko dovedu představit, že by Seznam mohl vydržet ten tlak. V konečném důsledku tak budou Američani ovládat český i slovenský Internet. Když se podíváte už nyní na 20 nejnavštěvo­vanějších serverů v Německu, tak většinu ovládají právě americké firmy.

Dalo by se tomu vůbec nějak zabránit?

Pokud Čechům záleží na tom, aby český Internet nebyl jenom pod kontrolou společností z USA, musí se spojit s dalšími českými podnikateli a vytvořit mezinárodně působící aliance, protože sám tomu tlaku nikdo neodolá a tlak mediálních agentur bude čím dál silnější.

Podle čeho vybíráte projekty, do kterých investujete? Sledujete je dlouhodobě, nebo se v určitém období zaměříte jen na zvolený obor?

Obecně máme zájem o společnosti operující v rychle rostoucích oblastech, jako jsou Internet, software, communication a média. Tyto společnosti by měly být číslem jedna nebo dva na trhu. Projekty, které dlouhodobě nesplní tato kritéria, projdou restrukturalizací, nebo jsou prodány. Důležitá je však pro nás také od začátku vzájemná vůle dosáhnout společného cíle.

Českým nápadům chybí dobrý management

Čeho si na internetových projektech nejvíce všímáte?

Nejvíce si všímám managementu a zase managementu. Protože dobrý nebo i geniální nápad prostě nebude fungovat se špatným managementem. Naopak průměrný nápad s dobrým nebo výborným managementem přináší velký úspěch.

Jaké jsou podle vás trendy českého Internetu? Liší se hodně od těch celosvětových?

Já si především myslím, že něco jako český Internet neexistuje, existuje jenom Internet. Jsem vždy zaskočený a překvapený, když se mě na to často lidé v Česku ptají, ale přitom nějaký český internetový nápad nebo projekt aplikovaný celosvětově zatím neexistuje, takže jaký český Internet?

A čím to tedy podle vás může být, že není žádný český projekt znám ve světě? Chybí snad Čechům dobré nápady, nebo se zaměřují jen na české uživatele?

Ta možnost by byla, aby český nápad byl úspěšný po celé Evropě či ve světě. Nápady jsou tu dobré. Co ale chybí k realizaci, je management kvalifikace. Pokud je v Česku nějaký podnik, který má unikátní nápad a souhlasil by jeho zakladatel, abychom například my z té investorské stránky s ním vybudovali manažerskou strukturu, tak ten projekt může být okamžitě v Německu a za chvíli po celé Evropě.

Je toho podle vás schopen některý ze současných projektů?

Pozitivně to vidím například u projekt Blog.cz, což je také naše investice. To bude první český projekt, který bude expandovat do Evropy, alespoň v to doufáme a plánujeme to tak. Stojíme před tím jít do Rumunska, Bulharska, Polska a Maďarska a momentálně vypadá velmi dobře i možnost jít do Německa. Dostali jsme zajímavé nabídky od mezinárodních koncernů, ale my jsme je odmítli a chceme sami expandovat a zkusit český export. Zda se nám to podaří, to teprve uvidíme. Už jsme koupili i švýcarský podnik Blog.ch a také slovenskou firmu a zkusíme vytvořit středo- a východoevropský projekt. To je náš první pokus na tuto stranu a dáme do toho všechny síly.

Investice 20 milionů eur během příštích dvou let

Jak jste spokojen se svými investicemi do českých projektů? Nesplnil někdo vaše očekávání, nebo se vše vyvinulo podle vašich představ?

Jsme velmi spokojeni s investicemi a zejména s flexibilitou českých podnikatelů. Existuje zde pojem český pragmatismus, což nám přináší skutečně velmi pozitivní zkušenosti. Naopak jako negativní jev vnímáme, že se Češi někdy příliš málo orientují na mezinárodně vyzkoušená a fungující pravidla, stále přemýšlí o nějakých českých nebo slovenských pravidlech. Něco je zde pomalejší, něco zase rychlejší.

Na kolika českých projektech se v současnosti podílíte a můžete alespoň odhadem prozradit, kolik finančních prostředků jste v Česku proinvestoval?

V současnosti je to deset projektů, zatím nezveřejňujeme přesné informace, ale již brzy tak učiníme. Momentálně je to několik milionů eur, někde těsně pod dvoumístným číslem. Další dvoumístné číslo pak plánujeme investovat během příštích dvou let. My máme vlastní fond 20 milionů eur, který chceme během 24 měsíců investovat do projektů právě ze států střední a východní Evropy.

Jakého českého projektu z vašeho portfolia si v současnosti nejvíce ceníte?

Ze strategických důvodů vám na toto zatím neodpovím.

Dospěl některý z nich do takového stádia, že uvažujete o jeho prodeji?

Momentálně prakticky každý týden dostaneme nějakou nabídku. Díky naší finanční nezávislosti jsme schopni rozlišovat v širším kontextu a nejenom z finančního pohledu, jistě ale nakonec vybíráme správně. A momentálně jsme proti tomu něco prodat. Jen jeden projekt je nyní v určité fázi, ale nemohu vám k tomu říci nic bližšího, protože jednáme s mezinárodní společností a mělo by to vliv na její kurz. Zvažujeme také ještě, zda je opravdu ten vhodný okamžik k prodeji a zda zrovna takto velkému koncernu. Necháváme si proto ještě všechny možnosti otevřené.

Naposledy jste vstupoval do společností Jyxo a H1.cz. Zaměřil jste nyní pozornost i na nějaké další projekty?

Se spoluprací s Jyxo a H1 jsme velmi spokojeni. Právě plánujeme během dalších několika týdnů zveřejnit další tři zajímavé projekty českého a slovenského trhu, se kterými jsme navázali spolupráci.

Budoucnost je v mobilním a sémantickém Internetu

Jaký další vývoj očekáváte? Jakým směrem se budou internetové projekty ubírat?

Jsou to dvě věci – mobilní Internet a sémantický web. Mobilní Internet je v současné době podstatný v tom, že v něm ještě nejsou rozdělené role. Tam může být ještě stejná revoluce, jako když vznikl Google. Ten tam ještě nemá žádný monopol, ani Yahoo, prostě nikdo. V Asii už to je jiné, ale v Evropě i v Americe ještě není rozdělený ten koláč. A tam vidím tu zajímavou možnost jak investovat. A například Blog.cz je jeden z těch projektů, který chceme na mobilním Internetu vyzkoušet. Uvidíme, jak to bude fungovat.

V čem vidíte sílu sémantického webu? Jak podle vás změní budoucnost internetu a jaký bude jeho hlavní přínos pro běžného uživatele?

Sémantický Internet je velmi široká oblast, ale takový klasický příklad je třeba lednička, která může komunikovat se supermarketem. V tom vidíme obrovský potenciál. Podíváme se například na Amazon.com, což je největší online obchod na světě. Teď si musíte všechno objednávat sám, ale představte si, že bude probíhat všechno automaticky. Každý stroj bude automaticky komunikovat. Například váš diktafon bude mít svou IP adresu a dá to pak automaticky na web a bude z toho podcast a vy nebudete muset nic dělat. Takže sémantický Internet je hlavně o automatické komunikaci.

Jak by podle vás měl pracovat správný internetový business angel?

Důležitý je realismus jeho záměrů a kompetence k jejich provedení. Měl by být pro ostatní čitelným člověkem, mít znalosti o lidech kolem sebe, aby jim mohl vše předat, aniž by to vypadalo jako provokace. Samozřejmě musí také naprosto důvěřovat ve správnost svého počínání, zkrátka musí věřit své cestě. Musí být finančně nezávislý a musí mít hlavně čas se tomu věnovat. Nesmí také cítit potřebu dokázat, čeho je schopný. Musí být od toho distancovaný a svou kariéru „upozadit“. Pak má radost z úspěšných projektů.

Co byste poradil tvůrcům českých projektů? Na co by se měli soustředit, aby o ně měl investor zájem?

Především důvěryhodnost a spolehlivost. Každý investor dokáže žít s negativními informacemi, co však nesnese, jsou negativní překvapení.

Kde by tedy měli začít na cestě za vhodným investorem?

Kromě toho, že mají kontaktovat Centralway… (usmívá se) doporučuji začít s budováním solidních a důvěryhodných referencí, to vždy pomůže odstranit počáteční nedůvěru.

A jak by měli uvažovat, jakým směrem by se podle vás měli ubírat?

Hned od začátku by měli zvážit, jaké jsou jejich možnosti a manažerské i finanční kapacity. Aby věděli, čeho jsou schopni dosáhnout, a měli finance pod kontrolou. Klasický investor na rozdíl od business angels to nedělá kvůli projektu, ale kvůli penězům. A ta změna kultury ve firmě je pak obrovská a vedení je neustále pod tlakem, takže ta radost ze skoku z garáže pak velmi rychle zmizí. A to je právě naše výhoda, protože my necháme naše firmy na pokoji a zasahujeme, jen když vidíme nějaké problémy.

Kdo je vaším vzorem, myslím nejen z profesního pohledu? A od kterého z kolegů business angels byste chtěl načerpat zkušenosti?

Pro mě je vzorem investorská legenda Warren Buffet. Jeho znalost kompetencí a jejich hranic, jakož i kontinuita veškerého jeho počínání mě fascinuje. Navíc si zachoval smysl pro humor a zkrátka zůstal „normálním člověkem“. Největší zkušenost, kterou by se od něho člověk mohl naučit, je asi v tom nejlepším slova smyslu jednoduchost v myšlení a rozhodování.

Z politologie je to velký skok k podnikání a k investorským projektům, jak k tomu vůbec u vás došlo?

Studium politologie pro mě skončilo trochu deziluzí, ale to bych nerad rozebíral do detailů. Ale do dneška mě toto téma zajímá a rád ho sleduji.

Jak vypadá váš běžný den?

Hodně číst, mluvit, poslouchat, přemýšlet, cestovat (většinou v letadle) a sám nebo i společně správně rozhodnout.

Jaká je vaše nejoblíbenější pracovní činnost?

Upřímně řečeno je to právě potkávat nové a zajímavé lidi ze zajímavých projektů s jejich zajímavými myšlenkami a tyto myšlenky pak analyzovat a případně společně zrealizovat.

Jak nejraději trávíte svůj volný čas?

Mám rád cestování, architekturu a design a také hodně čtu.

Jaké máte cíle? Existuje nějaká meta, které byste chtěl v životě ještě dosáhnout?

Mít vnitřní uspokojení z realizace myšlenek, umožnit nové služby a moci společně oslavit úspěch se svými partnery i spolupracovníky. Naštěstí žijeme v době, kdy je možné díky novým technologiím mnoho myšlenek skutečně zrealizovat.

Souhlasíte s vizí "prodeje" českého Internetu americkým firmám?

Autor článku

Autor je editorem zpravodajského serveru iDNES....
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).