Vlákno názorů k článku Martin Mesršmíd (DIA): eDoklady shodily Identitu občana, musíme ji zásadně předělat od Michal Krsek - geeku je par, ale kdyz neco odpromujete v...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 23. 1. 2024 0:24

    Michal Krsek

    geeku je par, ale kdyz neco odpromujete v hlavnich zpravach TV Nova a pak to dal tlacite v ruznych celostatnich elektronickych mediich, tak to napadne zkusit kazdeho Jardu i Marusku.

    Ktery sice netusi, ze kdyz nepojedou zitra na ministerstvo, tak jim to nicemu neni, ale ... kdyz je to ta revoluce, tak to pudem vyzkouset, mamco.

  • 23. 1. 2024 16:56

    ibre5041

    Ja diky tomu celemu hype okolo e-obcanky nainstaloval pritelkyni aplikaci MojeVZP a ona se tam dozvedela ze ma nedoplatek, o kterem nevedela. Ja zase zjistil ze si moje byvala zubarka uz 10 let uctuje poplatky, ktere ji nepatri.
    Neni to tak uplne spatne a podle me to smeruje spavnym smerem.

  • 23. 1. 2024 8:53

    fkr

    Neřekl bych. Pokud poslouchám řadové občany, tak je elektronizace a digitalizace obecně především štve a snaží se být od ní co nejdál. Neznamenají pro ně žádný přínos, naopak, místo usnadnění života přinášejí komplikace a náklady. Je to vidět i v diskusích zde, třeba o problematice elektronického podpisu, digitálních certifikátů apod.
    Opravdu děsivá je obecná vazba na smartfoun. Elektrárny, plynárny, banky, pojišťovny, e-government, obchodníci atd. - všichni tlačí na jeho používání. No a pak o něj člověk přijde, třeba jen kvůli vybitému akumulátoru, a je rázem občanem druhé kategorie. Nehledě na to, že si pro rozumné používání musí platit datové připojení.

  • 22. 1. 2024 21:17

    literakl

    Lepší přístup by byl nedělat veřejné oznámení. Upozornit geeky a nárůst počtu uživatelů by nebyl tak skokový.

  • 23. 1. 2024 9:38

    MaT

    A Vám když se vybije v telefonu baterie, tak tím o ten telefon přicházíte? Někdo Vám nějak fyzicky brání ho nabít? Nebo už Vám odpojili elektřinu? Tak to je smutné a to samozřejmě chápu, že se těm telefonům tak bráníte...

    Pro většinu lidí ale asi není problém si telefon nabít doma, v práci, pro některé dokonce třeba i v autě. I se dneska dají sehnat třeba přenosné solární panely, které je možné dát třeba na stan nebo položit na chvíli vedle sebe do trávy, když se někdo pár dní nedostane k elektrické zásuvce...

    Ale když jste zmínil ten elektronický podpis - byl jsem jeden z prvních, co si ho pořizoval (také s tím tehdy na poště byl docela boj, bylo to přímo na hlavní pobočce v Jindřišské, ale pán za přepážkou si zavolal na pomoc ještě kolegu a i tak to trvalo tak skoro půl hodiny - ale říkali, že to dělají poprvé - já tehdy čas měl a trpělivost a pochopení také). Jenže to tehdy stál na rok asi 200 Kč. Pak to zdražili snad na dvojnásobek a mně se to přestalo vyplácet, takže ač jinak asi „early adopter“, tak elektronicky podpis (tedy svůj soukromý) už pěkných pár let nepoužívám. Jen pracovně od zaměstnavatele, uložený na hardwarovém tokenu kvůli e-receptům. Pokud by stát chtěl víc podpořit používání elektronických podpisů, ať zatlačí na zlevnění, nebo ať existuje nějaká státní certifikační autorita zdarma, ale takhle se to fakt nevyplatí.

    Datovým schránkám jsem se také hodně dlouho vyhýbal - až když mi jako jako OSVČ byla zřízena povinně, tak jsem jí začal používat. Tam mám také k některým principům výhrady - hlavně tomu, že dokumenty z ní po čase mizí (či jsou neplatné) a pokud se to člověku nelíbí, tak ať kouká platit České poště za Datový trezor. To je podle mě zase špatně...

    Ale nějak použitelné to je, pár věcí jsem přes to již s úřady vyřídil a nic mě to nestálo. I uvažuji, že si možná zřídím i tu soukromou datovou schránku (třeba na komunikaci s některými místními samosprávami, aby se nějací úředníci podobně jako u e-mailu nemohli tvářit, že jim nedošel). Tam asi taky nějakou dlouhodobou archivaci nebudu potřebovat.

    Ale hlavně jsem rád, že začala fungovat autentizace přes eObčanku, tam tedy byla z mé strany nutná investice do čtečky čipových karet, ale ta byla jednorázová, tak to ještě zkousnu. Ale je fakt, že samotné ověřování je pak dost pomalé, to přeci jenom Mobilní klíč eGobernmentu je v tomto uživatelský komfortnější. Na posílání daňových přiznání, přehledu OSVČ pro sociálku a zdravotní pojišťovnu je to už použitelné dobře. I jsem to využil třeba na nějakou další komunikaci se zdravotní pojišťovnou. Takže když máme autentizaci, tak když se začnou takhle přidávat další agendy, které půjde řešit v klidu z domova bez cesty na úřad, tak za mě to pokrok je...

  • 22. 1. 2024 22:15

    tumis

    Nevim jak moc omezenou komunitu geeku mate na mysli a jaky vhodny kanal byste zvolil a nevim, zda by to pomohlo. V prve rade vidim problem v tom, ze ten "napor" jsou v podstate nejvetsi technologicti nadsenci, protoze je to zatim temer k nicemu (mrknete na seznam mist, kde se to da vyuzit driv nez v cervenci) a bezny lid nema moc duvodu se do toho urychlene poustet. V druhe rade se obavam, ze by se to stejne rozkecalo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).