Martha Stewart 3.0, aneb jak rozjet úspěšný byznys

21. 4. 2010
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 29
Martha Stewartová začala podnikat na Internetu poměrně nedávno, dnes je její lifestylový magazín marthastewart.com na špičce. Zúročila dlouholeté zkušenosti z mnoha zaměstnání a firem a hodilo se jí, že vše souvisí se vším. Nyní řídí korporaci zdaleka ne zaměřenou pouze na Internet, i když tan je pro její aktivity klíčový.

MARTHA STEWARTOVÁ, americká mediální podnikatelka, se rozhodla, že dá hospodyňkám to, co chtějí. Její lifestylový magazín MarthaStewart.com se zabývá zejména vařením, svatbami, zdravým životním stylem, koníčky a domácími pracemi. Tedy tématy, o která se zajímají enormně se nudící americké paničky. Ovšem samotná početná cílová skupina není tím hlavním důvodem, proč je americká Polka (původně se jmenovala Martha Helen Kostyra) navrcholu.

Martha Stewartová se narodila v roce 1941, což je na internetovou podnikatelku poměrně vysoký věk (bez urážky). Poloviční Polka má ovšem ve svém životopise pěknou řádku aktivit, které souvisí s médii. Byla častým hostem televizních pořadů, psala do časopisů a některé vydávala. Umístila se na vrcholu žebříčku nejmocnějších Američanek a několik měsíců dokonce pobyla ve vězení za machinace s akciemi. Zamlada se Martha od aktivní maminky naučila starat o domácnost, což se jí později hodilo nejenom v manželství (které skončilo rozvodem), ale i pro podnikání.

Martha 1

Před čtyřiceti lety začala obchodovat s akciemi, šlo o její první práci související s obchodem. Následovala oblast cateringových služeb, to v sedmdesátých letech. To už měla za sebou kariéru modelky, což byla další skvělá průprava pro její pozdější byznys. Pokračovala jako manažerka obchodu pro gurmány, poté nahlédla do vydavatelského segmentu, starala se o knihy o vaření a její cateringová firma zajišťovala párty při křestech knih. Další skvělý důkaz o její podnikavosti a dravosti. V osmdesátých letech Martha vydala několik veleúspěšných knížek o vaření, stala se sloupkařkou v prestižních listech a účastnila se jako host význačných televizních show (pozvali si ji třeba Larry King nebo Oprah Winfreyová). V roce 1989 se rozvedla, rok poté rozjela jako šéfredaktorka nový magazín “Martha Stewart Living”. Postupně se náklad vyšplhal až na úctyhodné 2 miliony, to bylo v době, kdy se často objevovala na televizní stanici CBS. V roce 1997 si založila vlastní mediální společnost a téhož roku vznikl web marthastewart.com, později veleúspěšný zdroj informací pro americké ženy. O dva roky později se její společnost dostala na burzu, díky strmému vzestupu kurzu jejích akcií se prakticky přes noc stala “papírovou” miliardářkou. Následovalo obvinění z podvodů a krach, v roce 2004 byla dokonce na několik měsíců ve vězení. To vše v období, kdy nejvíce času trávila u soudu a při výsleších. Opusťme ale temné období kariéry. Po návratu z vězení v roce 2005 Martha opět rozjela svůj projekt pro americké hospodyně. Rozjela svojí show v televizi, začala psát a spolupracovat s velkými obchodními řetězci, během pár měsíců se dostala opět do popředí zájmu.

Nyní k samotnému webovému projektu. V dubnu roku 2007 prodělal magazín zásadní změny, oblékl se do kabátku tehdy populárního “webu 2.0”. Facelift přinesl více videoobsahu, blogy a podporu komunit. Právě tento krok byl klíčový a z ne moc populárního webu se pro danou cílovou skupinu stalo klíčové médium. Zelené pastelové barvy a přehledné rubriky, to byl další trumf, který čtenářkám padl do oka.

V roce 2010 je všechno dále. Martha má denně aktualizovaný osobní blog. Předtím blogovali jiní a úspěchu pomohla jistě i tato změna, čtení od velké Marthy je přece jen něco jiného než od “běžných” redaktorek a zaměstnankyň. Blog ukázal sílu blogování v případě, že píše silná a populární osobnost. Rok 2010 byl vůbec rokem velkých změn, na řadu přišel Facebook a Twitter, sociální sítě, bez kterých si Američané dnes nedokáží médium představit. Martha má nyní na Twitteru velice slušné 2 miliony followerů a tweetuje opravdu pravidelně. Propaguje svou televizní show a další mediální aktivity, nechybějí ovšem ani osobní postřehy.

Martha 2

Na webu je i televizní show, tedy něco, co jen tak někdo nemá. Populární jsou třeba videorecepty, ostatně na multimédiích celý projekt stojí. Celý web je pěkně provázán s dalšími mediálními aktivitami, které Martha provozuje, a jaksi je sdružuje a zastřešuje. Někomu se může zdát, že online aktivity nejsou pro Marthu to hlavní, jelikož originálního videoobsahu je na webu méně, než by se čekalo. Většinou jde o obsah, který byl tvořen primátně pro televizní pořady, to ale vlastně divákům webové televize vadit nemusí. Co se týče podpory komunit, tak tam je situace prakticky stejná jako v roce 2007, když došlo k prvnímu velkému třesku a projekt se oblékl do nového slušivého kabátku. Práci s komunitami ale dobře obslouží zmíněný Facebook a Twitter, tedy sítě, které jsou k tomu přímo určeny. Na co vyvíjet něco, co je dávno předpřipravené a ozkoušené.

V každém případě jde o ukázkový příklad webu, který perfektně a podrobně prezentuje slavnou mediální osobnost. Pokud někoho zajímají finance a čísla, najde je na Yahoo. Je potřeba podotknout, že po krachu a z ničeho se podařilo vybudovat mediální dům, který zaměstnává několik stovek lidí a zisk se pohybuje v milionech dolarů. Společnost má mnoho dalších obchodních aktivit, nejde tedy o striktně internetovou firmu. Právě to ji dělá zajímavou a silnou. Když se aktivity rozprostřou na více frontách a odbourá se jednostranné zaměření, firmu to jenom posílí. Příkladem dalších aktivit společnosti je obchod s květinami či vlastní značka vína.

Martha 3

Martha Stewart si dokázala vybudovat osobní značku, na kterou všichni slyší a kterou dobře znají. Právě její jméno je to, co prodává a co jí otevírá dveře pro spolupráci napříč segmenty. Řadová Američanka si dokáže se značkou Marthy Stewart představit víno, nábytek, televizní pořad nebo knihu. Těžko bychom našli někoho, kdo si dokázal podobně z ničeho vybudovat brand, který se prodává sám.

Sledujete pořady či blogy typu "vaření se známou osobností"?

Autor článku

Autor je kromě jiného publicista, více informací najdete na LinkedIn. Na stránkách iNazor.net odkazuje na své články pro Lupu a další média. Ze všech vymožeností moderní doby má nejraději Twitter, zajímá ho historie a píše HistorieBlog.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).