Markíza v testu na kartách CS Link
V úterý odpoledne se na kartách společnosti Trade&Technology objevilo oprávnění pro sledování kanálu Markíza, resp. byl zde připojen zápis s kódem CAid 0D03. S tímto krokem souviselo také zaktivování pozice MARKIZA TT. Jedná se o stejný důvod jako u kanálů STV a JOJ (viz STV 1 TT, STV 2 TT a TV JOJ test). Tento virtuální kanál byl vytvořen proto, aby Markízu mohli sledovat také diváci na starších kartách. Ale nepředbíhejme. Nová pozice má sloužit prozatím pro testy a vyzkoušení funkčnosti. Jak se ale zdá, slovenská komerční jednička vůbec nemusí souhlasit s tím, aby byla u společnosti Trade&Technology nabízena. Svědčí o tom vyjádření Markízy, které poskytla našemu serveru tisková mluvčí televize Oľga Dúbravská. TV Markíza neudělila a ani neudělí souhlas žádnému operátorovi na vysílání její programové služby na území České republiky,
konstatovala pro DigiZone.cz Dúbravská.
Přidání Markízy a TV Nova na zahraniční karty je prý nereálné
Pokládáte si snad teď otázku, jak je tedy možné, že mnoho tuzemských operátorů kabelové a IP televize Markízu ve své síti nabízí? My si ji položili také, ale mluvčí Markízy nám dalším svým vyjádřením málem vyrazila dech. Slovenská komerční jednička chce dokonce všem subjektům na území Česka šíření Markízy zakázat. Požádali jsme Asociaci kabelových operátorů v Čechách, aby stáhli naši televizi ze své nabídky,
dodala Dúbravská. Zdůvodnění, že kabelové a IPTV společnosti berou signál z terestrických vysílačů a pak ho distribuují dále svou páteřní sítí, už by tedy v budoucnosti nemělo být bráno na zřetel. K tiskové mluvčí z Markízy se připojila i její dnes již bývalá kolegyně z Novy Veronika Šmítková, přičemž obě televize pojí stejný vlastník – Central European Media Enterprises (CME). Nova je vysílaná v platformě CS Link jako převzaté vysílání v České republice. O zařazení TV Nova do slovenské platformy SkyLink nemáme informace,
řekla Šmítková, která tak zároveň popřela informaci, že by se chystal vstup české komerční jedničky na slovenský trh a její zařazení na karty SkyLink, distribuované společností Towercom.
U sportovního kanálu Slovenské televize Trojka je situace podobná jako u ČT 4 Sport. Pro sportovní události jsou práva ostře ohraničená a sledovaná. Slovenská televize neudělila žádný souhlas na vysílání STV 3 na území České republiky a ani o tom neuvažuje,
řekl serveru DigiZone.cz Milan Fitzek z STV. Naše televize neudělila ani souhlas na IPTV a kabelovou distribuci kanálů STV 1 a STV 2 na území České republiky a v případě, že někdo distribuuje vysílání kanálů STV, musí práva na vysílání a šíření pro území České republiky vypořádat sám,
vysvětlil pro naše čtenáře Fitzek.
Co na to Trade&Technology?
Jako první se nám k celé věci vyjádřil samotný strůjce testů, společnost Trade&Technology, resp. její výkonný ředitel Jaromír Glisník, který nám odpověděl na otázky, kdo by hradil vysílací práva, kdo je hradí teď a jak by vlastně vysílání např. kanálu Trojka vypadalo. Zvláště u sportovních kanálů je totiž problém s vysílacími právy. Např. právě společnost T&T během některých přenosů úplně přerušuje vysílání slovenské Dvojky a nahrazuje ho pouze černou obrazovkou. Konfliktní jsou přenosy, na které má v druhé zemi zakoupenu exkluzivitu jiná stanice. Tato stanice si práva v druhé zemi zaplatila a samozřejmě ji záleží na tom, aby diváci shlédli sportovní přenos (a zejména reklamy) právě prostřednictvím jejího vysílání. U přenosů, kde neexistuje takováto exkluzivní smlouva v druhé zemi, takový konflikt dosud nenastal. Znamená to, že majitel karty přenos vždy uvidí. Pokud jej má exkluzivně jiná stanice, bude se dívat na tuto druhou stanici,
prohlásil pro server DigiZone.cz Glisník.
Kdo říká pravdu?
Přestože televize Markíza ze Slovenska, tak i Nova z Česka, zařazení na karty satelitních platforem v sousedních zemích odmítají, a dokonce by proti němu prý byly ochotny i podniknout patřičné kroky, Trade&Technology je ve svém vyjádření jiného názoru. Jako nejbližší a nejpraktičtější termín pro rozšíření programové nabídky se podle Jaromíra Glisníka jeví září nebo říjen. Zároveň však přiznal, že každému přidání programů předcházejí jednání a technické přípravy. Bez úspěšného dokončení těchto kroků nelze program do oficiální programové nabídky zařadit,
dodal Glisník. Pak ovšem vyvstává otázka, proč by distributor karet testoval některý z kanálů, když by ho nechtěl zařadit do své nabídky? Ano, může jít pochopitelně o ověření funkčnosti na svých kartách, ale sama společnost Trade&Technology zařazení tohoto kanálu avizovala, resp. vedla o něm usilovné jednání. Jistě si pamatujete na rozhovor serveru DigiZone.cz právě s výkonným ředitelem společnosti T&T. V něm tehdy řekl: Před rokem jsme vůbec nedoufali, že bychom mohli nabízet Slovenskou televizi nebo Jojku. Během několika měsíců se pak situace radikálně změnila. Věřím, že i případ Markízy v Čechách a TV Nova na Slovensku se podaří rozlousknout a dát mu časový horizont. Bude to však bezpochyby delší doba než jeden dva měsíce.