Mark Porter: Jak probíhá rebranding zpravodajského ka­nálu

24. 3. 2016
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: MOUVO / Barbora Hrdná
Britský designér Mark Porter popsal českým posluchačům kompletní proces rebrandingu nizozemského zpravodajského kanálu RTL Nieuws.

Mark Porter byl hostem festivalu Mouvo, jehož první ročník zorganizovalo o víkendu grafické studio Oficina. Porter se grafickému designu věnoval hlavně v tištěných médiích, působil mimo jiné jako art director britského Guardianu. Právě styčné body mezi grafikou tisku a tou televizní tvořily velkou část jeho přednášky.

Kompletní grafický rebranding zpravodajského kanálu RTL Nieuws byl první televizní zakázkou, kterou Porter přijal. Proto také první, co v rámci přípravy udělal, byl přehled grafických řešení u konkurenčních stanic. Zjistili jsme hroznou věc – naprostou většinu grafické identity zpravodajských stanic tvořily točící se zeměkoule. Neznám žádný jiný designový obor, ve kterém by všichni hráči s takovou urputností vytvářeli takřka identická díla, upozornil ve své přednášce Porter.

Satirický pořad BBC The Day Today se podle Portera od skutečnosti příliš neliší:

Ikonografie glóbu má ve zpravodajství dlouhou tradici, od newyorského deníku The Globe přes filmové zprávy Pathe News až po klasiku v podání BBC News. V padesátých letech přibyl k rotujícímu glóbu ještě motiv rádiových vln a ten v podstatě trvá dodnes. I když se za tu dobu mediální trh velice výrazně změnil, glosuje Porter a upozorňuje, že přehled o dnešním dění v Sýrii si mohou diváci klidně udělat i na základě prohlížení fotek na Instagramu.

Jako hlavní zásadu pro novou grafickou podobu RTL Nieuws tak Porter stanovil zákaz rotující zeměkoule a zákaz jakýchkoli 3D objektů. Televize se strašně bojí jednoduché grafiky, chtějí každé prázdné místo vyplnit. Bojí se, že v opačném případě se budou diváci nudit, upozornil na několika příkladech přeplácané zpravodajské grafiky Porter.

Porter také upozornil, že od 3D grafiky ustupují i technologické firmy, jako je Apple, Google nebo Facebook, stačí si připomenout poslední grafické změny v podobě nabídky menu chytrých telefonů. Placatost zkrátka přichází do módy, myslí si proto Porter.

Žádné textury, žádné stíny, žádné 3D. Stejným směrem se bude podle Portera ubírat i televizní grafika.

Pro výslednou podobu redesignu RTL Nieuws si Porter vzpomněl na zásady evropského modernismu. Modernismus nevnímám jen jako styl, ale i související morální rozměr – jasnost a upřímnost. A právě jasná a přímá forma sdělení by měla být klíčová i pro televizní zpravodajství, vysvětlil svůj postup Porter. Redaktoři se podle něj často zaměřují na obsah a vizuální stránku zpravodajství pomíjejí. Pak vznikají takové zhovadilosti, jako jsou různé 3D simulace, často absolutně neodpovídající zkušenosti a navíc vypadající otřesně, dodává Porter.

Extrémním příkladem je tchaj-wanská animace smrti Usámy bin Ládina, ve které hlavní hrdina mimo jiné souloží s prasaty a američtí vojáci močí na jeho mrtvolu:

Největší potíž byla podle Portera s meteorology. Oni nejsou novináři, studovali speciální vysoké školy a chtěli po nás piktogramy pro počasí, které reálně nastane jednou za deset let, směje se Porter. Nakonec se mu povedlo domluvit kompromisní řešení a televizní rosničky se smířily s pouhými šesti desítkami piktogramů.

Základem nového vzhledu se tak podle Portera mělo stát popření senzacechtivosti a přeplácanosti. Zpravodajství se podle něj má vyjadřovat v jasných symbolech a pomocí konkrétních údajů. Pro redesign využil rámečků, které obklopují každou obrazovku (ať už televizní, počítačovou, nebo mobilní). Z kulatých rámečků také sestavil novou podobu písmen RTL.

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Musím se přiznat, že výsledek mě trochu zklamal. Zajímalo mě, jaký prvek použije Porter místo rotujícího glóbu, a ejhle – průlet nad mapou města… Zeptal jsem se tedy, čím se tyto dvě sekvence tak moc liší. Porter samozřejmě uznal, že glóbus i mapa jsou geografickými prvky, rozdíl ale vnímá v symbolické rovině. Glóbus podle něj symbolizuje globální dosah médií, přelet nad světelnou mapou města naopak znamená semknutí s konkrétním regionem a jeho obyvateli.

Autor článku

Od roku 2016 do února 2019 vedl DigiZone.cz. Do redakce přišel z týdeníku Marketing & Media. V minulosti působil jako marketingový manažer Českého rozhlasu, redaktor týdeníku Strategie nebo reportér pořadu Občanské judo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).