Co má symbolizovat název vašeho nového kanálu Prima Cool?
Ve skutečnosti jsme ho nepojmenovali takto my, ale velice intenzivně jsme různé podoby těch názvů probírali se zástupci lidí, kteří by se na něj měli dívat.
Když se tedy podíváme na ty varianty, o jakých názvech jste uvažovali?
Variant byla velká spousta od velice zvláštních, jmenovat mohu např. Mother TV, až po velice obecné názvy jako např. Fresh TV. Ve finále ze všech názvů s velkou převahou zvítězila Cool TV, takže máme tento název.
Výběr názvu probíhal jak?
Nejdříve jsme dali dohromady seznam variant, který vyvinuli kreativci, a pak to probíhalo jako součást testování programové nabídky. S lidmi, kteří by se na tento program měli dívat, jsme se bavili v neformálním prostředí, např. v hospodě: o tom, na co se dívají, proč se na to dívají, na co by se dívat chtěli, ale nevysílá se to u nás, atd.
Takže vám hodně záleželo na tom, aby název sedl co nejlépe vaší cílové skupině?
Přesně tak. To byl hlavní cíl.
Nebojíte se, že se název Prima Cool stane určitým posměškem? Na diskusních fórech je možné se už s určitými narážkami na vaši novou televizi setkat.
Tohle je problém pokaždé, protože máte vždy dvě možnosti. Buďto najdete český název, ale pak zde nedává smysl, proč je to postavené na akvizičních programech nebo zvolíte zahraniční název, který už v českých hlavách něco znamená, má nějakou definici. My jsme se snažili najít slovo, které nemusí být v češtině úplně ohebné, ale už je součástí jazyka. Slovo cool je v dnešní době součástí jazyka těchto lidí. Ti ho používají běžně. Když si to vezme jazykozpytec, nebude z toho úplně nadšený, moje učitelka češtiny by mě za to asi nepochválila, nicméně pro cílovou skupinu je to naprosto přirozené.
Naši čtenáři si určitě vzpomenou na to, když jste minulý rok získali od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) licenci pro provozování kanálu Prima Klub, který měl být zaměřený na ženy. Proč jste se rozhodli nejprve spustit Primu Cool? Není to proto, že se Prima profiluje spíše jako kanál pro ženy?
Prima je takovou standardní reprezentantkou toho, co vysílá většina ostatních televizí, takže pro lidi, které chceme oslovit Coolem, je možná trochu více ženská, než by chtěli. Pro nás je Cool perfektním doplňkovým kanálem, resp. kanálem doplňujícím se s Primou. Prima Klub, jak jste správně říkal, má být ženský kanál. Tam je doplňkovost menší a je to spíše o tom, jestli jsme schopni využít nějaké díry na trhu a jaký by byl jeho komerční potenciál. Na základě krize a s tím spojených důsledků teď hodnotíme, na kolik je to ekonomicky zajímavá možnost.
Jaký byl tedy důvod pro využití kompenzační licence pro Primu Cool?
Je to velice jednoduché. Pro nás je Prima Cool strategicky zajímavější možnost.
Zajímavější než kanál Prima Klub?
Myslíme si, že ano. Vzhledem k pozici Primy a jejímu zaměření je tohle komerčně zajímavější minimálně tím, že přesah je opravdu minimální, a že se tímto krokem budeme snažit získat nové diváky, kteří se na Primu tak často nedívají.
Prima se tedy profiluje spíše jako ženský kanál, kdežto Prima Cool bude program zaměřený především na mladé muže. Má ještě vůbec smysl tedy spouštět Primu Klub, která má být kanálem určený také ženám?
Určitě o něm uvažujeme. Máme na stole scénáře, které jsou ekonomické povahy a podle kterých se rozhodneme do roka od udělení licence, tzn. do června.
To je ale velmi krátká doba…
Je, ale my jsme schopni postavit a spustit takovýto kanál v horizontu měsíce, takže to není problém.
Takže jste se myšlenky na Primu Klub nevzdali?
Nevzdali.
Ptám se proto, že jste nedávno pro server iDNES.cz uvedl: Pokud ho budeme rozjíždět, tak ho musíme rozjet ještě ve druhém čtvrtletí.
Řeč byla přitom právě o kanálu Prima Klub a zazněla určitá pochybnost.
To nejsou pochybnosti, to je analýza. Ta může dopadnout tak, že nám to buď bude vycházet, nebo ne. Kanál nebudeme spouštět za každou cenu, na druhou stranu licence má svoji váhu, takže ji nechceme zbytečně nevyužít, to je nesmysl.
Na tiskové konferenci jste promluvili o seriálech, které se na obrazovce objeví. Podle čeho jste je vybírali?
Hlavním měřítkem byla, jak jsem již řekl, diskuse se zástupci cílové skupiny a na základě jejich preferencí jsme si udělali takové žánrové balíčky. S tím pracovalo naše programové oddělení a stavělo skladbu programu. Takže je to na základě preferencí lidí, kteří by se na ten kanál rádi dívali.
Na tiskové konferenci jste také oznámili přesun Premier League právě na kanál Prima Cool, což je ze strategického pohledu určitě dobrý krok.
Samozřejmě. Premier League zadarmo je ideální lákadlo, když se bavíme o tom, že na kanál se bude dívat 40 % žen a 60 % mužů. Je to velmi dobré lákadlo jak lidi navnadit a ukázat jim, co je Prima Cool.
Ptám se proto, zdali tímto krokem nechcete určitým způsobem očistit hlavní kanál od neženských pořadů?
To bych ani neřekl, ale v podstatě naše zkušenost říká, že když Premier League není, je přestávka, tak v sobotních časech jsme schopni dosahovat se standardním rodinným programem ještě lepší výsledky než právě s fotbalem. Na něj se podívá pouze muž, na film se podívá klidně i manželka a děti. Pro nás má Prima v tuhle chvíli širší záběr a bude ji mít i nadále. Je to určitým způsobem očištění, ale ne proto, aby to byl ženský kanál, ale aby to byl rodinný kanál.
Takže si myslíte, že by se měla Prima profilovat jako rodinný kanál?
Je to rodinný kanál se samozřejmě ženskými prvky, protože to je její tradiční silná stránka. Nezbavujeme se toho, v čem jsme dobří, ale není to kanál pro ženy, je pro celou rodinu.
Bezesporu důležitou součástí každého kanálu jsou webové stránky, zvláště pro vaši cílovou skupinu. Jak bude tedy vypadat?
Webové stránky budou. Nečekejte, že tam budou všechny pořady, to je otázkou vyjednávání s licencory, ale minimálně by to mělo být v duchu Coolu.
Předseda RRTV Václav Žák serveru DigiZone.cz nedávno řekl, že váš nový kanál bude vysílat o ve všedních dnech dvanáct hodin a o víkendech by to mělo být patnáct hodin. Jaká bude struktura programu? Jak se bude lišit všednodenní a víkendové schéma?
Bude se lišit. Ve všední den je tam v podstatě od šesti hodin nasazený první seriál, pak běží od sedmi kreslený seriál Futurama, od půl osmé Brainiac Šílená věda pak a následuje večerní prémiový seriál. V devět hodin se budou vysílat sitcomy, a pak jsou další seriály a filmy. Víkend se liší tím, že v pátek a v sobotu máme Top Gear, což je sice takový magazín o autech, ale je to spíše magazín o adrenalinovém pojetí čehokoliv, co dokáže jezdit na čtyřech nebo dvou kolech. A v sobotu ve čtyři Premiere League. Charakter kanálu se tedy nezmění, ale mění se to, že ve všední den je poměrně pravidelná struktura bloků, o víkendech je to víc zaměřené na zábavu a sport.
Co se týká seriálů, v jakém je budete vysílat obrazovém formátu? Nabídnete je širokoúhlé?
Něco ano, něco ne. Záleží to v podstatě formát od formátu. Je to něco podobného, jako jsme začali na Primě. Nebude to pravidlo, ale samozřejmě i zde budou formáty 16:9.
Když se podíváme na cílovou skupinu, zvolili jste pro ni dabing. Nebylo by ale pro ni lepší nabídnout filmy a seriály v originále s titulky?
To byla velice těžká volba, ale z diskusí nám vyplynulo, že to tvrdé jádro, tedy lidé, kteří jsou schopni hovořit anglicky a seriály si stahují, by to možná zvolilo, ale právě proto jsme se snažili o to spolupracovat s fanoušky a u seriálů nabídnout dabing, který by tomu ještě něco dodal. Máte to stejné jako s knížkami. Také si přečtete originál, např. Stopařův průvodce po galaxii, ale ten překlad tomu zase něco jiného dodá. Spoluprácí jsme se snažili, aby to i pro ně bylo zajímavé. Je zde obrovská část těch, jejichž angličtina není tak dobrá. V Čechách je dabing hodně zažitá věc. Titulky by pro nás byly dokonce i levnější, komerčně bychom to uvítali, ale vyšlo nám z toho, že cílová skupina by přece jen uvítala dubbing, pokud je stylový. Kladli jsme velký důraz na to, aby byl dubbing v lajně seriálu.
S příchodem digitálního vysílání se ale hovořilo o tom, že bude možné vysílat více jazykových stop, popř. DVB titulky. Divák by si tak mohl vybrat.
O tom pochopitelně uvažujeme, ale teď jsme omezeni technickými možnostmi. Druhý multiplex, ve kterém vysíláme, je multiplex s pěti stanicemi. To samozřejmě určitým způsobem omezuje kvantitu datového toku, který je možné použít. Jakákoliv takováto extra služba navyšuje nároky na datový tok, který se dá řešit tím, že omezíte kvalitu obrazu…a teď si vyberte. Tahle diskuse je určitě žhavá, ale je to spíš diskuse budoucích formátů, kdy by MPEG-4 uvolnil mnohem více prostoru v datovém toku. V tuhle chvíli máme sice stejné pokrytí jako Nova nebo TV Barrandov, což je krásná práce, ale cena za to je, že každý má přidělený určitý datový tok, který není optimální pro to, aby sem bylo možné dostat všechno co by jsme chtěli divákům nabídnout.
Odborný týdeník Marketing&Media nedávno přinesl informaci, že první tři měsíce nebudete součástí peoplemetrového měření. Jaký je k tomu důvod?
To je špatně. My v něm budeme, ale pravidlem peoplemetrového měření je, že se první tři měsíce nesmí zveřejňovat denní data. Nejde o naše rozhodnutí. Souvisí to s přenastavováním panelu, aby co nejlépe vystihoval statisticky portfolio kanálů. Budeme měřeni, nebudeme publikovat, protože s tím nemůžeme komerčně pracovat. K dispozici budou měsíční zpětná data, takže budeme každý měsíc vědět, kolik jsme měli za ten předchozí a od července už budou probíhat pravidelné denní výstupy.
Se sledovaností souvisí i další otázka. V posledním rozhovoru pro Lidové noviny jste řekl, že když seriál Heroes (Hrdinové) udělal na Primě osmnáct procent, tak to lze považovat za neúspěch, kdyby se to ale podařilo druhému kanálu, docela by to šlo. Jaká by tedy byla podle vás ideální sledovanost?
Myslíme si, že sledovanost bude spojená hlavně s určitými formáty. Myslím si, že např. Futurama si velice rychle získá stabilní obec, která se bude dívat velice často. Pak budou seriály, na které se lidé podívají občas nebo pořady jako jsou např. Top Gear, kdy se podíváte jednou a příští týden, pokud nemůžete, tak se zase podíváte příště. Myslíme si, že to bude spíše formát od formátu. Jsou formáty, které určitě získají velice hezkou sledovanost jako např. Premier League. Tu když přesunete, tak to vyskočí klidně na deset procent, ale v průměru půjde pochopitelně o jednotky procent, protože je zatím pokryta pouze polovina republiky digitálním signálem a ještě míň lidí pak vlastní samotné set-top-boxy, takže je to proces, který plného pokrytí dosáhne za pár let. Naše výhoda je v tom, že naše cílová skupina je většinou ve městech a jde o lidi s vyšším příjmem nebo mladé lidi, kteří jsou technicky zaměření. Je tedy předpoklad, že v této skupině bude vybavenost kabelem nebo satelitem relativně vysoká. Nemusíme tedy čekat, až digitalizace doběhne a kanál získá plný potenciál. Myslíme si, že velkou část svého potenciálu získá poměrně rychle.
Jak rychle?
V dubnu vypne Praha analog, to bude první skok, už dnes v ní má spousta lidí kabel nebo satelit, takže analog není primární, a hned po ní přijdou západní Čechy, to znamená, že zajímavá část Čech bude vypnuta ještě letos. Ještě letos si myslíme, že to budou zajímavá čísla.
Na čísla jsem se ptal proto, že už z licence vyplývá, jak jsme si řekli, že kanál nebude hned čtyřiadvacetihodinový, takže se to bude určitě nějak projevovat na sledovanosti.
Pro nás je tohle prostředek, jak ukázat zadavatelům a reklamním agenturám, že je tu prostor, který je komerčně zajímavý a jestli kanál bude mít denní sledovanost jedno nebo dvě procenta, to je pro mě sekundární, pokud budu mít velice zajímavou cílovou skupinu, která se na mě dívá v prime-timu.
Jaká by podle vašich představ byla ideální sledovanost kanálu po proběhlém procesu digitalizace?
Dejte mi křišťálovou kouli. To je jako kdybyste se ptal, co bude za dvacet tisíc let. Souhlasím s tím, že rok 2012 je sice za rohem, uznávám, ale řeknu to takhle – Myslím si, že pokud se bavíme o skupině kanálů Česká televize, Nova a Prima, tak všichni tři se snaží o to, aby trochu pozměnili poměr sil mezi těmito skupinami. Myslím si, že i v roce 2012 se bude hlavní boj odehrávat mezi těmito třemi. Pokud to bude pár procent tam nebo tam, to se v tuhle chvíli nedá říct, protože tři roky jsou hodně daleká doba.
Když se podíváme do té nejbližší budoucnosti, tak by byl ideální podíl jaký?
Je to opět založené na zkušenosti. Vezměte si, kolik dělají všechny nové televizní stanice, i ty, které mají podporu velké stanice. Jde většinou o 1,2 až 1,5 %, ty méně úspěšné se pohybují nula celá nula nic. My si samozřejmě myslíme, že budeme ti úspěšnější.
Fotografie: Ivana Dvorská, DigiZone.cz