V následujících měsících nabídne Nova sport svým divákům několik nových produktů včetně fotbalové Ligy mistrů (Champions League), hokejové KHL, anglické Premier League a dalších soutěží. Novinkou bude, že Nova nabídne část svého programu volně i na internetu. O tom a dalších novinkách jsme se bavili s ředitelem Novy sport Markem Kindernayem. Ten překvapivě říká, že kdysi stěžejní produkt, kanadsko-americká NHL, již nepatří mezi priority Novy sport. Kromě jiného se vyjádřil i ke vztahům s českými fotbalovými kluby a k plánům ohledně sportovního kanálu na Slovensku.
Rebranding na Novu byl úspěšný
Začněme historii Novy sport, případně Galaxie sport. Tento kanál ve svých různých podobách i jako někdejší televize Galaxie je na trhu od roku 2002, předtím jste si budovali image jako televize, která se soustředila na NHL, později jste k tomu přidali delší a větší akvizice. Jak se díváte na ten sedmiletý vývoj sportovního trhu, který jste vlastně otevírali v ČR i na Slovensku, kde do té doby kromě zkrachovalého bývalého Sportu 1 nebyl obdobný kanál…
Galaxii sport jsme zahajovali v roce 2002 na jaře, 1. dubna, a skutečně jsme začínali s NHL a vlastně jsme ji sem přivedli jako první, v době kdy zažívala velký boom a bylo tady spoustu nadšenců a fanoušků, takže ta soutěž byla hodně sledovaná. V té době byl program založen hlavně na NHL a později se k tomu přidala anglická fotbalová Premier League a přidávaly se další sporty. Tak vlastně vznikal sportovní kanál úplně od základu. Začínali jsme s nějakými 150 tisíci – 300 tisíci předplatitelů v ČR i na Slovensku.
Je zajímavé, že jste se od začátku orientovali na český i slovenský trh. Byl v tom záměr?
Ano, od začátku byl projekt postavený tak, že je pro Česko i pro Slovensko, což bylo na svou dobu netradiční řešení. I to, že se u nás objevují i slovenští komentátoři, byla pro českého diváka trochu nostalgická vzpomínka na federální doby. Ale toto jsme si zachovali až dodnes. Postupně se kanál Galaxie sport rozvíjel, postupně jsme si kladli další cíle z hlediska předplatitelů takže nejdřív jsme pokořili půl milionovou hranici předplatitelů, pak padla i milionová hranice, až to dospělo do fáze, kdy z toho vznikl opravdu plnohodnotný sportovní kanál a myslím, že Galaxie sport byla na svou dobu velice populární. Možná na Slovensku byla dokonce populárnější než v Čechách, i proto, že konkurence v ČR byla větší. No a pak přišla důležitá fáze, kdy jsme spadli pod skupinu Novy, nejdřív pod PPF a pak pod CME, a to si myslím, že byl pro vývoj té stanice velmi důležitý moment, protože jsme měli zázemí silného investora a mediálního giganta, což pro ten sportovní kanál znamenalo úplně jinou fázi vývoje do budoucna. Takže se začalo investovat – stanice prošla rebrandingem, změnou grafiky, absolutně se změnila technologie. V podstatě po šesti letech vysílání Galaxie sport, když jsme vstoupili do sedmého roku, stanice prošla úplnou rekonstrukcí a posunula se hodně výrazně dopředu.
Pokud si vzpomínám, tak Nova sport dokonce formálně změnila i provozovatele z Galaxie sport přímo na CET 21…
Ano, ten přerod byl po všech stránkách, ať už technologických, programových, personálních, nebo marketingových, velmi výrazný. Myslím, že to stanici výrazně prospělo a spekulace o tom, že je to špatně přejmenovat kanál na Nova sport, myslím, nebyly na místě. Dnes je srpen 2009, není to ani rok od přejmenování a vidíte, že už si na to nikdo ani nevzpomene a každý bere Novu sport jako vynikající sportovní kanál, takže si myslím, že to byl správný krok. Teď jsme se dostali do fáze, kdy jsme se začali věnovat hlavně programu, protože ten jediný neprošel výraznou změnou. Když se nám podařilo změnit kabát a převléct stanici do jiného „dresu“, tak jsme se začali věnovat samotné „hře“, to znamená programu, aby byl mnohem kvalitnější, abychom dotáhli našeho největšího konkurenta, za koho stále považujeme Eurosport. V letošním roce jsme velmi investovali do zlepšení programu, aby jsme přinesli divákům mnohem kvalitnější produkty, než měla Galaxie sport. Začali jsme tím, že jsme převzali Eurosportu práva na Moto GP, čímž jsme výrazně doplnili motoristickou část, kde společně s Novou vysíláme Formuli 1. Pak se nám podařilo koupit vysílací práva na Wimbledon, což je zase top produkt ve sportu. Dlouhodobě jsme usilovali o fotbalovou Champions League, kterou se nám podařilo získat také, a tím směřuji k tomu, že Nova sport by měla být TOP kanál, opravdu prémiový v tom, že má to nejlepší, co se v sportu dá vysílat. Tam by měla každá placená televize směřovat. Rovněž jsme posunuli hranici množství předplatitelů na 1,7 mil. abonentů, což už je velmi slušné číslo.
Obávali jsme se negativních reakcí
Pokud šlo o rebranding, neobávali jste se změny značky z pohledu, že sportovní redakce Novy měla špatnou pověst subjektivně i objektivně. Vzpomínáme na neslavné fotbalové pokřiky fanoušků směrem k nováckým komentátorům. Rovněž zůstávají v paměti některé nezvládnuté přenosy z Mistrovství světa v hokeji (Nova vlastnila vysílací práva v letech 1998–2000 – pozn. red). Galaxie sport byla naopak velmi silná značka mezi fanoušky. Nebyl to pro vás nadměrný risk?
Samozřejmě, že určitý strach jsme měli, přistupovali jsme k tomu s obavami, ale ne tak, že bychom do toho šli, aniž bychom zjistili, co se bude dít. My jsme před tím krokem skutečně 8 měsíců usilovně pracovali, zjišťovali jsme si v průzkumech, co to udělá, jestli je to v pořádku. Investovali jsme do panelových průzkumů, které nám zjišťovaly, jak na to budou lidi reagovat. Zkoušeli jsme i názvy – jak by se program měl jmenovat. Všechno to směřovalo k tomu, že změna na Novu sport je v pořádku. A hlavní, což já vidím jako největší devízu, je síla značky Novy. I když ve sportu zaznamenala drobné neúspěchy, přesně jak jste říkal, v akcích, do kterých se v minulosti pustila. Jenže teď to bylo vyváženo tím, že získala tým lidí z Galaxie. Televize je hlavně o lidech, kteří pro ni pracují a díky tomu se podařilo za několik měsíců, kdy funguje pod značkou Nova sport, přesvědčit lidi, že kvalita z původní Galaxie tu zůstala.
A jak proběhlo začlenění týmu Galaxie do Novy?
Začlenění redakcí a spojení s týmem Novy bylo úplně bez problémů. Musím říct, že jsme z toho měli obavy, když jsme se stěhovali z Hradce Králové do Prahy, jak to tady bude fungovat a jestli nás tady přijmou. Jenže to přijetí bylo úplně skvělé a lidi, kteří tady pracují, jsou profesionálové. Týmy se spojily, utvořily jednu velikou redakci s obrovským potenciálem. Proto jsme se nebáli pustit do nových projektů, myslíme si, že máme na to, abychom to dělali dobře.
Takže vypadá to, že jste se spojením a rebrandingem spokojeni…
Ano, ale ještě bych se vrátil k síle značky Novy. Pro nás bylo důležité, aby se ten program dostal více do povědomí diváků. To nám umožňuje cross promotion, která je základem toho, že Nova má pod sebou jednotlivé produkty. My jsme nikdy cross promotion neměli, kdežto například ČT 4 Sport v tomto měla obrovskou výhodu. Pokud jste si všimli, tak hlavní kanál Novy pro nás teď děla spoustu práce, a díky této crosspromotion nejen v televizních a sportovních novinách, ale i v jiných blocích se NOVA Sport dostává do mnohem širšího povědomí. To nám přináší největší devizu ze změny názvu, a diváci se mají možnost z hlavního kanálu Novy dozvědět, co uvidí u nás.
Začínali jste s NHL, později se přidávaly nové akvizice. Dnes máte ten program dost plný možná až přeplněný. Jak se vyvíjely počty předplatitelů v souvislosti s investicemi do programu? Teď jste na určitém vrcholu – ale nejsou ty investice do programu někdy až příliš vysoké? Nezůstala by vám výrazná část abonentů i s méně zaplněným programem?
Myslím, že všechno je o konkurenci, která je silná. Vidíte, že Eurosport začal vysílat druhý kanál pro lokální teritorium a nabídky kabelových operátorů, satelitních platforem a IPTV jsou nabité ať již filmovými nebo sportovními kanály. Divák v ČR má mimořádnou možnost výběru. Jen když napočítáte sportovní kanály, tak je jich v tuto chvíli sedm, které jsou v české mutaci a my se samozřejmě snažíme být tím nejlepším, lídrem trhu mezi placenými kanály, a proto do toho programu investujeme. Teď se tváří program jako velmi nabitý, a on je nabitý, ale vysílací práva se kupují vždy jen na určité období, dejme tomu 3–4 let, a my musíme počítat i s tím, že některá práva se nám nepodaří obnovit, že nám je konkurence může přebrat. Musíme myslet na zadní kolečka a na budoucnost. Máme nakoupená práva do roku 2012–2013 a už teď myslíme na další období. Takže v jednu chvíli se program může tvářit jako „nejnabitější“, ale protože ta práva postupně dochází a ne každá se podaří obnovit, tak vám některé produkty zmizí. To je příklad amerického fotbalu, který jsme po dvou letech neobnovili, ale přibyly jiné produkty. My jsme teď ve fázi, že máme určitý přebytek, a rozmýšlíme se, co s tím budeme dělat.
Eurosport už není panevropský, soustřeďuje se na lokální trhy
Zmínili jste Eurosport jako vašeho největšího konkurenta. Není to ale trochu nerovná konkurence, když Eurosport vysílá panevropsky a vy se soustřeďujete pouze na český a slovenský trh? Tím pádem máte konkurenční výhodu jen na dvou trzích…
Eurosport svojí strategii malinko mění. Oni těch 20 let opravdu směřovali na panevropský sport, ale postupem času začali měnit strategii a začali se přizpůsobovat jednotlivým trhům a vyrábějí lokální mutace, protože se snaží z každého trhu vyčerpat maximum. A tuhle strategii zvolili i pro Českou a Slovenskou republiku. Tady vytvořili kanál s českou mutací a zaměřením výhradně na fotbal, na Bundesligu. A to je právě tím, že si uvědomují nutnost konkurence vůči lokálním vysílatelům na lokálních trzích. Takže pořád je vnímáme jako velkou konkurenci a musíme být ostražití v nákupech a v tom, abychom je nepustili někam dál, a aby se nám podařilo nakoupit co nejvíce špičkových produktů, na kterých stavíme. Eurosport už není ten mamut, který by vysílal do 60 zemí. Dnes si pečlivě vybírají lokality a nakupují práva pro ty lokality.
Nynější akvizice a podzimní program 2009
A pokud jde o vaše nynější akvizice – NHL, Champions League, KHL nebo Wimbledon – jsou všechny exkluzivní, nebo bude mít některé z nich i Eurosport?
My jsme si zvolili strategii, že chceme jít do exkluzivních produktů, to znamená do těch, které vysíláme jenom my. Pro nás třeba NHL už zdaleka není exkluzivní produkt, protože v tuhle chvíli ji vysílá STV, Sport 1, NASN… to je produkt, který se rozmělnil a myslím, že není to úplně dobrá strategie ze strany distributora práv. My chceme jít po produktech, které budeme mít skutečně exkluzivně a postupně chceme tohoto cíle dosáhnout. To se nám povedlo třeba u NBA, kterou vysíláme jenom my, to samé platí o KHL, která bude jen u nás. Byla to i naše podmínka směrem k distributorovi práv. V tuto chvíli vysíláme fotbalovou Premier League společně s Primou a STV ale můžu říct, že do budoucna se snažíme ten produkt získat jenom pro sebe. A to je naše nynější strategie – mít produkty, které nikdo jiný nemá. Samozřejmě s Champions League je to problém, protože to je obrovský projekt, který je velmi finančně nákladný a tam je těžké ho obhospodařit sám. Ale zase je pro nás příjemné, že se o něj dělíme pouze s Českou televizí, kterou dlouhodobě pro nás nepovažujeme za konkurenci. Rádi bychom se s ČT doplňovali, protože ona plní veřejnoprávní funkci a vysílá české ligy, věnuje se českým sportům, takže v té strategii si určitě nekonkurujeme a není našim cílem se jim přibližovat. Z tohoto pohledu je tedy dobré, že Champions League je jen u nás a na ČT…
…takže Eurosport už nebude vysílat ani záznamy z Champions League?
Ne, Eurosport už přenosy Champions League nemá. To je stejná situace jako u Moto GP, který jsme jim přebrali, a je jenom u nás. Takže opravdu chceme mít produkty, které nikdo jiný nevysílá. Proto třeba NHL v tuto chvíli už zdaleka neřadíme mezi největší priority tak jak tomu bylo kdysi. Před několika lety to byl náš absolutní TOP produkt a nedokázali jsme si představit, že bychom NHL jednou neměli, a úplně jsme se hroutili, když jsme jednali o nových smlouvách. Dnes už je to jiné, a NHL pro nás není prvořadý produkt právě proto, že ji vysílají ostatní stanice.
NHL již pro nás není priorita, rozmělnila se na jiné kanály
Jenže mnoho lidí ještě i dnes pojí Galaxii, potažmo Novu sport právě s NHL. Vnímáte to?
Určitě, i z toho důvodu ve vysílání NHL stále pokračujeme. Porce přenosů a servisu je zdaleka největší ve srovnání se všemi stanicemi, které NHL nabízejí. My z NHL vysíláme každý den zpravodajství, máme tam diskusní pořady, věnujeme se tomu produktu maximálně. Ale je to produkt, který se nevysílá v prime-time, většina zápasů jde pozdě v noci, takže i z hlediska sledovanosti nedosahuje takových výsledků, jaké bychom si představovali.
A jak vyhodnocujete sledovanost konkrétního produktu?
Máme možnost měřit sledovanost přes ATO, pomocí peoplemetrů. Jsou to sice neveřejné průzkumy, ale ta data máme a dokážeme zhodnotit jak si naše produkty vedou. Jenže když jsme si porovnávali NHL a třeba Premier League, tak je to neporovnatelné.
Takže NHL už není pro vás priorita? Jde vám jen o kontinuitu z minulosti?
Ano, je to spíš o kontinuitě a o tom, že si chceme zachovat tu značku produktu, že ho pořád máme. Ale není to už zdaleka na prvních příčkách priorit.
A pokud šlo o sublicence přenosů NHL vůči Sportu1 nebo STV, byla to vaše iniciativa, nebo s tím přišel distributor?
Ne, to rozhodně nebyla naše iniciativa. Přišel s tím majitel práv pro území ve východní Evropě. Je to tam hodně složité v tom, že hlavním držitelem práv je NASN (nynější ESPN America), která má v ČR rovněž svůj kanál, který vysílá v angličtině. Pak to tento subjekt částečně sublicencoval Sportu 1, na Slovensku to částečně sublicencovala Slovenská televize, takže se vysílání NHL velmi rozmělnilo a už to zdaleka není exkluzivní produkt.
Když si vezmeme Champions League, o ní se dělíte s Českou televizí. V čem bude váš servis jiný?
Česká televize má tu výhodu, že má právo první volby, ale zase první volba v Champions League není nějaká velká výhra, protože liga je plná exkluzivních klubů a toho nejlepšího fotbalu, takže to, co si vyberete i ve druhé volbě, je stejně kvalitní. Tam prakticky nejsou neatraktivní zápasy…
…předpokládám, že při absenci českých a slovenských klubů v Champions League nehraje právo první volby vůbec žádnou roli…
Přesně tak. My jsme šli do druhé volby, která má tu výhodu, že kromě dvou přenosů – v úterý a ve středu – si můžeme vybrat jakýkoliv záznam všech zápasů, které se v tu dobu odehrály, včetně toho zápasu, který si vybrala Česká televize. A jakékoliv množství těch zápasů můžeme vysílat nejen v televizi, ale i na internetu nebo v mobilních telefonech. Zatím budeme takto vysílat dva zápasy navíc – na internetu bude zápas z televize plus další zápas zdarma ke sledování živě v ten večer. A další přenosy si může divák libovolně předplatit, takže pokud chcete, můžete sledovat všechny zápasy, které se budou hrát – živě.
A tato webová služba bude jen pro ČR nebo i pro Slovensko?
Bude to v rámci naši strategie dostupné i pro diváky na Slovensku.
Budete ty přenosy streamovat na vlastním webu nebo se pokusíte posílit brand TN.cz, který ojediněle přenáší i sportovní přenosy?
K tomu přistupujeme jako ke skupině značek Nova, takže snažíme se posílit pozici celé skupiny, v tomto případě se všechno uskutečňuje přes TN.cz, Vše je prolinkováno jak na webu Novy sport, tak na Nova.cz a TN.cz, aby z toho měli všichni co nejvíc.
Přes internet chceme nabízet jeden přenos denně
Máte v plánu nabízet přes internet i jiné produkty než Champions League?
Určitě, chceme internet posílit. Naším cílem je, aby i na internetu měl divák možnost sledovat každý den nějaký přenos, podobně jako v televizi. Takže kromě Champions League teď na internetu připravujeme přenos Red Bull X-Fighters. Plánujeme nabízet například KHL na internetu živě dvakrát týdně, takže bude to další možnost, jak program sledovat a pomoci internetu.
Budou ty přenosy zdarma, nebo je plánujete zpoplatnit?
Zatím plánujeme, že všechno nabídneme na internetu bezplatně.
A neobáváte se v této souvislosti odlivu některých předplatitelů, kteří si určité přenosy najdou zdarma na internetu a odhlásí vám předplatné?
Myslím, že pořád je markantní rozdíl mezi sledováním televize a streamovaného videa na internetu. Takže tohoto efektu se neobáváme.
Protože v Americe je úplně normální, že internetový divák si má možnost předplatit jakékoliv utkání na internetu. Uvažujete i tímto směrem, že byste podobný produkt nabídli i na českém a slovenském trhu?
Určitě, v budoucnu si myslím, že je to rozumná cesta ve formě pay per view na internetu, ale zatím si myslím, že východní Evropa na to není ještě připravená. Uživatelé zatím nejsou ochotni za to platit. Příkladem je Rumunsko, kde naši kolegové zkoušeli obdobným způsobem zpoplatnit přenos Champions League na internetu a dívalo se na něj asi jen 12 lidí, takže opravdu to zatím není vhodná strategie. Ale vím, že v Americe už to je běžná služba a lidi mají možnost takovýmto způsobem sledovat sportovní dění. Kdysi to tady zkoušela německá placená televize PREMIERE, něco jako pay per view, a to právě internet umožňuje. Ale současná ekonomická situace tomu zatím nenahrává, i když v budoucnu to určitě bude cesta.
Nedávno jste se vyjádřil ve smyslu, že Nova sport by v budoucnu mohla usilovat i o akvizice, které jsou doménou veřejnoprávních televizí, zejména Mistrovství světa v hokeji nebo ve fotbale a podobné akce. Platí tento postoj i nyní?
U nás stále platí hrozně jednoduchá rovnice. My, na rozdíl od České televize, pokud se rozhodneme do nějakého produktu jít, tak si musíme nejdříve spočítat, jaký nám ten produkt přinese výnos. Neexistuje, abychom šli do akce, která bude ztrátová. Takže pokud chceme mistrovství světa, tak si musíme zjistit zájem inzerentů, a jestli se nám ten produkt zaplatí z reklamy a zčásti od předplatitelů. V případě, že si vyhodnotíme ten produkt, že nám přinese finanční přínos, tak do toho jdeme. Bohužel jakékoliv mistrovství světa má jednu velikou nevýhodu, že jde o akce jen na krátké období a vy musíte v tom krátkém období vydělat spoustu peněz abyste si ty náklady zaplatili. Takže tohle je velká nevýhoda a i práva na podobné akce jsou velmi finančně náročná. Ale věřím v to, že se v blízké budoucnosti budeme ucházet o Olympijské hry nebo mistrovství světa. Už to, že jsme vstoupili do hry o Champions League a podařilo se nám ji získat, je určitý průlom. Produkty, které byly donedávna výsadou České televize začínají postupně putovat na komerční televize – viz Prima s Mistrovstvím Evropy ve fotbale. Takže další průnik je jen otázkou času, ale vždycky tomu bude předcházet fáze, kde se ten projekt musí vyhodnotit, jestli má smysl do něj investovat, a jestli přinese finanční prostředky. Třeba pokud se podíváme na zmíněné Mistrovství Evropy ve fotbale na Primě, určitě bychom do toho nešli za těchto finančních podmínek, protože by se to nevyplatilo a od začátku byl ten produkt odsouzen ke ztrátě.
Ptal jsem se proto, že když se Nova před 10 lety pustila do MS v hokeji, byla terčem kritiky i kvůli tomu, že neměla moc prostoru pro vysílání přenosů a odvysílala jen několik zápasů. Chyběl jí druhý kanál, kde by dala prostor méně atraktivním přenosům. Dnes ten druhý kanál má…
Ano, dnes je ta strategie jiná, a synergie mezi Novou a Novou sport funguje velice dobře. Top události jako je hlavní závod Formule 1 odvysílá Nova a veškeré další doprovodné závody, kvalifikace a tréninky vysílá Nova sport. Takže tohle funguje a tak by to mohlo fungovat i u těch top akcí jako je třeba mistrovství světa, že zápasy ČR odvysílá Nova jako hlavní kanál a všechny ostatní zápasy Nova sport. To jsme aplikovali u Wimbledonu, jehož finále také vysílala Nova, a to aplikujeme i u Moto GP a Formule 1. Je otázka, jestli pak v budoucnu, když se ten trh ještě více otevře novým digitálním stanicím, bude prostor pro to, aby hlavní kanál Novy vysílal sport. To je otázka do budoucnosti.
České fotbalové kluby mají nereálné požadavky
Přejděme ještě k dalším událostem, které hýbou sportovním světem. Médii nedávno probleskly zprávy, že některé fotbalové kluby mají problém s Českou televizí. Zejména pražská Slavia vede s Kavčími horami menší válku a není ochotná přistoupit na finanční nabídky ČT ve věci vysílání přenosů z nově vytvořené Evropské ligy UEFA. Proč jste neměli zájem o tento produkt, který je pro české a slovenské kluby perspektivnější než Champions League?
Byli jsme ve hře o Evropskou ligu od začátku, ale zvolili jsme si Champions League. Samozřejmě Evropská liga prochází určitou změnou, uvidíme jakým způsobem se tato soutěž bude vyvíjet. Z našeho pohledu nebylo ideální to, že je tam pouze 1 hrací den, kdežto Champions League vám nabízí dva hrací dny takže zaplníte dva večery. Další nepříjemnost je velká investice do výroby. Pokud bychom chtěli vysílat české týmy, tak musíme ty přenosy vyrábět. Tím se zvýší náklady, a proto jsme si zvolili na následující tři roky Champions League, a je otázka času jak se Evropská liga udrží. Atraktivita Champions League a Evropské ligy je ale nesrovnatelná.
A neuvažovali jste, že byste do Evropské ligy vstoupili operativně? A nebo jsou finanční požadavky těch domácích klubů natolik nepřijatelné i pro komerční subjekty?
Jednoznačně. Myslím, že to, co požaduje Slavia, je na české poměry neúměrně vysoká částka, vzhledem k současné kvalitě toho klubu a jeho nynější pozici, protože se bavíme zatím jen o předkole Evropské ligy. Za to nemůžete vynaložit podobné finanční prostředky. Česká televize si dejme tomu může u toho přenosu dovolit jít do ztráty. U nás je ztráta nemyslitelná. Částka 600 tisíc nebo půl milionu by se nám nikdy nevrátila v reklamě z toho jednoho zápasu, a k tomu musíte přičíst ještě náklady na výrobu přenosu, který musí být kvalitní. Takže pokud bychom do takového zápasu šli, tak víme že nám přinese sledovanost, ale zároveň víme, že na něm proděláme, a to si nemůžeme dovolit.
Nova sport na Slovensku zůstane, druhý kanál nevylučuji
Přejděme k aktivitám na Slovensku. Do médií pronikly mlhavé informace o tom, že uvažujete o výrobě subkanálu Novy sport pro slovenský trh díky synergiím s Markízou. Zmínka o podobném projektu se dokonce objevila i v programových plánech veřejnoprávní Slovenské televize. Její představitelé už zdá se počítají s tím, že na slovenský trh vstoupíte s nějakým dalším sportovním programem. Zůstává tedy Nova sport na Slovensku, nebo ji plánujete postupně nahradit?
Já určitě nemůžu komentovat strategické úvahy investorů a celé skupiny CME, to jsou informace, které jsou interní a nejsou veřejné. Můžu vám pouze potvrdit, že určité úvahy tady jsou a uvažujeme, zda by jak Slovensko, tak Česká republika v současnosti unesly další sportovní kanál nebo zdali by šlo probrandovat Markízu tak, aby se stejně jako Nova soustředila na jednotlivé cílové skupiny. Jenže v současnosti je to ve stadiu úvah, analýz a průzkumů a připravují se určité koncepty, ale víc to komentovat nemohu.
A pokud jde o samotnou Novu sport na Slovensku jako značku, zachováte ji?
Jednoznačně ano. Tak jako funguje Nova sport dnes ve formě placeného prémiového kanálu v placených nabídkách operátorů, tak ji zachováme. Nemůžeme si dovolit přijít o slovenský trh, to je pro nás finanční přínos a byl by nesmysl Novu sport na Slovensku uvolnit do DVB-T a udělat z ní volný kanál. Jednak by se vysílání nikdy nezaplatilo z reklamy a jednak by to byla obrovská škoda, protože na Slovensku máme 700–800 tisíc spokojených předplatitelů a byla by hloupost to otevřít. Takže pokud by k nějakým úvahám došlo, tak jedině by to mohla být nadstavba, případně další kanál.
Máte vůbec dostatek akvizic pro případný druhý kanál?
Ano, obsahu na zaplnění dalšího programu je dostatek. Musíme si to ale nejprve všechno spočítat a vyhodnotit, jestli to má nějakou budoucnost z hlediska výnosů. Ale co se týče Novy sport, tak určitě v blízké budoucnosti nejbližších 2–3 let bychom neplánovali ji stáhnout nebo uvolnit na slovenském trhu.
Zaznamenali jste po rebrandingu Novy sport výraznější pohyby v počtu abonentů na Slovensku?
Podzimní programové změny a nové nákupy znamenají pro nás nový cíl – chceme dosáhnout hranice 2 milionů předplatitelů v Čechách i na Slovensku. To je vcelku reálný cíl vzhledem k tomu, jak se rozšiřují platformy IPTV, kabelové digitální televize a placené satelitní platformy. Věřím, že tuto hranici v blízké budoucnosti dosáhneme. To, že investujeme do programu, znamená, že očekáváme nárůst předplatitelů a chceme k tomu programu přilákat další diváky. Někteří to nenesou příliš dobře. Máme spoustu stížností například od těch, kteří sledují Moto GP, že se na ni nemůžou dívat na volném programu a že by ho chtěli sledovat, a že je vlastně nutíme k tomu, aby si to u nás koupili. My je skutečně nutíme k tomu, aby si program NOVA Sport koupili, to je přece strategie každého placeného programu. Proto vybíráme produkty, aby se lidi rozhodli a skutečně do toho šli. Rozhodně tedy neočekáváme nějaké snížení počtu předplatitelů. Všechny kroky děláme právě za účelem zvýšení abonence.
Chceme víc využívat potenciál slovenského trhu
Co se týče Slovenska, plánujete nové promotion akce speciálně pro ten trh nebo všechno budete dělat společně s ČR?
Určitě ano. I proto možná pronikají na veřejnost informace o případném spuštění Markízy šport nebo něčeho podobného, protože my dlouhodobě Slovensko nevyužíváme tak jak bychom si představovali. Potřebovali by jsme tam stejné crosspromotion s Markízou jako máme v ČR s Novou. Určitě by bylo řešením i selektivní prodávání reklamy protože zatím prodáváme reklamu jen z jednoho místa, a ten potenciál slovenského trhu tudíž nevyužíváme. To všechno jsou možnosti, které jsou otevřené, ale určitě ne tím způsobem, že bychom uvolnili kanál NOVA Sport pro bezplatný příjem. Protože přijít najednou o 700–800 tisíc předplatitelů, to by nikdo nedovolil. Peníze, o které byste touto strategii přišli, vám reklama nenahradí.
Plánujete případně posílení toho kanálu z hlediska vysílání slovenských soutěží?
Nás v současnosti oslovují slovenské kluby, nedávno to byly Košice, jednali jsme s Žilinou, takže jednáme i o akcích, které se vysílají na Slovensku. Stále máme velké množství slovenských komentátorů a spolupracovníků, pořád je ten program česko-slovenský, takže my si slovenských diváků velmi vážíme a děláme pro ně maximum. I Kontinentální evropská liga KHL, kterou jsme koupili, je určitý vstřícný krok vůči slovenským divákům protože v KHL je celá řada slovenských hráčů. Určitě bude velmi sledovaná i na Slovensku.
Takže zatím neuvažujete o vysílání soutěží na Slovensku? Protože když jsme se bavili o českých klubech a jejich neúměrných finančních požadavcích, tak předpokládám, že slovenské kluby můžou být vstřícnější…
…no já vás vrátím zpátky na zem. Slovenské kluby mají velmi podobné požadavky jako české kluby…
…protože vzpomínám si, že Slovenská televize za ředitele Richarda Rybníčka nakupovala slovenské soutěže a zápasy klubů velice levně, protože je nikdo jiný nechtěl – reálně tedy neměla konkurenci…
No to většinou tak dopadne, že nejdřív ty kluby osloví ty silné, a pak, když už není zbytí, přijdou za námi. Ale já si myslím, že tohle živelné nakupování bez nějaké strategie nemá význam. Navíc ty kluby se na vás většinou obrátí až v době, kdy je ti domácí vysílatelé odmítnou, a to zbývá do toho zápasu třeba týden. No a vy za týden máte velice omezené možnosti. Jednak nedostanete ten přenos do programových týdeníků a povědomí mezi lidi o tom, že ten zápas vysíláte, bude minimální, což je jedno veliké mínus. A druhé mínus pro nás jako vysílatele je to, že za jeden týden se dá ten zápas jen obtížně prodat se ziskem. Za týden s nikým neuděláte dobrý deal, že by vám zaplatil reklamu. My jsme loni pár podobných akcí udělali se Slavii, že jsme odvysílali její zápas, ale to jsou mimořádné události, skutečně, to nejde dělat dlouhodobě. Slovenské kluby i svazy nás oslovují, takže lze o tom jednat. Ale zatím není nic konkrétního na stole.
Autor je šéfredaktorem státního informačního webu o digitalizaci Digitálně.tv.
Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz