Hlavní navigace

M-komerce -- další šance pro servery?

7. 3. 2002
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Představy o mobilní komerci mohou být všelijaké, ale spojení SMS a serveru Seznamka.cz ukazuje na jednu z možností, jak rozšířit již stávající a zaběhlé služby známé z webu o další přístupový kanál. Pro provozovatele internetových aplikací se tím otevírá velice bohatý zdroj financí. Ale samozřejmě jen pro některé.

Seznamka (www.seznamka.cz ), oblíbený český seznamovací server, v polovině letošního února zprovoznila rozhraní pro přístup přes SMS zprávy. Interface je zatím možné používat u Českého Mobilu a Eurotelu.

Služeb dostupných přes mobilní telefony ať už WAPem, nebo SMS je bezpočet a Seznamka určitě není v tomhle ohledu první. Čím je tedy její SMS rozhraní tak zvláštní? Předně Seznamka sice patří k navštěvovaným a oblíbeným serverům, ale trpí jako mnoho jiných fatální závislostí na příjmech z reklamy. Pokud by se Strix rozhodl zpřístupnit její služby přes SMS na vlastní pěst, přišlo by ho odesílání textových zpráv na velmi vysokou částku, kterou by mu uživatelé museli začít hradit buď předplatným, nebo mikroplatbami. Seznamka také mohla spusit textovou službu na čísle 0906, ale nakonec zamířila ke spojení s mobilními operátory. Díky tomu šanci má vymanit se ze závislosti na reklamě a získat příjmy přímo od uživatelů. Ti budou platit v rámci telefonního účtu od svého mobilního operátora.

Jak u Eurotelu, tak i u Českého Mobilu jsou zprávy pro přístup k Seznamce zpoplatněny zvláštním tarifem. Na dotaz, jak se finančně vyrovnává operátor s provozovatelem aplikace, jsem od Jiřího Pallase, provozovatele Seznamky, nedostal odpověď s ohledem na obchodní tajemství. PR manažer Českého Mobilu Roman Frkous ovšem říká: „O výnosy ze služeb s přidanou hodnotou se dělíme s provozovateli služeb.“ Znamená to tedy, že pokud se provozovateli mobilní aplikace podaří dohodnout se s operátorem, může zapomenout na placení zpráv procházejících SMS branou a přemýšlením nad mikroplatbami, ale naopak se může těšit na podíl ze zisku za uživatelem odeslané zprávy. Ochota spolupracovat na poskytování služeb je u operátorů poměrně vysoká: „Spolupracujeme s dalšími partnery například na WAPových aplikacích. Vzájemná spolupráce je vždy věc dohody.“ dodává Frkous.

O motivaci ke spolupráci ze strany provozovatelů aplikací není třeba pochybovat: pro ně to znamená otevření dalšího přístupového kanálu, marketingovou spolupráci se silným partnerem a téměř jistý zisk. Jiří Pallas k využití Seznamky mobilními uživateli říká: „Měsíčně si naši mládenci a panny registrují téměř 50.000 inzerátů a 350.000 odpovědí. Každý inzerát je autorizován (cenzurován). Pokud bychom byli stejně úspěšní v oblasti mobilů, tak musíme v první řadě hodně rozšířit řady našich administrátorek. Na Seznamce je jasně vidět, že mnozí uživatelé pochopili, že je lepší vložit inzerát z WWW (mají více než 160 znaků) a následně ho po SMS potvrdit příkazem TOP. Hlídání odpovědí a další komunikace je opět snadnější z mobilu.“ Spojení Internetu a mobilních komunikací tedy poskytuje uživateli u tohoto typu aplikací komfort webu i dostupnost mobilního telefonu.

Dohoda s operátorem může být výhodná především při poskytování služeb v uzavřených systémech a portálech, jako je WAP u Oskara nebo i-mode, o kterém jsem psal ve článku i-mode v Evropě propadne. Není ovšem příliš pravděpodobné, že by tuto možnost dostali úplně všichni, takže plošná dělba zisků mezi operátora a poskytovatele obsahu, jak po ní před lety volali někteří internetoví podnikatelé, není z říše reálných očekávání. Důležité je přijít první a nabídnout kvalitní původní službu. Právě této situace by se mohli chopit ti, kteří na Internetu budovali aplikace bez jasného zdroje příjmů s tím, že nejdříve je třeba obsadit místo na trhu, a pak bude dost času na zpoplatnění.

CIF24

Ovšem ani SMS se zvláštním tarifem se nestane univerzálním lékem na napjatou finanční situaci internetových serverů. Pokud má aplikace vydělat na textových zprávách, je třeba nabídnout službu, která vyžaduje od uživatelů aktivní přístup. To se daří lépe u interaktivních služeb zahrnutých do SIM Toolkit (slovníky, vyhledávání spoje, měnové kurzy) nebo u SMS Chatu, ale méně třeba u zpravodajství iDNES. Uživatel dobře rozumí tomu, že platí za odeslání zprávy, avšak pokud mu mají být účtovány i zprávy přijaté, jeho ochota platit se snižuje. V takovém případě je vhodné garantovat maximální počet odeslaných zpráv, aby se klient nemusel obávat, že ho zpravodajstvím někdo zruinuje.

Trend konvergence telekomunikačních společností s poskytovateli obsahu, stěhování online služeb do prostředí mobilní telefonie a další oblíbená zaklínadla, která tak často čteme i na stránkách Lupy, v poslední době získávají realitičtější obrysy. M-komerce neznamená jen novou bublinu, která splaskne stejně jako před rokem internetová revoluce, ani nemusí být omezena na zasílání logotypů a vyzváněcích tónů na telefony. S trochou tvůrčího přemýšlení může průnik světů mobilů a Internetu přinést nové příjmy jak poskytovatelům obsahu, tak i telekomunikačním operátorům – a co je nejdůležitější: nové kvalitní služby uživatelům.

Domníváte se, že ve spojení online služeb z Internetu s možnostmi mobilních telefonů může přinést...

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).