Lukáš Pítra: Ošklivá hlava dvojího SEO

25. 8. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Isifa
Jedno SEO pro Google a druhé SEO pro Seznam – je to realita, nesmysl, či blízká budoucnost?

Co jsem se začal o SEO zajímat, vždy jsem říkal, že nic jako dvojí optimalizace v Česku neexistuje. Že je jen jedna smysluplná cesta, jak postavit ten pomyslný most mezi webem, člověkem a vyhledávačem. A že ty metodické odchylky a rozdíly v přístupu Googlu a Seznamu jsou jen drobnosti, které se dají překonat. 

Měl jsem důvod to říkat – dařilo se mi totiž „dostávat weby nahoru“ jednou cestou, jednou strategií. Pravda, asi jsem měl vždy trochu posunutou optiku – snažil jsem se věnovat jen projektům s dlouhodobým výhledem. Vyhýbal jsem se různým MFA a affiliate projektům, nedělal jsem „půjčkaře“, porno ani jiné segmenty v šedé zóně, kde platila odjakživa jiná pravidla. 

Poslední dobou si ale za svým přesvědčením tak pevně nestojím.

Naopak ve mně sílí pocit, že se „dvojí SEO“ stává pro čím dál více webů nutností a že se stane realitou pro čím dál více projektů. 

Text původně vyšel na blogu Lukáše Pítry, Lupa jej publikuje se svolením autora.

Kde se rozvírají nůžky? 

Google se dlouhodobě snaží webaře vzdělávat. Investuje značné zdroje a úsilí do toho, aby poznal mizerné weby od těch užitečných, autentické weby od parazitických, pravdivé signály o autoritě od těch šmelených. Diktuje čím dál hlasitěji, co je dobré a co špatné. Co by se mělo a co se nesmí. Vydává Tučňáky a Pandy, sepisuje pravidla srovnatelná s evropskou byrokracií. 

Nemusíme se vším souhlasit a můžeme oprávněně pochybovat o tom, do jaké míry má Google na srdci blaho hledajících a nakolik chce prostě jen těžit prachy. Nemusí se nám líbit, že to při kácení lesa občas schytají i nevinné třísky. V každém případě se ale Google snaží posouvat sám sebe i digitální svět dopředu a má za sebou četné úspěchy. A většina doporučení dává smysl minimálně z pohledu kvality obsahu na internetu a jeho uživatelů. 

Naproti tomu Seznam stojí na místě. Hnije. Možná je to nedostatkem zájmu, možná chybí zdroje, možná fulltext není v širokém spektru služeb prioritou. Tam, kde Google přidává nové a nové funkce a dovednosti (entity, rich snippety, konverzační vyhledávání, authorship, diagnostika ve Webmaster Tools), tam Seznam stojí. 

Hořkou pilulkou pro mne byl poslední velký update, který ač na kvalitu SERPu vůbec necílil, ukázal v plné nahotě mizérii českého fulltextu. Přepočet signálů ukázal prstem na to, na to čím lze Seznam oblbnout, aniž by se hodnota webu reálně jakkoliv zvýšila

  • hromady a hromady klíčových slov na stránce 
  • dlouhé, klidně i docela dementní texty nabité klíčovými slovy 
  • hromady odkazů, klidně i docela nesouvisejících a mizerných 
  • optimalizované anchory 
  • patičky, různé výměnné systémy odkazů 
  • klíčová slova v URL adrese 
  • signály z webů majících jediný smysl – prodávávat „SEO faktory“ 

Naopak etablované značky a weby usilující o to si pozornost v SERPu skutečně zasloužit leckdy ostrouhaly. 

Poznáváte v seznamu „techniky“, které vám v nezdravé míře na Google naopak vyslouží penalizaci? Nemýlíte se. S přibývajícím časem je chápání kvality webové stránky z pohledu Google a Seznamu čím dál protichůdnější. Jeden příklad za všechny – vidím do čísel řady webů, které v reakci na varování ve Webmaster Tools čistily své odkazové portfolio od toho nejhoršího. Po updatu leckteří zažili citelné propady na Seznamu. Smutný příběh. 

Budoucnost českého SEO? 

Ono to samozřejmě pořád ještě není tak černé. Když podnikáte v „normálním byznysu“ a stavíte marketing na více pilířích, máte smysluplný produkt a makáte na značce, pak lze dosáhnout slušných výsledků pořád s jednou strategií, bez nutnosti si mršit web nebo odkazový profil. 

Když si umíte dobře hlídat balanc, můžete si semtam střihnout různé „seznamácké prasárničky“ a těšit se ze slušných výsledků na obou frontách. Pokud ale začínáte a možnosti vašeho marketingového mixu jsou omezené nebo pokud působíte v superkonkurenčních segmentech, dost možná musíte volit mezi skvělými výsledky v jednom či druhém vyhledávači. 

Množí se klienti, kteří se ptají, jak to „očůrat, aby nám fungovalo obojí?“. Množí se ti, kdo chtěli být vidět na Seznamu a schytali banány od Googlu. Množí se ti, kdo dělali „profesorské SEO“ (díky, Tome!) a Seznam jim nepremáva. Dělat hrubý linkbuilding pro Seznam a získané weby obratem ládovat do Disavow toolu? Mít dva weby – jeden slušný pro Google a pro lidi a jednu „SEO optimalizovanou“ prasárnu pro Seznam? Balancovat na hraně jak cirkusová opička namísto řešení věcí podstatných pro zákazníka? 

S tím, jak jsou „černé klobouky“ chytřejší, bude Google utahovat smyčku. Souběžně bude přidávat nové funkce, nové vychytávky. Rozdíly budou čím dál markantnější. Ze strany Seznamu bohužel nevidím žádnou známku snahy srovnat tempo. Dlaždicový design fakt počítat nemůžu, sorry pánové. 

Možná to taky zbytečně řeším – ostatně kdo jsem já, abych soudil tu či onu techniku. Klienti si mě najímají, aby měli výsledky, aby prodávali. A mně by mělo být jedno, jakou cestou jim výsledky dodám. Možná stárnu, ale nebaví mě a netěší dělat nesmyslné ojebávky ve jménu byznysu. Možná je to jen můj osobní potíž a měl bych být více SEO konzultant a méně soudce kvality vyhledávání. 

Dvojí SEO, pro Google a pro Seznam, pro mě osobně nabývá čím dál reálnějších obrysů. Nebo to vidím příliš černě? Jak to vidíte vy? Těším se na diskuzi!

Autor článku

Autor je SEO konzultantem na volné noze. Zkušenosti sbírá už 8 let na straně firem, agentur i jako freelancer. Píše blog nejen o SEO a o světě vyhledávání často tweetuje (@lukaspitra).

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).