Lubor Nosek (Bazarobot): Od investora teď chceme především rychlé jednání

20. 10. 2016
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: Jan Beránek
Hradecký startup má za sebou divoký rok, během kterého stihl koupit konkurenci, získat silného šéfa a spolumajitele a ještě by do konce roku jednoho investora sehnal.

Před třemi lety byli jedním ze startupů, které opravdu řešily reálné lidské problémy, a to bez toho, aby zapojovali nebo vyvíjeli nějakou drahou a sofistikovanou technologii. Měli prostě nápad. Ve zkratce – svezeme od vás nepotřebné věci, ty prodáme na Aukru a o výtěžek se podělíme. A vydrželi. 

První investorský vstup hned na začátku úplně nevyšel. Adam Kurzok a Martin Kasa z projektu po roce odešli. „Potkali jsme se, už když Bazarobot začínal ve StartupYardu. Plácli jsme si a dostali jsme investici. Tu jsme ale během roku spotřebovali a museli jsme se domluvit na tom, co bude dál. Investoři už nechtěli pokračovat a já tu službu nechtěl zavírat. Nakonec to dopadlo tak, že jsme vykoupili podíly zpátky. V tom samém roce jsem ještě vykoupil i podíl od společníka Lukáše Eštvance,“ tvrdí Lubor Nosek, zakladatel Bazarobota s tím, že peníze na to musel obětovat z úspor a zbytek dodal oblíbený startupový zdroj – Family, Friends and Fools. 

Teď už je ale situace jiná. Letošní rok se v účetnictví ukazuje nadějně. „V září jsme už překonali šestimilionové tržby z minulého roku,“ tvrdí Nosek s tím, že hlavní sezona je přitom teprve čeká. „Pro nás je klíčová doba před Vánoci, protože lidé nakupují i ojeté věci. A druhá špička je pak logicky po svátcích nebo na začátku nového roku,“ dodává. 

Nové sklady už by měly být připravené na desítky tisíc položek. „Osm tisíc položek jsme zvládli už na jaře, ale bylo to s maximálním vypětím systémovým i lidským, teď jsme připraveni na násobně vyšší provoz,“ popisuje novinky, které letos v Hradci Králové rozjeli. 

Co se za ten rok a půl stalo, že Bazarobot začal růst?

Postupně jsme konsolidovali trh. Podařilo se nám převzít konkurenční projekt Prodejtodal.cz, který momentálně vlastníme ze sta procent. Povedlo se propojit a optimalizovat naši logistiku. To byl trochu oříšek, protože obě firmy si to dělaly po svém. 

Zároveň pořád zůstáváme v Hradci Králové, kde máme nový sklad o rozloze dvanácti set metrů a 300 metrů držíme v Praze jako mezisklad pro Prodejtodál. 

Proč zrovna Hradec Králové? V čem jsou východní Čechy tak výhodné pro e-commerce?

Hradec je skvělý v tom, že je to tam levnější než v Praze, je to blízko a jsou tam lidi, kteří v Praze nejsou. Skladníci, popisáři, fotografové. Hodně jsme to zvažovali. 

Proč jste kupovali Prodejtodál a kolik vás to stálo?

Hned v roce 2014 nám vyrostla konkurence, kterou jsme na konci roku 2015 koupili. Původní majitele jsme vyplatili a my jsme zachovali původní značku, která dnes funguje vedle Bazarobota jako dražší služba s vlastními auty a řidiči.

Pak se u vás ale zjevil Petr Lundák. Jaká je jeho pozice?

Ano, dali jsme se dohromady s Petrem Lundákem. Ten loni prodal svůj projekt E-commerce holdingu a teď na Bazarobotovi dělá na sto procent. Není jen investor, ale kapitán. Drží sedmdesát procent firmy a jen letos do nás investoval řádově miliony korun. 

To jste musel obětovat rovnou sedmdesát procent svého podílu. Nebolelo to?

Nebolelo mě to vůbec, protože jsem od začátku chtěl, aby tu byla služba, která mi pomůže. A to se povedlo. A na základě výsledků tohohle roku jsme spokojení, protože růst je rychlý. Teď děláme osm tisíc položek měsíčně. Přitom za tři roky jsme se dokázali dostat na 150 tisíc položek celkem. 

Pomáhá v růstu nějak Aukro, se kterým spolupracujete?

Pomáhá, ale ne zásadně. My pro ně provozujeme službu Aukrobot.cz. Spolupráce jede už téměř rok. Oni se zaměřují na to, co umí – tedy marketing a zaštítí to velkým logem Aukra. O výdělky se pak dělíme. Nám se ale díky tomu postupně daří zvyšovat důvěru uživatelů.

Jaké změny přišly s Petrem Lundákem a proč si najednou tak věříte na rychlou investici?

Jsem rád, že přišel Petr, protože jsem to nemohl dlouhodobě táhnout celé sám. Navíc on má zkušenosti z Uloženky a to nám významně pomohlo třeba při stěhování. On na to byl zvyklý, s Uloženkou stěhovali nějakou pobočku minimálně jednou za měsíc. Tak pro něj to není problém, ale jednoduchá operativa. A k investici. Rosteme a potřebujeme zrychlit. Firma je čistá, má nový systém, sklady a je připravena zvládat desítky tisíc položek měsíčně bez toho, abychom museli něco extrémně měnit. 

Už neprodáváte jenom na Aukru, museli jste kvůli tomu nějak upravit systém fungování?

Jasně, prodáváme už i na dalších portálech jako třeba Sbazar, Bazoš a podobné servery, kde fungujeme jako běžný prodejce. Od června jsme totiž úplně změnili systém fungování. Dřív jsme sázeli na to, že věcí jsme se zbavovali rychle. Teď je to naopak. 

Neděláme korunové aukce, ale každý kus, který k nám přijde, naceníme a snažíme se ho během šesti týdnů prodat za co nejvíc. Pokud se to nepodaří, tak jdeme do korunové aukce. Vyžádalo si to větší sklady, a proto jsme z původních tří set metrů na patnácti stech. 

Jestliže se každou věc snažíte prodat minimálně měsíc a půl, nevadí to zákazníkům?

Ve výsledku ani ne. Zákazník měl často ty věci v šuplíku dlouho, a tak už to prodlení není tak vysoké. Navíc ve výsledku vnímá hlavně tu částku, která mu přistane na účtu, a ta je vyšší. 

Máte nějaký speciální systém fungování skladu jako třeba náhodné ukládání a podobně?

Máme v Hradci opci na to, že můžeme sklad rozšířit. Změnili jsme i systém ukládání a dokážeme sklad lépe vytěžit. Máme navržený systém na míru. Pro nás totiž nefunguje žádný univerzální systém, co je na trhu. My totiž nemáme od každé položky stovky kusů, naopak. My máme každou jednu jen jednou.   

Facebook testuje bazar, objevují se aplikace jako Střelto nebo Letgo. Vy aplikaci nemáte, proč?

Aplikaci nemáme. Z naší zkušenosti není tou největší bolest nabídnout věci k prodeji. To umí, s prominutím, každý. Ta bolest je ta, že v tu chvíli začnou volat lidi a musí se chodit na schůzky se zájemci. A čas, který lidé prodejem stráví, může stát víc než samotná ta věc. Navíc nemusíte mít vždy náladu na to, se s kupujícím scházet. Proto přes nás třeba prodávají známé osobnosti. Využívají té anonymity a nemusí se potkávat s cizími lidmi. 

Vyvíjíte nějaký chytrý systém, který by dokázal ocenit zboží, které k vám od zákazníků dorazí?

Ne. Umělá inteligence pro nás zatím nedává smysl. V našem případě je bohužel zatím nenahraditelný fyzický zbožíznalec, který dokáže ocenit veškeré zboží. I v tom bazaru je koneckonců ten člověk, který má v hlavě to, jak se ceny mají. Pokud bychom prodávali jenom mobilní telefony, tak si to dovedu představit, ale v tomhle případě to nefunguje. 

Co děláte s věcmi, které na první pohled nejsou prodejné?

Likvidaci hned po přijetí. K tomu se teprve odhodláváme. Ale už to testujeme. Je složité to pak komunikovat zákazníkům, ale na druhou stranu, některé věci je lepší rovnou ekologicky zlikvidovat, než to nechat projít oceňovacím kolečkem a pak to neprodat. 

Teď hledáte investora, jednali jste po odchodu dua Kurzok & Kasa ještě s někým?

Jednali jsme i s E-commerce holdingem. Bylo to hodně dlouhé. Dělali jsme due dilligence, měli jsme na stole i term sheet, ale nakonec ten obchod nedopadl. Ani po měsících jednání jsme nebyli schopní se domluvit na podmínkách. 

Hlavní poučení, které jsem si odnesl z jednání, v podstatě s korporací, je v tom, nenechat se zmást jednáním jen s jedním investorem. Teď proto rozjíždíme jedno rychlé kolo, které by nám pomohlo do dalších let. Oslovili jsme kolem padesátky investorů a první, kdo dá dobré podmínky a budeme si sedět, tak ho bereme a podepisujeme. Nevyplatí se nám jednat s někým dva měsíce jenom proto, abychom dostali milion dva navíc. 

Není lepší si vstup nového investora promyslet?

V naší situaci na to není moc čas. Bere nám to koncentraci na samotný byznys. Já i Petr běháme po schůzkách a nemůžeme se věnovat firmě. Proto to chceme mít co nejrychleji hotové. 

Chcete desítky milionů korun, oslovujete jen české investory?

Ano, zatím jen české. Myslím si, že jsme moc malí na to, abychom zkoušeli někoho ze zahraničí. V podstatě sháníme seed investici. Víme, že bez investora nebudeme schopní naplnit náš byznys plán. 

Co jim nabízíte? 

Máme detailní pětiletý byznys plán, letos rosteme rychle a break even je, pokud to dobře všechno dopadne s investicí a expanzí, tak je plánovaný za tři roky. Česko je stále absolutně nevytěžený trh. My nedáváme ani korunu do marketingu a rosteme. 

Ze kterých podílů se bude ukrajovat? Z vašeho, nebo z toho, který drží Petr Lundák?

To je věc jednání.  

S penězi chcete hlavně rozjet další zemi. Bude to Slovensko naplno?

Svoz ze Slovenska už umíme zařídit teď. Ale přeci jenom je to malá země. Polsko je pro nás mnohem zajímavější. A tak jakmile přijde investice, tak je expanze do Polska okamžitě na stole. 

Expanze je jedna věc, ale nebylo by dobré také nějak posílit Česko? Co třeba vlastní auta?

Prahu a okolí už dneska obsluhujeme. Ve zbytku republiky to ale není ekonomicky udržitelné. Nechceme dělat konkurenci balíkářům. Spíš budeme rozšiřovat odběrná místa, kam bude možné donést věci na prodej. K tomu ale ještě spouštíme nový prodejní portál Odkarla.cz, na kterém budeme prodávat naše věci. Každý týden se tam bude měnit nabídka. Spouštíme to v listopadu. 

Seriál: Rozhovory
ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).