Společnost Jablotron měla ještě nedávno poměrně velké ambice v tom, jak kolem svého tradičního byznysu a Jablotron Projects vystavět silnější skupinu firem a mladých projektů. Zakladatel Jablotronu Dalibor Dědek ale strategii změnil a chce se více specializovat a zaměřovat na méně věcí. Některé společnosti se tak začaly od skupiny odlepovat. Vedle podniku JabloCOM je to také BigClown.
Z BigClowna se poměrně rychle stal mezi tuzemskými „bastlíři“ oblíbený projekt. Nabídl hardwarové moduly, které šlo jednoduše skládat do sebe. BigClown postupně rozjel různé spolupráce, například s routerem Turris od CZ.NIC.
Jablotron do malého libereckého projektu BigClown investoval zhruba před rokem a půl. Společně s dřívějšími zaměstnanci Jablotronu do rozjezdu vložil 10 milionů korun. Dědkův podnik se po vyhodnocení rozhodl, že se chce ještě více specializovat a spoluzakladatelé BigClowna se tedy rozhodli podíl odkoupit.
BigClown míří na Indiegogo
Na tomto základě vznikla firma pojmenovaná Hardwario, která od letošního dubna už působí samostatně. Podíl v ní drží spoluzakladatelé Alan Fabik, Pavel Hübner a Tomáš Morava, kteří zároveň firmu vedou.
FOTO: Hardwario, BigClown a jejich hardware
BigClown jako takový nemizí. Stále jde o hlavní projekt společnosti, nyní už každopádně nejde o název firmy, ale o jméno produktů. Hardwario se vedle nich soustředí také na zakázkový vývoj hardwaru.
V obou případech se chce firma více rozjet. V prvé řadě je na 16. ledna příštího roku pro BigClown naplánovaný start crowdfundingové kampaně na Indiegogo, kde se v minulosti podařilo vybrat přes 1,2 milionu dolarů na Turris Omnia. Firma spustí takzvaný „flexible funding“ se základní částkou 30 tisíc dolarů.
Hardwario chce tyto peníze využít pro rozšíření výroby a zároveň expanzi na zahraniční trhy. „V případě Turrisu Omnia Češi podpořili český produkt, aby uspěl v zahraničí. My bychom chtěli docílit toho samého,“ popisuje v kancelářích firmy v Liberci výkonný ředitel firmy Alan Fabik.
Tisícové série
Asi 99 % dnešních prodejů firmy tvoří Česká republika a Slovensko a občas se daří prodávat třeba do Švédska, Dánska a některých dalších zemí. Hardwario prozatím vyrábí série v nižších stovkách kusů, ale i díky Indiegogo se chce dostat na tisícové série. To mimo jiné pomůže v navýšení marží, čehož lze docílit díky většímu objemu výroby. Na tisícové série se chce firma dostat příští rok.
Po kampani na Indiegogo chce liberecká společnost otevřít malou kancelář v Německu, kde se hardwaru a hnutí „makerů“ obecně hodně daří. Firma už si zájem oťukala na poslední akci Maker Faire v Berlíně, což vedlo k rostoucímu povědomí u německých zákazníků.
BigClown bude na Indiegogo nabízet šest základních dílů. „Půjde o tlačítko, environmentální senzor, detektor pohybu, záplavový detektor, termostat a CO2 monitor,“ uvádí technologický ředitel Hardwaria Pavel Hübner. Zakázky pak budou doručovány ve stylových kufřících s logem klauna, na čemž BigClown pěkně staví svoji prezentaci.
BigClown byl od začátku koncipován jako hardwarová skládačka pro běžné zákazníky, dostavil se ale jeden zajímavý efekt – většina prodejů (z pohledu objemu) dnes jde do firem.
„Naši první zákazníci si BigClowna začali brát do práce a řešit tam pomocí něj různé pracovní úlohy. Nyní pomocí naší technologie firmy řeší pilotní projekty na své nové služby,“ popisuje Fabik. Barevného pankáčského klauna tak lze vidět třeba v ČEZu.
Pomáhá internet věcí
Jak odhadnout to, na jak velký trh český BigClown teoreticky může mířit? Částečně lze vycházet z prodejů mikropočítačů Raspberry Pi a Arduino. Raspberry se podařilo prodat už asi 13 milionů kusů. Arduino na tom je společně s různými mutacemi ještě lépe.
BigClown čerpá naději z toho, že se jeho zákazníci často vracejí. „Máme řadu uživatelů, co si koupí základ a pak se vrátí k nákupu dalších osmi, devíti modulů,“ počítá Fabik.
Přijetí ve firmách v poslední době pomohlo vydání modulu pro komunikaci se SIGFOXem, tedy sítí pro internet věcí (IoT), kterou u nás provozuje a buduje firma SimpleCell. U koncových „bastlířů“ tento model prozatím moc nezabodoval, firma má skladem jen desítky kusů, ale jako vstup do firem, které IoT začínají poměrně dost řešit, to může být užitečný prvek.
Roli hraje také cena. Vzhledem k politice operátora se dá modul pro SIGFOX pořídit pouze v rámci tříletého předplatného, a to s nejvyšším tarifem, umožňujícím posílat 140 zpráv denně. Hardwario si tak v ceně zařízení musí rozpočítat také poplatky za síť.
Naopak výhodou je, že BigClown už je pro SIGFOX certifikovaný, takže ho i koncoví uživatelé mohou v síti používat bez toho, aniž by museli nákladnou certifikaci znovu řešit.
Konfigurovatelná senzace
S internetem věcí si Hardwario „hraje“ i mimo BigClown. Firma vyvíjí technologii nazvanou Sensation. Jde o platformu, kterou lze osázet různými senzory (lze si vybrat, jaké ano a jaké ne) – pro CO2 a podobně. V současné době je možné data odesílat opět přes SIGFOX či případně přes vlastní lokální 868MHz síť.
Sensation, která jako jednotlivý kus se všemi senzory pro koncového uživatele vyjde na 7900 korun (při větší objemech se cena snižuje), zároveň brzy bude mít další dva dnešní standardy pro internet věcí. Předběžně na jaře by se měly objevit moduly pro LoRa (u nás provozují České Radiokomunikace, Starnet a lokální hráči) a také NB-IoT (spuštění chystá Vodafone).
Hardwario je jako společnost otevřena dalším možným investorům, kteří by přinesli takzvané „chytré peníze“, tedy know-how či kontakty v hardwarové a IoT branži. Nějaké debaty probíhají, na spadnutí ale prozatím nic není. Firma je ochotná poskytnout podíl jak pro investora, tak pro zaměstnance. Interní tým prozatím čítá šest lidí plus dalších šest spolupracovníků.
Hardwario chce vedle hardwaru rozjet také technickou podporu a zejména se snaží rozvíjet softwarové možnosti tak, aby nad hardwarem bylo možné rychle stavět aplikace. Funkce v BigClownovi lze například pěkně skládat v Node-RED.
BigClownu se v minulosti věnoval seriál na webu Root.cz. Zájemci o vývoj hardwaru pak mohou také poslouchat podcast HWDEV, který nahrávají právě lidé z Hardwario.