Last.fm bylo jednou z prvních služeb, která se pomocí sledování toho, co její uživatelé poslouchají, pokoušela doporučovat, co jiného by si mohli poslechnout. Mohli jste si tak porovnat, jak se váš hudební vkus shoduje s dalšími uživateli. Jenže, to bylo někdy před více jak deseti lety a lidé hudbu poslouchali hlavně přímo v počítači, většinou ve WinAmpu (a podobných přehrávačích).
Poslední roky přinesly výraznou změnu – nástup služeb jako Spotify, Rdio či Pandora znamenal, že dnes hudbu posloucháme zpravidla „přímo“ ze sítě (a samozřejmě nezapomínejme na obrovskou nabídku v iTunes či v Hudba Google Play) a všechny hudební služby bojují o místo na trhu.
Last.fm ale v posledních letech poněkud ujel vlak. A otázkou zůstává, jestli čerstvé rozhodnutí opustit streaming hudby a zůstat pouze u sledování toho, co lidé poslouchají (a doporučování, co by ještě mohli poslouchat), má nějakou budoucnost.
Last.fm tedy končí se streamováním hudby na všech zařízeních. Jediné co prozatím zůstává, je streaming na desktopu a cesty, jak do Last.fm dostat přehled toho, co posloucháte. Last.fm Player, spuštěný před několika měsíci, přitom využívá pro hudbu Spotify, což reflektuje to, že Last.fm se nikdy nepodařilo získat potřebné dohody s hudebními vydavatelstvími.
Last.fm vzniklo už v roce 2002 a o pět let později bylo koupeno CBS (za 280 milionů dolarů), ale ani to nepomohlo k tomu, aby později vzniklé služby (zejména Spotify či Pandora) nedokázaly Last.fm postupně odtlačovat do pozadí. Streaming hudby přitom je docela problematické podnikání, kde se obtížně dosahuje ziskovosti.
Za streamovanou hudbu jsou odváděny poměrně vysoké poplatky, marže je velmi nízká, místy spíš neexistující – pro lákání uživatelů nabízí většina služeb v základu streamování zdarma (v případě Spotify prokládaném reklamami). Jediná reálná možnost, jak streaming hudby může dosáhnout zisku, je přilákání vysokého počtu platících uživatelů, ale o tom si většina těchto služeb stále může nechat jenom zdát.