Startup Travelove zhruba před rokem rozšířil řady českých serverů zaměřených na oblast cestování. Sází na originální systém, přes který si sami z široké palety zvolíte aktivity ve vytoužené destinaci. Od klasických poznávacích tras, přes jízdu na kole či plachetnici, až po večeři s místními obyvateli u nich doma.
Aktivní dovolenou do detailu připravují autoři cest, tzv. tripdesignéři. „Primární filozofie Travelove je, že cestovatel vyráží zemi poznat sám, bez cestovky,“ říká v rozhovoru pro server Lupa.cz Lada Kičmerová, která startup rozjela se svou sestrou.
Investorem Travelove je Brno Investment Group (BIG) ředitele společnosti Partners Petra Borkovce. Startup vyhrál soutěž projektu Czech ICT Incubator, díky které může 3 měsíce zdarma využívat prostory a podporu projektu v americkém Silicon Valley.
Provozovatelé Travelove by se ve Spojených státech rádi uchytili. Za pár týdnů vydají první aplikaci a také počítají s přejmenováním služby. Důvod? Doména Travelove.com nebyla volná. „To byl první impuls k přejmenování celého projektu na MyTravelove, které realizujeme během několika týdnů,“ potvrzuje Kičmerová.
Jak jste se k projektu Travelove dostala? Dříve jste působila v médiích a naposledy ve finančně poradenské firmě Partners.
Mě a mou sestru bavilo cestovat a vždy jsem chtěla dělat něco v této oblasti. Můj šéf z Partners Petr Borkovec se před časem rozhodl, že bude investovat do projektů, které ho osloví a budou z oblastí, které má rád. Cestování je jednou z nich a tak jsme přemýšleli nad inovativní online službou pro klienty v Česku i zahraničí právě v tomto segmentu.
Chtěli jsme nejdříve dělat čistě obří web o cestování, ale zjistila jsem, že na internetu již existuje mnoho podobných stránek, na kterých je hodně obsahu, ale člověk se jím těžko prokouše. Navíc jsem toho názoru, že turista danou zemi nejlépe nepozná z lehátka u pláže, ale až když vidí, jak žijí místní. Proto jsme se před rokem vydali tímto směrem a od té doby se náš produkt neustále vyvíjí.
Konečný produkt ještě nemáte dořešený?
V produktu jako takovém máme jasno. Propojujeme místní autory cest, kteří připraví autentické zážitky v daném místě, s individuálními cestovateli, kteří nechtějí být turisty v autokaru, ale objeviteli jiné kultury a života. Zároveň jsou to cestovatelé, kteří nemají čas hodiny googlovat a pátrat v Lonely Planet, aby pak stejně byli zklamaní, že cesta nedopadla tak, jak si ji představovali. Dnes řešíme hlavně distribuci, tedy jak budeme náš produkt prodávat.
O současném produktu jste tedy měli jasno od samého začátku?
To víte, že ne. U zrodu našeho produktu jsme – podobně jako ostatní startupy – zjistili, že jsme si vše představovali velmi jednoduše. Uvědomili jsme si, že z kanceláře v Praze nejde spolehlivě naplánovat cestu do určitého místa. Chce to opravdu detailní popis všeho. A to jsme se se sestrou považovaly za velké cestovatelky.
Takže jste se začali dívat po lidech, kteří žijí v zahraničí a cesty by vám plánovali?
Ano, začali jsme přemýšlet nad komunitou místních lidí, kteří by pro nás cesty plánovali. Říkáme jim „trip designéři“, alias autoři cest. Začali jsme je nabírat. Tím jsme se přiblížili portálům jako např. „Like a local“, kde si můžete objednat zážitek přímo s místními lidmi.
Jenže tyto portály jsou poměrně nespolehlivé. Místní lidé totiž mají práci, jezdí na dovolenou, a když k nim chce klient přijet, tak často ani na poptávku neodpoví, protože jsou zrovna někde pryč. Nejsou na této službě existenčně závislí, takže se o to příliš nestarají. A samotný web navíc negarantuje, že vám zážitek u místních zajistí.
Jak jste tedy tento problém vyřešili?
Na jedné straně jsme tento způsob fungování nechtěli, na druhé jsme ale věděli, že místní lidi chceme využívat. Tak vznikli autoři cest, kteří autentické zážitky v daném místě vymyslí, navrhnou a popíšou. Z nich si klient na webu vybírá ty, které chce zažít, a následně je postup již na našem interním operations týmu.
Zarezervování zážitků, příprava itineráře, zajištění dopravy a ubytování, má-li o ně klient zájem, to vše si již držíme pod sebou „in-house,“ abychom měli kontrolu nad tím, že to opravdu bude.
Doprovází pak klienty trip designér či průvodce, nebo musí být samostatní?
Primární filozofie Travelove je, že cestovatel vyráží zemi poznat sám, bez cestovky. Nemusí se ale ničeho bát, nemusí improvizovat ani bloudit, protože má vše připravené podle svých představ v průvodci. V každé cestě máme mnoho aktivit, kteří klienti absolvují sami. Tady v Praze jde například o procházku Vyšehradem, v rámci níž mohou zákazníci hledat skrytá místa či předměty a přečíst si o legendách, které se k místům vážou.
Klienti se tedy na cestě orientují podle tištěného průvodce Travelove, kterého jim na míru jejich výletu připravíme a vytiskneme. Obsahuje mapy, praktické informace, zajímavosti, kontaktní údaje, adresy ke každému zážitku. Pak existují aktivity s místními lidmi, kdy klienti přijdou ve stanovený čas na místo setkání – například k nim domů, a tam s nimi třeba pečou a poté večeří. Zážitky s místními probíhají zpravidla v angličtině.
Tištěného průvodce na míru děláte pro každého klienta. To musí být časově i finančně náročné.
Ano, také jsme si říkali, co budeme dělat, až budou chodit desítky objednávek denně. Přemýšleli jsme nad tím, jak jsme schopni jejich tvorbu automatizovat. A dnes už jsme ve fázi, kdy vše dokážeme sestavit velmi rychle.
Jednotlivé zážitky jsou už totiž hotové, takže je jen skládáme dohromady. Ruční práce se pak týká hlavně itineráře. Zde je potřeba přemýšlet o tom, co za dva, tři dny zvládnu, co by bylo vhodné navštívit, co naopak vynechat. Za tím vším je lidská práce, kterou zatím nejsme schopni automatizovat.
Brzy ale budeme mít vlastní aplikaci, ve které bude jednoduché průvodce sestavit a uživatel ho navíc bude mít v mobilu s napojením na mapy a navigaci. Pokud si klient vyžádá i fyzickou brožuru, dostane ji také. Průvodce tak bude dostupný ihned po objednání v elektronické či mobilní verzi.
Kdy aplikaci chcete spustit?
Aplikace bude mít více vývojových stádií. Ale ten úplný základ, díky kterému budeme schopni skládat zážitky jako stavebnici, by měl být hotový za několik málo týdnů. Nejde o náročnost z pohledu IT, ale z pohledu dodání stavebních kamenů, tedy jednotlivých výletů, aktivit. Ty musí být naprosto bezchybné.
Jaké budou další vývojové fáze?
V dalším stádiu půjde o to, aby se z aplikace dalo prokliknout na mapy, rovnou se vám spustila navigace a podobně. Na začátku bude aplikace osekaná, ale postupem času ji budeme vylepšovat.
Na jaké destinace se soustředíte? Zatím máte v nabídce hlavně evropské země a výlety po Česku.
Chceme spustit Nový Zéland, Thajsko, Brazílii, připravujeme i některé africké státy jako Ghanu. Ale u nás přidávání destinací probíhá zejména podle toho, kde získáme nového trip designéra.
Jsou trip designéři vždy Češi?
Trip designér musí být člověk, který dané místo miluje a výborně zná. Autorkou cesty v Holandsku je například Češka, která zde ale dlouhodobě žije. Přes Čechy žijící v zahraničí jsme začínali, dnes už ale máme i vyloženě trip autory cizince z dané země, takže veškerá komunikace i podkladové materiály jsou v angličtině.
Pro klienty máme vše nyní v češtině i angličtině, dlouhodobě budeme fungovat spíše pouze v anglickém jazyce. Zatím je ale většina klientů stále z Čech a Češi ne úplně rádi čtou anglicky, a tak jim průvodce se zážitky připravujeme vždy v Češtině.
Je Travelove sezonním byznysem?
Ano, i když se některé cesty nyní snažíme zmutovat i do zimní verze. Začínáme rozlišovat celoroční, letní a zimní zážitky. V létě se v Praze můžete projíždět na kole, což v zimě moc dobře nepůjde, tehdy nabídneme cestovatelům třeba bruslení pod Žižkovskou věží nebo cestu po ochutnávkách „svařáku“.
Většina cest se realizuje od května do září. Teď ale pro nás začíná obchodně také zajímavé období, jelikož se nám osvědčilo darování cesty. Zážitky pro rodinu nebo blízké ve vybrané destinaci objednáte nyní a voucher s průvodcem můžete darovat zabalený pod stromečkem. Samotná realizace darovaných cest pak probíhá hlavně na jaře a v létě, což je pro nás nejnáročnější období.
Za sebou máte první sezonu. Jaký byl zájem o vaše služby?
Realita je taková, že za první sezonu s námi vycestovalo zhruba 240 klientů. Tady musíme brát v potaz, že na každou cestu jedou v průměru dva až tři klienti. Kromě standardních dospěláckých cest děláme i cesty pro rodiny s dětmi, které obsahují aktivity vytvořené právě pro ně, takže s námi jezdí i rodiny. Tuto část budeme rozšiřovat, vidím tam obrovskou přidanou hodnotu.
Jaký je váš obchodní model?
V současnosti vyděláváme jen na tzv. cestovatelském poplatku. Z toho musíme financovat lidi, kteří vše domluví a zarezervují, v tuto chvíli ještě pořád výrobu tištěného průvodce a zároveň z toho postupně rozpouštíme odměnu trip designérovi.
Děláme natolik malé obraty, že zatím nevyděláváme na spolupráci s Booking.com či podobnými službami. Na to jsme stále strašně malí. Máme ale spočítáno, že stačí, když u nás bude realizováno 30 cest měsíčně a budeme v plusu. Ambice ale máme mnohem větší, chceme, aby s námi za tři roky každý měsíc vycestovaly dvě tisícovky lidí. Podaří-li se nám prosadit na trzích, kam nyní vstupujeme, je to reálné.
Stojí za vámi Brno Investment Group (BIG) Petra Borkovce. Jaké jsou vlastnické podíly v Travelove?
BIG vlastní Travelove z poloviny, druhá polovina je rozdělená mezi sestru a mě. V okamžiku, kdy by měl přijít další investor, by se podíly ředily. To ale nyní není aktuální. Ale v okamžiku, kdy bychom měli rozjet například americký trh, už by to bylo o jiných penězích.
Nedávno jste také otevřeli pobočku ve Velké Británii…
Už když jsme službu spustili, věděli jsme, že český trh je příliš malý, a že vše musíme připravovat a plánovat tak, aby to fungovalo celosvětově. Český trh je takový náš inkubátor, ale chová se v mnoha ohledech specificky.
Například Češi si často vybírají jen zážitky, které jsou bez místních, a tedy zadarmo. Nevýhodou totiž je, že místní lidé vše účtují v cenách dané země. Takže třeba v Izraeli vás může košer večeře v židovské rodině vyjít na dva až tři tisíce korun, což zde málokdo dá, i když jde o opravdu unikátní zkušenost.
Naproti tomu cizinci si vybírají především aktivity s místními. Samozřejmě, cenově to pro ně není tak náročné a jsou zvyklí platit hodně za služby. Každopádně český trh by nás sám o sobě dlouhodobě neuživil. Takže proto Británie.
Vaše sestra nedávno odjela do amerického San Francisca díky tomu, že jste vyhráli tříměsíční program Czech ICT Incubator od agentury CzechInvest, který vám umožní mít kancelář v oblasti Silicon Valley. S jakým cílem jste tam jeli?
O Spojených státech jsme přemýšleli od začátku, ale vůbec jsme nevěděli, kde máme začít. Je to obrovský trh a je jiný než ten tuzemský. Vše tam funguje hodně přes cestovní agenty.
Stále jsme se k tomuto kroku odhodlávali, a když přišla příležitost v podobě zmíněné soutěže, neváhali jsme.
Sestra tedy odjela do USA primárně zjistit, jestli by byla možná expanze, za jakých podmínek, jak finančně náročná by byla a kolik by bylo potřeba kapitálu. V USA chceme najít partnera, který půjde do expanze s námi, nebo firmu, se kterou se spojíme.
V Česku vzniklo mnoho nových hráčů orientujících se na cestování. Můžu namátkou jmenovat vyhledávač levných letenek Skypicker nebo plánovač cest Tripomatic. Neuvažovali jste o spolupráci s nimi? Přeci jen dopravu a ubytování nenabízíte.
Primárně se soustředíme na program cesty. Ubytování a dopravu můžeme zajistit, ale není to naše specializace. Je ale pravdou, že 80 procent klientů je po nás vyžaduje.
Rozjezd každého startupu je o distribuci, což nyní intenzivně řešíme. Shodli jsme se na tom, že vhodná cesta může vést přes partnery. Začali jsme u prodejců letenek a ubytování, ale zkoušíme například i benefitní programy. Dohromady máme vydefinováno asi 15 vertikál, přes které bychom distribuci mohli zkoušet. A do toho se postupně snažíme oslovovat hráče, kteří jsou ze stejného segmentu, a snažíme se najít možnosti spolupráce.
Nejvíce jsme si slibovali od letenkářů, ale trh je zde rozdělen mezi velké hráče, pro které zatím nejsme zajímaví, a na druhé straně je tu hodně malých firem. Hotely jsou daleko hladovější potom, aby klientům daly něco navíc. U nich máme pozitivní odezvu. Bavili jsme se i s Tripomaticem, kde jsme chtěli částečně využít jejich mapové řešení. K tomu ale nakonec nedošlo.
Všiml jsem si, že fungujete na doméně MyTravelove.com. To kvůli tomu, že nebyla volná doména Travelove.com? Nebo počítáte se změnou názvu?
Důvod je opravdu takový, že doména Travelove.com nebyla volná, tak jsme název museli upravit. A zároveň to byl první impuls k přejmenování celého projektu na MyTravelove, které realizujeme během několika týdnů.