V rychlém Internetu zaostáváme za průměrem EU
V rámci Evropské unie zaostáváme v rozšířenosti vysokorychlostního Internetu, evropský průměr 24.8 procenta (vysokorychlostních přípojek na 100) obyvatel budeme dohánět těžce, český průměr je totiž 19,1. A nacházíme se na devátém místě od konce a za námi je Maďarsko, Slovensko i Polsko. Na konci žebříčku najdete Bulharsko a Rumunsko (13 %). Nejlépe je na tom Dánsko a Nizozemsko, kde podíl přesahuje 37 %.
Podle DSL.CZ v dubnu rychlost DSL vzrostla o 17,% na 4.4 Mbit/s, kabelový Internet zrychlil o 3 % na 10,2 Mbit/s a poprvé tak překonal desetimegabitovou hranici. Průměrná skutečná naměřená rychlost ADSL v sítí Telefónica O2 se přitom pohybovala pouze mezi 41 až 62 % maximální rychlosti, kterou firma uvádí v nabídce.
Nejrychlejší mobilní připojení měla Telefónica O2 v UMTS síti, 1,65 Mbit/s. Na druhém místě Vodafone s 1,1mbps a na třetím T-Mobile s 972 kbit/s.
Komentář: Dědictví minulosti a problém s investováním do „poslední míle“, to je to hlavní, co stojí za dost často problematickým ADSL od Telefónica O2. Platíte za 8 Mbit/s, ale musíte být rádi, pokud je „váš drát“ schopen zvládnout poloviční rychlost. Stejný problém je u mobilního pokrytí – 3G je jenom někde a pokrytí různých míst v Praze je i takové, že občas neodešlete ani SMS, natož abyste používali nějaká ta data.
Politický marketing
Blížící se volby se projevily na Facebooku více než loni. Hlavně masivním spamem využívajícím falešné identity. „Monika Sováková“ už dnes neexistuje, ale v květnu trávila celou pracovní dobu vkládáním „podpořte nás, díky“ do českých stránek a skupin. Občanská výzva na podporu Pavla Béma nicméně stále existuje a spam moc příznivců nepřinesl. A Pavel Bém už snad bude jenom minulostí.
Eliška Vagnerová je čistě virtuální osoba, použitá pro obdivné komentáře, shodou okolností také pro Pavla Béma. Nejzábavnější na tomto (stále existujícím) falešném profilu je, že fotografie pochází z fotobanky.
Virtuální demonstrace proti politice ČSSD a jejímu lídrovi Jiřímu Paroubkovi sice přilákala asi 30 000 lidí, ale žádného dalšího zájmu se nedočkala. Na Facebooku Stránka získala 6 512 příznivců. Samotný mítink na Václavském náměstí sledovala přesila členů Modrého týmu a novinářů proti asi padesáti lidem.
Komentář: Viz též Agitace a přešlapy politických stran ovládly předvolební Internet, které už poměrně výstižným titulkem shrnuje politický marketing na Internetu a sociálních sítích. Trochu složitěji by se dal i charakterizovat tak, že strana X vytvořila Stránky A, které se snaží vypadat, jako když strana Y očerňuje stranu X. Jinými slovy, v rámci politického marketingu přestalo být jasné, kdo je kdo, kdo kope za koho, pro koho či do koho. Výsledkem je mírná pachuť a opakované potvrzení toho, že „soudruzi“ Internetu nerozumí a „méně soudruzi“ pro změnu nerozumí lidem okolo nich. Výsledky voleb to ostatně potvrdily.
Už i T-Mobile blokuje „závadné stránky“
Po Vodafone i Telefónica O2 začal blokovat webové stránky s „dětskou pornografií a dalším závadným obsahem“ i T-Mobile. Základem blokace je kontroverzní seznam britské organizace Internet Watch Foundation.
Komentář: Internet Watch Foundation již mnohokrát prokázala, že není schopna poskytnout skutečný seznam stránek s dětskou pornografií a zcela běžně blokuje zcela neškodné stránky. Proces je navíc netransparentní a podle všeho obsahu spíše zcela neškodné stránky, než ty, které by opravdu mělo smysl blokovat. Připomenu Telefonica O2 má kvůli pornu problémy s připojením, kde se o IWF dozvíte více. A mám ještě dodat, že T-Mobile spolupracuje i s pochybnou aktivitou, zodpovědnou za ČERVENÉ TLAČÍTKO?
Viry na sociálních sítích
Sociální sítě, ať už je to Facebook, Twitter či cokoliv dalšího, jsou dobré prostředí pro šíření virů. V květnu se miliony lidí nechaly nachytat na desítky různorodých variant starého známého Koobface. Případné detaily v Media Frame, Songbird, WindDVD Gold – mnoho podob, všechno jsou to ale nové viry na Facebooku.
Komentář: Než se uživatelé naučí chovat bezpečně a obezřetně, uplyne ještě několik let. Sociální sítě přímo volají po tom, abyste přece klikli na něco, co vám poslal váš „přítel“. Autoři virů to vědí, takže jim to za tu malou námahu stojí. Facebook navíc doslova vybízí k tomu, aby se jeho skvělé nebezpečné a nezabezpečené prostředí v maximální míře využilo. Sice má v oblibě blokovat účty uživatelů, co vloží víc odkazů než je zdrávo, ale zablokovat nebezpečné aplikace či stránky mu trvá i několik měsíců.
Fejsbůček.cz nabízí statistiky
Micromedia spustila www.fejsbucek.cz – dozvíte se tam, kolik českých uživatelů a z jakých měst Facebook má. Ale to nejdůležitější, najdete tam průběžně aktualizované statistiky Stránek (Pages), Skupin (Groups) a Aplikací. O pár týdnů později začal Fejsbůček sledovat i obsah (Like, Share, komentáře) a Události (Eventy).
Komentář: Fejsbůček paradoxně definitivně potvrdil zejména a pouze to, že nejvíce oblíbené jsou podvodné stránky a skupiny. Teď je ale můžete všechny vidět v první desítce největších Stránek. A pokud chcete, můžete chodit obdivovat hloupost a omezenost fanoušků, kterým se sice nelíbí každodenní dávka tvrdého spamu, ale odejít ze Stránky nedokáží.
Nova.cz spustila Doma.cz
Webový magazín www.doma.cz spustila televize Nova a zaměřuje se hlavně na ženy. Sází na známé tváře z TV Nova a seriály. V květnových odhadech návštěvnosti se Doma.cz objevilo v rámci statistik TV Nova s 581 tisícem uživatelů.
Komentář: Na rozdíl od jiných webů TV NOVA si zde myslím, že tady potenciál je. Web míří na správnou cílovou skupinu, která je dostatečně jasná a má přesně daný profil. Bude zajímavé sledovat, zda Doma.cz dokáže změnit poměry na trhu ženských webů.
CT24. zavedla diskuze pouze „skrz“ Facebook
www.ct24.cz, zpravodajský web veřejnoprávního kanálu ČT24 nasadil modul Facebooku pro diskuze pod každý článek. Česká televize si od tohoto kroku slibuje otevření širší diskuzi (příspěvky mohou být zobrazeny i na zdech diskutujících) ale také zkulturnění diskuzí (k účasti na diskuzi je nutní mít účet na Facebook.com).
Komentář: Elegantní a chytré řešení. Co ostatně s záplavou nesmyslů v diskuzích. Pro SEO jsou spíše pohromou, pro servery a úložiště jenom zbytečnou zátěží. Nechat vše koňovi (pardon, Faceboku) je dobrý nápad. A navíc stačí už jenom doufat, že se projeví „virální“ efekty.
Czech.cz na Twitteru
Návod jak to nedělat na Twitteru nabízel v květnu @CzechOfficial, oficiální twitter www.czech.cz. O nic lepší nebylo ostatně ani působení na Facebooku. Czech.cz – The official web page of the Czech Republic, obsah totiž zjevně byl automaticky exportován na Twitter. Ostatně ona i oficiální Stránka České republiky na Facebooku je poněkud zvláštní – fanoušci si tam vystačí, zodpovědný administrátor je ignoruje.
Komentář: Vcelku typická ukázka toho, že někdo něco dělá, ale neví ani proč to dělá. Sociální sítě jsou o oboustranné komunikaci. A také o tom, že když už něco je sdělováno, mělo by to být zajímavé, lákavé. A hlavně schopné dalšího šíření. Copy-paste je v tomto případě lákavé a také je vidět, jak hodně bylo používáno. Včetně výrazného zjednodušení života – Twitter a Facebook je potřeba spravovat odděleně.
Používáním Internetu zblbnete
Podle průzkumu nakladatelství Fraus pracuje 90 % žáků metodou Copy-Paste a při hledání informací dávají přednost internetovým zdrojům místo učebnic a encyklopedií. Odborníci prý upozorňují, že děti pak neumí vyhledávat původní zdroje a nedokážou si dát věci do souvislostí.
Komentář: Jako každý průzkum je potřeba se ptát po motivaci. A ta je v případě nakladatelství Fraus jasná, jde o jednoho z největších vydavatelů učebnic pro české školství. Možná by bylo lepší se začít ptát, jak správně Internet a internetové vyhledávání začlenit do učebních osnov a metod výuky. Internet má proti učebnicím a encyklopediím řadu výhod, které by bylo vhodné odpovídajícím způsobem využít. A naučit studenty a žáky Internet pro hledání informací správně používat.
ÚOOÚ vede správní řízení s Google
Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) vede správní řízení s americkým Google ohledně sběru citlivých osobních ifnromací při mapování ulic v Praze pro službu Street View. Podle ČTK „Google nepřevzal oznámení o zahájení správního řízení“ a úřad se chystá „razantněji“ postupovat, pokud Google oznámení nepřevezme. Řízení se týká i sběru WiFi dat, viz Google wardriving? A co má vlastně být?
Komentář: Byl by to skoro námět na Scifi, představa, že české ÚOOÚ opravdu něco v otázce Google Street View (a hlavně sběru WiFi dat) něco vyřeší. Dokážete si například představit, že by Google ÚOOÚ dodal ty desítky či stovky gigabajtů dat. A ÚOOÚ je muselo nechat analyzovat? Lákavá představa.
Pět milionů shlédnutí webu s pirátskými filmy
Zablokovaný pirátský web, označovaný za jednu z největších českých pirátských stránek, umožňoval online sledování filmů a podle České protipirátské unie (ČPU) zaznamenal do zablokování přes pět milionů shlédnutí. Šestnáctiletý provozovatel si vydělal několik desítek tisíc korun.
Komentář: Hoch si zadělal na zbytečné problém, ČPU má jednho vcelku nevinného obětního beránka, zatímco celý svět pokračuje ve stahování a kopírování filmů.
Kritiku ano, ale …
Městský soud v Praze uložil společnosti Internet Info (provozovatel Lupa.cz) smazat internetovou disku s příspěvky kritizujícími praktiky realitní firmy Prolux Consulting pod starším článkem na server www.mesec.cz. Internet Info se odvolala k vrchnímu soudu. Soud své rozhodnutí v podstatě založil na tom, že kritika je možná, ale musí se zdržet vulgárností, urážek a hanlivých výroků.
Komentář: Pokud bych vulgárně komentoval přímo v článku tuhle kauzu, žádal by Městský soud také stažení? Zajímavá otázka. Stejně jako je zajímavé se zamyslet nad tím, jestli by vulgární komentující neměli zažalovat Prolux a stát za to, že jim určuje jakým způsobem se mohu či nemohou vyjadřovat. Jak bude soud řešit vulgární diskuze pod články na www.ct24.cz v okamžiku, kdy se vlastně odehrávají na Facebooku?
Aktualizace Mapy.cz
Seznam.cz oznámil nasazení nových mapových podkladů na www.mapy.cz. Slibuje lepší vyhlazení a větší množství detailů ve vyšších úrovních přiblížení, včetně optimalizace pro mobilní telefony.
Komentář: Skutečnost je ovšem taková, že mapové podklady už mnoho let obsahují nesmysly a nic se nezměnilo ani po opakovaném upozorňovaní. PLANstudio, které podklady zajišťuje, například stále nezaregistrovalo, že ulice Pod Hloubětínskou zastávkou není na západní části průjezdná. Stejně tak mylně zobrazuje Nad Potokem (končí na úrovní „odbočky“ pod domem číslo 20). A za železničním mostem (východní část) zcela chybí můstek přes Rokytku. A pokud se podíváte ještě o kousek na východ, stále najdete na mapě „bývalé koupaliště“. To se už před lety proměnilo v hromadu suti. a nevede okolo něj ani naznačená cesta.
Uschovna.cz prodána
Dial Telecom, a.s. odprodal server www.uschovna.cz společnosti Capsa-Premier.cz, s.r.o.. Od 1.července by navíc mělo dojít ke zvýšení limitů velikosti uložených souborů, bezplatně bude možné ukládat 30MB po dobu 14 dní. Nadlimitní zásilky až do 2GB budou zpoplatněny, stejně jako bude možné prodloužit dobu uložení za poplatek.
Komentář: Uschovna.cz je jeden z kvalitních českých projektů. V zahraničí má velké množství konkurentů a v současnosti podobné služby spíš směřují k něčemu jako je www.dropbox.com – tedy k rozšíření „diskového prostoru“ kamsi do „cloudu“ s možností synchronizace. Podobné služby samozřejmě nabízejí i možnost nahrání konkrétního souboru s poskytnutím konkrétní adresy pro sdílení s lidmi, kterým chcete soubor poskytnout.
Mladá fronta uvažuje o koupi CPress Media
www.zive.cz či www.mobilmania.cz by jistě nebyly špatným úlovkem pro portfolio webů Mladé fronty – tu najdete nejlépe v NetMonitoru coby provozovatele www.recepty.cz, www.orbion.cz, www.dama.cz či www.maminka.cz. Právě akvizicí webů jako Recepty, Dáma či Orbion se Mladá fronta dostala ke skoro milionové hranici souhrnných návštěvníků. Podrobnosti v Mladá fronta zvažuje nákup CPress Media.
Komentář: Mladá fronta není Mafra, to je jedna důležitá poznámka. Donedávna nijak významnou pozici na českém internetu neměli, řádka vhodných akvizicí ukazuje, jak je stále možné dobrou pozici získat.