Občas pana Bednáře poberu, ale sorry, asi že je pondělí, ale dneska se fakt nechytám.... co je pointou tohoto exposé?
Že by se měli vývojáři nad sebou zamyslet, dělat svojí práci lépe a psát aplikace pro android méně ledabyle? :)
U těch co jsou zadarmo si těžko můžete na cokoliv z principu stěžovat... u těch co jsou placené, doporučuji prostě nekupovat :)
"V podstatě firmy k tomu nutíme my všichni"
ja nevim jak Vy, ale ja firmy k nicemu takovemu nenutim. Spise se shanim pro starsich proverenych vecech ale dostava se mi jen zdvizeneho oboci a hlasky ze tohle uz se davno nedela, pripadne ze ted uz se to prece dela "uplne jinak". Presto se nepovazuju za staromilce, spise za konzervativce.
Zuzim to na gamesky - velmi casto se vydavaji v alfa stadiu (= hra nejen ze je zabugovana, ale neobsahuje ani veskerou funkcionalitu), jop, patchum se pak rika "DLC".
=> ja jakozto pripadny kupec jednoduse nekupuju. Predne je cena v dobe vydani velmi premrstena (zaplatit litr za 4-5 hodin casto "zabavy" ...), hra je sotva funkcni a nekompletni. => vydavatel (potazmo vyvojar) nevydela.
Pokud se ukaze, ze gameska stoji za hovor, koupim si ji za rok/dva za odpovidajici cenu. Samo, osobne si otestuju zda kvalita produktu je odpovidajici ... ;D
Presne tak, i u desktopu je to na nic. Pivot sice neco resi, ale tak jako tak ma clovek nudli, jen si muze vybrat jestli lezatou nebo stojatou. Monitor 4:3 se sice koupit da, ale jen do rozliseni 1600:1200 a jeste draho. Dokonce i 16:10 je vzacnost, ted uz leti jenom 16:9. Predpokladam, ze za par let uz bude jen 16:3 nebo tak neco.... koupim jich 5 a naskladam nad sebe. :D
No, já jsem docela "early adopter" a tedy "modernista", ale samozřejmě není to bezbřehé.
Je třeba si uvědomit, že dnešní doba je plná extrémního tlaku na vývojáře, aby aplikaci dali na trh v momentě, kdy nějak funguje - kvůli konkurenci a tedy penězům - a ne v době, kdy by byla slušně odladěná, odzkoušená atd. V podstatě firmy k tomu nutíme my všichni. Výsledky jsou jasné - testování i betatestování je prostě hozeno na uživatele ( úspora ) a dle nadávek uživatelů se dále dělá vývoj. "Staré" aplikace jsou už v stabilním stavu a my na ně vzpomínáme se slzou v oku "jak to chodilo na té staré srajdě " ale už nenápadně zapomínáme na ty dětské bolesti té staré verze - vždyť je to pořád stejné, nihil novum sub Sole.
Souhlas, ale ty narrowscreen monitory, to myslím platí jen u notebooků. Naopak u velkých stolních monitorů, typicky 24" nebo 26" palců, je možné nastavit je do režimu pivot a to se pak nechá zobrazit celá dlouhá html stránka bez rolování, případně kód v editoru a to považuju za obrovskou výhodu. Skrolování pak skoro úplně odpadá!
Je teda pravda, že většina monitorů v lacinější verzi nohu s pivotem nemá, ale má aspoň VESA kompatibilní otvory. Takže je vždycky možnost dokoupit nějaký držák, co pivotování umí.
...jsem musel upustit od svých oblíbených desktop replacementů, místo toho mám laptop malý a pořád dokuji. Pivotování jsem se vždy instinktivně bál, čtvercový monitor jsem nesehnal dost velký, takže jsem nakonec skončil u velkého widescreenu, kde můžu mít dva dokumenty vedle sebe jakž-takž bez skrolování. Ono je to takhle vlastně lepší, ale štve mě, že nemám na výběr, že na celým zk*eným světě není jediný zbylý výrobce 4:3 laptopů větších než malých. To jsem si to ten globální trh kdysi představoval jinak.
Typický příklad situace, kdy v případě překotného rozvoje v jedné oblasti se navazující obory nestačí přizpůsobit. To znamená, že pomyslný software (hudba) se nevyvíjí nebo nevyvíjel tak rychle, jako hardware (elektronika a nástroje). Proto věřím, že budoucí techno dosáhne dokonalosti vážný muziky a osobně mám dojem, že v některých případech se ta hranice už stírá (samozřejmě staromilci a hudební konzervatisti s tím můžou nesouhlasit).
V případě pitomý muziky to maximálně bude trhat uši, horší bude, když podobná situace nastane v jiných oborech (atomové technologie)...
Typickým příkladem toho, jak vývoj nejde v každém případě od primitivnějšího k pokročilejšímu je oblast hudby. Svět se prostě neustále transformuje, ale pojmy jednodušší a složitější (což leckdo chápe jako kategorie horší a lepší) prostě nejsou rozprostřeny vzestupně podle letopočtu.
Pan doktor chce zřejmě říct, že pokrok nemůže překročit svůj stín. Říkal to i trpaslík a pro nechápavé to detailně vysvětlil Golem XIV, který obrácenost pokroku ilustroval evolucí, jdoucí od "počáteční molekulární geniality" k třepotavému letu ptáků a "primitivním peristaltickým pumpám" našeho těla. Pan doktor také používá trefnou ilustraci vývojem lidského mozku. Její pochopení ale bohužel vyžaduje znalost mozkovědy, takže v souladu se zaměřením Lupy zřejmě raději rozvádí případ počítačů umělých.
U těch pokrok selhává z vícero důvodů. U ideálně motivovaných konstruktérů dochází k zastavení pokroku typicky tím, že se z projektu stane tzv. moloch. Pan doktor to ilustruje hárdvérem, jehož pokrok anulují exponenciálně se zpomalující algoritmy. Mezi molochy dnes už patří i Java.
Molochizaci ale umí dbalí konstruktéři dlouho odolávat - za příklad bych dal Emacs. U většiny aplikací se tak pokrok zastavuje z důvodů spíše psychologických a sociálních. Programátoři non-libre softvéru bývají motivováni výplatou zaměstnavatele, ne službou uživateli. Jak ukázala Ziva Kunda, samotný akt pobírání výplaty snižuje motivaci i u těch lidí, kteří mají ke dbalému konání vnitřní sklony.
Na závěr ještě další ilustrace selhání pokroku ze sociálních důvodů: widescreen monitory. Posledně když jsem chtěl koupit laptop s klasickým monitorem 4:3, jsem zjistil, že na trhu žádné nejsou. Z geometrických důvodů má totiž widescreen, lépe řečeno narrowscreen při stejné uhlopříčce menší plochu a je levnější než běžný monitor. Co na tom, že na něm uživatel musí pořád skrolovat a na žádný A4 dokument se pořádně nepodívá...