Videohovory to nezachrání. Švagrová používá audiozprávy ne proto, aby lépe komunikovala, ale prostě proto, že je líná psát. A mnohem zásadnější problém je, že děti mají mizernou slovní zásobu a nerozumí obsahu psaného textu, což je to hlavní, co brzdí rozvoj intelektu. A ta příčina je naopak v nadbytku *bezobsažné* komunikace s vrstevníky na úkor komunikace se vzdělanějšími jedinci od kterých by se naučili nová slova a především jejich významy. Případně pak čtení vhodně dlouhých textů, které drží souvislou myšlenku a mají kvalitní jazyk. Jenže to člověk nenajde online. Pro mnoho středoškoláků je vysilující přečíst si krátký článek na Wikipedii a řada z nich do referátů kopíruje celé věty prostě proto, že je nedokáží sami formulovat nebo přeformulovat. Protože jsou zvyklí místo převykládání jen kliknout na "sdílet".
Tahle "studie" je k smíchu. Sbírat data o chování puberťáků stylem "tady máš dotazník a napiš nám do něj, co děláš tajně na netu a rodiče o tom neví" je asi tak validní jako dotazníkové šetření ve věznici na téma "hodláte na svobodě pokračovat v trestné činnosti?".
Propracovaná online šikana, pomlouvání v online prostoru, zveřejňování soukromých informací o druhých, sledování a sdílení zvrhlého obsahu s výrazně vyšší věkovou hranicí, než to dítě má, to je jen špička ledovce. Neříkám, že u všech, ale spousta rodičů ani netuší, s kým a o čem se jejich dítě baví a jakými videi si udržuje hladinu endorfinů. Pro zdravý psychický vývoj dítěte je to v online prostoru mnohem horší, než co by dělalo s partou sígrů po večerech na sídlišti. A naopak různé dozorové "rodičovské zámky" taky pokřivují psychiku dítěte, které si je vědomo permanentního dohledu.
Ne, nevymýšlím si, měl jsem příležitost vidět některé komunikace mezi žáky v třídě kolegy, který řešil šikanu, a kterému poté, co ho vedení školy vyštvalo, někteří bývalí žáci ukázali obsahy diskusí. Plus mám poměrně čerstvé zprávy od známého, který má teď mladistvou dceru zavřenou na psychatrii...
26. 4. 2024, 09:40 editováno autorem komentáře
Lidská mentalita se nemění, pasivní konzumace zábavy ať již lineární nebo cloudové s minimalizací zpětné interakce není nic neobvyklého. Problém je minimalizace interakce s vrstevníky, kteří mají sice poměrně slušnou pasivní slovní zásobu, ale v dialogu neobstojí, protože většinu mentálního výkonu nevěnují obsahu, ale formě. Jediná možnost jak děti zbavit této formální afázie je interakce s vrstevníky a minimum příležitostí pro svévolné a asivní využívání sociálních sítí.. Jinými slovy naložte svým dětem, aby neměli čas prokrastinovat. První pozitivní vazbou je, že děti donutíte komunikovat s vrstevníky pomocí videohovorů, nikoli psaním.