Asi největší absurdita je potvrzení zaměstnavatele druhého z manželů (případně čestné prohlášení), že neuplatňuje slevu na stejné dítě. Jako by snad FÚ nemohl sám mít automatickou kontrolu, že se na stejné dítě neuplatní sleva ve dvou daňových příznáních (která tam nejspíš stejně je). Ale proč neuložit poplatníkovi povinnost dalšího lejstra, vždyť poplatník je tu pro nás, ne my pro něj.
Letos jsem se poprvé pokusil podat daňové přinání elektronicky (zaměstnanec). Nikdy jsem neměl datovou schránku, ale protože mám bankovnictví u ČS, použil jsem k přihlášení bankovní identitu - zdůrazňuji, že též poprvé, nikdy předtím jsem ji na nic nepoužil ani jsem se nijak zvlášť jnezajímal, jak funguje. Podat to přiznání prostřednictvím on-line formuláře mi trvalo méně než hodinu, včetně skenování příloh. Bral jsem to celé jako pokus a k mému překvapení to šlo nadprůměrně dobře. Peklem ani očistcem bych to za sebe určitě nenazval.
ale ty znáš formuláře pro daňové přiznání? Pokud nemáš problém s vyplněním samotného formuláře, na webu to vlastně není nijak jiný a opravdu pak ten proces je přímočary.
Chápu povdech nad tím, že FÚ se chlubil zjednodušením, novou generací a moderním přístupem a místo toho použil formulář, který tady je řadu let, který si sám skoro nic neumí načíst (přeci stát má o zaměstnanci spousty údajů kolem příjmů) a který vyžaduje, abys znal jejich formulace, slovíčka a způsoby mluvy.
Proti tomu autorově tvrzení o peklu a očistci se musím také ohradit. Ano, také jsem čekal z toho jak ten portál mojedane.cz propgovali, že tam budou forumáře nějak významně předělané a třeba i více zjednodušené a ano, nejsou, jsou to v podstatě ty staré.
Pokud autorovi připadají tak hnusné - tak proč? Že jsou růžové? Kdyby to bylo třeba světle zelené, bylo by to lepší?
Že některým položkám nerozumí? Ale také jsou skoro všude odkazy s nápovědou a odkazy přímo do patřičné legislativy. Ty daně prostě mají nějakou terminologii a kdo třeba podniká, tak už alespoň tu terminologii co potřebuje, zná. Komu se nechce, stejně to svěří nějaké účetní a ta se v tom vyzná a nemá s tím také problém.
Pro mě je letos nejvíc zásadní to, že to mohu odeslat komplet elektronicky bez toho, abych pak ještě posílal podepsané potvrzení - tak jsem to dělal v předchozích letech. Před více lety jsem měl kvalifikovaný certifikát, ale poté, co je Post Signum zdražilo na dvojnásobek jsem si řekl dost, to už se mi nevyplatí. Datovou schránku z principu odmítám.
Letos je ale možné daňové přiznání odeslat s elektronickou občankou (mám, ale zatím asi takových lidí zase tolik nebude), bankovní identitou (klientů těch bank, co to už nabízí, budou již nyní miliony), případně jde využít i třeba mojeID (i když tam kvůli tomu člověk na začátku jednou na poštu zajít bude muset).
Takže pro mě letos určitě zlepšení, byť formuláře samotné vypadají skoro stejně.
Jestli to autorovi připadá jako peklo a očistec a hnusné, tak tedy nevím, jak to dělal v předchozích letech. Mně to každopádně nepřijde moc jako nějaká objektivní novinařina, ale spíš jen jako nějaké zanadávání si někde na nějakém soukromém "blogísku". Asi mu to vyplňovala tetička, jak píše. Fajn, tak ať jí o to letos poprosí také. :-)
Dole ještě čtu, že autor je právník. No... Ale tak zase ta další část článku, kde se komentuje ty různé zákony a jejich návrhy je v pohodě. Tak ať se raději věnuje tomu, co ho baví a co mu jde. :-) Já tedy také nejsem účetní a nemá ekonomické vzdělání, ale ty "hnusné" formuláře už pár let zvládám a přijde mi to daleko lepší, než ty papírové. Zadám jen ta nejdůležitější čísla, zbytek si to už spočítá, když něco zásadního nezadám, tak mě to upozorní...
Neměl jsem (naštěstí!) tu potřebu, tak se jen zeptám? na co se tam má něco scanovat?
Nemám doma scanner (ani "fotomobil"), tak mne ta představa "elektronické komunikace" založená na "vytiskněte, podepište a nascanujte" fascinuje - to nikdo neumí vymyslet "papírování", které by nebylo založené na papíru?
Nevím jak se řeší odeslání přihlášením bankovní identitou (mám datovou schránku), ale pokud vyplním přiznání online, tak scanuji jen přílohy (potvrzení úroky, školka, dary apod.) a vše odesílám pres datovou schránku. Je tam na to přímo tlačítko. Celý formulář s přílohami se zabalí a odešle. Žádný lejstro netisknu, nepodepisuji a zpátky nescanuji.
Samozřejmě to můžete vyplnit online, vytisknout, podepsat, nascanovat, vše přiložit a odeslat. Ale PROČ to dělat složitě??
Ale souhlas, to "nové" je jen staré natřené. Jejich terminologie, jejich popisky.. když v tom děláte pravidelně FÚ/účetní tak OK, ale pro lajka na vyplnění 1x ročně to může být očistec. Pak přemýšlet, co máte doložit..
Já s tím formulářem taky nemám problém, a to (jako "OSVČ vedlejší") používám plnou verzi, ne tu zkrácenou. Nevypadá to "moderně", ale je to funkční, co jde, to automaticky dopočítá, kontroluje věci, které automaticky zkontrolovat jdou... Snad jen ty popisky položek, tam musím s kritiky souhlasit, některé pro laika moc srozumitelné nejsou, ale i to se v posledních letech dost zlepšilo.
Nechci spekulovat, jak těžké by bylo dělat učetnictví jako živnostník... Ale pro mne jako zaměstnace bez vedlejších příjmů má formulář tři stránky. Polovinu zadávaných údajů tvoří jméno, bydliště a tak. Pak jména dětí s rodným číslem, 3 nebo 4 čísla opsaná z potvrzení o zdanitelných příjmech, 2 čísla opsaná z potvrzení o zaplacení penzijka a tak. Nakonec číslo účtu, kam se má poslat přeplatek. Opravdu toho není moc. A pokud si nejsem jistý, vezmu loňské DP jako mustr. Nelibuji si v tom, je to otrava, nehce se mi do toho. ale nakonec to nic hrozného není - asi jako preventivní prohlídka u zubaře.
A to je právě ono - pro "elektronické" zadání dokládáte papíry věci, které by se daly ověřit i bezpapírově. Proč scanovat (nevím, jestli to tak je, tak mne, prosím te%d nechytejte za slovo) rodné listy dětí, (úplně absurdní) potvrzení "osoby která nežádá" o příspěvky, potvrzení ze školky; proč mi přišlo PDF s odpočtem na penzijko, které mám vytisknout, podepsat a pak nascanovat?
U těch úředníků panuje téměř slepá víra v podepsaný a orazítkovaný papír - "protože dokument si napíše každej".
To přiznání by mělo být "čestné". Prostě ty údaje posbíráme, vyplníme a předáme berňáku. Většina se dá ověřit automaticky (rodná čísla), jinde by mohl vzniknout vhodný interface, zbytek lze zjistit dotazem. Kkdo by riskoval, že si do té školky úředník nezavolá?)
Ten úředník si svojí práci dost zjednodušuje. Mají možnost si vyžádat součinnost od ostatních úřadů, jenže je lehčí to hodit na vás. Asi alibismus.
Každý rok se těším na to s čím novým zase přijdou..
Letos po manželce, chtějí doložit co dělala do března (od března zaměstnaná, předtím rodičák) a po mě nic doložit nechtějí (zaměstnaný do května, pak rodičák). Nepochopíte.
Dříve, když začínali datové schránky, tak možná požadovali podepsané lejstro z neznalosti. Stalo se tchánovi, že nemá podepsáné přiznání a on, jak toho má docílit přes datovou schránku? A bylo najednou vše ok.
Mne se to cele nejak nepodarilo prepnout do rezimu OSVC. Porad mi to cpalo prijmy ze zamestnani, ale k podnikatelskym jsem se nedokazal dobrat... Nevim, jestli si system myslel, na zaklade nejakeho rejstriku, ze jsem zamestnanec, nebo jestli jsem prehlidnul nejaky prepinac. Kazdopadne jsem to po par pokusech vzdal a pouzit stare EPO :-)
IIRC by měly být dvě verze přiznání: zjednodušená (pro ty, kdo mají příjmy jen ze závislé činnosti) a plná (pro ty, kdo mají i jiné příjmy - živnost, pronájem, ...). Ale zatím jsem to moc nezkoumal, při letmém pohledu jsem usoudil, že je to jen cool wrapper kolem toho klasického EPO formuláře a jediná podstatná změna je, že letos konečně nebudu muset s podepsaným papírem s hashem na podatelnu. Tak snad jsem se moc nemýlil...
PDF s odpočtem na penzijko, které mám vytisknout, podepsat a pak nascanovat?
To jsem nikdy nedělal a FÚ si nikdy nestěžoval, přestože jinak důsledně prudí kvůli každé slevě (např. chtěli kopii smlouvy, když jsem poprvé uplatňoval úroky z úvěru na bydlení, kopie rodných listů u slevy na děti, u školky vyžadovali potvrzení o zaplaceném školném, nestačily jim faktury (asi neumějí sčítat), ...). Ani v době, kdy jsem ještě podával přiznání čistě papírově, po mně nechtěli, abych ta potvrzení podepisoval.
Nepsal jsem nic o výpisu z účtu, napsal jsem "nestačily jim faktury". Na těch bylo naprosto jasně a srozumitelně rozlišeno, kolik je za umístění a kolik za jídlo. Ale FÚ trval na tom, že místo čtyř faktur za září až prosinec musím sehnat a dodat jedno lejstro, kde bude potvrzení, že jsem za kalendářní rok zaplatil tolik a tolik. A hádejte se s finančákem...