Tedy, že bych se dovolil zeptat, v případě toho zadání “projektu státních maturit”, jak znělo zadání, a jaké byly podmínky?
Protože, jestli někomu vadilo, že ty testy tiskla tiskárna "xx", a tvrdil by že by to jiné tiskárny, ve stejném celkovém objemu vytiskly výrazně levněji, tak o to asi nešlo..
Zatímco tedy takzvaná "elektronizace", rozumím - li správně, že by ti studenti dělali maturitní testy na počítačích"? Ale ta prvotní úvaha, musela po seznámení s problematikou a utracení většiny peněz na projekt padnout.
Ono to totiž tak jednoduše nejde. Když začnu třeba od matematiky - ti studenti pochopitelně neumí /a nikdo je to nikdy neučil / počítat úlohy se zápisem do počítače,
I když to jistě, složitě jde, pokud by šlo o jeden vzorec - ale nikdo to asi nedělá a efektivně neumí, rovnou v takovém zápisu do počítače provádět rovnou celý výpočet.
A v případě jazykových testů, i tam Vás museli odborníci rychle poučit, že je rozdíl v tom pečlivě pročítat a vyhodnocovat složitý text na papíru před sebou - nebo na monitoru počítače...Nebo snad ne? Popřípadě, tedy třeba i jen o únavě očí, když to na tom počítači provádíte delší dobu.
Nebo snad ne?
Spíš nekompletní, než nesmyslná. Ten odkazovaný zákon vnitřní digitalizaci státní správy nijak neřeší, je zaměřen hlavně na (elektronické) přijímání podání, což je ovšem pro uživatele dost důležitá.
Jinak rozhodnutí opatřené elektronickým podpisem není nutné si "nechat vytisknout a úředně potvrdit".
Tyhlety petiletky, plany, harmonogramy,… vydrzi to do prvniho politickeho/zajmoveho konfliktu a zase se to bude odkladat, modifikovat, nabalovat dalsi smlouvy za stovky milionu,… Pred lety jsem pracoval na “projektu statnich maturit”, politici propojeni se statni tiskarnou cenin ktera neprijde preci o x stovek milionu rocne za ruzne tiskoviny v souvislosti se statnimi maturitami kdyby se nahodou chtelo elektronizovat a nakoupit techniku za 20% nakladu statni tiskarny cenin. A tak je to vsude na uradech a ministerstvech, kazdy politik ma nejaky zajem, nejakeho kamarada, nejakou firmicku, trafiku a ve finale to vsichni plati a rikaji si ze je to snad jeste horsi nez minule. Harmonogramy jsou hezke, ale zkuste se pak podivat co se realne uskutecni a jake budou vymluvy proc to neslo.
Tedy, nemohu si pomoci, ale tak jak je ta digitalizace podána, se jeví jako naprosto nesmyslná. Pokud se tedy píše "..podle výše uvedené příručky mají být služby a jejich úkony povinně "dostupné v těchto digitálních kanálech:
datová schránka, dokument opatřený uznávaným elektronickým podpisem, samoobslužný portál"
Tak z toho je vidno, že toto řeší pouze přijetí žádosti . Už není ani efektivně dořešena opačná cesta, když posílá úřad právní dokument občanovi, ten si ho musí na na jiném úředním místě nechat vytisknout a úředně potvrdit.
Ale že pokud tedy hovoříme o digitalizaci, ta by měla fungovat na úřadech interně, aby se tam dalo s těmi informacemi pracovat rychle a efektivně, a aby se tím celá ta práce urychlila - abych použil fiktivní příklad
"občan si podá žádost a ta je mu, ve řadě případů (pokud to lze) vyřízena ihned, a v těch ostatních případech maximálně do týdne :)))))
K tomu prvnímu - ale to je zoufale málo, a pro uživatele to zase tak důležité není - ušetří mu to právě jen ten čas, aby tu samou žádost vytiskl a odnesl na poštu nebo na podatelnu. Zatímco - a jak jsem uvedl na konci, ten největší efekt by se získal až tou interní digitalizací. Nebo tedy, ještě jinak řečeno, ono už se dalo možná zjistit, že naprostá většina těch agend už digitalizována do určitého stupně je. Ale izolovaně. Tudíž ta největší "dřina" by byla v jejich propojování..
A k tomu druhému, obávám se že ta "..rozhodnutí opatřené elektronickým podpisem je moudré? si "nechat vytisknout a úředně potvrdit". Že by se tak zeptal, kdopak asi ověří právní platnost takového elektronického dokumentu s elektronickým podpisem, třeba za několik desetiletí?
Připadá mi, že elektronizace státu trpí outsourcingem. Psal jsem o tom jako o nebezpečí před několika lety a sklidil jsem kritiku, ale myslím si, že se to potvrdilo: Dneska nikdo neví, co se kde udělalo a jak co funguje. Když se člověk snaží dopídit se toho, jak něco funguje (třeba v eGSB), tak je těžké najít někoho, kdo se v tom vyzná. To brzdí a prodražuje další postup elektronizace. I jenom zadat dotaz do ServiceDesku základních registrů už je netriviální. Nemyslím si, že je to vina současné vlády, připadá mi, že to jde dolů už nějakou dobu. Zajímalo by mě, jak to dělají v zahraničí. Připadá mi, že kdyby se vytvořila silná agentura, která by systém budovala za pochodu, mohlo to být řádově lepší.