Aniž bych se chtěl zastávat služeb typu uloz.to, případně "pirátů", dovolím si tvrdit, že tudy cesta nepovede. Možná to přivede k zániku některé služby, ale nové rychle vzniknou.
Mám pocit, že už dnes to některé videoslužby poněkud přehánějí s kontrolou autorského obsahu. Například nejmenovaná služba, která smazala dítku dvě ze tří nahraných krátkých videi, protože nemá vyjasněná autorská práva k dílu - šlo o domácí animaci, bez zvukové stopy; zůstal klip se stavebnicí Lego s hudbou ze StarWars.
jestli, že to vyšlo z EU, tak se ani nedivím... :-D Ve finále, z této instituce chodí jen buzerace a omezování. Přitom si "to" tam platíme a rozhodně nemají průměrné platy ;-( Viz. GDPR, eko-terorismus apod. Teď to bude jen další omezení. Za chvíli ještě vymyslí, že nahrávat si třeba TV a pak pouštět ze záznamu a přetáčet reklamy je trestné... :-D
Ono s tím nevolením konkrétní strany to máte těžké, není tam koho volit a je jedno jestli je to NE či komanči, nikdo jiný tam není.
Blbé na tom všem je to, že to ve finále odnesou jen obyčejní lidé, jako vždy. Podobné služby sice nevyužívám, ale rozhodně si nemyslím, že třeba Uložte je jen pirátský obsah (rozhodně tam je, ale možná tak řádově pár procent). Nehledě na to, že otázkou je, co je vlastně pirátské - zákon na to má samozřejmě jasný pohled, i když český zákon... Podle mne je to vše takový začarovaný kruh - pokud někdo chce za CD 400,- tak si ho 95% lidí nekoupí. Pokud by stálo třeba 50,- tak si ho naopak koupí většina. Bohužel, Ti co chtějí podvádět, budou stejně. Řešením není ani zpoplatnění služeb, protože časem by člověk vydělával jen na služby
Zatím v podstatě stačí rozdělit "data" od "metadat". Například (prosím, neberte to jako návod!):
Vezmu pirátské video, vygeneruji animovaný obrázek, spočítám hash, zašifruji vhodným nástrojem, spočítám hash. Zašifrovaný soubour uložím "kamkoliv" pod jménem prvního hashe; animaci, oba hashe, dešifrovací klíč a popis uložím do databáze na úplně jiné službě. Ty vyhledávací služby mohou být "s omezeným přístupem", může jich být hodně - a úložiště obsahují pouhá binární data, o kterých nemusí vůbec nic tušit. (A drobnost: ten hash říká "co" hledat, ale nikoliv "kde" to hledat.) Pochopitelně netvrdím, že to má člověk dělat ručně - vytvořit nějaký nástroj zvládne programující študentík.
I když pominu stahování a nechám jen streamování, tak nabídka je prostě tristní. A nákup streamovacích služeb filmovými studii to ještě zhoršuje, protože pak tu je 20 služeb, každý s malou částí nabídky a samozřejmě měsíčním předplatným. A člověk prostě nebude platit 20 různých předplatných.
Mám za to, že pokud by někdo nabídl "filmové Spotify", tedy jednu službu s širokou nabídkou, tak filmového pirátství razantně poklesne.
Ten odliv od ukládání filmů v domácím archivu ke streamovacím službám je velký. Nicméně: pokud chcete dětem opakovaně pouštět sérii Harry Pottera nebo Jurský Park/Svět, musíte si hlídat, která služba má zrovna které díly v nabídce. Proto si takové filmy stále lidé pořizují, kupují či stahují. Mají jistotu, že se na ně podívají i příště. (A že nezmizí z nabídek jako Zrození národa; nebo jako série filmů Woody Allena z nejmenované "filmotéky".)
Lidé si filmy ukládají - protože se na ně chtějí dívat.
Upřímně: nevybavím si jedinou "fyzickou věc", kterou si mohu jen pronajmout, nikoliv koupit. (Pomíjím, že někdy koupě nedává smysl.) Čímž netvrdím, že nejsou nebo že jich nepřibývá.
Soudím, že nemáte tak docela pravdu.
Zjevně kradené hodinky, mobil, notebook - to si nekoupí "každý", byť by ušetřil. Tento trh je pouze pro menšinu.
Naproti tomu zaplatit za stažení filmu, ač to není právě morální, přijde spoustě lidem "akceptovatelné". Věřím, že valná část z nich by klidně zaplatila i "plnou cenu", kdyby dostali minimálně stejně kvalitní produkt, tedy film bez zbytečných ochran a omezení.
Problém je, že tu vzniká mezera mezi poptávkou (která je značná a stále roste) a legální nabídkou (která se blíží nule). Připomíná to situaci za prohibice: neexistuje legální nabídka produktu, přitom konzumace je společností akceptována a riziko nabízení nelegálních produktů je snesitelné, což drží ceny výrazně nízko. (V oblasti Chicaga byl za prohibice alkohol levnější, než před a po ní - mafiáni neplatili daně.)
Jenže majitelé "filmů" tento distribuční kanál záměrně ignorují, démonizují a kriminalizují - protože by byl velkou konkurencí ostatním kanálům, které nesou zisky srovnatelné, ale trvalé: například streaming, "televizní práva", a podobně.
3. 7. 2021, 17:10 editováno autorem komentáře
Jenže: hodinky, mobil, notebook, auto - to vše můžete koupit "normálně" nebo "na ulici". Přitom to "normálně" je jednoduché, dostupné liší se cena. (Ano, pamatuji i dobu, kdy "digitálky" jinak než "na ulici" koupit nešly.)
Kopii filmu (až na výjimky, např. Aerovod) k uložení a sledování legálně v podstatě neseženete. I když si koupíte BD s filmem, musíte před uložením do počítače odstranit ochranu, čímž se stanete pirátem.
Nejde o to, že výrobce má právo určit, jak se bude s dílem nakládat - to mu nikdo neupírá. Ale oni tento segment nikoliv ignorují, ale záměrně kriminalizují. Tvůrci filmů si odměnu zaslouží a je na nich, jaké distribuční cesty zvolí, aby maximalisovali zisky.
Jenže dožadovat se ochrany na distribučním kanále, který nevyužívají, není tak úplně "fér".
Kupříkladu: kdyby existoval "internetový obchod", kde lze stáhnout kopii filmu se "soft DRM" pro osobní potřebu za cenu odpovídající témuž na BD (kde je navíc cena média a ochran), bylo by zřejmé, jaká škoda vznikne stažením "zadarmo" a bylo by jen správné tvrdě potírat nelegální stahování. Zákazník by měl na výběr.
Nyní vybírá jen ze dvou špatných možností: "nemít" a "mít nelegálně". Přitom filmoví distributoři utrácejí velké peníze za reklamu, která zákazníky přímo láká film vidět = pořídit si. Generují tím obrovskou poptávku s nulovou nabídkou (pro daný segment trhu).
Kdyby to filmová studia uměla - koupila by si streamovací službu ;o)
Streamovací firma potřebuje stálý zdroj obsahu, jinak přijde o zákazníky. Diváci konzumují obsah mnohem rychleji, než je kdokoliv schopen jej vyrábět - a zároveň požadují kvalitu. Obsah lze zajistit jednak vlastní tvorbou, zejména seriálů (vykalkulovaných a ušitých na míru konzumentům), druhak nákupem "katalogu". Jenže získat práva na tolik filmů, kolik je potřeba, je dražší, než koupit celé studio. A jako bonus má firma přístup i k budoucí tvorbě.
Pochopitelně, že klasická kinodistribuce zůstane zachována - tu pro změnu neumí ani Netflix, ani Amazon. Není to jejich doména. Odskáče to distribuce na fyzických nosičích, která je pomalá a drahá, navíc konkuruje streamingu. "Proč by měl divák zaplatit za film, když může platit každý měsíc předplatné?"
Pro streamovací službu není úložiště typu uloz.to ani konkurencí, ani soupeřem - a v podstatě ani nepříjemným parazitem. Za zhruba deset dolarů můžete stáhnout dva až tři filmy - nebo jich během měsíce vidět patnáct a tři seriály. Ať si lidé platí za stahování - hlavně, když mají i "naše" předplatné! Sto milionů předplatitelů po deseti dolarech měsíčně - to zaplatí výrobu spousty filmů - jeden díl StarWars za dva až tři měsíce. (Trochu přeháním a nezohlednil jsem náklady.)
Právníci prosazující tvrdší vymáhání autorských práv vedou vítězné bitvy na straně mocnosti, která už prohrála válku. Dílem to nevědí, ale většinou jim na tom nezáleží - živi z toho budou jen ti právníci. Dobře živi, dodávám.
Mě by též zajímalo, jestli se dá zjistit, kdo je za tenhle zákon zodpovědný. Samozřejmě, škůdci/předkladatelé jsou EU a ministerstvo kultury. Ale jde nějak dohledat nějakou skutečnou, osobní zodpovědnost, aby třeba autorské organizace věděly, komu posílat všimné, nebo naopak voliči aby věděli, koho pokud možno (ne)volit? Samozřejmě, stávající ministr kultury je socdemák Zaorálek, jeho partaj při troše štěstí neprojde volbami, obencou zodpovědnost má pan Babiš za svoji vládu, ale stejně ... Nevěřím, že tihle pánové ten zákon vůbec četli, takže kdo za to může? Jde to nějak dohledat?
Filmy, které chtějí vidět opakovaně, si ukládají. Na "jednorázovky" je lepší streaming.
S tou distribucí je to IMHO trochu jinak. Filmové společnosti mají dost velký problém přejít od distribuce po kinech k distribuci po divácích. Distributoři mají velmi přesně namodelované jednotlivé kanály a velmi dobře zvládají časovat obnovené premiéry, uvedení do televize, a podobně. Cíl je jednoznačný: maximalizovat zisk.
Jenomže pracují s velkými celky: kina, sítě videopůjčoven (jak ty se zlobily, když studia zkrátila okno do uvedení v televizi!), v podstatě omezené počty fyzických kopií na DVD/BD v jednotlivých oblastech. Ale jakákoliv internetová distribuce koncovým zákazníkům je mimo modely. Distribuce kopií po internetu by zároveň byla nepříjemnou konkurencí a snížila by zisky z prodejů práv.
Mimochodem: byl jsem svědkem jistého "distribučního experimentu".- po promítání v kině byla možnost si ten film ihned zakoupit na DVD. Tipnete si, kolik se prodalo kopií v poměru k počtu vstupenek (při zaplněném sálu)? (Pochopitelně nešlo o "velké studio" a žádný "blockbuster".)
Tady je evidentní, že lidé jsou za stahování filmů ochotni platit.
Vůbec nejde o to, že jsou lidé ochotní za stahování platit. Jde o to, že někteří lidé klidně koupí věc, která je zjevně nelegální, jenom když na tom ušetří – a když mají pocit, že se jim nemůže nic stát. Takže klidně koupí hodinky nebo mobil bez jakéhokoli příslušenství na ulici, zaheslovaný notebook v bazaru, nebo si připlatí za rychlejší stahování zjevně pirátské kopie filmu.
Za CD ve FLACu zaplatíte 400 a stáhnete si to úplně legálně - a spousta lidí to udělá, prostě proto, že je to jednoduché, pohodlné a legální. A pokud tam je požadovaný obsah... - proč ne?
Za film na BD dáte 800, ale musíte mít štěstí, že je zrovna v prodeji. A pokud si to chcete pustit na počítači, potřebujete drahý program (pro svůj OS) nebo to zkopírovat a odstranit část ochrany, aby to vůbec šlo přehrát - a je z vás pirát.
Taky můžete předplatit streamovací službu, ale tu, kde konkrétní film zrovna mají, a máte-li štěstí a rychlou linku, můžete si to ve "skoro-BlueRay" kvalitě přehrát - dokud si předplácíte a dokud to v té nabídce je.
Nebo máte štěstí, že chcete "menšinový" film, který legálně stáhnete za 200 z vhodné služby, opět jednoduše.
Nebo si ten film dohledáte na ukládací službě a stáhnete, ve skoro plné kvalitě, za pár desetikorun poplatku (podle objemu dat). Tady je evidentní, že lidé jsou za stahování filmů ochotni platit.
3. 7. 2021, 14:53 editováno autorem komentáře
Filmy si nekupuji a vystačím se streamováním, ale hudbu si stále kupuji a ukládám. Důvod? Např. ze Spotify (placená verze) už mi zmizelo pár desítek skladeb, a to i např. z 2020 :-(.
Takže pokud to jde, tak si raději MP3 koupím a nespoléhám se na nespolehlivé streamování. Bohužel, občas už hudba koupit ani nejde.
4. 7. 2021, 17:46 editováno autorem komentáře
Navíc jsou tito "distributoři" často jediní pro joné země, kde ofiko nic takového není. Typicky čeští fandové sinologie se těžko ofiko dostávají k tvorbě východní země než v neoficiálních stránkách podle vzoru uloz.to. A určitě tam zase existuje nějaká odnož bohemistů, kteří rádi tvorbu Hemíny Týrlové :-)
Tím neobhajuji tyto "uloz.to" kanály, ale v případě plošných postihů se často vyleje s vaničkou i nějaké to děcko.
Spíš to odpovídá situaci, kdy prodávat auta smí pouze výrobce. Pak by ty autobazary taky tvrdily, že ta auta neprodávají, ale kdo si ten šrot odveze, zaplatí poplatek podle hmotnosti.
Já nezpochybňuji, že obsah na těch serverech je nelegální - nelicencovaný - jen to není zajímavé pro streamovací služby, ale pro majitele práv. Čistě teoreticky, kdyby třeba Netflix začal tvrdit, že má práva "pro internet", nic by nebránilo, aby se s uloz.to dohodl, že za každé stažení filmu dostane 10 Kč (což je mírně víc, než kolik dostane za sledování téhož) a možná poskytne i zdroj v dostatečné kvalitě. (Asi jako leasing na ojeté auto, že.)
Jenže to nejde - majitelem práv je někdo jiný. A ten takovýtoe prodej prostě nedopustí - "auta smí prodávat pouze výrobce".
A dodatek: hlavním důvodem, proč prakticky neexistuje distribuce filmů "ke stažení" (klidně s nějakým soft-DRM), je ten, že streamovací služby potřebují, abyste si platili každý měsíc paušál a potřebují si vás udržet. Zajímavé filmy by si lidé stáhli jednou - a konec. I při vyšší ceně by to přineslo méně peněz.
No, a aby to filmová studia nezkusila na vlastní pěst, kupují streamovací služby ta studia...
Asi jako autosalon pro "leasingovku".
Pokud pominu "stahování zcela zdarma" a beru v úvahu model "malá platba za objem dat", pak nemají tyhle služby stejné zákazníky. Tedy: kdo chce filmy "mít", nebude si předplácet streaming, kdo chce "koukat", nemá potřebu je stahovat.
Z pohledu vlastníka filmových společností s dalšími distribučními kanály pak "ano", stahování ubírá zákazníky půjčovnám (ty stejně zahubí streaming) a prodejcům fyzických nosičů.
Já to vím, ale záměrně jsem se držel spíš horní hranice.
Což nic nemění na faktu, že bez speciálního programu (který nemusí být dostupný pro váš OS a rozhodně není "zadarmo"), speciálního hardware (přehrávač BD) nebo odstranění ochrany si ten film stejně nepřehrajete.
Navíc "studia" s ditribucí na fyzických nosičích postupně končí.
Řekněme spíš "autobazar". (Prodává ojetiny, někdy pochybného původu, někdy v nedobrém technickém stavu, ale za nízké ceny.)
Pokud beru v úvahu "placené stahování" (tedy nikoliv "zdarma, ale rychlostí sterého modemu"), pak je otázka, nakolik si to "stahovači" spočítají. Já zatím pozoruji přesun konzumentů od uloz.to (webshare...) k Netflixu (HBO...), nikoliv naopak. (Popravdě: neznám nikoho, kdo by zrušil předplatné, protože "si to přeci může stáhnout"). Skoro se divím, že ta úložiště nebrečí, jak jim Netflix krade klienty.
Když někdo porovnává z nabídky služby, pravděpodobně ji má předplacenou - a tedy je úplně jedno, jestli si ještě něco stáhne bokem. (Jiná věc je, jestli nevybírá a nekonzumuje z nabídky, kterou neplatil, třeba od kamaráda - to je pro ty služby mnohem větší prohřešek.)
By mě zajímalo
1) co na to ulozto
2) jak to ovlivní provozovatele torrent trackerů
sdílení se stále může přesunout na anonymizované P2P sítě: https://ceskeforum.com/viewtopic.php?f=6&t=7683
Jedině pokud by ten autosalon prodával kradená auta.
Lidé chtějí na film především koukat. Pak si vybírají z nabídky. Někomu z porovnání vyjde lépe film nelegálně stáhnout, tak to udělá. Ovšem pro část z těchto lidí by stále byla přijatelná volba předplatit si streaming, ale v porovnání s nelegálním stahováním je to pro ně horší varianta. A o tyhle zákazníky streamovací služby přicházejí.
Dnes uz jsou taky moznosti jak se dostat ke kvalitnejsim streamum/offline drm obsahu. Tidal ma nektera alba primo z master kopii ve velmi vysoke kvalite. Je to vsak cele obeti "lopatove metody".
Bohuzel casto lze také najit alba kde je konverze velmi spatna - clipping, komprese, puvodni zdroj spatny master. Takto mne zklamala nektera alba Nightwishe. V porovnani s jinou instrumentalne jednodussi hudbou jako Iron Maiden nebetycny rozdil.
Klasicka hudba nebo alba Marka Knopflera vetsinou timto netrpela. U varhanich koncertu je tezke delat nejaky test protoze co nastroj a zvukar to jiny nazor. Nekdo nechava klapot mechaniky, nekdo nechutne maze. Vetsinou se mi moc nedarilo najit stejna alba co mam fyzicky doma jako referenci.
4. 7. 2021, 17:46 editováno autorem komentáře
Svůj hudební archiv, (věci dnes prakticky nesehnatené), mám uloženy na vinylech a mgf páscích. A pokud něco potřebuji, např. do auta, nebo pro dobré známé, mít v digitální podobě, použiji buď gramo Dual s předzesilovačem Actidamp, či magnetofot Grundig TS 1000, připojím do počítače se zvukovkou podporující studiový digitální formát, (192 kHz/24 bit) a zpacuji v Adobe Audition 2(čeština, možnosti, které jsou s každou další verzí očesávány). Výsledkem je plnohodnotný CD formát buď na placce, nebo na flashce. Odnikud nic nestahuji, to, co se dnes nabízí, mne srdečně nezajímá.
Začalo to v Evropské komisi na starosti to měl Voss, nevím kdo to vymyslel, ale tady trochu bližší informace:
https://ceskeforum.com/viewtopic.php?p=26259#p26259
https://saveyourinternet.eu/cz/#ActNowMEPs
https://zachraninternet.cz/hlasovani.html
https://pledge2019.eu/cs
Jak ty kradené hodinky, mobil, notebook, tak „kradené“ filmy, jsou trhy pro určitou skupinu lidí. Rozdíl je je jenom v tom, jak moc se dotyčný bojí odhalení, případně jak si obhájí, že je to vlastně morálně v pořádku. Souhlasím s tím, že je víc těch, kteří se nebojí „krádeže“ autorského díla, ale stejně tak je víc těch, kteří koupí hodinky na ulici, než těch, kteří takhle koupí třeba auto.
Ani filmy nevznikají bez nákladů, takže je logické, že producenti neposkytují nabídku, která by jim ani nepokryla náklady. A samozřejmě že kritizují nelegální nabídku. Není na tom nic překvapivého – výrobci aut samozřejmě také nemohou cenově konkurovat prodeji kradených aut.
Věřím, že kdyby taková dohoda možná byla, uloz.to (& pod.) by po ní hned skočili - umožnila by jim tvrdit "máme obsah legální". Sice by to znamenalo mírné zdražení, ale stále by to bylo pro spoustu zákazníků akceptovatelné. Na druhou stranu by jim to umožnilo odstranit nelegální kopie a výrazně uvolnit diskový prostor, tedy snížit náklady (za dokupování disků...).
Ne, byl by to prodej kradených aut. Hollywoodské filmy nebo české filmy, které běží v kinech, na uož.to opravdu není něco „pochybného původu“, je to nelegální a všichni to vědí.
Nejde o to, že by lidé odcházeli z Netflixu k ulož.to. Problém pro Netflix je, že někteří lidé, kteří by si jinak koupili předplatné Netflixu, stále ještě stahují filmy z ulož.to /a jiných úložišť). Úložiště samozřejmě nemohou brečet, že jim Netflix krade klienty, protože se tváří, že u nich žádný nelegální obsah není, a když náhodou je, je to jen výjimečné nedopatření, které hned napraví.
Pokud si někdo něco stáhne z ulož.to, není to jedno, ani když má nějakou službu předplacenou. To, co stahuje, nemusí být v nabídce předplacené služby, nebo to tam nemusí být ve formě, kterou stahuje – typicky když si něco stáhne, bude se na to moci podívat i a rok, ale u předplacené služby by musel i za rok platit předplatné, aby se na to mohl podívat.
Pochybuju o tom, že by si nějak moc lidí filmy chtěla z takovéhoto důvodu ukládat. Nicméně forma, v jaké bude film nabízet, je věcí distributora. Třeba se bojí pirátství, a aby ho kompenzoval, musel by pro stažený film nasadit tak vysokou cenu, že by si to stejně nikdo nepořídil.
Fyzické věci jsou pouze k pronájmu např. u některých exkluzivních značek. Z hlavy si ale také nevzpomenu na nic konkrétního. Přibývají – třeba dopravní prostředky ve městech (od koloběžek, přes kola, skútry až po auta). Neznamená to, že by nic z toho dnes nebylo možné i vlastnit, ale dříve bylo rozhodně méně možností pronájmu.
Tom, že prvotně smí auta prodávat jenom jejich výrobce, je přece naprosto normální. Netflix je i majitelem práv. A vadí mu i ty případy, kdy majitelem práv není. Protože existuje skupina uživatelů, pro které je nabídka Netflixu přijatelná (takže by si ji pořídili, kdyby nebyla pro ně „výhodnější“ alternativa), ale nemají morální zábrany ani strach stahovat nelegální obsah, takže sáhnout po „alternativě“ v podobě třeba ulož.to.
Vámi popsané dohodě s ulož.to by bránilo to, že by se to ulož.to vůbec nevyplatilo. Jim se to vyplatí právě proto, že mají obsah kradený tudíž zadarmo. Navíc za ně tu černou práci, tedy nahrání nelegální obsahu, dělá iniciativně někdo jiný, oni se pak jenom tváří, že vůbec nevěděli, že u nich něco takového je.
Schází mi v této diskusi ještě jeden pohled. Každý z nás má určitý "časový rozpočet", tedy kolik hodin měsíčně je ochoten věnovat sledování filmů/seriálů. A z tohoto úhlu ulož.to pro streamovací služby konkurencí je, pokud si z něj stáhnu obsah, jehož sledování mi ten "časový rozpočet" vyplní (ať už plně či v dostatečné míře na to, aby bylo absurdní zbytek pokrývat paušálem jinde), nemám už důvod si předplácet streamovací službu.