Pokud používáte desktopového klienta služby Skype, dost možná se vám během posledních týdnů v jeho okně objevilo upozornění, že Skype přestane být brzy kompatibilní s některým z nainstalovaných programů. S letošním rokem totiž měla skončit také podpora Skype Desktop API. To by znamenalo konec kompatibility s hardwarovými a softwarovými doplňky třetích stran.
Skype Desktop API je pro vývojáře k dispozici od roku 2004. Právě díky němu mohou fungovat nejen dílčí funkce utilit různých webových kamer a head-setů. Pro samotné videohovory a volání by samozřejmě tento hardware fungoval dál. Nicméně již by nemohl řídit komunikaci. Bez Skype Desktop API by například tlačítkem na head-setu již nešlo ukončit hovor.
Mnohem zhoubnější by konec podpory desktopového API byl pro kompatibilitu s různými hardwarovými telefony připojovanými k počítači. Některé modely by sice nadále mohly plnit úlohu mikrofonu a reproduktoru, ale jejich primární výhodou je řízení komunikace přes Skype způsobem obvyklým pro běžný telefonní aparát. Tuto výhody by bez náhrady ztratily.
Hardwarové doplňky vyvinuté pro Skype jsou závislé na Skype Desktop API. Bez něj by nadále nemohly fungovat.
Skype Desktop API je klíčové také pro funkčnost externích softwarových doplňků například pro záznam hovorů, archivaci konverzací, vytváření hlasových automatů a tak dále. Mnohé z těchto programů jsou zpoplatněné, takže o to víc je zrušení podpory desktopového API citlivějším tématem. Jak pro jejich autory, tak pro uživatele, kteří si zaplatili za jejich licenci.
O ukončení podpory Skype Desktop API se hovoří a píše přinejmenším od letošního léta, ale tématu se nedostávala adekvátní pozornost. Jedním z důvodů byl zřejmě nedostatek informací. Skype, který od roku 2011 patří pod křídla společnosti Microsoft, nebyl v této věci příliš sdílný nejen k vývojářům, ale ani novinářům a uživatelům.
Blížící se konec podpory Skype Desktop API se stal žhavějším tématem teprve v okamžiku, kdy se uživatelům desktopového klienta služby začala zobrazovat varování. Právě až díky nim se o konci podpory předmětného API dozvěděla i nemalá část odborné veřejnosti, které se tato skutečnost bezprostředně týká. To už ale bylo příslovečných za pět minut dvanáct.
Po nátlaku veřejnosti přišly dva ústupky
Přestože do ukončení podpory desktopového API zbývalo několik týdnů, podařilo se na Skype (resp. Microsoft) vyvinout nemalý tlak. Zapojili se výrobci a prodejci hardwaru, vývojáři doplňkového softwaru a v neposlední řadě uživatelé. Vznikla celá řada na sobě nezávislých petic a sociálními sítěmi se šířila výzva k bojkotu služby.
To vše v době, kdy Google mobilizuje síly, aby se z Hangouts stala plnohodnotná konkurence pro Skype. Možná i díky tomu nakonec tlak odborné a širší veřejnosti alespoň částečně zafungoval. Nadále platí, že Skype Desktop API po necelých deseti letech míří do důchodu, ovšem zachovány prozatím zůstanou jeho funkce ve dvou nejcitlivějších oblastech.
„Plný štěstí“ Skype oznámil, že nadále bude podporovat programy pro záznam hovorů a hardwarové doplňky.
Prostřednictvím oficiálního blogu služby Skype začátkem listopadu veřejně přislíbil, že zůstane zachována podpora programů pro nahrávání hovorů a kompatibilita s hardwarovými doplňky včetně telefonů, head-setů a podobných zařízení. Prý do doby, než se podaří najít alternativu nebo podpora softwaru a hardwaru třetích stran v těchto oblastech přestane být žádána.
Proč Skype Desktop API musí do výslužby?
Zajímavé je, že dosud nebylo uspokojivě vysvětleno, proč měla být podpora Skype Desktop API zcela ukončena, přestože Skype (resp. Microsoft) nyní sám přiznává, že za něj minimálně ve dvou klíčových oblastech nemá adekvátní alternativu. To samozřejmě budí pochybnosti o důvěryhodnosti celé služby. Jako by nestačily opakující se a stupňující se spekulace o odposleších.
Skype na jednom ze svých oficiálních blogů popsal, jakými technologickými změnami služba prošla. Že s rozšiřováním na mobilní a přenositelná zařízení a příchodem nových funkcí byl nevyhnutelný odklon od původní P2P technologie směrem ke cloud-computingu. Pro něj prý není stávající Skype Desktop API vhodné. Proč? Tato otázka zůstává bez odpovědi.
Proč je načase skoncovat s podporou Skype Desktop API, nebylo dosud uspokojivě vysvětleno. Nabízí se jen celá řada spekulací.
Význam desktopového API však byl opakovaně bagatelizován. Prý se týká „pouze“ desktopového klienta pro Windows a OS X. To je pravda, ale je to důvod zrušit jeho podporu? Jedině v případě, že by uživatelé o desktopového klienta ztráceli zájem. Data, která by odklon uživatelů od desktopového klienta dokladovala, však zveřejněna nebyla.
Pokud by existovala, šlo by o velmi pádný argument, takže se lze spíše domnívat, že taková čísla neexistují. Přesto nelze popřít, že počítačový desktop je jen jedním z rozšiřujícího se počtu platforem, kde uživatelé Skype používají. Dost možná stále tím aktuálně nejdůležitějším, ale zdaleka již ne jediným.
Skype ve větší míře proniká i na mobilní či přenositelná zařízení a zábavní elektroniku. Mobilní aplikaci nabízí pro Android, iOS a Windows Phone. Dotykovou aplikaci pak pro Windows 8 a vyšší nebo Windows RT. Dále je Skype podporován některými chytrými televizory, herními hand-heldy PlayStation Portable a PlayStation Vita či novou herní konzolí Xbox One.
Microsoft chce vývojářům v podobě Skype URIs nabídnout jedno universální řešení pro spolupráci s jeho komunikační službou nehledě na platformu či zařízení. Se Skype URIs vývojáři mohou ze své aplikace přivolat aplikaci Skype, iniciovat videohovor s jiným uživatelem služby, zahájit textový chat nebo zavolat v rámci služby či na běžné telefonní číslo.
Skype URIs je multiplatformní řešení, které kromě desktopového klienta podporuje například i dotykový Skype pro Windows 8 a vyšší stejně jako mobilní Skype pro Android, iOS a Windows Phone. To je logický směr vývoje. Tím spíše, že Skype URIs lze používat i ve webovém prostředí. Ovšem Skype Desktop API toho umožňuje mnohonásobně více.
Obecně lze říci, že zatímco Skype Desktop API dává vývojářům víceméně plnou kontrolu nad všemi klíčovými funkcemi desktopového klienta, Skype URIs slouží jen pro přivolání desktopového klienta, dotykové aplikace či mobilní aplikace služby. Lze sice rovnou iniciovat hovor, ale ten již z externí aplikace nelze ukončit.
Exkluzivní hardware a další možné motivy
Zdá se, jako by Microsoft chtěl vyšachovat všechny, kteří vydělávají na jeho službě. Proč? Aby si jejich zákazníky mohl uzmout pro sebe? V době hledání nových obchodních příležitostí by nebylo až takovým překvapením, kdyby jeho hardwarová divize k webovým kamerám přidala další hardwarové doplňky, které by jako jediné na trhu podporovaly Skype.
Skype by tak získal svůj značkový hardware. Do těchto úvah zapadá i akvizice mobilní divize finské společnosti Nokia, se kterou Microsoft získává i klíčové lidské zdroje a know-how pro výrobu komunikačních zařízení. Již více než dvacet let fungující hardwarová divize Microsoftu by tak mohla teoreticky začít chrlit exkluzivní značkové doplňky pro Skype.
Microsoft si na certifikaci svých webových kamer pro Skype velmi zakládal ještě předtím, než službu koupil.
Právě díky exkluzivitě by Microsoft mohl užší spolupráci se službou Skype proměnit i v prodejní argument svých budoucích tabletů a mobilů a značkového příslušenství k nim. Pro konkurenty by již nebylo dostupné otevřené API. Skype je propagován jako jedna z výhod nové herní konzole Xbox One, takže strategie, o které spekulujeme, není vlastně pro Microsoft cizí.
Vedle výroby exkluzivního značkového hardwaru tu máme otázku monetizace služby. Ta Skype pronásleduje od jeho vzniku. Microsoft se sice chlubí rostoucí uživatelskou základnou a větší mírou používání služby, ale o monetizaci služby mlčí. Nevíme, jaká je poptávka po prémiových účtech nebo jaké příjmy generují zpoplatněné části služby.
Microsoft již odstavil někdejší katalog doplňkových programů pro Skype, které využívají právě služeb desktopového API. Redmondští mohou právě zde čerpat inspiraci pro funkce, které jsou žádané i za poplatek, takže by se mohly stát další z výhod prémiového účtu anebo jedním z benefitů Office 365. Konvergence služeb Office 365 a Skype ostatně běží již dnes.
Katalog doplňkových aplikací, které využívají Skype Desktop API, na stránkách služby byl již odstaven.
Horkým adeptem na prémiovou funkci zejména pro korporátní sektor je například nahrávání hovorů. Nyní sice víme, že Skype by měl nadále podporovat programy třetích stran pro záznam hovorů, ovšem jen do doby, než se najde alternativa nebo o ně uživatelé ztratí zájem. Obojí může nastat právě integrací funkce pro záznam hovorů přímo do klienta služby Skype.
Alternativní klienti budou odstaveni
Možné motivy k ukončení podpory desktopového API uvedené výše jsou jen spekulace. Microsoft zatím karty neodkryl. S jedinou výjimkou, kterou je odstavení alternativních klientů. Ty díky Skype Desktop API mohly provozovat textový chat. Skype sice podporuje jen hrstka alternativních klientů, ale dosud to technicky bylo možné. Od ledna 2014 však již nikoliv.
Chatování přes Skype přes alternativní klienty končí. Microsoft chce uživatele přivést zpět k oficiálnímu klientu.
Microsoft tedy uživatele směruje k oficiálním aplikacím služby Skype, kde zobrazuje self-promo a může uživatele lépe motivovat k využívání placených funkcí. Od prémiového účtu se skupinovými videohovory po volání na běžná telefonní čísla. Ze stejného důvodu je dotykový Skype předinstalovanou aplikací v nových Windows 8.1.
Oficiální desktopový klient a aplikace služby Skype obsahují ne nezajímavý prostor pro self-promo i reklamu třetích stran.
Tam se sice self-promo, resp. reklama obecně, nezobrazuje, ale to dříve v mobilní aplikaci např. pro Android také ne. Přitom právě odstranění reklamy Microsoft nyní používá jako jeden z argumentů pro využívání prémiového účtu či dobití kreditu na volání. Je to klasický adwarový model (v tomto případě není myšlen adware z kategorie záškodnických programů).
Jaký bude Skype v roce 2014?
Očekává se, že vyjde nová verze desktopového klienta, která přinese deklarovaná omezení včetně odstranění možnosti spolupráce s alternativními chatovacími programy. Oproti původnímu plánu podpora externích programů pro záznam hovorů a kompatibilita s hardwarovými doplňky zůstane prozatím zachována.
Do jisté míry mohlo být chystané ukončení podpory Skype Desktop API jen nedostatečně promyšleným krokem. Tomu nasvědčuje i ochota přistoupit ke kompromisům v podobě další podpory programů pro záznam hovorů a hardwarových doplňků z dílny třetích stran. Nebyl by to zdaleka první „lapsus“, kterého by se Microsoft kdy dopustil.
Skype resp. Microsoft však nyní hovoří o první fázi ukončování podpory desktopového API, takže ústupky jsou evidentně jen krátkodobou záležitostí. Je dost možné, že v příštím roce Skype získá vlastní funkci pro záznam hovorů. Pak by bylo logické, že programy třetích stran přestanou být podporovány. Zvlášť, pokud bude nahrávání hovorů součástí prémiového účtu.
Možný konec podpory hardwarových doplňků v podobě různých telefonů a adaptérů nakonec vůbec nemusí souviset s tím, že by Microsoft chtěl ve velkém rozjet exkluzivní výrobu vlastního značkového hardwaru tohoto ražení. Dost možná se časem na jeho místo postaví chytrá mobilní elektronika, pro kterou Skype přináší vlastní aplikace.
Microsoft již při vývoji Windows Phone 8 deklarovat, že chce, aby uživatelé z mobilů s jeho systémem volali přes Skype stejně samozřejmě jako přes svého mobilního operátora. A tak se oklikou dostáváme k technologickým změnám zmíněným v úvodu článku, které mají vést ke snížení energetických nároků mobilní aplikace a spolehlivějšímu fungování při různé konektivitě.
Skype prý prochází technologickými změnami, aby byl optimalizován pro mobilní a přenositelná zařízení.
Prozatím lze konstatovat, že vstup do roku 2014 nebude pro uživatele služby Skype až tak černý, jako kdyby skutečně došlo ke kompletnímu zrušení desktopového API. Co skutečně bude následovat, ukáže až čas. Nicméně navození nejistoty rozhodně službě Skype neprospělo. Zvlášť v době, kdy se z Hangouts konečně stává relevantní konkurence.