SEO, Search Engine Optimization, neboli optimalizace stránek pro vyhledávače. Tento pojem zná každý. Ale pojďme se na něj podívat z trochu širšího kontextu – pro co všechno se vlastně webové stránky optimalizují? Optimalizace je přirozená touha webmasterů něco vylepšovat. Není to tak dávno, co se „optimalizovalo“ pro Internet Explorer, Netscape Navigator, optimalizuje se přístupnost, někdo optimalizuje pro hlasové čtečky, pro mobilní zařízení, někdo pro weblogy.
Na téma SEO versus placené odkazy už uvedli své argumenty zde na Lupě Lukáš Nevosád v článku Kdy odzvoní SEO? a Martin Kopta v reakci s názvem SEO hrana nezvoní. Před srovnáním, co je pro vyhledávače přínosnější, je ale na místě položit si otázku, jestli by fulltextové vyhledávače bez SEO byly skutečně tím, čím dnes jsou. Srovnávání přirozených výsledků a placených odkazů proto pro dnešek necháme stranou.
Optimalizace není a nikdy nebyla nic špatného. Stránky, jež se neoptimalizovaly pro Netscape Navigator, se v Netscapu skoro nezobrazovaly, stejně jako se ve vyhledávačích téměř nezobrazují stránky, které nejsou optimalizovány pro ně. Někdo tomu říká SEO, co jiného by to také mělo být, optimalizace pro vyhledávače je natolik populární, že si zaslouží vlastní zkratku. Ale nejde tu o žádné klamání, stránky se optimalizují pro vyhledávače, aby jim vyhledávače porozuměly. Vždyť jsou to jenom stroje, musíme jim vycházet vstříc. Že SEO je v některých webdesignérských studiích při tvorbě webu vlastní položka ceníku, může být zarážející, ale vlastní položka v ceníku bývá (bohužel) občas i optimalizace pro jiné prohlížeče než Internet Explorer.
Vyhledávače SEO potřebují. To, že má stránka SEO, znamená, že jí je schopen vyhledávač porozumět a posléze doporučit návštěvníkovi. Je jasné, že vyhledávač nebude doporučovat stránku, které nerozumí. Na SEO je založena existence fulltextových vyhledávačů vůbec. Pokud by stránky nebyly pro vyhledávače transparentní, vyhledávače nemají v čem hledat a nemohou svým uživatelům předkládat obsah, který by potom mohly doplnit o placenou reklamu.
Google sitemaps (mapy serveru ve speciálním XML formátu, který Google používá při indexování stránek) jsou jasným důkazem toho, že vyhledávače si pomoc od webmasterů v podobě jakési optimalizace doslova žádají. Na stránce Google věnované SEO se doslova uvádí:
SEO is an abbreviation for ‚search engine optimizer.‘ Many SEOs provide useful services for website owners, from writing copy to giving advice on site architecture and helping to find relevant directories to which a site can be submitted.
V nápovědě k vyhledávání na Seznamu najdeme dokonce základní informace, jak optimalizovat. Kdyby bylo SEO pro vyhledávače hrozbou, určitě by nenabádaly webmastery k tomu, aby SEO prováděli. I když se na to zapomíná, vyhledávače stále patří do kategorie stránek informačních. Stejně jako ostatní informační weby mají zisky z reklamy, nejčastěji placených odkazů. Ale stejně jako ostatní informační weby si návštěvníky drží jenom díky svému obsahu. A kdyby nebylo SEO, byla by úroveň obsahu vyhledávačů pro návštěvníky značně nezajímavá a nepřehledná.
Skrytý text, opakování klíčových slov, linkfarmy a podobné záležitosti jsou SEO spam. A SEO spam nemá se SEO nic společného. Každá lidská činnost se dá provozovat nekalým způsobem. Nazývat někoho, kdo používá SEO spam, odborníkem v SEO je asi stejné jako nazývat člověka, jenž staví domy na jedno použití, zedníkem. Na každý podvod se dříve či později přijde.
Když už tu hovoříme o nekalých praktikách, samozřejmě SEO spam je problém. A vidět hlavní příčinu jen v pozdních (nebo žádných) reakcích administrátorů jednotlivých fulltextů, je poněkud krátkozraké. Věřit, že SEO spam se vymýtí na základě odsouzení pravidly a následnou penalizací, je asi tak naivní představa, jako kdybychom si mysleli, že česká byrokracie zlikviduje nevyžádané e-maily v našich poštovních schránkách.
SEO spam v současné podobě především zneužívá přílišnou váhu obecných klíčových slov, což je částečně dáno i způsobem uvažování běžných uživatelů. Ti nejsou na práci s fulltextem zvyklí, a proto zadávají velmi obecné výrazy a tráví spoustu času procházením výsledků, místo aby zadávali konkrétnější dotazy. Další vývoj, který fulltexty (a jejich uživatele) bezesporu čeká, bude směřovat právě k lepší specifikaci toho, co hledáme. Již dnes se váha obecných frází často přeceňuje.
V budoucnosti bude optimalizace pro vyhledávače stejně samozřejmá, jako je dnes samozřejmé správné zobrazování v jiných prohlížečích. Úplně stejným vývojem prochází každá „optimalizace“ stránek. Nejdříve tomu říkáme optimalizace, protože je to něco, co většina webů zatím nemá. Stejným způsobem se budou stránky optimalizovat na přístupnost, pro mobilní telefony, ledničky a mikrovlnné trouby. Za deset let už nikdo po SEO ani neštěkne. Ne proto, že nebude. Ale bude natolik samozřejmé, že si jeho existenci nebudeme uvědomovat.