Tyto statistiky jsou prakticky nepoužitelné, např většina telefonů s WP se tváří jako desktop prohlížeč.
A hlavně tak jak říká Ruda, rozhodně nelze na základě těchto primitivní statistik něco doporučovat. Záleží na cílové skupině, mnohdy může být i jediné procento (např firemních klientely) podstatně důležitější, než i 50% klikačů na facebooku.
Jednorozmerne vnimani statistik na urovni prvniho stupne zakladni skoly a technicistni pristup k problemu s klapkami na ocich. V prvni rade se uzivatele profiluji podle vice parametru nez je prohlizec, predevsim pak behavioralne. Autor sam uvadi cisla, ktera ukazuji, ze driverem uzivani mobilniho webu je FB a vyhledavani. Podil mobilnich navstev ostatnich webu je petinovy a roste vyrazne pomaleji nez byly odhady Gartneru v roce 2011.
Co tedy delat? V prve rade nezadat design (tim nemyslim vzhled, ale celkovy navrh) koderovi, ktery vse toci kolem prohlizecu. Profilujte uzivatele podle jejich chovani a personalizujte zobrazeni. Pokud zjistite, ze 10 % mobilnich navstev webu drivuje 50 % objednavek a poptavek, venujte tomu odpovidajici cas atd. Rozhodne je lepsim a ekonomicky efektivnejsim resenim zobrazit uzivateli s raritnim prohlizecem dobre dve stranky s profilem a kontaktem, nez diky investici do kodovani nemit penize na kampan, ktera zasahne zbylych 95 %.
Pardon, ale tento článek statistický technoblábol. Mlátíte prázdnou slámu.
Pokud programátor nezabředne do nějakých zběsilostí, musí počítat pouze s dvěma prohlížeči: starými (IE do verze 8) a moderními (zbytek).
A rozhodnutí, jestli stojí za to chybějící stín nebo gradient řešit obrázkovým fallbackem, řeší dost spolehlivě reálné spektrum návštěvníků a sjednaný rozpočet – o ten totiž v reálném světě jde především.
A detekci vlastností Javascriptu za programátora řeší typicky framework.
Průšvih pro budoucnost webu? Ne tak docela. Facebook, to je přeci takový ten seznam odkazů na webové stránky, které si lidé otevírají přímo v aplikaci, že ano?
To ale dělá jen aplle, android to vždy otevře v novém okně, tj v prohlížeči, popřípadě v youtube atd... nebo máte někdo cheaty aby se to v Androidu chovalo jako iOs?
Problém tkví v zabřednutí do nesmyslných grafických fičurek, které normální user ani nechce.
Pro příklad. Snad od roku 1995 mám účet na YAHOO + mail. Ale poslední roky musím doslova hledat browser, který mi je schopen 'slušně' zobrazit jejich stránky. Například pro současnou verzi je nejlepší Chrome/Chromium. Firefox je nepoužitelný.
Vraťme se zpět k základům.
Rozhodovat se o podpoře mobilních prohlížečů na základě toho, kolik procent lidí přes ně nakoupí, je také dost krátkozraký přístup. Web by měl v ideálním případě obsáhnout celou cestu zákazníka ke konverzi a ne jen tu návštěvu která končí nákupem.
To že lidé z mobilů nenakupují, ještě neznamená že si na něm web neprohlížejí (například přes proklik z facebooku) a následně neprovedou nákup pohodlněji od počítače. Proto se nedá jednoduše rozhodovat jen na základě toho, z jakých zařízení je nejvíc nákupů.
To ale dělá jen aplle, android to vždy otevře v novém okně, tj v prohlížeči
Pokud se nepletu, i toto se mění. Facebook na Androidu začíná weby otevírat ve webview: https://twitter.com/firt/status/528537865656221696
Pokud programátor nezabředne do nějakých zběsilostí, musí počítat pouze s dvěma prohlížeči: starými (IE do verze 8) a moderními (zbytek).
Tak to je jen u velmi konzervativně tvořených webů. V naprosté většině přípradů je to dělení prohlížečů co vlastnost podporují, podporují špatně nebo nepodporují daleko složitější.
Příklady:
– http://caniuse.com/#feat=flexbox – neumí IE8, IE9, Opera Mini a IE10 umí jinak
– http://caniuse.com/#feat=css-media-resolution – neumí IE8, ale moderní prohlížeče se dělí do skupin se 2 různými zápisy
– http://caniuse.com/#search=svg – zcela různorodá podpora různých vlastností
A co třeba Opera Mini, kterou netestují vývojáři www.alza.cz?
IE ve Windows Phone Alza.cz detekuje jako mobilní prohlížeč a poskytne mobilní verzi stránek.
Operu Mini Alza.cz detekuje jako desktopový prohlížeč a poskytne desktopovou verzi stránek. Na mobilu nepoužitelnou.
Strašně mě baví, když o vývoji a testování mobilních webů debatují lidé, kteří o problematice nic neví.