U hudby je možný jen "dobrovolný" model. Já hudbu kupuji, protože chci podpořit svého oblíbeného muzikanta. Dostanu placku, booklet - ten si třeba nechám na koncertu podepsat. Ale u downloadované hudby není žádná přidaná hodnota.
Kapely by podle mě měly mít na stránkách seznam platících fanoušků, kteří by měli přístup na nějaké bonusové části stránek a především možnost si zakoupenou hudbu kdykoliv v budoucnu znovu stáhnout. Prostě ve stylu: "Jsem hrdý na svou oblíbenou kapelu, podpořil jsem ji nákupem její hudby."
vase logika je ponekud zvracena. to kdybyste udelal v hotelu, tak jdete ke dnu do tydne. beznemu zakaznikovi staci preci smazak, tak proc davat na jidelak a varit jeste biftek nebo rybu ze?
probuh nechte vyber na zakaznikovi, od toho tu je. proc by mel furt nekdo rozhodovat za me co je pro me nejlepsi, mam svoji hlavu a rozum, dekuji nechci.
Bohužel patřím k lidem, kteří mají sice poměrně široký záběr co se týká stylů, ale tam mám vybraných jen několik autorů jejichž věci můžu klidně poslouchat denně pořád dokola. Sice bych si asi mohl rozšiřovat obzory, což čas od času dělám, ale jinak mám tolik hudby, že bych do smrti nemusel žádnou jinou shánět a tudíž kupuji pouze nové věci svých oblíbených autorů.
Nevím za jak velkou skupinu mluvím, ale myslím, že těch 35 Kč za písničku bylo relativně zkousnutelných (i když moje knihovna má spíš desítky než tisíce skladeb). Problém bylo DRM.
Naivně jsem koupil album, že si ho dám do iPodu. iPod jsem považoval za „standard“ takže mě ani ve snu nenapadlo číst si něco o kompatibilitě. Pak jsem jen čuměl. V podstatě to dopadlo tak, že jsem to album na Win mašině musel vypálit na CD a na Macu si pak tohle CD ripnout. Vopruz, kterej jsem pochopitelně už nikdy neopakoval. A pro běžnýho uživatele naprosto neřešitelnej problém. On byl problém už jen rozchodit vůbec ten Windows Media Player aby to přehrál.
Abych to shrnul, byl jsem potenciálním zákazníkem nějakých cca 10 alb, možná víc. Reálně jsem koupil jedno. Tohle je černá můra každé firmy.
Nejlepší fór byl ale v tom, že vámi popsaný postup byl nelegální! Já na to také narazil a bylo to tam jasně uvedeno - do iPodu nedostanete, sice lze vypálit tuším dvě kopie CD, které by šly celkem snadno konvertovat, ale pozor - bylo výslovně zakázáno převádět do jiného formátu. Tohle byl opravdu technicko-licenční megapaskvil. Já si to přečetl už předem a výsledek byl, že jsem nekoupil nic - nejsem nějak vysloveně proti placení za hudbu, ale abych platil a výsledkem bylo, že skladby v iPodu budou i přes to v podstatě nelegální, tak to fakt nemusím :-(
Jakýkoli prodej hudby bude mít šanci na úspěch pouze tehdy, když se zboží nebude kupovat od prostředníků, tedy od vydavatelů, ale přímo od autorů (interpretů). Vzhledem k současné legislativě a technickým možnostem vidím reálnou cenu za tří až čtyřminutovou písničku max. 2 Kč (včetně DPH). Pokud se bude prodávat přímo od autorů, vydělají všichni, protože za tyto peníze bude zájem.
Podle tohoto clanku http://www.theregister.co.uk/2004/10/06/anti_lock-down_cd_label/ je to logo uz i docela stare :-)
Uzivatele si nezacali sdilet audio a video, protoze na ne vydavatelstvi kaslala, ale proto, ze stahnout zadarmo je proste levnejsi. A je jedno, jestli platite nebo neplatite nejake poplatky z prazdnych nosicu.
Apple a Microsoft nemiri na fajnsmekry. Obe spolecnosti delaji vyrobky pro masy. A obe dve se tim nijak netaji.
Vite, moje chovani je pro trh s audiovizualni tvorbou uplne marginalni. S obsahem neobchoduji a nemam zadny plan se do podobneho byznysu zapojit :-)
Nicmene zkuste se zamyslet nad nasledujicimi vetami, nez opet vyrazite do svateho boje:
Byznys, kdy vydavatelstvi vybiraji platbu za stazeni konkretniho songu, je mrtve narozene dite. A je uplne jedno, jestli to budou nabizet ve formatu flac, Windows Media audio, MP3, Real audio nebo wav.
No - naopak protoze dnes ziju v prostredi kde jsou na tom s muzikou trochu jinak nez v CR tak Vam mohu garanntovat, ze velke procento muzikantu nechce mit s IT nic moc spolecneho. Naopak - jsou radi kdyz nekdo prijde, zaplati studio k nahrani, dohodne terminy, udela promo atd. atd.To je tak cca 80% beznych brnkalu (2-3 liga) co znam. Normalni kapelky pro potechu.
Muzika na nosici je proste produkt, za ktery se ma platit. Je to otazka ceny, kvality a veci o okolo, o tom zadna. Nicmene take rozhodnuti o zvoleni distribucniho kanalu. Jsou bendy ktere to nezajima, ambice nemaji vydaji neco na internet a obcas si neco nejaky fanda ztahne. Co je ale pruser ze neroustou kapely 2-3 sledu o ktere mala vydavatelstvi nemaji zajem (neuzivi se). Protoze neni nakupni potencial.
Nemyslim si ze je to dobre - naopak.
Docela by mně zajímalo, jestli je možné nějak zamezit, aby u té nové služby lidé prostě jen daná streamovaná data nezachytávali a neukládali je na disk do souboru. (tuším, že samozřejmě nepůjde) Pokud tomu takto bude, tak bude ta nová služba tak děravá, že vydělá ještě méně, jak ilegálně. Otázkou je, jak je to s právním pohledem na takové jednání (zdá se mně že alespoň z rádia si smím pro osobní potřebu cokoliv nahrát)
Jednoduse, je to presne tak a je to opet legalni. V pripade streamovani po netu ma totiz "vysilatel" proti vysilani radia mnohem vic moznosti jak zaridit aby se k vysilani dostali jen platici(nebo jinak registrovani) zakaznici a pokud se rozhodne neco davat zdarma, je to totez jako kdyz vam zdarma umozni pristup na svuj web, ktery si taktez muzete ulozit.
Není. Neexistuje způsob, jak zbránit propojení analogového výstupu zvukové karty jakéhokoli zařízení, ať už počítač, I-pad, nebo jakéhokoli jiného, se vstupem analogového magnetofonu. A upravit si jakoukoli kazetovou mechaniku pro kvalitní nahrávání je pro jen trochu šikovného kutila legrace. Digitalizací takto získaného záznamu se spolehlivě odstraní i watermarky a výsledkem je absolutně anonymní datový soubor v subjektivně vnímané CD kvalitě.
Kvalitní vypalovačka dokáže na kvalitní médium vypálit co dvě minuty jedno CD. Takže pokud na koncert amatérské kapely přijde 150 - 200 lidí, je to jen o počtu současně jedoucích vypalovaček, navíc je možno cenu za CD započítat do vstupného, takže hotová CD se budou vydávat proti předložení ,,V. I. P." vstupenky, čímž se celý proces zrychlí. Naházet upečené placky do krabiček je práce, kterou zvládne i cvičená opice, takže všechno zvládne pazvukař s jedním, nebo dvěma členy kapely. Samozřejmě je tento model pro výrobce megašou neprůchodný, ale běžné kapely, koncertující po vesnicích by ho využít mohly.
Ja take. Vetsinou se jedna o mensi labely v Nemecku. Skutecny CD-Audio format bez nejakych 'ochran', je to na nich dnes kolikrat i vyrazne uvedene. Cena za CD, v rozmezi 8 az 12 EUR, vyprodej starsich treba i za 3 EUR.
Vubec nevim proc bych mel kupovat nejake MP3 v nahledove kvalite.
i ve vyšší kvalitě to musí být za radikálně nižší cenu, pokud bude cena jako v kamenných obchodech, tak prodej dopadne rovnež jako v kamenných obchodech..
podle mě může uspět jedinné - paušál a široká nabídka bez ztráty kvality a trapných omezovačů - za rozumnou cenu si rád budu hledat hudbu z oficiálního přehledného zdroje, ale musím mít možnost si pouštět i na zkoušku a za to opravdu ochoten nic navíc platit nejsem.. a ani uživatelé nebudou
ze byla cena prepalena je jasny, clovek si nechal poslat cd pres pul zemekoule a jeste vic jak 100 usetril. ovsem nic to nemeni na faktu ze nenabizeli vyber formatu a kvality. pri dnesni kapacite je nedulezite jestli mam 4 formaty v 5 kvalitach nebo 10 v 15. jsou to data co lezi na serveru a chleba nezerou.
rozhodujici je zkratka primerena cena, siroka nabidka, zadne drm a slusny vyber formatu. v jinem pripade nema cenu ani zacit o online prodeji uvazovat.
tagy nejsou detail, škodovka také neprodává auta tak, že půlku prodává bez laku (za stejnou cenu jako s lakem) a zákazník si auto má nalakovat sám, stejný průšvih je NEpodpora iPadů,protože když si běžný člověk má představit mp3 přehrávač, první jej napadne iPad, to je jako kdyby video přehrávač ignoroval formát VHS
Když ti mimořádně natvrdlí vydavatelé pochopí, že sto let nehorázného rejžování na REPRODUKOVANÉ práci umělců (i "umělců") je pryč?!
Do kamene tesat:
"Hudba už dávno není nedostupná, aby si ji člověk musel kupovat: rádií (normálních i internetových) jsou tisíce k dispozici, plus desítky dobrých zdrojů streamované hudby, kde si jen kliknete, co chcete zahrát a ono to hraje.
Velké hudební vydavatele je zvykem obviňovat ze všeho možného, nejčastěji z chamtivosti až loupeživosti, ale to je přirozená vlastnost dnešních podnikatelů; já bych je však ještě navíc označil za mimořádně natvrdlé.
Hudbu – přesně takovou, jakou chci a jakou mám rád – si dnes kdokoli pořídí jedním z mnoha způsobů, legálních ve kterékoli zemi (pro natvrdlé opakuji: i bez stahování)."
to je hloupost, hudebník s trošku slušnějším vybavením a se znalostí programů na práci s hudbou si natočí album sám ve zkušebně nebo dokonce v obýváku (pokud jde o elektronickou hudbu), případně může využít služeb někoho, kdo má domácí studio
IMHO: elpíčko lze i ve výborné kvalitě natočit za babku, prodražují je výroba videoklipů (i když ani to nemusí být tak velký problém, pokud máte dobrý nápad a šikovného multimediálního umělce) a hlavně peníze, které je potřeba zaplatit aby hudební stanice klip hrály, rádia vysílaly a aby se o něm psalo v časopisech + klasická reklama atd...
Mám předplacené last.fm a jsem spokojený. Proč? Protože mně neobtěžuje nějakým pochybným softwarem typu flash player a klienty existují jak pro Linux tak Symbian. Kvalita 128 kbps je nic moc, ale zatím mně stačí. I-legálně bylo zoufalé od samého začátku, stejně jako ten T-mobile music a podobné.
Ač v RF - vždy si rád počtu Vaše příspěvky.
Brilantní - to kluci neskousnou - reklama je přeci živí a OSA třeba také.
Mimochodem, pro zamyšlení. Rusko kopíruje zajímavé, dle mé domněnky, zlodějny typu OSA a výpalné z médií.
Před koncem roku 2010 se v tv chlubil soudruh Nikita Michalkov (kdysi skvělý režisér - všechna čest), jak povede novou organizaci a budou bojovat s SW nelegály a také (sic!) vybírat poplatky z médií.
Střídmý odhad tvrdil něco o 140 - 160 miliónech USD per rok.
Jak to dopadlo? Leží to na arbitrážním soudu - neb mu to jaksi kdosi napadl.
Vemte si to - zdarma přijít ke stopadesátimiliónůmdolarů.
Jednoho zamrazí - když si uvědomí - že o nějaký ten tisíc km na východ je průměrná mzda bratru 6 000 RUR (přepočtěte si sami). A třeba Wydlokancelář stojí v krámě jářku 28 500 RUR (Pro verze), Home (les? :-) ) verze 5-7 tisíc.
No neberte to, když to dítě ne chce, ale potřebuje.
A vo tom to je - o kupní síle a o tom co jsme ochotní dát za vzdělání své a svých dětí - a při tom nekrást.
Abych na to měl - musím tvrdě hákovat - a jinej se bude pakovat aniž by v "" hnul prstem.
To už není o závisti - to je o vyj.b.vání s lidmi. Čest
a pak samozřejmě DRM. Nejsem z těch uživatelů, který okamžité musí vyhovět nutkavé potřebě dát na net všechno, co jsem koupil bez kopírovacích ochran. Přesto mě DRM obtěžuje - většina řešení funguje pouze na omezeném množství zařízení, jak Linuxák se zvykem mnoho věcí číst nebo přehrávat prostřednictvím mobilu nemám moc šancí. Ale i-legálně podle mě zabila naprostá nenažranost. Desítky korun za jednotlivou písničku jsou nesmyslem. Někdo může sice argumentovat tím, že nemusím koupit pro vytvoření své vlastní kompilace deset nebo dvacet CD, ale to není ono. Uživatelé kradou tehdy, když cena není přiměřená. Když k tomu přičtu licenční poplatky za jednotlivá řešení DRM, které tuto už tak vysokou cenu ještě navyšují, nelze se konci serveru divit. Možná je s podivem, že vydržel tak dlouho...
Tak ti dám jinej příklad ad absurdum. Podle tvé logiky je nesmysl otevírat restauraci, pokud v ní nebudu servírovat hovězí výhradně z biochovu mladých argentinských býčků plemene Angus, vyvěšené přesně 21 dní a k tomu červené víno výhradně z vinic kategorie Grand Cru v Bordeaux...
Kdyby prodávali hudbu v kvalitě 32 kilo, tak tvý argumenty možná vezmu. Ale 192k je kvalita na kterou 99% lidí neřekne ani popel a absolutně nerozezná rozdíl proti CD. Prostě takový kvalitní hovězí z biochovu, akorát není z Argentiny a není z plemene Angus. A k tomu sklenku kvalitního australskýho Shirazu.
servery, kde se za hudbu plati primo autorovi existuji napr. www.jamendo.com a muzu si to natahnout do Ryhmboxu a mit celou databazi na dlani a poustet si to online, nebo stahovat
drm - wma - 192kbps je spis flaxa ze stary kravy s muskatovym cucem z krabice. a ze to 99% lidi nestaci je evidentni protoze i-legalne zavrelo kram. proste zkrachovalo.
a ja se tu nevymezovalo proti flacu resp. za nej, ale proti tomu, ze drm/wma/192 byl JEDINY format ktery prodavali takze ne ze budu mit hospodu kde se serviruje vyhradne argentinsky hovezi, ale kde si na jidelnicku krome flaxy muzu vybrat i top kvalitu.
ja s vami souhlasim.
flac zajima treba jen 3-5% lidi, a co treba mp3 nebo ogg? a co ruzne kvality 192-320kbps? co nekomprimovany wav?
porad si myslite, ze s jednim formatem a kvalitou drm-wma-192 uspokojite vsechny? nebo alespon polovinu potencionalnich zakazniku? ja si to nemyslim a krach i-legalne mi dava za pravdu.
Šlo to z toho filu s DRM legálně vypálit na CDčko. A zněho opět kdyžtak nagrabovat...
Kdo nebyl blbej tak t uděla a má CD. Nebo dvakrát konvertovanej soubor...
Osobně jsem tam nikdy celý albym nekoupil, jen pár písniček, když jsem byl v zahraniči, Pak už nikdy ne.
Zajímavý je že server mi teď ani nedovolí se přihlásit abych si na závěr stáhnul svoje skladby. Možná ještě zkusím synchronizovat MP3 jestli to ještě jde, a pak zažaluju Universal.
Ještě nikdo nepsal o tom, jak budou problém řešit ti, kteří mají účet na i-legalne dobitý penězi a nestačili je utratit dokud bylo možné na i-legalne kupovat. I-legalne skončilo, a pokud peníze na některých účtech zůstaly, tak jsou vyhozené. A kdo mu co dá. Na mojem účtu taky zůstaly peníze, protože jsem si chtěl na i-legalne něco koupit a dokonce jsem tam chtěl poslat příkazem ještě další peníze, protože jsem tam chtěl koupit více skladeb a alb. Kdybych se náhodou nedozvěděl, že i-legalne končí, tak bych tam ty peníze poslal a hodně. To, že i-legalne končí, jsem se dozvěděl z tohoto článku, který mi vyjel pomoci google úplně náhodou.
Kvůli tomu, že i-legalne končí, jsem přišel o peníze a kdo mi co dá. Taky jsem přišel o možnost sehnat některé písničky. Některé písničky, které sháním, neseženu nikde jinde, než na i-legalne, a to jsem prohledal celý internet, i placené stahování, i neplacené, i všechny obchody s CD.
Taky se mi nelíbí, že je i-legalne zbytečně drahé a formát wma (lepší by byl wav, flac, nebo aspoň ogg, mp3), ale někdy není jiná možnost, než nákup na i-legalne. Proto mi nezbylo nic jiného, než tam někdy nakupovat. Některé písničky, které sháním, jsem mohl sehnat jenom na i-legalne, nikde jinde, ani na internetu, ani v obchodě s CD, a to ikdyž jsem prohledal celý internet. Některé písničky jsem nemohl sehnat dokonce ani na i-legalne. Zajímám se totíž o staré písničky.
Soubory, které byly zkriplené kvůli DRM, jsem nikdy nekupoval, protože takové zmetky nechci ani zadarmo. Potřebuji, abych zvukový soubor mohl přehrát na čemkoliv a kdykoliv a používat bez omezení. Později se i-legalne zlepšil, protože začal prodávat bez DRM i to, co dříve prodávali jenom s DRM. Tím se mi rozšířil výběr skladeb, které bych si koupil. Dokonce i-legalne nabídlo všem, kteří si od nich někdy koupili soubory, které mají DRM, možnost si bezplatně ty skladby stáhnout znovu, tentokrát bez DRM. Kdo tuto možnost zavčasu využil, může stažené skladby přehrávat i teď, kdy i-legalne nefunguje. Horší to mají ti, kteří mají stále ty soubory s DRM a nestáhli si je znovu. Ti budou mít problém, když nebude fungovat server a kdo jim co dá.
Jinak hudbu kupuji raději na hotovém CD, protože je to bez práce a lépe to vypadá.
Co bude s mojí hudbou když si u jakéhokoliv e-shopu koupím chráněnou hudbu a on za rok vyhlásí bankrot?
Pokud se rozhodnu přeinstalovat počítač, tedy příjdu o certifikáty k chráněnému obsahu, tak si můžu tak akorát začít pískat!
P.S. Když nás bude víc, můžeme si třeba i společně zazpívat. Ale nějakou píseň bez autorkých práv. ;-)
Co bys čéče chtěl za, pouhých, 35 kaček za song? Sem schválně hodil očko, a průměrná placka (CD) má 14-15 songů. Co bys chtěl za pětikilo (500 Kč), to máš zadarmo.
Jako správnej vlastenec bys měl každej tejden koupit alespoň jedno album, a to tak že pro každý zařízení který je schopný hudbu přehrávat zvlášť, i kdyby do něj ta hudba nešla nacpat...
Podívejte, on sice kdejaký obchodník vypráví o tom, jak chce vyhovět všem, ale realita je taková, že mu jde "jen" o to, aby byla spokojena velká většina cílové skupiny, vyjít vstříc úplně všem je ve výsledku spíš ztrátové. Může se vám to nelíbit, ostatně mě to v některých oborech také pořádně štve, ale prostě to takhle funguje.
A právě v tomhle je chyba vašeho příkladu - pokud bude mít restaurace jediné jídlo, tak asi moc lidí spokojeno nebude, naproti tomu absence hudby ve formátu jako je FLAC vadí jen naprostému minimu možných zájemců. Problém i-legálne byl určitě v ceně a do jisté doby v naprosto nesmyslném DRM, naproti tomu jsem ale přesvědčen, že formát WMA 192kBps měl na prodej vliv mizivý..
Asi jste mě špatně pochopil. Já nemám problém se 192 kbps, pokud je nabízena za adekvátní cenu. Ale je přece naprostý výsměch zákazníkům nabízet takto komprimovanou kvalitu za cenu stejnou nebo vyšší než CD, kde je kvalita nekomprimovaná a máte k tomu ještě booklet. Ať si prodávají hudbu v 192 kbps, ale ať to stojí třeba polovinu. Realita mě dala jasně za pravdu, na i-legálně se dveře netrhly, ani když odstranili DRM. Byl to pořád ztrátový byznys.
Lidi zacali sdilet predevsim proto, ze je to pohodlne a taktez proto, ze se sdilelo odjakziva, akorat pred prichodem internetu se kopirovalo na kazety analogove (a 20 kopie samo uz podle toho vypadala).
Ostatne mam doma jeste stale celkem slusnou hromadku LP, ktere ve sve dobe byly kupovany za desetikoruny. Kdyz prislo CD, stalo desetinasobky, ac k tomu nebyl zadny duvod. Totez plati o DVD vs VHS ... Tudiz si za stavajici stav muzou vyhradne nenazrani vydavatele.
Tenhle problem neexistuje, protoze uz byl davno vyresen. Vydavatele odmitli dat zakaznikum zbozi, ktere zadaji, tak si zakaznici poradili sami. Nejdriv ti technologicky zdatni vytvorili technologie (torrent, dc, ...), dalsi je dostali do faze uzivatelske privetivosti a jednoduchosti (tpb trebas) a nasledne se je naucily pouzivat ty masy.
Dneska uz za tech par MB dat nikdo platit nebude. Mozna nekdo zaplati za pristup do velmi dobre zpracovaneho katalogu obsahujiciho i raritni kousky. Ale je jen otazka casu kdy i tohle bude na netu zdarma.
Ostatne jiste vite ze existuje spousta "privatnich" trackeru/for/... kde lide !dobrovolne! prispivaji na provoz realne penize. Asi maji pocit, ze za ty penize dostanou sluzbu, kterou ocekavaji. A asi maji pocit, ze takovou sluzbu jim vydavatel stale poskytnou nechce.
V Česku se vždy dělaly věci jinak, než ve zbytku světa. Díky tomu jsme přežili Bílou Horu, Hitlera, socialismus a přežijeme i ten současný paskvil, včetněActa, Euroacta, BSA, OSA, IFPI, RIAA a dalších. Připojit notebook, vybavený patřičným SW a slušnější zvukovou kartou k výstupu kapelového mixpultu a průběžně nahrát digitálně celý koncert je sranda; o přestávkách nahrávku upravím a připravím k vypálení, nebo rovnou upeču, pokud se nahraný obsah na CD tak akorát vejde. Po skončení dopálím poslední část, předem potištěné CD nastrkám do předem připravených obalů a: Záznam dnešního koncertu i s autogramy účinkujících je k dispozici za 30 Kč/kus! 90% návštěvníků CD koupí, OSA, ani vydavatel nedostanou nic, (za co taky?) a kapela má vyděláno.
naprostý souhlas pane Hlavenka... i když si myslím, že oni nejsou natvrdlí, oni je ždímají vysychající pramen co to jde, a že jim vysychá ví majors moc dobře, jen zpěvákům to zatím moc neříkají...... jen kopou kolem sebe a la RIAA a IFPI a spol a snaží se tvářit, že je všechno ok, jen aby ovečky platily až do poslední chvíle...
btw. "(pro natvrdlé opakuji: i bez stahování)." nemyslel jste spíš "bez nabízení"?, poslouchat muziku z internetu, aniž bych ji stahoval, podle mne nejde :)
Nejsem si úplně jistý, zda nebylo možné po zrušení DRM stáhnout zpětně verze bez DRM i pro původní zákazníky...
Jinak ale je to velmi dobrá otázka a pokud to výše uvedené nešlo, tak to skutečně může být zajímavý právní problém. Mimochodem je zajímavá i opačná otázka - je po krachu i-legalne pořád závazná smlouva pro uživatele ve smyslu zákazu dalšího šíření, odstraňování DRM, atd.?
Taky myslím - možnost rychlého online nákupu hudby zajímá z velkého procenta lidi, kteří to chtějí do MP3 přehrávač, nebo třeba na flashku k zasunutí do autorádia a pro tyhle účely je WMA 192kbps celkem vyhovující, něco jako AAC v 256kB pak vysloveně luxusní. FLAC je pro podobné účely naprosto zbytečný. Přirozeně se najdou i lidi, kteří by chtěli takto nakoupená data dát na AudioCD a to pak poslouhat na highend aparatuře, pak to jistě smysl má, ale myslím si, že to bude velice malé procento zákazníků.
Ano prodej hudby se neridi prodejem spekacku. Nicmene objemy CD, ktere dokazali prodat Eva a Vasek ... :-)
Vite, ono vubec nejde o to, zda je v CR jeden fajnsmekr ochoten zaplatit. Jde o to, kolik jsou ochotny zaplatit masy. A na ceskem trhu zadne masy ochotne platit za hudbu nevidim. Vy ano?
Problem neni v tom, zda jsou nebo nejsou lide ochotni platit za kvalitni hudbu, ale v tom, zda jsou lide za hudbu ochotni platit vubec.
Vaše logika je špatná.
Lidé, kteří ví co je to flac a pod. jsou přesně Ti zákazníci nejvyšší třídy, kteří určují budoucí směr, kterým se to vydá. Stejně tak jako běžný zákazník si nekupuje high-end, to dělá zlomeček lidí, ale žene to dopředu, určuje vývoj, financuje ho kupováním luxusu a mimo jiné směruje často obrovský houf lidí určitým směrem.
Lidé na úrovni znající flac budou potenciálně Ti nejaktivnější v pouštění a zásobování druhých a obcházení e-shopů, pokud nedostanou co chtějí a nabídka nebude. Jsou technicky na výši, rozumějí tomu a udělají cokoli je technicky možné.
Ignorovat tyhle lidi, byť je to jen zlomeček zákazníků, a nechat je, ať si poradí sami je totéž jako si nejschopnější lidi vašeho týmu necháte přetáhnout konkurencí, protože jim nebudete platit víc, než uklízečce. Nebo když nikdo kromě Microsoftu nechtěl nic dělat jako počítače pro lidi, protože proč by lidi chtěli mít počítač? Hlavní byznys je přeci v obřích sálových počítačích! V personálních počítačích je jen zlomeček byznysu!
Ignorovat nejschopnější lidi daného oboru – tedy ty, kteří žádají kvalitu – a to celosvětově – tomu říkám natvrdlost na druhou. Je jich možná málo, ale svými schopnostmi najdou cesut pro sebe i pro mnohonásobek svého počtu pro druhé. Je to odvážné a blbé.
Až bude možné si sehnat špekáček kdekoli na světě a do minuty ho mít doma, když se rozhodnu – pak se vždy najde způsob, jak kvalitní špekáček sehnat.
S audio/video to lze, dokonce legálně.
Navíc prodej audio/vide neznamená, že prodejci ubyde skladba a musí si napsat – 1000 ks skladby XY na skladě mínus jeden prodaný kus jako u špekáčků.
Nijak jsem si také nevšiml, že jde koupit jeden špekáčet a dát ho stovce lidí a pak si svůj špekáček ještě sníst – a těch sto ho sní také.
Možná Vás to překvapí, ale každá komodita se řídí trochu jinými zákony. Prodej hudby se neřídí prodejem špekáčků.
Nekvalitní hudbu lze sehnat zdarma a nebo výrazně levněji, než si představují čeští prodejci – a legálně jak správně upozornil pan Hlavenka – a proto ubývá hlupáků, kteří nekvalitní hudbu jsou ochotní kupovat – jak uvádí článek o 15% setrvalém poklesu ročně.
Lidé, kteří ochotně jsou schopní kupovat se rekrutují z těch, kteří chtějí kvalitní hudbu v o několik řádů vyšším počtu, než by odpovídalo procentuální zastoupení lidí v populaci.
Další skupina lidí je těch, kteří chtějí exotické věci, nebo špatně sehnatelné – a i Ti jsou schopní platit, ale buzbys na ně kašle.
Až bude nekvalitní špekáček zdarma jako je tomu v hudbě – pak marně budete čekat, že lidé budou ochotně kupovat nekvalitní špekáčky a bude to byzbys.
Čekám co od Vás vypadne dál? Co třeba použít analogii a statistiku nákupu ženských vložek a tampónů až budeme psát o dodávce materiálu pro vojáky? Určitě to bude stejně relevantní a vypovídající jako Vaše špekáčky.
Proč ne? V momentě, kdy autorům a interpretům dojde, že je mnohem jednodušší prodávat svoji tvorbu na netu přímo, přestane být o služby vydavatelů a producentů zájem a ti prostě zkrachují. V případě internetového prodeje to může dopadnout v nejhorším případě tak, že autor a interpret se se správcem serveru rozdělí v poměru 1:1:1 a i v případě, že se jedna písnička bude prodávat za tři Kč, budou na tom všichni líp, než když 90% zisku sežere producent + OSA, navíc prodaných písniček bude mnohem víc, tři koruny za kus dá skoro každý, třicet nikdo!
Proč bych měl platit za něco, co mohu mít legálně zdarma? Takže budu ochotem maximálně zaplatit symbolickou částku za ,,luxus", že mám vše pěkně pohromadě, v CD kvalitě, bez ochran, snadno zaplatitelné a přehratelné kdykoli na čemkoli a bez jakýchkoli dalších omezení. A každý, kdo se tímto souborem zásad nebude striktně řídit, dopadne stejně, jako I-legálně a jeho případní další následovníci.
pamatuji si, jak po startu ilegálně nejeden hudební fanoušek tuto službu ozkoušel ale poté, co zjistil, že hudba je nejen s DRM (což se s přivřenýma oběma očima) dá omluvit ale i špatně otagované (což omluvit nelze) tak se vrátil ke kvalitnějším warez zdrojům, o nutnosti mít nainstalovanou konkrétní verzi WMP ani nemluvě, díky tomu mají lidé dojem, že hudba z legálních zdrojů je nekvalitní a přitom to jde dělat bez šikanování zákazníků viz: http://www.bandcamp.com (mp3 nebo flac, výběr podle stylů nebo regionů, covery, perfektní otagování info o interpretovi, nic není třeba instalovat, kromě flashe) více http://www.facebook.com/pages/Dobra-hudba-zdarma-a-legalne-Fuck-off-Major-Labels/157067121004073?v=wall
S tímhle přístupem nás má ale Velký Obsah v hrsti. Můžu ohrnovat nos nad praktikami RIAA, IFPI, atd. jak chci, ale pokud to nezohledním při poslechu, a to nezávisle na tom, jak jsem si takovou hudbu obstaral, bude mi to prd platné. Nejlepší zbraní proti Velkému Obsahu je nezájem. A zrovna hudby pod copyleftovou licencí se na Internetu válí tolik, že se člověk nemusí jakkoliv uskromňovat, aby mu jí mohl dopřát.
Presne tak!!! Ikdyby nakrasne po nejakou prechodnou dobu bylo mozne stahnout stejne verze bez DMR to ma zakaznik neustale monitorovat co kde jaka firma od ktere si koupil COKOLIV hru, film, hudbu s DRM nahodou nezkrachovala a jeji podpora bude koncit??? (ikdby nekde bylo vystaveno xx let nejake oficialni info/crack jak DRM z koupenych veci odstranit je DRM JEDNOZNACNE plyvnuti do tvare zakaznikum!
Podle našeho nestranného práva (čti, kdo lépe zaplatí politikům, tomu uděláme zákon) je nelegální obcházet ochrany a je to trestným činem. V současném českém právu je z hlediska trestu lépe zavraždit 100 lidí a brutálně je podřezat, než si ripnout jednu písničku s ochranou v momentě, kdy z vás chtějí udělat exemplární případ.
Zajímavější je – a myslím, že by byla zajímavá hromadná žaloba, kdyby se našlo dostatke lidí – je žalovat jeden fakt. Podle zákona platíme autorské poplatky za to, že můžeme vytvářet kopie audiovizuálních děl. Autor to nemůže ze zákona zakázat a jako kompenzace za to jsou autorské poplatky z hard disků, tiskáren, paměťových karet, kopírování papíru, CD/DVD i jiných médií a všeho na co se kouknete.
Jestli ošem na médiu je ochrana a vy si uděláte kopii překonáním ochrany – dopustil jste se trestného činu. Přesto platíte autorské poplatky za to, že si můžete udělat kopii.
Kdyby se našlo tak 2 milióny Čechů, kteří by žádali, aby se toto narovnalo, bylo by to zajímavé. Jinak utopie, neberte mě teď vážně.
„Nicmene objemy CD, ktere dokazali prodat Eva a Vasek ...“
A taky se v minulosti prodalo hodně mechanických psacích strojů. V článku je stále napsáno, že prodeje rok od roku klesají o 15%. Bez ohledu na Evu a Vaška.
„Jde o to, kolik jsou ochotny zaplatit masy. A na ceskem trhu zadne masy ochotne platit za hudbu nevidim.“
Já ano. Ale hudební vydavatelství dělají vše pro to a už udělali hodně proto, aby je naučili opatřit si hudbu jinde, než od nich. Když učíte lidi dvacet let, že od vás koupí akorát kulové, tak se naučí chodit jinam – a proč by pak měli platit „českému trhu“ (by the way – kde je ten český trh?).
Když půjdu směrem nazpět, velkou ránu pro zničení ochoty platit udělala OSA a autorské poplatky.
Moje první flash, kterou jsem koupil (512 MB, hodně přes 1000 Kč) – skoro 40% ceny tvořily autorské poplatky + navýšené DPH díky navýšení ceny kvůli autorským poplatkům.
Větší hard disky o vyšších kapacitách, třeba firmy, nakupovali v zahraničí, protože autorské poplatky byly skoro astronomické. Místní firmy jen se smutnýma očima koukali, jak jim utíkají zákazníci na hw a učí se kupovat za hranicemi.
Do toho hudlala OSA a BSA svojí idiotskou píseň, jak lidé kradou a jak je to nemorální.
Jen ten rok (co jsem koupil první flash) jsem na autorských poplatcích já jako osoba zaplatil kolem 6000 Kč – kupoval jsem flash, tiskárnu, paměťové karty, foťák, atd. Ze všeho tvořily autorské poplatky průměrně i třetinu ceny.
Tehdy se to ten rok zlomilo. Ačkoli do té doby lidé ve větším a větší procentu kupovali sw, cd a další – a do toho schytávali nadávání jak jsou zloději – už to lidi přestalo bavit. Už přestávali popřávat sluchu nějakému „duševnímu vlastnictví“, protože byli a jsou bezostyšně okrádáni.
Spolu s dnešní snahou hudebních vydavatelů oškubat ještě co nejvíce husu, která zanedlouho chcípne – prostě posílají díky krátkodobým ziskům do kopru celý byznys pro masy.
A tudíž vám zbývají nikoli masy, ale Ti, kteří ocení kvalitu a flash – a jsou ochotní za to platit.
Možná bych měl jako tečku k celému, že kašlat na lidi co chtějí flac se nevyplácí toto pozorování:
1) Hudební vydavatelství nejprve kašlala na lidi co chtějí mp3. Mnoho let to ignorovala, až si lidé začali sdílet mimo ně. To jsou ty masy, kterými se zaklínáte, ale nebyli zajímaví kvůli „malého trhu“ a „malým ziskům“.
2) Dnes je trh ála 1) zajímavý, ale většina lidí už vydavatelství ani obchody nechce – roky se museli obejít bez nich, a teď by chtěli smetanu?
3) Dnes tedy masy neplatí. Platící zákazníci chtějí kvalitu, výběr a absenci DRM. Stejně jako 1) je to teď „nezajímavý trh“, ačkoli díky debilitě vyydavatelství v podstatě jediný, který by generoval zisky a zvrátil běh.
4) Budoucnost: Stejně jako u 1)
Zapomínáte na jednu věc: Přítomnost není budoucnost. Co je dnes, nebude zítra.
Apple se také vysmívali s jeho iPodem. Gatesovi se také vysmívali marginálnímu a nezajímavému trhu osobních počítačů. To jsou drobky, pane Microsoft, to budou mít tak na dvě piva, a možná ani to ne. Bille, dejte na mě, osobní počítače to je tak na chudobu a žebrotu!
A stejně tak se dnes chováte Vy! Trh flac a kvalitní hudby je velmi zajímavý trh – a v zásadě pro vydavatelství dnes díky jejich idiocii jeden z mála možných.
Znovu připomínám: Masy klesají o 15% ročně. Evu a Vaška si stčte do zadku v kontrastu s tímto faktem.
Reálná cena za CD vypadá asi takto, trubko! Stažení 20 - 30 písniček z legálně dostupných zdrojů - 0 Kč!!!. Krabička - 4 - 8 Kč. Placka (printable) - max. 3 Kč/kus. Vypálení - 0 Kč. Náklady na potisk placky a vytištění bookletu - max. 2 Kč. Sčítat už snad umíš! Takže pokud budeš chtít hudbu v CD formátu úspěšně prodávat, můžeš si k součtu přirazit max. 50% Pokud se ti to zdá málo, jdi se živit jinak.
Chápu, že slovní hříčka i-legálně někomu přišla děsně vtipná a nedokázal ji nepoužít. Problém je v tom, že ona přišla vtipná jen počítačově zběhlým puberťákům, což značně omezilo cílový trh. Své babičce jsem sice dokázal vysvětlit, jak používat mail a jak web a jak nakupovat v bontonlandu, ale nějak odmítla pochopit, že by něco měla dělat na "ilegálním" obchodu.
Pořád se tu omílá, že i-legálně zabilo DRM, ale co taková kvalita, kterou nabízeli? Zpravidla to bylo WMA s datovým tokem 192 kbps, tagy byly občas špatně udělané. Na Rapidsharu člověk najde tu samou hudbu v bezztrátovém FLACu a bezchybně otagovanou. Z tohoto pohledu bylo i-legálně neatraktivní i bez DRM. Pokud mám platit za hudbu, tak nebudu platit za zkomprimovanou kvalitu, která se nedá poslouchat. Suverénně nejlepším online prodejcem hudby, kterého jsem měl kdy tu čest zkusit, bylo AllOfMP3.com. Tam si člověk mohl vybrat z různých formátů a cena se odvíjela od toho, jakou kvalitu si člověk zvolil. Kdo chtěl MP3 v 192 kbps zaplatil cca 30 Kč za album, a kdo chtěl FLAC, zaplatil třeba 100. Ale platit 250 Kč za WMA 192 jako na i-legálně? To se asi někdo zbláznil :-)
Co je nelegálního na tom, že koupené zboží si upravím pro osobní potřebu? Zejména, když to udělám tak, aby se to nedalo zjistit! Prolamovat se nesmí pouze účinná ochrana a ochrana, kterou lze prolomit účinná prostě není. Tohle bych vůbec neřešil! Pokud je nahrávka nějakým způsobem zmršená (DRM, kaktus a t. d.) přehraju ji na analogové médium a zpětně zdigitalizuji, čímž nejen že ochrany, ale i vodoznaky naprosto spolehlivě zlikviduje, ale při použití kvalitního digitalizačního SW můžu celkový sound i vylepšit. A co si potom z takto získaným naprosto anonymním datovým souborem udělám už je jen a jen moje věc.
No hele. 192 kbps je pro běžnýho užovatele naprosto dostatečná kvalita. Tagy zamrzí, ale je to detail. FLAC nepotřebuju, běžnej uživatel taky ne, protože ani neví co to je. 250 za album není nepřekonatelná překážka, kdyby to všechno fungovalo jak na drátkách. Jenže nefungovalo…
Škodovka sice má "monopol" na škodovky, ale díky obrovské konkurenci v daném segmentu se nemůže monopolisticky chovat, protože značku snadno zaměníte za jinou - čili v kontextu průmyslu se jedná spíš o monopolistickou konkurenci. Třeba u hudby je to přeci jen něco jiného - těžko nahradíte jednoho autora/interpreta druhým, protože jejich produkt je zcela specifický - jednoduše těžko vás uspokojí Helenka Vondráčková, nebo božský Kája, pokud chcete Floydy. Stejně tak, když umřel Freddy Mercury, tak Queen sice jede dál (aspoň občas), ale už to jaksi není ono, že.
Ano je to tak. DRM byla prekazka, kterou jsem nehodlal prekousnout. Zvlast pri cenach jake tam byly.
Muj PC to neprehral, mp3 prehravac to neprehral, prehravac v aute to neprehral, mobil to neprehral ... Co s takovym paskvilem? Nez se snazit to nejak slozite odstranovat, je jednodussi totez stahnout nekde z warezu zadarmo.
Takze souhlas. i-legalne prodeji spis uskodilo.
Také mám několik set hudebních CD. 60% z nich nikdy jako CD nevyšlo, jde o vlastnoručně zdigitalizované analogové nahrávky. (jedno CD reprezentuje 2-4 hodiny práce a cca 30 Kč za placku, krabičku a tisk bookletu). Kolem 70 kousků jsem si přivezl jako suvenýr z USA, ostatní buď sehnané výměnou datových souborů s kamarády, nebo koupené v edici ,,Trafika" za 29 - 39 Kč. Ty placky mne v USA přišly na třetinu toho, co by stály tady! Je úsměvné, jak se kdekdo pokouší řešit, jakým způsobem a za kolik prodávat to, co mohu stejně snadno a naprosto legálně získat z radia, TV, nebo internetu úplně zdarma! Není to tak dlouho, co se tu v podobném duchu diskutovalo o E-knihách. Nakonec to stejně dopadne tak, že autoři se na vydavatele vykašlou a budou svá díla prodávat na internetových E-shopech přímo; vydělají si tak mnohem víc, vydavatelé je nebudou moci vydírat zlodějskými smlouvami a veškerá elektronická kultura se zlevní na takovou úroveň, že nikdo nebude cítit potřebu něco ,,pirátit".
No ja bych uvital clanecek o tom, copak asi ted budou ti naivove, co si na i-legalne neco koupili s DRM delat se svymi bezcenymi a nepouzitelnymi balicky binarnich dat. Pokud me totiz skleroza neklame, tak pro prehrani neceho takoveho je treba aby bezel prislusny server, na kterem si prehravac, minimalne cas od casu, overuje, zda DRM jeste stale plati. No a pokud srv nebezi (jako ze nepredpokladam, ze by provozovatel i-legalne hodlal dale cokoli provozovat) tak si prehraje leda kulovy.
Pri nakupu hmotne veci muze dotycny prijit maximalne o zaruku pokud prodejce/vyrobce krachne, ale pri nakupu s DRM je to stejny, jako kdyby si koupil auto, a po krachu dodavatele mu auto oznamilo, ze se nemuze pripojit k DRM serveru a ze se nikam nepojede => muze jej leda nekde hodit ze skaly.
IMO by v takovem pripade mohlo byt zajimave vymahat soudne sva koupena prava po drziteli majetkovych prav. Kdyby to udelalo dost lidi, tak by je nejspis DRM konecne navzdy preslo.
Z článku vyplývá jediný závěr, ovšem zcela zřejmý už dávno - největší překážkou legální distribuci hudby jsou samotní vydavatelé, kteří se chovají jako všechny společnosti, které mají prakticky monopol. Každý náznak monopolního jednání (ale také kartelových dohod atd.) by měl být regulován a trestán, jen v případě "zábavního" průmyslu je naopak podporován a chráněn pokřivenými zákony placenými z peněz velkých labelů a filmových studií.
Homosexuál David Geffen je jeden z nejbohatších lidí v mediálním a zábavním průmyslu s majetkem kolem 5 bil Usd. Syn imigrantů Abrahama Geffena and Batye Volovskaye z izraelské palestiny, spoluzakladatel a vlastník z nahrávacích hudebních společností Warner Bros. Records, MCA, Universal Music Group. Spolu se Stevenem Spielbergem and J. Katzenbergem založili taky studio DreamWorks . Geffen je homosexuál a homosexuály otevřeně a systematicky podporuje produkcí svého mediálního průmyslu. Nedávno se dostal do medií i tím, že jeho poslanec Mandelson zahájil v Británii útok proti svobodnému internetu poté, co strávil s multimilionářem Davidem Geffenem čtrnáctidenní luxusní dovolenou v rezidenci Nata Rothschilda na Korfu. Geffen popsal Hillary Rodham Clintonovou and Billa Clintona velmi nelichotivě „ Každý v politice lže , ale oni s takovou lehkostí , až je to problémem.“ Řekl taky že Hillary byla „ neuvěřitelně vyhraněná“ a popsal B.Clintona jako „bezohledného“ . Rovněž pochybuje o mínění těch co říkají že se stal jinou osobností poté co opustil úřad.
Obavam se, ze konstatovani, ze si 90% navstevniku koncertu koupi nahravku koncertu je v pravde utopicke.
I kdyby ten zajem byl, tak: jak rychle dokazete vypalit CD? Rekneme, ze na koncert prijde 500 lidi, podle Vas jich bude chtit 450 chtit to CD. Jak rychle vypalite 450 CDcek? Jak dlouho vydrzi lidi cekat ve fronte na konci koncertu?
Rekneme, ze mate pojizdnou rychlopalirnu a tech 450 CD za 10 minut vypalite. Bez ceny media Vam vynosy dosahnou 13.500 Kc. Zda se to hodne za ctyri hodiny prace, jenze neco bude chtit kapela, neco budou chtit strkaci CD do obalu neco stoji amortizace palirny ... Nevidim to ani jako hobby akci.
Pomijim tedy stav, kdy na koncert prijde 20.000 lidi :-)
get real